Tour 2023: Pogacar kan Vingegaard niet lossen in spektakelstuk, Rodriguez profiteert met zege in Morzine
foto: Cor Vos
zaterdag 15 juli 2023 om 17:53

Tour 2023: Pogacar kan Vingegaard niet lossen in spektakelstuk, Rodriguez profiteert met zege in Morzine

Een spectaculaire bergetappe in de Tour de France over de Col de Joux Plane is uitgedraaid op een fantastische tweestrijd tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar. De twee favorieten voor de eindzege gaven elkaar echter geen duimbreed toe op de Joux Plane. Door het tactische spel van Vingegaard en Pogačar kon Carlos Rodriguez (INEOS Grenadiers) in de snelle afdaling profiteren en verrassend de rit winnen in Morzine. Het spel der bonificaties werd gewonnen door Vingegaard, die een seconde uitliep op Pogačar.

Neutralisatie kort na het startschot
Met achtereenvolgens de Col de Saxel (4 km aan 4,7%), de Col de Cou (7,1 km aan 7,5 procent), de Col du Feu (6,1 km aan 7,7%), de Col de Jambaz (6,8 km aan 3,8%), Col de la Ramaz (14,1 km aan 6,9%) en de Col de Joux Plane (11,7 km aan 8,5%) beloofde de veertiende etappe spectaculair te worden. Dat de rit een half uur geneutraliseerd zou worden, had niemand kunnen voorspellen.

Kort na de start was door olie op de weg een massale valpartij, waardoor er niet genoeg ambulances meer in koers waren en de etappe dus tijdelijk stilgelegd moest worden. Antonio Pedrero, Louis Meintjes en Esteban Chaves waren de grootste slachtoffers. Na een onderbreking van een klein half uur ging de rit verder, maar in de afdaling van de Saxel kwamen Romain Bardet en James Shaw ten val waarna ook zij moesten opgeven.

Peloton zet voet aan de grond tijdens neutralisatie – foto: Cor Vos

Ondertussen werd vooraan in de koers slag om slinger aangevallen, met onder meer Mikel Landa, Thibaut Pinot, Neilson Powless, Julian Alaphilippe, Giulio Ciccone en Lars van den Berg. Meerdere sterke klimmers probeerden weg te geraken, in de hoop op ritwinst en (ontzettend veel) bergpunten. Jumbo-Visma reed echter een strak tempo in de favorietengroep, waardoor geen enkele vluchtpoging de ruimte kreeg.

Op de Col de Cou wist dan toch een groep van 21 man weg te rijden, met onder meer Landa, Pinot, Powless, Alaphilippe, Ciccone, Guillaume Martin, Matteo Jorgenson, Michael Woods, Krists Neilands, Alexey Lutsenko en Tobias Halland Johannessen. Zij pakten een voorsprong van een kleine minuut op het peloton, waar Jumbo-Visma – dat geen enkele renner in de aanval stuurde – het tempo hoog hield.

Jumbo-Visma zit koplopers op de hielen
Op de Col du Feu kwam de elitegroep daardoor gevaarlijk dicht bij de kopgroep. Dat was voor Pinot, Ciccone, Woods, Landa, Wout Poels en Alex Aranburu het sein om te versnellen. De Italiaan van Lidl-Trek pakte er 10 bergpunten, net als op de Col de Cou, en sloop zo steeds dichter bij de bollentrui van Powless. In de fase daarna sloten Daniel Felipe Martínez, Guillaume Martin, Gorka Izagirre, Hugo Houle en Lutsenko terug aan, maar het peloton zat ze op de hielen.

De kopgroep kreeg nauwelijks voorsprong – foto: Cor Vos

De finale begon aan de voet van de Col de la Ramaz (14,1 km aan 6,9%), waar de elf koplopers met slechts 50 seconden voorsprong hadden. Ciccone en Woods sprongen meteen weg, waarna de achtervolgers ingerekend werden door de ijzersterke Jumbo-Visma-trein. De favorietengroep werd onder het tempo van Laporte, Van Hooydonck en Benoot flink gedecimeerd, terwijl ze acht kilometer onder de top ook Woods en Ciccone inrekenden. Het werd dus een strijd der favorieten in deze monsterrit door de Alpen.

Moordend tempo te hoog voor Pidcock
Dat ging zonder Tom Pidcock zijn, want de Brit kreeg het vijf kilometer onder de top van de Ramaz moeilijk onder het moordende tempo, net als Marc Soler. Vlak onder de top nam Wout van Aert het commando over van Dylan van Baarle, waardoor het tempo nog wat opgeschroefd werd en een vijftiental renners overbleef in de groep-Vingegaard. Wat volgde was een afdaling van 15 kilometer en een tussenstuk van 10 kilometer tot de voet van de Joux Plane.

foto: Cor Vos

Van Aert nam de gehele afdaling voor zijn rekening in de favorietengroep en zorgde met een hoog tempo voor wat breukjes. Een groepje met Simon Yates, Felix Gall en Guillaume Martin liet zich verrassen maar kon terugkeren, dit in tegenstelling tot Pidcock, die op meer dan twee minuten gereden werd. Maar een ding was duidelijk, het ging aankomen op de Col de Joux Plane (11,7 km aan 8,5%) van buitencategorie, en de daaropvolgende afdaling van 12 kilometer.

Intense afvalrace op de Joux Plane
Op de eerste steile flanken van de Joux Plane was Wilco Kelderman de volgende pion in het plan van Jumbo-Visma, maar Rafal Majka nam verrassend het commando over. Alleen Kuss, Vingegaard, Pogačar, Adam Yates, Jai Hindley, Carlos Rodriguez en Gall konden zijn versnelling volgen. Een straffe Van Aert vond echter zijn tweede adem en gaf er nog een korte snok aan in de groep-gele trui, om zo Kuss en Vingegaard te lanceren. Voor Simon Yates, Pello Bilbao en David Gaudu ging het in die fase te hard.

Het was wachten op de eerste serieuze demarrage vanuit de favorietengroep. Kuss reed op kop op de steilste stroken (met gemiddeldes tot boven de 10%) van de Joux Plane. Zijn ritme lag te hoog voor nummer drie Hindley en Gall, die vijf kilometer onder de top de aansluiting verloren. Alleen Rodriguez bleef daar in het spoor van de duo’s van Jumbo-Visma en UAE Emirates.

Op 4,7 kilometer onder de top gaf Pogačar een teken aan Yates, die daarop versnelde en daarmee Vingegaard isoleerde. Een kilometer later plaatste Pogačar zijn demarrage. Vingegaard dook op zijn wiel, maar moest al snel een gaatje laten en zag de Sloveen even wegrijden. Vingegaard gaf zich echter niet gewonnen en hield Pogačar in zicht. Het verschil schommelde rond de drie en vijf seconden.

De aanval van Tadej Pogačar werd gecounterd – foto: Cor Vos

Motoren hinderen Pogačar in strijd om boni’s, Vingegaard profiteert
Het werd een heus man-tegen-mangevecht, waarbij Vingegaard de schade wist te beperken. De gele trui toonde veerkracht en kwam 1,6 kilometer onder de top terug aansluiten in het wiel van Pogačar, waarna een halve ‘surplace’ volgde. Op de top van de Joux Plane lagen nog bonificatieseconden (8-5-2) waarvoor gesprint ging worden. Pogačar wilde Vingegaard 500 meter voor de streep verrassen, maar de motoren in de koers reden hinderlijk in de weg en daardoor moest Pogi zich neerzetten.

Het was vervolgens Vingegaard die zijn sprint inzette en daarmee de Sloveen te snel af was. De Deen bracht zijn voorsprong in het klassement daardoor op 12 seconden. In de afdaling koos Pogačar de kop, maar hij wist dat Rodriguez en Yates in aantocht waren vanuit de achtergrond. De twee sloten negen kilometer voor de meet terug bij de twee koplopers, waardoor de strijd om de ritzege weer openlag.

Rodriguez profiteert van duel tussen Pogačar en Vingegaard
Rodriguez stortte zich vervolgens op kop in de afdaling richting Morzine. De Spanjaard van INEOS Grenadiers sloeg een gat van zes seconden met de gele trui en de witte trui en leek op weg naar de winst in Morzine, maar Pogačar zat niet ver achter hem, met Vingegaard in zijn kielzog. Maar ze kwamen ondanks een ferme eindsprint te laat om Rodriguez nog terug te pakken. De 22-jarige klimmer kon zo zijn eerste ritzege ooit boeken in de Tour de France.

Daarachter sprintte Pogačar naar de tweede plaats (en 6 bonificatieseconden), terwijl in zijn wiel Vingegaard naar de derde plaats (en 4 bonificatieseconden) reed. Doordat de Deen op de top van de Joux Plane drie boni’s meer pakte dan Pogačar, is Vingegaard in de afrekening de ‘winnaar’ van de dag. Hij heeft nu 10 seconden voorsprong in het algemeen klassement op Pogačar.

Rodriguez is door zijn knappe ritzege en de immense verschillen de nieuwe nummer drie in het algemeen klassement, vlak voor Jai Hindley. Dat is wel op bijna vijf minuten van de gele trui. Adam Yates is vijfde op meer dan vijf minuten, terwijl Sepp Kuss de sprong maakt naar de zesde plaats.

Carlos Rodriguez stunt en is nu derde in het klassement – foto: Cor Vos

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
99 Reacties
15-07-2023 18:40
Die motoren wilden gewoon verhinderen dat de waanzinnige klimtijd van Pantani uit 1997 zou gebroken worden. Zonder die surplace zou het waarschijnlijk van dat geweest zijn. Beangstigend.
15-07-2023 18:50
Vandaag een duel gezien waar we zowel in positieve als negatieve zin lang aan terug zullen kunnen denken. Ik schat de etappe van morgen in als beter liggend voor Pogacar en de Col de la Loze rit als beter voor Vingegaard. En de tijdrit? Dat zou ik nu eerlijk gezegd niet weten. Hoe dan ook zal Vingegaard vol moeten gaan op de Col de la Loze, dat is m.i. de enige plek waar hij wellicht voordeel uit kan halen. Voor Pogacar is t het beste als hij zo veel mogelijk kan volgen en punchen, maar dat zit dan (gelukkig) weer niet helemaal in de aard van het beestje. Hou het spannend allebei!
15-07-2023 19:19
Wat een niveau. Die gaan de komende jaren de tour nog domineren. Daar komt niemand bij in de buurt.
    15-07-2023 19:22
    Het kan allemaal snel veranderen. Drie jaar (of misschien zelfs twee jaar) terug werd dit ook niet van Vingegaard verwacht.
    15-07-2023 19:25
    Inderdaad! Ik hoop wel dat Ayuso binnen twee jaar zich met hun kan meten. In de schaduw van Pogi kan hij groeien. En hopelijk als Remco niet plafonneert, dan een vierstrijd.
    16-07-2023 00:01
    Het kan met die twee ook zomaar snel minder gaan. Denk maar aan wat bvb Alaphilippe overkomt, 2 jaar geleden nog verzamelaar van gele truien en dubbel wereldkampioen en nu flop.
15-07-2023 19:19
Even iets anders:

Onze 2e Nederlandse ploeg - Team DSM - rijdt wel erg kleurloos rond.

Bardet (tot zijn opgave vandaag) zeer matig, met een 12 plaats in AK voor vandaag.
Welsford die er totaal niet aan te pas komt in de sprints.
De rest van de ploeg die niet te zien is in ontsnappingen, hopelijk gaat dat met het uitvallen van Bardet veranderen.
15-07-2023 19:21
Heerlijk die strijd!!!! Mag nog lang zo duren. En Remco lijkt er een concurrent bij te hebben gekregen in het rondewerk.
15-07-2023 22:47
Vd Poel die op 33e stek eindigt en vele (top)klimmers achter zich laat, netjes
15-07-2023 18:05
Die motard verpest de hele etappe. Mag hopen dat de Tour niet op 8 seconden wordt beslist. Schandalig. Boni’s op de top terugdraaien zou eerlijk zijn.
    15-07-2023 18:14
    Dat is helemaal niet eerlijk ivm Rodriguez.
    15-07-2023 19:03
    @Matt de hele etappe nog wel.
15-07-2023 18:17
Snapte Vingegaard niet. Toen hij weer bij Pogacar kwam had hij veel meer snelheid, Pogacar zat duidelijk op zijn limiet, getuigen zijn voortdurend omkijken, een teken van angst. Erop en erover was het beste geweest. Snapte Pogacar niet dat hij in de afdaling zich misrekent met Rodrigues, dom dom. Vingegaard vond dat wel best. Ik verwacht overigens wel dat bij de volgende valpartij in de sprint het hele peloton op tien meter voor de finish een half uur stil gezet wordt om iedereen terug te laten keren.
    15-07-2023 18:24
    Hij had inderdaad even de cheat code moeten gebruiken om er overheen te knallen. Stom van Jonas!
    15-07-2023 20:10
    Had echt veel meer snelheid inderdaad, maar Grischa zei toennet dat z’n controller uitviel in de ploegleidersauto. Had hem vannacht niet aan de stroom gelegd, stom stom stom…
15-07-2023 18:26
Met dank aan de motoren 1 seconde winst voor vingegaard, zonder dat incident was het verlies minstens 7 seconden geweest en daarnaast een complete afgang voor jumbo met het oproken vd ploeg en ritwinst voor pogacar
    16-07-2023 07:02
    Dat is inderdaad de enige juiste conclusie. Snap niet dat je daar "minpunten" voor krijgt.
16-07-2023 01:02
Wat een achterlijke titel weer. De etappe was dan weer wel om van te smullen.
Jammer natuurlijk van de koersvervalsende motoren.

Het is wel een hele mooie Tour dit jaar. Niet alleen om plaats 1 is het spannend, maar daarachter ook. De verschillen zijn wel heel groot. Dat is dan weer wel jammer.
En wat een sterke Jumbo en UAE blokken zeg.
15-07-2023 17:59
Indrukwekkende cage fight.

Maar hier krijgt Pogi toch een grote mentale mep.

IRONIE, ik zeg het maar letterlijk voor de Pogi fanboys die gisteren door het boni plafond gingen.

Onvoorspelbare en daarmee een prachtige TdF. Prachtige koers.
    15-07-2023 18:30
    Weet ik nog zo niet.
    Ik dacht eigenlijk dat ze de Jumbo's & hun schare fans nogal meewarig deden over de tactiek van UAE, die maar karig beloond werd (9 sec.), terwijl Jumbo in de breedte vandaag heel sterk was, maar hun kopman niet de verhoopte voorsprong op Pogacar kon pakken.
    Dat Vingegaard aan het einde van de rit 1 sec. verder uitloopt in het klassement door het debacle met die motoren, valt moeilijk te ontkennen.
    Dat Jumbo gehoopt had op meer, was ook duidelijk.
15-07-2023 17:57
Saaie show. Iemand de klimtijd?
    15-07-2023 17:58
    Echte liefhebber jij.
    15-07-2023 18:03
    Neen, alle klokken stonden toevallig stil. Da's pech.
    15-07-2023 18:05
    Ze hebben twee kilometer lang ervoor gereden.... Echt spectaculair.
    15-07-2023 18:06
    Niemand verplicht je te kijken.
    15-07-2023 18:06
    Zonder surplace de laatste 2 km hadden ze het record van Pantani dik verbroken.
    Doe er meer wat je wilt, lang leve het 'nieuwe' wielrennen..
15-07-2023 18:03
De titel van dit artikel is gewoon simpelweg niet waar, maar goed. Er zit een verschil tussen iemand bewust niet willen lossen en niet kunnen lossen..

Verder weer een prachtig schouwspel gezien. Als een kat die met een weerloos muisje speelt, al 2 weken lang. Heerlijk hoe Pogacar demarreert en daarna bewust eventjes zo'n tempo gaat rijden dat Vingegaard er nét niet bij komt. Vervolgens inhouden, hem terug laten komen en dan expres op kop drukken. De paniek en zenuwachtigheid bij Vingegaard spatte van het beeldscherm af toen. Hij mag blij zijn als hij geen nekhernia heeft van al dat achterom kijken.

Hoop dat Pogacar ook nog even protest gaat indienen voor die bergsprint. Op zijn minst moet de ASO de bonisecondjes van Vingegaard daar wel afnemen, want dit was een schande qua motoren.
    15-07-2023 18:06
    Zelden een analyse gelezen die er zo naast zit.
    15-07-2023 18:07
    Ik kan een goede troll altijd waarderen Hnak maar je gaat er nu wat over. Het moet wel geloofwaardig blijven.
    15-07-2023 18:07
    don't feed the troll
    15-07-2023 18:07
    Haha, woon jij in het sprookjesbos in de Efteling? Nog nooit zoveel gelezen.
    15-07-2023 18:08
    Kudo's voor je poging, helaas voor je beetje doorzichtig
    15-07-2023 18:08
    Hoe kan ik er naast zitten als ik letterlijk feiten benoem die jij ook kon zien op je tv..?

    Mijn angst voor de fanboys begint wel groot te worden nu. Mensen zitten zó diep in hun eigen fictieve en zelf gecreëerde wereld dat ze elk contact met de werkelijkheid zijn verloren. Oprecht levensgevaarlijk en doodeng. Maar het is een wereldwijde trend aangezien het overgrote deel van de mensheid wel zo'n beetje in een collectieve massapsychose lijkt te zitten waarin feiten er niet meer toe doen.
    15-07-2023 18:11
    Als Pogacar uiteindelijk wint met die door jouw voorspelde, dan wel als mogelijk ingeschatte 10 minuten, dan komen we je allemaal aanbidden en je voeten kussen @hnak. Als Vingegaard uiteindelijk wint stel ik voor je dat je een andere gebruikersnaam neemt want dan lacht iedereen je hier voor de rest van je leven uit, vriend.
    15-07-2023 18:14
    Op je laatste reactie kan ik als niet-fanboy van beide alleen maar met een facepalm reageren. Veel plezier met trollen jongen.
    15-07-2023 18:15
    @HNak .

    Kap even met deze bullshit , Ik heb het ook echt niet mst jumbo en dat kan . Maar wees wel Realtische.

    Ik ben zelf groot pogacar fan maar de feiten zijn juist heel duidelijk.

    Vini kan qua duur een langer bepaald tempo rijden en mist de explosie , vooral ook die duur door een enorm goede voorbereiding .

    Pogi is gewoon een multitalent waar denk menig wielerliefhebber van kan genieten . Het enige wat je nu ziet is door zijn voorbereiding mist hij een bepaalde duur die explosiviteit zal hij altijd hebben . maar nadat hij springt komt hij niet in een ritme wat hij kan volhouden , iets wat die normaal wel kan.

    Uae Jumbo zijn ongeveer even sterk is puur op vorm van de dag en daarop wordt de tour ook beslist vorm van de dag .
    15-07-2023 18:20
    Verder weer een prachtig schouwspel gezien. Als een kat die met een weerloos muisje speelt, al 2 weken lang. Heerlijk hoe Vingegaard Pogacar laat demarreren en daarna bewust eventjes zo’n tempo gaat rijden dat Pogacar nét vooruit kan blijven. Vervolgens beetje versnellen, probleemloos terug rijden en dan expres even op kop gaan rijden. De frustratie en teleurstelling bij Pogacar spatte van het beeldscherm af toen
    15-07-2023 18:20
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    15-07-2023 18:21
    "Oprecht levensgevaarlijk en doodeng"

    Oei, zijn we hier getuige van de zoveelste reïncarnatie van het Jachtluipaard uit Numansdorp (en zijn vele voorgangers)?
    15-07-2023 18:22
    Wow de slechtste analyse die ik hier ooit heb gelezen. Chapeau daarvoor.
    15-07-2023 18:30
    Dus allemaal tijd van Bauke haha
    15-07-2023 18:53
    Ok HNak. Ik zat er ernaast. Je (in mijn ogen erg opzichtige) troll is meer dan geslaagd. Well done.
    15-07-2023 19:20
    Jachtluipaard/Matcin again. Tijd voor een ban.
    15-07-2023 19:33
    onder welke nickname is het Jachtluipaard ooit begonnen?

    Voorheen kwamen rond de Tour legio eendagsvliegen een account aanmaken, een hele dikke hoop poep opwerpen alhier en vervolgens weer verdwijnen.

    Maar de HNak-versie is wel doortastend in de poging, dat tenminste moet ik hem nageven. Op inhoud reageren zou ik wel willen, maar weet simpelweg niet waar te starten.
    15-07-2023 19:41
    De parallele wereld is hier zichtbaar! Pogacar die bewust gaat vertragen om Vingegaard terug te laten komen. Geënsceneerd door de ASO vermoed ik.
    15-07-2023 19:52
    Haha wat een echte analyse echt grappig
    16-07-2023 00:04
    Laat HNak toch doen, het is zo ironisch dat het grappig is.
    16-07-2023 01:22
    Ach, Harrie Nac is ook nog eens een wappie aan het worden; hoe aandoenlijk

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine