Tour 2022: Trek-Segafredo gaat voor ritzeges met Pedersen, Mollema en Stuyven

maandag 27 juni 2022 om 10:06
Tour 2022: Trek-Segafredo gaat voor ritzeges met Pedersen, Mollema en Stuyven

foto: Cor Vos

Trek-Segafredo heeft bekendgemaakt welke acht renners vrijdag aan de start staan van de 109e Tour de France. De formatie gaat met onder anderen Mads Pedersen, Bauke Mollema en Jasper Stuyven voor minstens een etappezege in de Tour.

Minstens een etappezege is dus het doel, maar sportdirecteur Kim Andersen denkt dat er meer in het vat zit voor zijn ploeg. “Het is een duidelijk doel voor het team en voor Mads om voor de ritten in Denemarken te gaan. Eerst zal hij proberen een supertijdrit te rijden in Kopenhagen, en daarna kunnen we proberen om wat bonificaties te pakken als de gele trui binnen bereik is.”

Ook de vijfde rit is een doel voor de ploeg, als het peloton tussen Lille en Arenberg maar liefst elf kasseistroken voor de wielen krijgt. “We hebben twee grote renners voor de vijfde etappe op de kasseien: Jasper en Mads. Daarna gaan we proberen om in alle ontsnappingen te zitten, en we hebben slimme renners die weten hoe ze vanuit deze positie kunnen winnen.”

Pedersen gaat op voor zijn derde Tour de France. De Deen was in 2020 al een paar keer dicht bij de zege, maar winnen deed hij nog niet. Voor Mollema wordt het zijn twaalfde Tour. De kersverse Nederlands kampioen tijdrijden won in 2017 de Touretappe naar Le Puy-en-Velay en in 2021 de rit naar Quillan, allebei na een lange solo.

Kirsch en Simmons debuteren in de Tour
Voor Stuyven wordt het zijn zesde deelname aan de Tour de France. De Belgische renner reed al een handvol podiumplaatsen bij elkaar, maar slaagde er tot op heden nog niet in een rit te winnen. Ook Giulio Ciccone, Toms Skujiņš en Tony Gallopin hebben al de nodige Tourervaring. Alex Kirsch en Quinn Simmons gaan op voor hun eerste Ronde van Frankrijk.

De Tour de France staat op de kalender voor 1-24 juli.

voor

Dit artikel delen:

26 Reacties

Secondant 27 juni 2022 om 10:08

Geen Tolhoek dus. Jammer.

Massimo Bataille 27 juni 2022 om 10:22

en op welke basis zou tolhoek een plek verdiend hebben?

MichielH 27 juni 2022 om 10:23

Dat is toch ook niet wat Secondant zegt…

Secondant 27 juni 2022 om 10:30

Wat MichielH zegt. Daarnaast geef ik Tolhoek meer kans om een rit te winnen dan Kirsch.

Massimo Bataille 27 juni 2022 om 10:49

Kirsch is ook meer een allround knecht die in het vlakkere terrein ( en kasseien) werk kan opknappen.
Tolhoek is dan meer een klimmer, waar ik de meerwaarde minder van inzie.
Mollema gaat terug de vrijbuiter rol krijgen en Ciccone zal denk ik niet voor AK gaan ( of toch met weinig ondersteuning), dus zie ik minder nut voor tolhoek.

Tevens is de kans dat Kirsch wint misschien wel 0,01%, van tolhoek zal die miss 0,02% bedragen.
Zie niet in waar hij vanuit de ontsnapping de sterkste zou blijken.

Jean Dumas 27 juni 2022 om 10:49

En Ciccone had ik hier ook niet verwacht. Eerder Jensen.

Secondant 27 juni 2022 om 11:00

@Massimo
Eens, maar vraag jezelf eens af: voor wie moet Kirsch knechten dan? Er is geen AK-kopman en geen sprinter. Alleen vrijbuiters en wellicht wat mannen die sprinten voor een C-klassering (Pedersens). Daar hoeft geen knecht voor mee.

Massimo Bataille 27 juni 2022 om 11:11

Ik denk dat ze veel vertrouwen hebben in Pedersen om te sprinten (of groene trui)
Er zijn ook wel een paar ‘lastige’ ritten waar de sterke sprinters zullen overblijven ( of ontsnapping natuurlijk).
Inmiddels heeft hij dit jaar toch al gewonnen tegen Van Aert, Philipsen en Cavendish.
Dan mag je hem toch niet als C-sprinter beschouwen

BoemBoemWvA 27 juni 2022 om 12:14

Zou inderdaad wel starten maar bizar weinig laten zien dit jaar. Zoveelste die weg gaat bij Jumbo en eigenlijk daarna niets verder komt. Extra mannetje voor Pedersen is zeker wat voor te zeggen.

Jacob Lohof 27 juni 2022 om 12:44

En weer gaat het hoe goed Jumbo is, zijn ook genoeg die beter zijn geworden sinds ze bij Jumbo of 1vsn de voorlopers weg zijn, grootste voorbeeld natuurlijk Bauke

Tom Verheyden 27 juni 2022 om 14:07

Pedersen behoort voor mij op het vlakke bij de top 5 sprinters (sprintetappe gewonnen in Parijs-Nice). Voor de rest is hij een prima all-rounder. Naast Van Aert voor mij de topfavoriet voor geel in Denemarken. Ook heuvels gaat hem beter af dan de rasechte sprinters.

Napoleon 27 juni 2022 om 17:18

Als Mollema al het grootste voorbeeld is, dan heb ik van de rest niet veel verwachting…

Mollema had volgens zowel PCS als CQ zijn beste jaar in 2013. Qua punten is hij hooguit gelijk gebleven.

Ik geef toe dat hij vaker is gaan winnen, al heeft hij 3 van zij 7 WT overwinningen bij Rabo/Belkin behaald.

Sies 27 juni 2022 om 10:28

Gaat Ciccone dan voor een goed klassement? Anders is hij toch ook zeker iemand die een etappe kan pakken lijkt me

jappe666 27 juni 2022 om 11:19

Lijkt me ook wel kandidaat voor de bollen. Eergevoelig mannetje als het is zie ik hem er wel werk van maken, als revanche voor zijn ‘nederlaag’ in de Giro.

FDJ 27 juni 2022 om 12:29

Ciccone is in mijn ogen geen klassementsrenner. Veel te grillig voor. Traksel gaf dat na de Giro ook al aan. Zijn hele manier van koersen zal hem nooit een klassementsman maken. Te onstuimig. Dus de ideale kandidaat om een gooi naar de bollen te doen en een rit.

Krist The Vanma 27 juni 2022 om 10:49

Allez, Simmons gaat dan toch mee. Eerst wel, dan weer niet, nu weer wel.
Maar goed dat ie er bij is; kleurrijk figuur.

Romāns Vainšteins 27 juni 2022 om 10:55

Leuk team zonder verplichtingen, die kunnen vol voor de ritten gaan en hebben er ook prima renners op zowel Madone als Domane en Emonda voor.

Wheely 27 juni 2022 om 11:05

Bollema las ik al elders op de site, lijkt me een mooi doel. Mooi clubje verder, zou dit het enige team zijn waar al de renners een andere nationaliteit hebben?

jappe666 27 juni 2022 om 11:16

Neen, UAE ook 8 verschillende nationaliteiten, en bij Intermarché en EF zit die kans er ook nog dik in. Bij DSM en Bahrain was het ook close, met 7 verschillende.

BoemBoemWvA 27 juni 2022 om 12:16

Denk dat Bau daar niet handig genoeg voor is en mist toch die punch na een zware klim. Pinot Bardet Ciccone Woods acht ik hoger.

Wheely 27 juni 2022 om 13:55

@jappe666
Ik zie het nu inderdaad, toch niet zo uniek dus.

Dayer Quintana 27 juni 2022 om 11:57

In een ideale wereld valt met zo’n team 4 tot 5 ritten te winnen. Op alle domeinen hebben ze uitstekende renners mee die vanuit een grote vluchtersgroep kunnen scoren. Benieuwd ook wat hun plannen zijn in de kasseienetappe.

Jacob Lohof 27 juni 2022 om 12:48

Ben fan geworden van Trek natuurlijk als Groninger fan van Bauke. Daarnaast houd ik echt van het rijden ze gaan er altijd voor en redelijk wat vrijheid om te koersen en plezier spat ervan af. Jumbo renners vaak gefrustreerde reacties in de media, Bauke niet

Jacob Lohof 27 juni 2022 om 12:50

Mads en Stuyven kunnen dit, Bauke minder

Pietspeed 27 juni 2022 om 13:38

Mollema gaat voor geel. Die heeft zich opnieuw uitgevonden.

Jacob Lohof 27 juni 2022 om 14:46

Geel in Kopenhagen

Headlines

Populair

Materiaalzone