Tour 2022: Bauke Mollema test negatief op corona

zondag 10 juli 2022 om 08:48
Tour 2022: Bauke Mollema test negatief op corona

foto: Cor Vos

Voor de start van de achtste Touretappe naar Lausanne toonde Bauke Mollema zich nog ambitieus, maar de renner van Trek-Segafredo voelde zich tijdens de etappe wat minder en kwam dus niet in het stuk voor. Mollema liet zich na de rit voor de zekerheid testen op het coronavirus. En er is goed nieuws: de uitslag was negatief.

Mollema, die zaterdag als 57ste over de streep kwam in Lausanne, klaagde na afloop onder meer over keelpijn. “Hoe zal ik het zeggen? Ik had een beetje minder energie. Vrijdag had ik wat last van mijn keel. Tot donderdag voelde ik me eigenlijk prima, had ik echt wel wat power, maar de laatste twee dagen is het wat minder. Hopelijk zet dat niet door.”

De Nederlander besloot na de finish toch maar een antigeentest te doen, maar gelukkig voor Mollema was de uitslag negatief. “Ik ga er dus vanuit dat alles goed is. De komende etappes zal ik proberen om in de ontsnapping te zitten!”, laat hij weten via Instagram.

Dit artikel delen:

25 Reacties

uitdewaaier 10 juli 2022 om 08:50

Ja en toen???

0
oostrijck 10 juli 2022 om 08:55

Toen ging hij gewoon van start.

0
Koers 10 juli 2022 om 08:58

Het is ons aller Bauke, maar tegenwoordig heb ik ook wel het idee dat ze gewoon gaan zeggen dat ze negatief zijn, omdat je anders gezeur krijgt.

0
Zwarte Panter 10 juli 2022 om 09:08

Sterkte Bauke

0
xistnc 10 juli 2022 om 09:16

Goed dat hij in ieder geval heeft ingezien dat de klachten die hij had aanleiding zijn voor een testje. Niet per se voor zichzelf wellicht, maar uit verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn omgeving. En hopelijk heeft hij dat inderdaad zelf ingezien en heeft hij daar geen dringende of dwingende hints voor nodig gehad. De onverschilligheid die hij gisteren toonde, spreekt mij niet aan.

0
Romāns Vainšteins 10 juli 2022 om 09:17

Is er eigenlijk al een mooie term voor het omgekeerde van wappie?

vaccies?

0
uitdewaaier 10 juli 2022 om 09:28

Die onverschilligheid ben ik met je eens, maar het ook is maar een mens, maar wel een prettig mens.

0
Wheely 10 juli 2022 om 09:53

Natuurlijk moet je testen bij klachten en het is gewoon goed dat hij dat heeft gedaan maar aangezien klachten zo’n ruim begrip zijn en je als renner tijdens de Tour sowieso wel wat tegenkomt en dat gedurende een dag dat allemaal wat kan variëren snap ik de reactie van Mollema ook wel. Die renners staan allemaal wel eens op met een ruw keeltje of een slecht gevoel aan het begin van de rit en de mindset in de Tour is van oudsher gewoon knallen en overleven.

0
kierewietje 10 juli 2022 om 09:56

Een schaapie

0
zacht 10 juli 2022 om 10:02

En hopelijk heeft hij de zelftest goed gedaan. Bij mij was hij alleen positief als ik ook door mijn keel streek met dat wattenstaafje. Zijn onverschilligheid vond ik ook tenenkrommend. Het zou me niets verbazen als hij morgen toch positief test.
Het Covid-beleid rond de Tour vind ik sowieso tenenkrommend, met een Jüngels die mag starten omdat hij maar een beetje positief test (is dat net zoiets als een beetje zwanger?).
Of je doet het goed, of je doet niets. Dit is een beetje zwalkbeleid dat niets met gezondheid te maken heeft, maar enkel gericht is op de Tour draaiende te houden.

0
Johnnie Doe 10 juli 2022 om 10:09

Gewoon een booster nemen. Die je tegen de oorsponkrlijke ‘beschermt’. Centaurus zal het niks uitmaken schat ik in. Als ze nu eens zouden ophouden met testen…. zou je het helemaal niet weten. Net zoals in pre-corona tijden. ‘Ik heb iets pnder de leden en hoop op verbetering’. Daarmee was de kous af. Hoog tijd voor het oude normaal.

0
xistnc 10 juli 2022 om 10:25

Dat ‘beetje positief’ van Jungels spreekt mij dan eigenlijk wel weer aan. Kennelijk zijn er goed meetbare gradaties qua besmetting/besmettelijkheid. Dat komt voor mij in de buurt van hoe we een thermometer gebruiken bij ‘gewone’ griepverschijnselen. Dan moet zo’n instrument natuurlijk wel verantwoord gebruikt worden.

0
Poeksel 10 juli 2022 om 10:27

@zacht Iemand had in een reactie bij het geval Jungels uitgelegd wat een beetje positief voorstelt. Als ik me goed herinner kun je positief testen zonder besmettelijk te zijn.

0
peterwinnen 10 juli 2022 om 10:41

@zacht…..wat is dan je voorstel, de komende tien jaar steeds sporters naar huis blijven sturen als ze positief testen? Op dit moment lijkt corona niet heel veel gevaarlijker dan griep. Als we op griep gaan testen, gaan er vermoedelijk ook een aantal renners naar huis. Ik denk dat dit prima beleid is eigenlijk. Ben je ziek en heb je koorts, dan ga je naar huis. Voel je je ok en de artsen zien het risico, dan ga je door.

0
zacht 10 juli 2022 om 10:44

Ik begrijp dat de waardes laag kunnen zijn, en je daardoor en omdat je geen symptomen hebt minder besmettelijk bent. In het dagelijks leven prima met wat eenvoudige hygiëne-maatregelen erbij. Maar als topsporter in volle inspanning in het peloton vind ik het wat minder geslaagd.
Bedenk ook eens waar de positieve tests van bijvoorbeeld Stake Laengen en Bouchard vandaan komen.

@peterwinnen.
Mijn voorstel? Doe niets of stuur mensen met een positieve test naar huis.
Dat Covid niet meer is dan een griepje is nogal persoonlijk. De een heeft nul klachten, de ander heeft maanden na besmetting nog klachten (oa ondergetekende, omicron-variant).

0
Brabander 10 juli 2022 om 10:49

@zacht: op een gegeven moment moet je wel verder natuurlijk. Zoals peterwinnen al aangeeft: wat wil je dan? Iedereen maar naar huis blijven sturen? Dit gaat niet meer weg hè. We zullen er mee moeten leren leven. Ik vind het allemaal nog niet zo slecht hoe ze het nu proberen

0
xistnc 10 juli 2022 om 10:53

Dat ‘mee leren leven’ omvat ook vaccineren, testen, passende maatregelen en in voldoende mate verantwoordelijkheid nemen voor elkaar – ook als het net even niet uitkomt.

0
Brabander 10 juli 2022 om 10:59

Dat doen ‘ze’ nu toch ook? Of zie jij dat anders? Of heb je het over ‘we’?

0
xistnc 10 juli 2022 om 11:52

Ik heb het idee dat ‘ze’ daar een redelijke balans in hebben gevonden. Of dat ook voor ‘we’ geldt, vraag ik me af. Zo ja, dan vind ik dat een goede ontwikkeling waar ik je mee wil complimenteren.

0
oostrijck 10 juli 2022 om 09:32

Als je echt covid hebt hoor je toch vaak dat ook de kracht in de benen minder wordt en dat de prestaties ineens opvallend minder goed worden. Ik vraag me af of het ook sportief gezien zin heeft als je klachten hebt. Maar gelukkig dat Mollema niet positief test.

0
Albert Boekhouder 10 juli 2022 om 09:59

Nou dat wordt aanpoten om de nieuwsberichten te lezen. Krijgen we straks 173 artikelen over alle renners die negatief testen…

0
Johnnie Doe 10 juli 2022 om 10:12

Ook als ze poditief testen interesseerd het me niet. Het enige wat me interesseert is of nog iemand in koers zit of niet. Abondon door ziekte is voldoende voor mij.

0
skylimit 10 juli 2022 om 10:14

Jongens (meisjes) aub! Laten we geen testgemeenschap worden. Een beetje keelpijn hoeft nog geen corona te betekenen, en deze negatieve test zegt ook nog helemaal niets. Overdreven gedoe allemaal. Simpele verkoudheid komt in deze periode ook gewoon voor, door bijv. verschil in weersomstandigheden, airco’s, koude dranken en natuurlijk ook nog de forse inspanning op de fiets dagelijks.

0
JimboX 10 juli 2022 om 11:14

Gelukkig. De WHO hoeft ‘wat minder kracht in de benen’ nog niet toe te voegen aan lijst van C19 symptomen.

0
drethehague 10 juli 2022 om 12:01

edit wf: tot ziens

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone