Tour 2022: 1,2 miljoen mensen zien finale Alpe d’Huez-etappe bij NOS

vrijdag 15 juli 2022 om 10:05
Tour 2022: 1,2 miljoen mensen zien finale Alpe d’Huez-etappe bij NOS

foto: Cor Vos

De twaalfde etappe van de Tour de France met aankomst bergop in Alpe d’Huez is goed bekeken. Gemiddeld keken ruim 1,2 miljoen mensen via de NOS naar de eindfase van de zware rit die werd gewonnen door Tom Pidcock.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek blijkt dat gemiddeld 1.209.000 mensen bij de NOS (die om 16.59 uur schakelde naar NPO 2 vanwege het EK voetbal voor vrouwen) keken naar de laatste 40 kilometer van de bergetappe naar Alpe d’Huez. Daarmee stond de uitzending op de vierde plaats van de ‘dag top 25’, achter de uitzending van de Slimste Mens en de 20 uur- en 18 uur-journaals.

Het totaal aantal kijkers (het aantal mensen dat minimaal 1 minuut aaneengesloten keek) bedroeg voor de Tour de France-uitzending op NPO 2 zelfs 2.017.000 mensen.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Romāns Vainšteins 15 juli 2022 om 10:23

Zonde voor hen, ze hadden beter woensdag kunnen kijken.

0
iLLan 15 juli 2022 om 10:29

Of op Eurosport…

0
ThijmenHB 15 juli 2022 om 10:42

Dan kan je nog beter naar Sporza luisteren dan naar Eurosport

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 15 juli 2022 om 12:45

Oneens thijmen

0
ThijmenHB 15 juli 2022 om 14:59

Ik ben gewoon niet echt fan van Karsten Kroon

0
Lay On 15 juli 2022 om 10:26

En de dames van Ijsland en Italie, waar het Tourverslag voor moest uitwijken, trokken maar liefst 486.000 kijkers…

0
jv88 15 juli 2022 om 10:49

Vind ik nog behoorlijk voor vrouwenvoetbal. Zeker daar Nederland zelf niet eens speelde.

0
jv88 15 juli 2022 om 10:48

En hoeveel keken er nog naar de Belg/ Eurosport? % of 10 erbij?

0
El Matador 15 juli 2022 om 10:58

Wat een strijders. Ben toch wel benieuwd naar het percentage van deze kijkers dat het geluid gemutet heeft.

0
oostrijck 15 juli 2022 om 11:02

Ik kijk nu weer NOS vanwege Maarten Ducrot. Als hij er niet is Sporza vanwege José de Cauwer. Op Eurosport geniet ik altijd van Kroon, maar vanwege de reclames schakel ik naar een andere zender als dat kan.

0
[email protected] 15 juli 2022 om 11:02

Interesse neemt laatste jaren alleen maar toe in de sport! Helaas blijft het commentaar van de NOS hier bij achter!

0
Romāns Vainšteins 15 juli 2022 om 11:19

Vind ik niet NOS doet het gewoon prima deze tour. Ze zitten er uitgesproken níet voor de fanatieke volger maar voor de meute.

ES heeft het verkeerde duo zitten en bij Sporza hebben ze een Aertwaes vd ogen.

0
girardengo 15 juli 2022 om 11:41

Dit jaar vind ik de NOS – verrassend genoeg – juist meevallen, terwijl ik Sporza vind tegenvallen (onder meer nogal chauvinistisch).

0
kleomantre 15 juli 2022 om 11:40

Leuk die kijcijfers, maar volgens mij zijn ze toch gebaseerd op kijkonderzoek bij een dwarsdoorsnede van gezinnen die een kastje in in hun huiskamer hebben.

Niemand weet wie het zijn en hoe de modellen zijn opgebouwd om tot redelijke inschattingen van het kijkgedrag te komen.

Of tappen ze tegenwoordig de data van de horizonboxen van deze wereld?

0
Kosmonaut 15 juli 2022 om 11:52

Nee dat gaat nog steeds via zo’n kastje. Ik heb vorig jaar een brief gehad of ik mee wilde doen waarin ze ook een en ander uitleggen.

Inderdaad verder de groots mogelijke onzin die kijkcijfers op basis van 1250 huishoudens met zo’n kastje.

0
Chesron21 15 juli 2022 om 12:11

Heb met veel kijkplezier op NPO1 gekeken verschillende etappes. Joris van den Berg, Stef Clement en vooral Herman maken het leuk. Nu het aandeel Maarten Ducrot weer groter aan het worden is (vnl de laatste 2 dagen is het me opgevallen, daarvoor heeft het me iig niet gestoord of was hij er niet toen ik keek) haak ik weer af en keer ik me naar Sporza (niet naar Eurosport, want de bezetting nu kan daar niet tippen aan de Giro-bezetting Karsten en Jeroen). Ik stoor me aan zijn gebrek aan of trage herkenning van renners en feitenkennis van de huidige generatie. Ik denk dat er veel wielerjournalisten zijn die de rol van Maarten beter zouden kunnen invullen, maar dat kan ook gewoon aan mij liggen want ik zie hier dat er ook mensen zijn die juist graag naar Ducrot luisteren.

0
Chesron21 15 juli 2022 om 12:13

Overigens ook top dat veel etappes dit jaar volledig uitgezonden worden! De strijd om de vlucht van de dag is al meerdere malen zeer interessant dus dat is een hele goede zet.

0
platteprijs 15 juli 2022 om 12:36

Over een jaar of 4 à 5 moet Ducrot met pensioen. Nog even volhouden dus.

0
Pascal De Kooning 15 juli 2022 om 12:20

Het is wel duidelijk dat wielrennen en de TDF in het bijzonder momenteel leeft in Nederland.

0
bilthoven 15 juli 2022 om 12:35

Ik keek in het verleden meestal naar Sporza, maar dit jaar doet de NOS het verrassend goed. Vooral de combinatie Stef Clement/Joris van de Berg was ijzersterk. Stef is nu afgelost door Maarten Ducrot, die ik ondanks al zijn wielerkennis toch wel saai vind overkomen. Maar altijd nog stukken beter dan Herbert Dijkstra, hopelijk blijft die ook de laatste week nog weg. Het zou erg fijn zijn, als Dijkstra zich in de toekomst tot de schaatssport zou beperken.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 15 juli 2022 om 12:48

Ik kijk zelf vaak zonder geluid en geniet vooral na vd wielerpodcasts (ihw lsrf en lantaarn

0
Wielerfanaat67 15 juli 2022 om 12:49

Joris van de Berg is een drama met die nazale stem. Schotte van Sporza is teveel pro-belgie in zijn commentaar en verteld veel onzinnige dingen/weetjes. En dan die stompzinnige interviews tussendoor. Blijf alleen Sporza kijken door de kennis van Jose de Cauwer. Eurosport met die belg en Kroon is 3x niks.

0
Harm 15 juli 2022 om 15:03

Ik zit in het buitenland en kijk daardoor gedwongen met Engels commentaar. Wat een genot om naar te luisteren. Iedere keer een wisselend gezelschap met vnl oud renners die veel verstand hebben van de koers en veel info hebben over alle ploegen en renners. Een aanrader voor iedereen

0
Pizzi 15 juli 2022 om 16:28

NOS: nooit echt een optie vanwege Dijkstra. En nu vanwege Joris v.d. Berg. Ducrot zwamt erop los, maar kan ik nog wel aan.

Eurosport (NL): babbelbelg, Traksel, meh.

Sporza: wat is dat met die 4 commentatoren? Vind José nog steeds de commentaargod, al maakt ‘ie (steeds meer) foutjes.

GCN+: maar eens proberen, hoor er goede dingen over.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone