Tour 2022: Christophe Laporte zorgt in Cahors voor eerste Franse ritzege
foto: Cor Vos
vrijdag 22 juli 2022 om 17:11

Tour 2022: Christophe Laporte zorgt in Cahors voor eerste Franse ritzege

Christophe Laporte van Jumbo-Visma heeft de negentiende etappe van de Tour de France op zijn naam geschreven. In de rit van Castelnau-Magnoac naar Cahors sprong de Fransman in de diepe finale naar een kopgroep van drie toe om uiteindelijk de overwinning naar zich toe te trekken. Het was de eerste Franse ritzege in deze Tour.

Het peloton liet in de negentiende rit de Pyreneeën achter zich. Vanuit Castelnau-Magnoac voerde de route door de glooiingen van Zuid-Frankrijk en het stroomgebied van de rivier de Garonne. In de tweede helft van de rit lagen twee klimmetjes van vierde categorie, de Côte de cité médiévale de Lauzerte en de Côte de Saint-Daunès. Vanaf de laatste klim was het nog ruim 35 kilometer tot de finish in Cahors. Het kon weleens een nerveuze rit worden door de kleine dorpjes, open vlaktes en de wind waar de renners mee te maken kregen.

Enric Mas, elfde in het klassement, ging niet meer van start; de kopman van Movistar had positief getest op het coronavirus. Met Jonas Vingegaard van Jumbo-Visma een stuk steviger in de gele trui, werd om vijf over een het peloton op gang gebracht. Anders dan afgelopen dagen werd niet meteen aangevallen in het begin van de etappe. Pas na vier kilometer probeerden Mikkel Honoré (Quick-Step Alpha Vinyl), Quinn Simmons (Trek-Segafredo) en Taco van der Hoorn (Intermarché) het en zij kregen versterking van Matej Mohorič (Bahrain-Victorious) en Nils Politt (BORA).

Vluchters worden binnen schootsafstand gehouden
BikeExchange-Jayco, Alpecin-Deceuninck en Lotto Soudal, de ploegen van de sprinters Dylan Groenewegen, Jasper Philipsen en Caleb Ewan, namen de verantwoordelijkheid in het peloton. Deze teams lieten de vijf vluchters niet te ver wegrijden en hielden het tijdsverschil in eerste instantie rond een minuut. Na een half uur koers kwam de wedstrijd tot stilstand vanwege een nieuwe demonstratie op de route. Na een kort oponthoud mocht eerst de kopgroep voortrijden. Het peloton mocht ruim een minuut later ook weer vertrekken.

foto: Cor Vos

Na 38,4 kilometer kwamen de vijf vluchters voorbij aan de tussensprint in Auch, waar de in 2020 overleden ex-renner Nicolas Portal werd geëerd. De Fransman was geboren in deze plaats. Het was Simmons die de sprint als eerste passeerde, vóór Politt, Van der Hoorn, Honoré en Mohorič. In het peloton ging Philipsen groene trui Wout van Aert vooraf. Na de sprint begon de voorsprong van de kopgroep terug te lopen en na 63 kilometer hijgde de grote groep de aanvallers in de nek. Die wilden zich echter niet zomaar gewonnen geven.

Honoré trok zich weer in gang en Simmons, Van der Hoorn en Mohorič sprongen met hem mee. De vier pakten opnieuw een gat. Ook Cyril Barthe (B&B Hotels) viel aan vanuit het peloton. De voormalige Franse U23-kampioen kwam dicht bij de kopgroep, maar belandde in de ‘chasse patate’ en moest zich weer laten inlopen. De andere aanvallers pakten wederom een minuut. Ondertussen stuurde ook Team BikeExchange-Jayco, de ploeg van Dylan Groenewegen, een mannetje naar de kop van het peloton.

Simmons valt aan in de vlucht en probeert het alleen
Later lieten ook DSM, de ploeg van Alberto Dainese, en TotalEnergies (voor Peter Sagan) mannen mee op kop draaien. Op de eerste klim, de Côte de la cité médiévale de Lauzerte, viel Simmons aan vanuit de kopgroep, maar het was Mohorič die met het enige bergpunt aan de haal ging. Door deze versnelling brak de groep vluchters in tweeën. Simmons demarreerde nog een keer en bleef alleen over vooraan. Terwijl de Amerikaan hard bleef doorrijden, werden Mohorič, Van der Hoorn en Honoré weer ingerekend door het peloton.

foto: Cor Vos

Niet alleen de kopgroep viel uit elkaar, maar ook het peloton. Onder de achteropgeraakte renners waren Fabio Jakobsen en Mads Pedersen. Met nog veertig kilometer te gaan, had Simmons zo’n dertig seconden op het eerste peloton en de Amerikaan haalde op de Côte de Saint-Daunès het laatste bergpunt van de dag binnen. Maar met nog 35 kilometer te gaan werd ook hij ingerekend en was het peloton weer compleet. Het bleef onrustig, want Alexis Gougeard (B&B Hotels) zorgde voor een nieuwe aanval.

Verrassend genoeg werd deze aanval beantwoord door een demarrage van Tadej Pogačar. De Sloveen van UAE Emirates moest gisteren nog het hoofd buigen in de bergrit naar Hautacam, maar kon nu toch weer een hoofdrol vertolken. Hier werd natuurlijk wel op gereageerd vanuit de ploeg van Jumbo-Visma en Wout van Aert bracht de nummer twee van het algemeen klassement terug in het peloton. Gougeard hield ondertussen stand op kop en zag even later Fred Wright (Bahrain-Victorious) en Jasper Stuyven (Trek-Segafredo) de oversteek maken.

Drie vluchters versus ploegen van de sprinters
Wright, al een keer tweede in de rit naar Saint-Étienne, Stuyven en Gougeard pakten een halve minuut op het peloton, op twintig kilometer van de finish. Achter hen bleven de ploegen van de sprinters jagen, maar het glooiende parcours en de inspanningen van de afgelopen drie weken werkten maakten de jacht zwaar. Op tien kilometer van de finish kwam Quick-Step Alpha Vinyl naar voren voor kopman Jakobsen die weer terug was in het peloton en plotseling ging het heel hard. Daardoor begon de voorsprong van de drie koplopers snel terug te lopen.

foto: Cor Vos

Quick-Step Alpha Vinyl ging op zeven kilometer van de streep van de kop toen het verschil was teruggebracht tot tien seconden. Groene trui Wout van Aert deed een lange kopbeurt om zijn kopman Jonas Vingegaard naar de veilige laatste drie kilometer te brengen. Daar was de voorgift van de vluchters nog steeds tien seconden. Op een kilometer van de streep maakte Christophe Laporte de sprong naar de kopgroep. Wright probeerde het via een lange sprint, maar Laporte en Stuyven konden nog mee.

Uiteindelijk trok Laporte met een krachtige versnelling de overwinning naar zich toe. Op de streep bleef hij Philipsen en Dainese net voor. Florian Sénéchal en Pogačar vervolledigden de top-5. Het was voor de Franse sprinter en klassieke renner zijn eerste zege in een Grote Ronde, nadat hij in de Tour al wel tweede en derde was geworden. Het was niet de eerste zege voor Laporte dit jaar; in mei won hij al de eerste rit in Parijs-Nice waar hij een 1-2-3’tje haalde met zijn ploegmaats Van Aert en Primož Roglič.

RIDE Magazine
106 Reacties
22-07-2022 17:33
Ik kan die Renaat Schotte wel inruilen voor onze man met pensioen , nationalist , even sterk in herkenning als ducrot en Dijkstra, echt wat een tekort aan bewondering voor de prachtige overwinning van Laporte. Dit was een gegunde mooie overwinning van Laporte. Maar zal wel te danken zijn aan het niet mee sprinten van hun Wout. Daarom is Jumbo internationaal. Geen landjepik maar echte team spirit
22-07-2022 17:34
Nummer 5!! Straf nummertje hier van een renner die al goed was bij Cofidis maar nu ook op het hoogste podium scoort. Na geweldig werk voor Wout en vorige week nog voor Jonas op de TJV baalzondag nu een overwinning die zal beklijven. Jasper is weer eens best of the rest.
    22-07-2022 17:35
    Jasper miste wel even heel dom de aansluiting op 1 km door echt de bocht te misse
    22-07-2022 17:38
    Klopt! Was ook schuldbewust in het interview. Maar dit was ook weer een dag waar de stresslevels omhoog schieten. Maar ja, dat mag niet gebeuren. Dan maar in Parijs voor Jasper want de beentjes zijn goed.
22-07-2022 17:34
Philipsen ging wel heel
22-07-2022 17:38
laporte ondertussen zelfs vóór pedersen en jakobsen in het puntenklassement.

pijnlijk dat je als outsider voor de groene trui wordt vooraf gegaan door iemand die vooral uitbollend punten nam
22-07-2022 17:38
Ik wil ook zo'n M-line matras... Sterker nog, ik denk dat nu het hele peloton op deze matrassen gaat slapen, want daar ga je ongelofelijk hard van fietsen. Snel even een paar aandelen kopen, want dit is toch de beste matrassenreclame ooit!.
    22-07-2022 17:43
    Als je binnenkort moet verhuizen, zou ik even wachten. Die van Laporte schijnt nogal zwaar te zijn.
    22-07-2022 17:53
    Die was juist licht, die van Wout was het zwaarst. Wrs bewaart hij het prijzengeld in zijn matras.
    22-07-2022 19:08
    De Tour win je in bed he, dat weten we in Nederland al jaren.
    22-07-2022 19:54
    Ah. Klopt. Die van Wout was het zwaargewicht.
22-07-2022 17:46
Toch geen vijf seconden voor Vingegaard?
    22-07-2022 17:52
    Kennelijk. Er moet volgens mij minimaal 3s verschil zijn tussen een achterwiel en een voorwiel. Dat kunnen ze niet onmiddellijk meten met de transponders. Leek me ook al stug, al weet je het bij een oplopende finish nooit.
22-07-2022 17:50
Wout ‘verdeel en heers’ van aert nam geen risico maar kon het toch niet laten het peleton eventjes in stukken te rijden. Morgen en zondag heeft hij nog een goede kans om zn derde rit te winnen.
    22-07-2022 18:09
    Heel verstandig van Wout van Mars. Er zou in de chaos maar eens flink gevallen worden, en je zou er net voor de tijdrit maar bij liggen, met een sleutelbeentje in je groene trui.

    Nee, dan veel beter zo. Gewoon niet mee in het gewoel, morgen de tijdrit en zondag Parijs proberen te winnen. En groen veilig thuis brengen.
22-07-2022 18:01
Yesss wat een droomtour
22-07-2022 18:01
Dik verdiend na al dat geweldige werk dat hij heeft verzet.

Perfect dat dit soort mannen ook af en toe hun eigen kans krijgen, volgens mij is Laporte zelfs nog nooit zo succesvol geweest als dit seizoen als ‘knecht’. Na de rit in Parijs-Nice nu nog een trapje hoger, 2 overwinningen die voor een Fransman heel veel betekenen.

Er staat echt geen maat op TJV deze Tour, echt knap. En momenten om te koesteren, want voor je het weet is de heerschappij weer voorbij.
22-07-2022 18:03
Jumbo/Visma a la TI Raleigh in 1980. Jammer dat er geen ploegentijdrit meer in zit (in 1980 liefst twee maal) anders had er nog een flesje open getrokken kunnen worden.
22-07-2022 18:18
‘Petite Illustration du Cyclisme à Deux Vitesses’?
    22-07-2022 18:33
    Hele trieste reactie.
    22-07-2022 18:44
    @Dutch Smartie
    Leg me dan eens precies uit wat je er triest aan vindt.
    Laporte komt over van een Franse ploeg en maakt dit seizoen enorme progressie. Zoals JV de laatste dagen rijdt met al hun pionnen, dat roept vragen op. Daarom ook mijn vraagteken. En nu jij weer.
    22-07-2022 18:54
    @Kopinkas kijk uit wat je zegt. Franse renners reden na de Tour van 98 geen deuk meer in een pakje boter behalve die in buitenlandse dienst. Hinault zei dat ze niet hard genoeg trainden. De geschiedenis achterhaalde die uitspraak.
    Nu rijden de franse renners weer niet goed (behalve die in buitenlandse dienst) en wijt men het aan de gebrekkige professionaliteit van de franse ploegen.
    22-07-2022 19:16
    Cosnefroy, Turgis en Madouas in een buitenlandse ploeg, dat lijkt me wel een mooie steekproef.

    De enige die misschien nog iets beter werd in Frankrijk zelf was Guillaume Martin, die was bij Cofidis gemiddeld iets beter dan bij Wanty.
    22-07-2022 19:18
    Ik heb nu niet het idee dat Franse ploegen voorop lopen qua innovatie.
    22-07-2022 21:45
    @Kopinkas, je zet er een vraagteken achter. Of past een uitroepteken beter?

    Het verschil is te groot om alleen maar met meer hoogtestages, sfeer, focus en marginal gains te verklaren, toch?

    Maar laten we feestvieren, zolang t kan ;-)
    22-07-2022 23:57
    @Adz
    Ik houd het bij een vraagteken.
    Gelukkig is er ondertussen een opiniestuk van RK verschenen dat alle antwoorden geeft.
22-07-2022 18:28
[i]edit wf: niet doen[/i]
22-07-2022 19:21
Mooi zege want leverde eindelijk deze Tour een podium interview op zoals het hoort: in het Frans.
    22-07-2022 20:21
    Het verbaasde me anders dat het interview met Houle uit het Franstalig Canada in het Engels was.
22-07-2022 19:43
Prachtig ploegenspel en wat houdt dit allemaal niet in: eerbetoon aan Frankrijk, aan n helper die bij cofidis wellicht nooit n tourrit had gewonnen. Volgende keer zet CP zich nog harder in voor de ploeg etc. Prachtig en machtig
22-07-2022 20:13
Dainese goed bij de les, knappe 3e plek!
23-07-2022 08:24
Het blijft jammer dat Laporte zoveel moet knechten voor WvA. Anders zou hij zelf voor Groen kunnen strijden of zelfs een klassement. Eeuwig zonde.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine