Tour 2023: Pogacar kan Vingegaard niet lossen in spektakelstuk, Rodriguez profiteert met zege in Morzine
foto: Cor Vos
zaterdag 15 juli 2023 om 17:53

Tour 2023: Pogacar kan Vingegaard niet lossen in spektakelstuk, Rodriguez profiteert met zege in Morzine

Een spectaculaire bergetappe in de Tour de France over de Col de Joux Plane is uitgedraaid op een fantastische tweestrijd tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar. De twee favorieten voor de eindzege gaven elkaar echter geen duimbreed toe op de Joux Plane. Door het tactische spel van Vingegaard en Pogačar kon Carlos Rodriguez (INEOS Grenadiers) in de snelle afdaling profiteren en verrassend de rit winnen in Morzine. Het spel der bonificaties werd gewonnen door Vingegaard, die een seconde uitliep op Pogačar.

Neutralisatie kort na het startschot
Met achtereenvolgens de Col de Saxel (4 km aan 4,7%), de Col de Cou (7,1 km aan 7,5 procent), de Col du Feu (6,1 km aan 7,7%), de Col de Jambaz (6,8 km aan 3,8%), Col de la Ramaz (14,1 km aan 6,9%) en de Col de Joux Plane (11,7 km aan 8,5%) beloofde de veertiende etappe spectaculair te worden. Dat de rit een half uur geneutraliseerd zou worden, had niemand kunnen voorspellen.

Kort na de start was door olie op de weg een massale valpartij, waardoor er niet genoeg ambulances meer in koers waren en de etappe dus tijdelijk stilgelegd moest worden. Antonio Pedrero, Louis Meintjes en Esteban Chaves waren de grootste slachtoffers. Na een onderbreking van een klein half uur ging de rit verder, maar in de afdaling van de Saxel kwamen Romain Bardet en James Shaw ten val waarna ook zij moesten opgeven.

Peloton zet voet aan de grond tijdens neutralisatie – foto: Cor Vos

Ondertussen werd vooraan in de koers slag om slinger aangevallen, met onder meer Mikel Landa, Thibaut Pinot, Neilson Powless, Julian Alaphilippe, Giulio Ciccone en Lars van den Berg. Meerdere sterke klimmers probeerden weg te geraken, in de hoop op ritwinst en (ontzettend veel) bergpunten. Jumbo-Visma reed echter een strak tempo in de favorietengroep, waardoor geen enkele vluchtpoging de ruimte kreeg.

Op de Col de Cou wist dan toch een groep van 21 man weg te rijden, met onder meer Landa, Pinot, Powless, Alaphilippe, Ciccone, Guillaume Martin, Matteo Jorgenson, Michael Woods, Krists Neilands, Alexey Lutsenko en Tobias Halland Johannessen. Zij pakten een voorsprong van een kleine minuut op het peloton, waar Jumbo-Visma – dat geen enkele renner in de aanval stuurde – het tempo hoog hield.

Jumbo-Visma zit koplopers op de hielen
Op de Col du Feu kwam de elitegroep daardoor gevaarlijk dicht bij de kopgroep. Dat was voor Pinot, Ciccone, Woods, Landa, Wout Poels en Alex Aranburu het sein om te versnellen. De Italiaan van Lidl-Trek pakte er 10 bergpunten, net als op de Col de Cou, en sloop zo steeds dichter bij de bollentrui van Powless. In de fase daarna sloten Daniel Felipe Martínez, Guillaume Martin, Gorka Izagirre, Hugo Houle en Lutsenko terug aan, maar het peloton zat ze op de hielen.

De kopgroep kreeg nauwelijks voorsprong – foto: Cor Vos

De finale begon aan de voet van de Col de la Ramaz (14,1 km aan 6,9%), waar de elf koplopers met slechts 50 seconden voorsprong hadden. Ciccone en Woods sprongen meteen weg, waarna de achtervolgers ingerekend werden door de ijzersterke Jumbo-Visma-trein. De favorietengroep werd onder het tempo van Laporte, Van Hooydonck en Benoot flink gedecimeerd, terwijl ze acht kilometer onder de top ook Woods en Ciccone inrekenden. Het werd dus een strijd der favorieten in deze monsterrit door de Alpen.

Moordend tempo te hoog voor Pidcock
Dat ging zonder Tom Pidcock zijn, want de Brit kreeg het vijf kilometer onder de top van de Ramaz moeilijk onder het moordende tempo, net als Marc Soler. Vlak onder de top nam Wout van Aert het commando over van Dylan van Baarle, waardoor het tempo nog wat opgeschroefd werd en een vijftiental renners overbleef in de groep-Vingegaard. Wat volgde was een afdaling van 15 kilometer en een tussenstuk van 10 kilometer tot de voet van de Joux Plane.

foto: Cor Vos

Van Aert nam de gehele afdaling voor zijn rekening in de favorietengroep en zorgde met een hoog tempo voor wat breukjes. Een groepje met Simon Yates, Felix Gall en Guillaume Martin liet zich verrassen maar kon terugkeren, dit in tegenstelling tot Pidcock, die op meer dan twee minuten gereden werd. Maar een ding was duidelijk, het ging aankomen op de Col de Joux Plane (11,7 km aan 8,5%) van buitencategorie, en de daaropvolgende afdaling van 12 kilometer.

Intense afvalrace op de Joux Plane
Op de eerste steile flanken van de Joux Plane was Wilco Kelderman de volgende pion in het plan van Jumbo-Visma, maar Rafal Majka nam verrassend het commando over. Alleen Kuss, Vingegaard, Pogačar, Adam Yates, Jai Hindley, Carlos Rodriguez en Gall konden zijn versnelling volgen. Een straffe Van Aert vond echter zijn tweede adem en gaf er nog een korte snok aan in de groep-gele trui, om zo Kuss en Vingegaard te lanceren. Voor Simon Yates, Pello Bilbao en David Gaudu ging het in die fase te hard.

Het was wachten op de eerste serieuze demarrage vanuit de favorietengroep. Kuss reed op kop op de steilste stroken (met gemiddeldes tot boven de 10%) van de Joux Plane. Zijn ritme lag te hoog voor nummer drie Hindley en Gall, die vijf kilometer onder de top de aansluiting verloren. Alleen Rodriguez bleef daar in het spoor van de duo’s van Jumbo-Visma en UAE Emirates.

Op 4,7 kilometer onder de top gaf Pogačar een teken aan Yates, die daarop versnelde en daarmee Vingegaard isoleerde. Een kilometer later plaatste Pogačar zijn demarrage. Vingegaard dook op zijn wiel, maar moest al snel een gaatje laten en zag de Sloveen even wegrijden. Vingegaard gaf zich echter niet gewonnen en hield Pogačar in zicht. Het verschil schommelde rond de drie en vijf seconden.

De aanval van Tadej Pogačar werd gecounterd – foto: Cor Vos

Motoren hinderen Pogačar in strijd om boni’s, Vingegaard profiteert
Het werd een heus man-tegen-mangevecht, waarbij Vingegaard de schade wist te beperken. De gele trui toonde veerkracht en kwam 1,6 kilometer onder de top terug aansluiten in het wiel van Pogačar, waarna een halve ‘surplace’ volgde. Op de top van de Joux Plane lagen nog bonificatieseconden (8-5-2) waarvoor gesprint ging worden. Pogačar wilde Vingegaard 500 meter voor de streep verrassen, maar de motoren in de koers reden hinderlijk in de weg en daardoor moest Pogi zich neerzetten.

Het was vervolgens Vingegaard die zijn sprint inzette en daarmee de Sloveen te snel af was. De Deen bracht zijn voorsprong in het klassement daardoor op 12 seconden. In de afdaling koos Pogačar de kop, maar hij wist dat Rodriguez en Yates in aantocht waren vanuit de achtergrond. De twee sloten negen kilometer voor de meet terug bij de twee koplopers, waardoor de strijd om de ritzege weer openlag.

Rodriguez profiteert van duel tussen Pogačar en Vingegaard
Rodriguez stortte zich vervolgens op kop in de afdaling richting Morzine. De Spanjaard van INEOS Grenadiers sloeg een gat van zes seconden met de gele trui en de witte trui en leek op weg naar de winst in Morzine, maar Pogačar zat niet ver achter hem, met Vingegaard in zijn kielzog. Maar ze kwamen ondanks een ferme eindsprint te laat om Rodriguez nog terug te pakken. De 22-jarige klimmer kon zo zijn eerste ritzege ooit boeken in de Tour de France.

Daarachter sprintte Pogačar naar de tweede plaats (en 6 bonificatieseconden), terwijl in zijn wiel Vingegaard naar de derde plaats (en 4 bonificatieseconden) reed. Doordat de Deen op de top van de Joux Plane drie boni’s meer pakte dan Pogačar, is Vingegaard in de afrekening de ‘winnaar’ van de dag. Hij heeft nu 10 seconden voorsprong in het algemeen klassement op Pogačar.

Rodriguez is door zijn knappe ritzege en de immense verschillen de nieuwe nummer drie in het algemeen klassement, vlak voor Jai Hindley. Dat is wel op bijna vijf minuten van de gele trui. Adam Yates is vijfde op meer dan vijf minuten, terwijl Sepp Kuss de sprong maakt naar de zesde plaats.

Carlos Rodriguez stunt en is nu derde in het klassement – foto: Cor Vos

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
99 Reacties
15-07-2023 18:00
Schandalig. Net op het moment van de etappe krijgt Jonas hulp uit onverwachte hoek. Rode kaart voor Tv motor en vooral motor pool fotograaf. Daar hoor je niet te zitten.
Eveneens rode kaart voor ASO die er maar niet in slaagt de laatste km van de eindklim voldoende afsluiting te plaatsen.
Adam Hansen, er is werk aan de winkel ! Veel zelfs.
    15-07-2023 18:43
    Prudhomme lacht in z’n vuistje. Nog meer aandacht
    Die heeft echt schijt aan alles en iedereen
15-07-2023 18:03
Pogi zwaar genaaid wat een flop van organisatie.
    15-07-2023 18:32
    Lijkt 2016, de grootste ploeg wordt weer geholpen
15-07-2023 18:00
De conclusie van vandaag .

Pogi kan vini niet lossen .
Vini kan pogi niet lossen .

De ploegen Uae en Jumbo rijden zich helemaal kapot voor eigenlijk geen resultaat wordt opzoek naar nieuw plan .

Die boni's op de top met die motoren is wel echt een schande zeg of pogi of vini hem nou won dat kon echt niet .

Zelfde geldt voor het ophouden van Carlos en Adam wat een aanfluiting.
    15-07-2023 18:06
    Allemaal de tijd van Bauke…
    15-07-2023 18:59
    [quote] Romano1800 15 JULI 2023 OM 18:00
    De conclusie van vandaag .

    Pogi kan vini niet lossen... [/quote]

    Deze is wat mij betreft te voorbarig.
15-07-2023 18:03
Wat een schande die motoren

Zowel die ene die 5 meter voor Pogi bleef rijden, als die 2 die Pogi blokkeerde te aanvallen.
15-07-2023 17:55
Prachtige etappe. Mooi gevecht weer, hoor. Vinnie leek rijp voor de sloop nadat Pog ging, maar kwam heel mooi terug. Wel een strijder, hoor. Ze verwijten hem kleurloosheid, maar het is geen opgever. Wat. Een. Strijd! Jumbo teveel gewerkt voor eigenlijk niks, maar ze proberen het wel. Ook mooi om te zien dat ondanks dat je werkt, het soms toch faliekant mislukt. Pogacar heeft daar meesterlijk van geprofiteerd. Wel mooi dat Vingegaard Pogacar nog even in de luren legt bij de bonisprint. Morgen wordt wel lastig, want Pogacar is toch nu wel beter bergop de laatste dagen. Ligt in de lijn der verwachting dat Pogacar morgen het geel pakt.

Schandalig van de motoren bij de boniesprint. Kan echt niet. Dit is gewoon kwalijk. Hier moet wat gebeuren. Dit beïnvloedt zodanig de etappe. Ik denk niet dat Pogacar weg zou zijn in de afdaling, maar de sprint voor de bonies had hij gewonnen. Dit is echt wel een flater.

Pidcock de verliezer van de dag, Rodriguez de winnaar van de dag. Het kan verkeren. Rodriguez mag de motoren wel dankbaar zijn met het blokkeren van Pogacar en vinnie en Pog omdat ze zo hebben ingehouden. Zijn ploeggenoot? Tom is helemaal gekookt en op de grill gegooid. Die had zeker last van de valpartij, maar werd wel echt op de barbecue gegooid. Die gaat zeker 10 munten verliezen.
    15-07-2023 18:09
    Kunnen we sowieso niet eens stoppen met die boni's? De eerste dagen van een ronde vind ik het nog wel leuk, zodat er wat strijd om de trui komt met mannen als VDP en WvA. Zodra de grote klassementsmannen aan de beurt zijn vind ik het echter maar gekunsteld gedoe.
    15-07-2023 18:36
    Ik denk niet dat Pogacar beter is bergop. Hij kan alleen even versnellen en daarna stabiel Tempo kiezen. En vandaag was het tempo lager als dat van Vingegaard.

    Denk dat die 2 zo aan elkaar gewaagd zijn, dat ze elkaar er niet vanaf krijgen. En dat tijdrit doorslag gaat geven.
    15-07-2023 21:48
    Inderdaad,een prachtige strijd tussen de twee sterksten. JV sterk gereden als ploeg maar kon Pogi niet breken. Ik ben benieuwd wat JV morgen gaat doen. Misschien langer wachten want wat ze vandaag hebben gedaan kun je niet elke dag volhouden. Voor mij een prachtige spannende Tour. Ik kijk uit naar morgen en naar de tijdrit.
15-07-2023 18:01
Op het puntje van de stoel gezeten, wat een heerlijk gevecht! En als de rekening wordt opgemaakt gaat het uiteindelijk om 1 seconde. Rodriguez vandaag de lachende derde, mooie beloning voor zijn uitstekend rijden. Jammer dat die verdomde motoren een, naar het leek, belangrijk moment in de koers hebben ontsierd.
15-07-2023 18:11
Oh, Wielerflits redactie is aan het draaien, het verhaal wordt opeens dat Pogacar Vingegaard niet kan lossen. Dit was toch volgens velen en ook volgens Jumbo en Vingegaard zelf het terrein waarop ze Pogacar zouden slopen en los rijden.....

Misschien gaat het morgen dan gebeuren bij aankomst bergop en was vandaag het voorwerk voor de grote slag. Denk wel dat er nieuwe plannen gemaakt gaan worden en dat er niet vanaf het begin "fullgas" gereden zal worden. Morgen weer de klassieke 2 in 1 wedstrijd, een kopgroep die minuten mag pakken en daarachter dan een andere strijd met degene die nog wat in de benen hebben. Hopelijk wordt de koers morgen niet enigszins beinvloed door motoren.
15-07-2023 18:19
Heerlijke etappe opnieuw, dank aan de matadoren. Geinige tactiek van UAE om in één klap Wout en Wilco overboord te kieperen, maar dat was na een korte adempauze buiten Wout gerekend.

Op de Puy de Dome leverden deze twee motoren Pogi een paar seconden op, nu verliest hij er een paar. De motoren zijn an sich een groter probleem, maar qua invloed op het wedstrijdverloop tussen Pogi en Jonas is het effect vooralsnog neutraal.

Ben benieuwd wat er nog was gebeurd als Jonas voor Pogi had afgedaald naar de finish, maar kennelijk wilde hij per se alleen maar het wiel houden.

Op naar morgen!
    15-07-2023 18:23
    Pogacar daalde best matig, want zo'n Rodriguez is echt geen grote held in het afdalen, maar reed toch vlot weg en bleef vlot weg.
    15-07-2023 18:46
    Ik kreeg soms het idee dat vingegaard alleen al voor zn eigen veiligheid op kop had moeten rijden. Hij leek die bochten echt anders aan te willen snijden en ook minder te willen remmen.
15-07-2023 18:12
Jose nog niet bedaard ....
15-07-2023 18:04
Prachtige zege van Rodriguez, 22 (!) jaar,prima gebruik gemaakt van de situatie. En nu ook in pole position voor de 3de podiumplek.

Vorig jaar al auteur van de onwaarschijnlijke reeks: Spaans kampioen, 5de in Donostia, 4de in Burgos, 7de in de Vuelta en 5de in Lombardije. Net zoals Evenepoel was die toen wekenlang (in zijn geval meer dan 2 maanden) top.
15-07-2023 18:05
Nou, als er discussie was over de tactiek van UAE gister dan kan datzelfde worden gedaan over die van Jumbo vandaag. Vingegaard heeft niet eens een poging tot aanvallen gedaan.
    15-07-2023 18:07
    Had bij Vingegaard regelmatig het idee dat die moest remmen om niet tegen Pogacar te rijden, maar wilde niet op kop komen. Zal hij wel van Roglic hebben geleerd.
    15-07-2023 18:15
    Zowel gisteren als vandaag was de UAE ploeg de bovenliggende partij!
    15-07-2023 18:23
    Dat vond ik tijdens het kijken ook. UAE was echter sterker dan ze dachten. Dat werd wel duidelijk.
15-07-2023 18:09
Deze Tour kan zomaar weer eens in de tijdrit beslist worden
15-07-2023 18:06
Genoten. Het grote 'wat als' moment was voor mij toen Vigo aansloot bij Pogi: wat als hij erop en erover had geprobeerd? Pogi had op dat moment helemaal niks over volgens mij.
    15-07-2023 18:14
    Maar had Vingegaard nog veel over denk je?
    15-07-2023 18:25
    genoeg om het laatste gaatje vlot dicht te rijden. Nog 10 seconden dat tempo en hij had een gat gehad. Maar ja, speculatief.
    15-07-2023 18:44
    Kan ik op de playstation inderdaad ook (en zo niet begin ik opnieuw). Stom dat vingegaard dat niet doet
15-07-2023 18:26
De organisatie mag het incident met de motoren zich wel aanrekenen. Ze moeten gewoon meer afstand van de renners houden. Die motoren rijden sowieso de hele tour al te dichtbij. Ook het 3 meter voor Pogacar rijden na zijn demarrage is schadelijk want dat is gewoon een voordeel hoe klein ook en in deze strijd gaat het om details.
Wel weer een mooie etappe waar Pogacar weer de betere versnelling heeft, het gat dat volgt een kilomter kan houden en daarna toch Vingegaard ziet aansluiten. Vingegaard maakt daar denk ik een fout door het tempo te laten zakken, maar je moet het natuurlijk ook nog kunnen om dan vol door te gaan.
15-07-2023 18:27
Pogacar en Vingegaard die mijlenver boven de rest staan is de conclusie van de dag. De rest staat echt niet op de foto zonder hulp van buitenaf(lees motoren). JV die bijna de rest van het peloton sloopt. Tadej wilde te graag laten zien dat hij sterker en ging daardoor te vroeg aan. Als hij dat een kilometer voor de top had gedaan was hij met voorsprong de afdaling ingegaan inclusief boni's. En wellicht de overwinning in de etappe.
Het blijft in in ieder geval spannend.
Rodriguez die prachtig gebruik maakt van de wapenstilstand en het ook verdiend.
    15-07-2023 19:14
    Nou nou mijlenver boven de rest klopt toch niet helemaal. Als Kuss niet moet knechten is hij de beste klimmer van het pak en wint hij 3 etappes.
15-07-2023 18:00
Hele mooie rit en fantastisch van Carlos. Twee op rij, geweldig. Ondanks dat heb ik hier toch wel een naar gevoel over, Carlos was denk ik niet teruggekomen zonder de blokkade. Pogacar wordt hier echt zwaar benadeeld en als de motoren niet anders kan, dan moeten er maar geen toeschouwers staan. Ik zou het terecht vinden als de secondes bovenop de Joux Plane geschrapt worden. Maar laten we vooral de prestatie van Carlos benadrukken, hopelijk blijft hij want met de omkadering bij INEOS zie ik hem tot grootse dingen instaat
    15-07-2023 18:41
    Niet overdrijven. De aanzet van Pogi was niet echt geweldig, Jonas zat alweer op het wiel.

    Toen Pogi op de Puy voordeel had van diezelfde twee motoren, heb ik hem er niet over horen klagen.
    15-07-2023 19:27
    jij zit behoorlijk diep in de ploeg zo blijkt, want je mag voortdurend voornamen gebruiken, go Ineos. Deftige positie.
15-07-2023 18:01
Versie 2 van de bonisprint leek meer op een protestactie van Pogacar. Weigerde eigenlijk te sprinten en ging alleen maar mee zodat Vingegaard geen voorsprong had.
15-07-2023 18:04
Maar wel een prachtig gevecht gezien haha
15-07-2023 18:17
Mogelijk had het vandaag geen verschil gemaakt, maar gewoon alle niet-essentiële motoren eruit flikkeren.

Als ze instaan voor veiligheid, reservemateriaal of TV-beelden, dan mogen ze blijven. Al de rest (fotografen, journalisten, radio-figuren, whatever) hebben we niet nodig.
15-07-2023 18:00
Heerlijk spierballengerol tussen de ploegen en de twee tenoren.
Uiteraard ligt de grootste fout bij de motoren maar waarom pogacar dan maar aanzet op 90m snap ik niet.
Bovenop snap ik niet dat ze yates niet laten aanvallen zodat vingegaard moet reageren. Of gewoon rustig richting finish en sprinten met yates en pogacar. Misschien word je dan wel 2 en 3.
Het wordt een heerlijk gevecht tot Parijs!
    15-07-2023 18:02
    Waarom zou Vingegaard op Yates reageren.
    15-07-2023 18:05
    Want Yates is een groot gevaar?
    15-07-2023 18:06
    Als hij niet reageert sprinten pogacar en vingegaard om 4 seconden ipv 2
    15-07-2023 18:07
    Een aanval van Yates zou perfect zijn voor vingegaard. Hoe meer boni’s weg, hoe beter
    15-07-2023 18:09
    De bonis zijn 10/6/4. Nu pakt pogacar er 6, vingegaard 4: 2 seconden winst.
    Als yates tweede wordt pakt pogacar er 4 en vingegaard 0: 4 seconden winst.
    15-07-2023 18:09
    Juist niet. Als Yates 2e wordt en Pogacar 3e wint hij 4" op Vingegaard. Nu Pogacar 2e werd en Vingegaard 3e is er maar 2" verschil. Anomalie in het boni-systeem dat gisteren ook werd aangegeven.

    Edit: Zoals Gibo zegt dus ja.
    15-07-2023 18:58
    @gibo klopt, ik dacht dat je op de beklimming bedoelde. Was leuk om te zien geweest wat er bij de finish gebeurt zou zijn inderdaad
15-07-2023 18:03
Heerlijke rit. Derde Spaanse zege deze Tour na jaren van droogte. Jonas slechts 1 seconde winst geboekt maar morele winnaar lijkt me. Pogi is zo sterk en als je dan toch dit weet te bereiken, heel knap.
15-07-2023 18:05
Erg benieuwd naar dinsdag.
15-07-2023 18:07
Jeetje, die motoren. Natuurlijk niet echt geholpen door die idiote bende op de berg zelf, maar vandaag waren de motoren toch wel echt het ergste.

Rodriguez komt misschien niet terug als er geen blokkade wordt opgeworpen, maar ondanks dat was hij ook heel sterk en werd hij ook gehinderd dus hij heeft de overwinning niet gestolen. Strijd voor plek 3 kan interessant worden, eerst maar zien hoe Hindley bekomt van zijn val.

Pidcock, tja. Die moet een stuk harder zijn gevallen hoop ik, want vandaag was het niet goed. Kan op zich zeker voor ritten gaan, maar met Rodriguez gaat hij misschien wel mee in het treintje moeten.

Tot nu toe waren er weinig opgaves, er moest ooit eens een dag komen... Ben vrij verbaasd dat Petit nog niet opgaf, die zag er niet goed uit.
15-07-2023 18:08
Heel interessante etappe gereden, Jumbo zeer grote klasse helaas niet afgemaakt hoe ze het wilden. Vingegaard mist alleen de explosie die Pogacar wel heeft maar blijft hangen en vecht heel sterk terug. Motoren is echt niet oké 2x geblokkeerd daarnaast Vingegaard wel sterk op de top en veel beter in de afdaling alleen kon hij er niet langs. Conclusie: beide kunnen hun tegenstander niet lossen
15-07-2023 18:25
Motoren waren natuurlijk een schande, maar dat komt door het publiek wat de hele weg bezet. Publiek is effectief de schuldige dus.

Ik denk trouwens dat pogi en vingi een afspraak hebben gemaakt om samen de afdaling rustig aan te doen. Zo zag het er echt uit.
    15-07-2023 23:57
    Publiek langs de weg hoort bij wielrennen zoals bier in een café. Geen publiek, geen wielrennen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine