Tour 2021: Julian Alaphilippe pakt gele trui in door valpartijen ontsierde openingsrit

Tour 2021: Julian Alaphilippe pakt gele trui in door valpartijen ontsierde openingsrit

foto: Cor Vos

zaterdag 26 juni 2021 om 17:12
Video

De eerste gele trui in de Tour de France is voor Julian Alaphilippe. De renner van Deceuninck-Quick-Step bleek op de lastige aankomst in Landerneau over de beste benen te beschikken. Michael Matthews werd tweede, Primož Roglič derde. Enkele massale valpartijen ontsierden de openingsrit.

De 108ste editie van de Ronde van Frankrijk werd zaterdagmiddag op gang geschoten met een heuvelachtige rit van Brest naar Landerneau. Met aankomst op de verraderlijke Côte de la Fosse aux Loups (3 km aan 5,7%) waren de ogen meteen gericht op Wout van Aert, Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel.

Van der Poel wil grootvader eren
Die laatste naam reed met een opvallend tenue in de rondte. Eenmalig kreeg zijn ploeg Alpecin-Fenix toestemming van de UCI om het geel-paarse tenue te dragen, ter ere van grootvader Raymond Poulidor.

De in 2019 overleden Fransman eindigde in zijn carrière acht keer op het Tourpodium, maar droeg nooit de gele trui. Met het speciale tenue om de schouders was Van der Poel erop gebrand om bij zijn eerste deelname direct beter te doen dan zijn opa.

foto: Cor Vos

Kopgroep met Schelling en Van Poppel
Voordat we die krachtsexplosie op de slotklim zouden zien, moesten eerst nog 194 kilometers naar de voet overbrugd worden. Daarin reed al vroeg een kopgroep met zes renners weg uit het peloton. Ide Schelling en Boy van Poppel zorgden voor de Nederlandse inbreng in die groep, die verder bestond uit Cristian Rodriguez, Franck Bonnamour, Anthony Perez en Connor Swift. Hun maximale voorsprong bedroeg nooit meer dan vier minuten.

Enkele renners waren naarstig op zoek naar de bolletjestrui, waaronder Van Poppel en Schelling. Van Poppel pakte op de Côte de Rosnoën een puntje, Schelling deed hetzelfde op de Côte de Locronan even later. Al moest hij Anthony Perez voor zich dulden op deze beklimming van de derde categorie.

Daarna volgden er nog twee beklimmingen van vierde categorie en een beklimming van derde categorie. Om zeker te zijn van de bergtrui moesten Schelling of Van Poppel twee keer als eerste boven komen op de twee volgende beklimmingen.

foto: Cor Vos

Schelling na solo in de bollentrui
De renner van BORA-hansgrohe slaagde daarin. Op de Côte de Stang Ar Garront reed Schelling met veel show weg bij zijn mijn medevluchters. Binnen een mum van tijd zouden zij bijna drie minuten verliezen op de Hagenees en worden ingerekend door het peloton.

De Grote Ide Schelling Show kon vervolgens beginnen. In de laatste zeventig kilometer graaide hij de tussensprint in Brasparts en het bergpuntje op de Côte de Saint-Rivoal mee om zo flink wat prijzengeld en de eerste bergtrui binnen te harken. Zijn missie was daarna volbracht.

Massale valpartijen teisteren finale
Een massale valpartij in het peloton zorgde ervoor dat het inrekenmoment van Schelling nog even werd uitgesteld. Een toeschouwer met een kartonnen bord langs het parcours haalde Tony Martin en met hem nog zeventig andere renners neer. Bijna de gehele Jumbo-Visma-ploeg kwam in aanraking met het asfalt, maar velen kon zonder veel zichtbare schade terugkeren in het peloton. Jasha Sutterlin moest echter de strijd staken.

De rust keerde binnen enkele kilometers weder en de vlucht van Schelling kwam daarna ten einde. Met nog 25 kilometer te gaan begon de voorbereiding op de Côte de la Fosse aux Loups, met Alpecin-Fenix en Deceuninck-Quick-Step op kop van het peloton.

foto: Cor Vos

Op vijf kilometer van de meet sloeg het noodlot dan opnieuw toe. Een nieuwe massale valpartij zorgde ervoor dat tachtig renners werden uitgeschakeld in de strijd om de ritzege, want deze keer werd er in het peloton niet meer gewacht.

Alaphilippe grijpt eerste gele trui na vroege aanval
Alaphilippe, Van der Poel en Van Aert behoorden tot de circa zestig renners die de valpartij ontliepen. Zij begonnen in goede positie aan de slotklim, waar Dries Devenyns het uitgedunde peloton snel op een lint trok. Alaphilippe viel daarna meteen aan.

Roglič en Tadej Pogačar gingen even in de tegenaanval, maar konden rekenen op een tegenaanval van Van der Poel. De voorsprong van de wereldkampioen liep daarna weer iets verder op: hij zou in Landerneau de eerste gele trui pakken.

Samenvatting etappe 1:

Dit artikel delen:

174 Reacties

Alfons Haavers 26 juni 2021 om 17:13

Man man man wat een nummer.

CechRepublic 26 juni 2021 om 17:23

Grootste slachtoffer: Carapaz.

Dion 26 juni 2021 om 17:25

Carapaz? Die 5 seconden.

CechRepublic 26 juni 2021 om 17:25

15 toch?

en nog wat tekens.

Massimo Bataille 26 juni 2021 om 17:29

Eerder MA Lopez 1m49, Porte 2m16 en en Woods ???
INEOS 4 kopmannen kan ook in de vuilbak, enkel Thomas en Carapaz (zoals verwacht)

Dion 26 juni 2021 om 17:30

Niet op roglic en pogacar.

CechRepublic 26 juni 2021 om 17:34

Met dit parcours reken ik Flip ook tot de favorieten.
Ik bedoelde met Carapaz vooral dat hij als enige zonder dat hij door een valpartij is gehinderd in het groepje favorieten zat.

Pietspeed 26 juni 2021 om 20:03

Eens, zo chauvinistisch als die Fransen zijn, is dit parcours op het lijf van Flip geschreven.

Pole Pole 26 juni 2021 om 17:14

Kabinetstukje, grootmeester, staat geen maat op.

Magician 26 juni 2021 om 17:14

Dat wijf met het kartonnen bord mag per direct het gevang in, dankuwel.

CechRepublic 26 juni 2021 om 17:25

edit wf: niet doen

Pietspeed 26 juni 2021 om 19:09

Welnee, die had geen flauw benul, geen enkele voorstelling wat een voorbij denderend peloton betekent. Dat weet ze nu voor de rest van d’r leven wel.

Romāns Vainšteins 26 juni 2021 om 17:14

Flip rijdt de Antwerpse wonderboys diagonaal aan gort. Heerlijk om te zien dat de échte poeffbink voor het derde opeenvolgende jaar weer het geel dragen mag, die gaat een waanzinnige tour rijden.

Nu maar afwachten wie de klap wél vs níet overleefd hebben…

dit is mijn achterwiel 26 juni 2021 om 17:36

Knap gedaan ja! Winnen van mannen die er 50k geleden naar bij lagen en daarna moesten jagen om terug te komen omdat je voltallige ploeg een moordend tempo rijdt…! Ont. Zet. Tend. Knap

adelaarvanantwerpen 26 juni 2021 om 17:51

Alaphilippe werd gewoon terug gebracht met VDP dus tov VDP heeft hij zeker niet meer energie bespaard. WVA moest wel iets meer krachten verspillen maar een Wout in topvorm heeft normaal ook geen antwoord tegen een Alaphilippe op dit soort stroken.

dit is mijn achterwiel 26 juni 2021 om 17:14

Wat een misbruik vd situatie

Aart van Woud 26 juni 2021 om 17:14

Chaotische rit.. Parcours natuurlijk op maat gemaakt voor Fliep.

vevie 26 juni 2021 om 17:15

Sterk afgemaakt. Benieuwd wie hier al tikken heeft gekregen. De mannen van Movistar? Woods?

Turtlehead 26 juni 2021 om 17:17

Ja, over een uurtje ff de uitslag bekijken en namen wegstrepen….

Turtlehead 26 juni 2021 om 17:18

Ik heb nog nooit op 1 dag zoveel fietsen zien vliegen…

CechRepublic 26 juni 2021 om 17:27

Porte op 2.30. Kruijswijk en G. Martin op 1.50. Verder valt het nog wel mee.

vevie 26 juni 2021 om 17:31

Valt niet mee. Kruijswijk, Porte, Lopez, Hart, Woods: die zijn allemaal al weg.

CechRepublic 26 juni 2021 om 17:35

Hart en Woods zouden sowieso niet meedoen voor een top klassering.

Edit: en "het valt mee" is vooral in het licht van twee massale valpartijen.

dit is mijn achterwiel 26 juni 2021 om 17:36

Volgens mij zou woods wel een ak rijden

Onie 26 juni 2021 om 17:15

Onthoofde finale, voor deel renners is de Tour al over.

Frankrijk heeft de gedroomde winnaar, sterke finale van Alaphilippe.

F4L 26 juni 2021 om 17:16

Zorgt bij mij ook voor een dubbel gevoel. Waren ook twee forse valpartijen zeg..

Batens 26 juni 2021 om 17:15

Schandalig, beginnen 2 keer te rijden na een valpartij zouden geen tijdverlies moeten pakken voor niemand

jooprioolpijp 26 juni 2021 om 17:18

Die 2e keer was veel te kort voor de finish, dan kun je echt niet verwachten dat er nog iemand wacht. Flip verdiend gewonnen.

Massimo Bataille 26 juni 2021 om 17:23

Naar welke koers heb je zitten kijken?
Bij die eerste val hebben ze idd 5sec doorgereden (wat ik ook vreemd vond) daarna alles stil gelegd. Wanneer 90% vh peloton terug was hebben ze pas terug tempo gemaakt.
Bij die 2de val was het nog 8km, alle ploegen reden daar door.

Daniel17 26 juni 2021 om 17:25

Ze legden het zeker niet stil hoor, ze reden in een gestaag tempo door. Iedereen die terug kwam heeft ervoor moeten werken.

Batens 26 juni 2021 om 17:27

Inderdaad als 90% was teruggekeerd maar Van Aert ,MAL, Sagan waren nog niet terug dan nog gwn koers neutraliseren

Massimo Bataille 26 juni 2021 om 17:32

Net Tim Declercq gehoord, hij wist blijkbaar zelf niet van de grote valpartij en reed daarom gewoon door, dan stil gelegd.
Beetje later hoorde hij via de auto’s dat het peloton terug was en dan terug tempo gereden ( zonder Van Aert).
Je kunt natuurlijk niet wachten tot iedereen terug is en voor Van Aert zelf zijnde, hij nam blijkbaar nog de tijd om een plasje te maken. Anders ging hij al sneller in het peloton geweest zijn. Dus veel zorgen zal hij niet gehad hebben denk ik.

dit is mijn achterwiel 26 juni 2021 om 17:42

@massimo. Dat is een standaard excuus: ik wist het niet. Die gasten weten dat gerust. Zoiets hoor je. Piepende remmen klappend carbon en een paniek links en rechts van je. En anders is het de taak van je directeur om dat over te brengen. Ze rijden daarna echt niet 5 seconden op kop. Kom op.

Savojor 26 juni 2021 om 17:16

Tot zo ver schaduwkopman Kruijswijk.

Speedy Mark 26 juni 2021 om 17:25

Is op een halve fiets aangekomen. Zie twitter voor foto’s. Hij mist gewoon een heel stuk uit zijn frame

DrJ 26 juni 2021 om 17:38

Vingegard maar dicht in het klassement houden. Die kan ook aardig tijdrijden.

horsm 26 juni 2021 om 18:04

Ja, echt balen van Kruijswijk. Ook van Poels, trouwens.

Koers 26 juni 2021 om 17:16

Morgen een bidon in de laatste 20km en hij is het geel weer kwijt.

Wheely 26 juni 2021 om 17:16

Mooi gedaan van Alaphilippe, in de regenboog, eat this Hongarije!

thorsen 26 juni 2021 om 17:18

Haha, wat dat betreft maakt de UCI al decennia lang een statement.

Tuubke 26 juni 2021 om 17:24

Maar morgen (en vast nog wel langer) zien we die regenboogtrui dus niet….

Wheely 26 juni 2021 om 17:37

Wel een regenboog streepje op de trui.

Lalsacien 26 juni 2021 om 18:09

Mag van Aert als tweede bij het WK dan niet in de regenboog trui rijden….

dit is mijn achterwiel 26 juni 2021 om 17:17

Sjongejonge. Wat een anti-climax.

Wheely 26 juni 2021 om 17:17

Kelderman netjes vijfde, die kan dit! Mollema negende. Prima erbij als altijd.

Tuubke 26 juni 2021 om 17:26

Kelderman die zo’n dag overleeft zonder erbij te liggen…. dit wordt zíjn Tour!

LeDouche 26 juni 2021 om 17:29

Op Radio Tour werd Kelderman op achterstand (1:39 oid) gemeld.

CechRepublic 26 juni 2021 om 17:30

Nou inderdaad zeg. Twee keer ligt het halve peloton plat en twee keer ligt Kelderman er niet bij. Kan niet anders betekenen dan dat hij gaat winnen.

DrJ 26 juni 2021 om 17:38

@Cech EN! Gesink ook niet.

kleomantre 26 juni 2021 om 17:52

Zou hij dan als eerder Buchmann naar een zeer anonieme verdienstelijke midden top10 klassering rijden? Zoals Mas dat vorig jaar kleurloos deed.

CechRepublic 26 juni 2021 om 20:40

Waarom vindt iedereen dat zo verschrikkelijk? Ik vind het heel knap dat je na 3 weken 5e staat in een GT. En het is ook gewoon de bedoeling van zo’n ronde. Eigenlijk is etappes jagen juist volledig tegen het algemene idee van GT in.

Landeirovic 26 juni 2021 om 17:17

Alaphilipe enorm sterk! De wedstrijd werd ontsierd door jammerlijke valpartijen… Roglic winnaar met 4 boni seconden. Let wel op deze sterke Alaphilipe voor eindwinst! Uae is al helemaal onthoofd door de valpartij. Jammer

Dikke vrouw 26 juni 2021 om 17:29

Uae met 4 tal gebleseerde ja. Als ze al allen aan de start komen morgen

bartp25 26 juni 2021 om 17:39

Er zijn toch geen boni seconden? In ieder geval niet in de uitslag

SolitaryShell 26 juni 2021 om 17:18

Alaphilippe rijdt voor JV? Goed nieuws.

Franco Ballerini 26 juni 2021 om 17:18

K**wijf. Schelling wel een prachtige kerel met zijn tussensprint en juichgebaar.

Luc La 26 juni 2021 om 17:18

Tja, zon topper rijdt Zwitserland puur als voorbereiding, straf nummer. Waar zat vdp ?

Landeirovic 26 juni 2021 om 17:19

Alaphilipe enorm sterk! De wedstrijd werd ontsierd door jammerlijke valpartijen… Roglic winnaar met 4 boni seconden. Let wel op deze sterke Alaphilipe voor eindwinst! Uae is al helemaal onthoofd door de valpartij. Jammer

vevie 26 juni 2021 om 17:33

Ala zeer sterk, maar de drie aankomsten bergop gaan hem nekken. Top 5 is echter wel mogelijk in deze vorm.

Murcia 26 juni 2021 om 17:19

Superbe nummertje van Julian, Roog en Pogi dik in orde. Matthieu niet de wonderbenen. Ide de bollen en reclame voor zichzelf en weer een idioot in het publiek die Domino Day in gang zet. De Tour is begonnen!

Jean Dumas 26 juni 2021 om 17:46

Mathieu spuwt vuur morgen.

sweefie 26 juni 2021 om 17:19

Zesde ritzege, derde jaar op rij de gele trui… Een geslaagd huwelijk, Alaphilippe en de tour.

Luc La 26 juni 2021 om 17:19

Tja, zon topper rijdt Zwitserland puur als voorbereiding, straf nummer. Waar zat vdp ?

Deel Koeper 26 juni 2021 om 17:20

Thieuke die zich slecht plaatst en nodeloos veel energie verspeelt om zich terug in een kansrijke positie te zetten, het begint wel een dingetje te worden. En er leek op een bepaald moment toch een hevig zwaaiende ploegmaat naar voren te gaan, maar die werd genegeerd.

Luc La 26 juni 2021 om 17:20

Tja, zon topper rijdt Zwitserland puur als voorbereiding, straf nummer. Waar zat vdp ?

TheBigShow 26 juni 2021 om 17:32

Zat te ver… Is ook niet iemand voor de langere klimmetjes natuurlijk… Liet zich gewoon zien. Komt goed morgen

oscarito1908 26 juni 2021 om 18:08

Hoe vaak nog?

WoutMathieu 26 juni 2021 om 21:11

Zat te slapen achterin, net als het erom gaat. Moet dan een inspanning leveren om weer van voor te komen en voor hij daar is, vliegt vogel Julian. Die inspanning komt Matje vervolgens te kort bij z'n uiteindelijke poging.

Dikke vrouw 26 juni 2021 om 17:22

Wat een nummer, 51! Nu hopen dat ze dat teringwijf nog te pakken krijgen. Wat een slagveld deze rit

evelineroos 26 juni 2021 om 17:47

Ik denk dat die vrouw zich al ellendig genoeg voelt. Hopen dat ze geen social media heeft.

Lalsacien 26 juni 2021 om 18:12

Jalabert zei op France 2 dat we niet te zwaar op die vrouw moeten schelden. Het was onverstandig maar zeker niet bewust.

ProfrondeZevenbergen 26 juni 2021 om 18:23

Ja, ze is echt zielig. Wanneer wordt ze gestenigd en waar precies? Misschien kan ik er nog op tijd zijn.

rennerske 26 juni 2021 om 18:36

Bewust of niet bewust, middels strafmaat, paal en perk stellen aan dit onbewust stupide gedrag.

Pietspeed 26 juni 2021 om 19:21

Die vrouw had geen enkel besef, benul wat een voorbij denderend peloton betekent. Uiteraard ongelooflijk stupide, zeker gezien de massale valpartij en schade. Maar toch geen enkele vorm van opzet aanwezig? Was ook de schrikreactie van Martin die hem mede deed vallen. Met zijn massa kan hij daar ahw gewoon ‘doorheen’ rijden als hij het eerder had gezien.

Headlines

Materiaalzone

Populair