Tour 2022: Bardet wil ‘offensief rijden’, Degenkolb kijkt uit naar kasseienrit

donderdag 30 juni 2022 om 11:30
Tour 2022: Bardet wil ‘offensief rijden’, Degenkolb kijkt uit naar kasseienrit

foto: Cor Vos

Team DSM start zonder klassementskopman aan de 109e Tour de France.  “We starten met het idee om ritten te winnen, het algemeen klassement is niet echt een doel voor het team, ook niet voor Romain Bardet”, zei John Degenkolb donderdag op het persmoment van de ploeg. “Al moeten we die situatie opnieuw evalueren na de eerste rustdag.”

Bardet zelf bevestigt de uitspraak van zijn ploeggenoot: hij mikt op dagsucces. “Ik wil de komende weken offensief rijden en mijn kansen op etappezeges in de bergen grijpen, maar in de eerste dagen wil ik mijn ploegmaats ook helpen in de sprints. Ik heb erg veel vertrouwen in onze jonge ploeg”, zegt de Fransman, die in de afgelopen Ronde van Italië goed bezig was, maar na twee weken ziek uitviel.

Inmiddels heeft Bardet zich weer in vorm gefietst voor de Tour. “Mijn aanpak is niet veranderd vergeleken met andere jaren. Ik ben tevreden met wat we gedaan hebben op training, maar de koers blijft een ander verhaal.”

Degenkolb wil weer scoren in Roubaix
Terwijl Bardet vooral in het hooggebergte wil scoren, heeft Degenkolb zijn zinnen gezet op de vijfde etappe. Dan staat de Roubaix-rit op het programma van Lille naar Wallers-Arenberg. “Ik voel me goed. De voorbije dagen waren stressvol, na mijn positieve coronatest in de ZLM Tour. Het was daardoor nipt om hier te raken. Maar nu ik hier ben, kijk ik heel erg uit naar de kasseienrit.”

“Die gaat nog stressvoller zijn dan een echte kasseienklassieker, omdat er veel rijders zijn die geen ervaring hebben, maar ook niet het lichaam. De lichte klimmers die op kasseien rijden… dat wordt moeilijk voor hen. Dus je gaat echt moeten opletten om niet betrokken te raken in valpartijen”, aldus Degenkolb, die in 2018 een Tourrit over de kasseien van Parijs-Roubaix wist te winnen.

Omdat DSM geen klassementskopman heeft, verwacht Degenkolb wel zijn kans te kunnen gaan in de ritten die hij heeft aangestipt. “We hebben geen rijders die mikken op het eindklassement, wat iedereen in het team de vrijheid geeft zich uit te leven en etappezeges na te streven.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Jean Dumas 30 juni 2022 om 11:32

Daar sta je dan, met tweedekansers Bardet en Degenkolb, terwijl je hier met Kragh en Arensman had kunnen starten. Maar ja, die hebben geen contract voor volgend jaar.

joowii 30 juni 2022 om 11:37

Direct Tour erachteraan was voor Arensman ook wel roofbouw geweest

Panache 30 juni 2022 om 11:39

Vanwaar die sneer naar Bardet? Die heeft toch wel wat laten zien twee maanden geleden. Kragh op de plek van Degenkolb is een ander verhaal natuurlijk, al weten we niet of het vorig jaar al contractueel zo uitonderhandeld is. Wat we trouwens ook niet weten is of een tweede volle ronde voor Arensman verstandig is en of hij daar als wielrenner die met beleid stap voor stap wil groeien zelf achter zou staan.

Arema Pro Cycling Team 30 juni 2022 om 11:53

Aresman gelijk een tweede ronde? Dat is roofbouw! Kragh had gekund, maar zal wel zelfde zijn als Hermans bij Wanty en Merlier bij Alpecin.

Jean Dumas 30 juni 2022 om 11:56

Arensman had ook in de Tour kunnen debuteren ipv de Giro, kwestie van keuzes.

Marlin 30 juni 2022 om 12:01

Wat voor een rare en zure uithaal is dit ? Bardet is wel degelijk iemand die ervoor gaat, ondanks zijn beperkingen. Als hij op achterstand geraakt door bijvoorbeeld waaiers en zeker door de rit over de kasseien, zou het zo wel kunnen dat hij later tijdens de Tour de vrijheid krijgt om mee in de aanval te gaan. Zo voor ritwinst te gaan, en à la Guillaume Martin, zich ook weer in de top tien te plaatsen. Arensman ook in de Tour laten starten, is te gek voor woorden. Inderdaad, dat zou puur roofbouw zijn en daarenboven helemaal niet leiden tot resultaten. Misschien volgende maal eerst wat nadenken vooraleer dergelijke onzin te plaatsen.

FDJ 30 juni 2022 om 12:03

Onzin. Kragh Andersen is de laatste tijd nu ook niet de man in vorm. Dus logisch om dan voor Degenkolb te kiezen die volgend jaar wel in je plannen past. Compleet andere situatie als bij Intermarche waar je de renner in vorm thuis laat.

Renaissance 30 juni 2022 om 12:03

Arensman durft geen Tour te rijden. Is daar mentaal nog te zwak voor

williams 30 juni 2022 om 13:34

De Bardet van de Giro rijdt wel een paar niveautjes hoger dan Arensman.

Arema Pro Cycling Team 30 juni 2022 om 11:55

Hopelijk rijden ze net zo aanvalleend als in 2020. Bardet meeste kans op rit, wellicht verrast Dainese, zoals in de Giro. Degenkolb zie ik geen rit winnen, wellicht kan Leknessund nog stunten in een tussen-etappe?

Abdoe 30 juni 2022 om 12:06

Bardet’s niveau voordat hij ziek werd in de Giro was indrukwekkend, benieuwd of hij dit heeft kunnen behouden. Maar zijn ploegmaats helpen in een Tour-sprint… hopelijk loopt dat goed af.

chasse patat 30 juni 2022 om 12:18

Rust lijkt mij de perfecte voorbereiding voor Bardet. Ik verwacht veel van hem!

hjjanssen1973 30 juni 2022 om 15:21

Ik denk dat ze voor Bardet een andere route gaan bewandelen. Hij vertelde dacht ik dat een of ander virus telkens opduikt bij hem. Dan kan je maar beter een etappe gewonnen hebben, dan streven naar AK en dan na 2 weken naar huis.

Headlines

Populair

Materiaalzone