Tour 2020: Sam Bennett sprint naar eerste ritzege, Roglic blijft leider

dinsdag 8 september 2020 om 17:20
Tour 2020: Sam Bennett sprint naar eerste ritzege, Roglic blijft leider

foto: Cor Vos

Sam Bennett heeft de tiende etappe van de Tour de France 2020 gewonnen. De Ierse kampioen van Deceunick-Quick-Step won na een zeer nerveuze etappe op het eiland île de Ré, voor Caleb Ewan en Peter Sagan. Bennett neemt ook de groene trui over van Sagan, Primož Roglič blijft leider.

De Tour de France ging na de eerste rustdag verder met een vlakke etappe langs de westkust van Frankrijk, maar voor de start was het coronavirus het gesprek van de ochtend. Alle renners en mensen binnen de omkadering werden namelijk getest op het virus, vanochtend werden de uitslagen naar buiten gebracht door organisator ASO. Er werden in totaal 841 testen uitgevoerd.

Tour gaat verder zonder Prudhomme, twee Zwitsers in de aanval 
Het goede nieuws is dat alle renners negatief werden bevonden, het slechte nieuws is dat niemand minder dan Tourbaas Christian Prudhomme en vier stafleden van respectievelijk Cofidis, AG2R La Mondiale, INEOS Grenadiers en Mitchelton-Scott de Ronde van Frankrijk moesten verlaten na een positieve test. Zonder Prudhomme in de volgwagen begonnen de coureurs om 13.45 uur aan een potentiële waaieretappe.

foto: Cor Vos

Vlak na de start probeerden twee Zwitsers weg te rijden uit het peloton, dat wel zin had in een tweede opeenvolgende snipperdag. Stefan Küng en Michael Schär wisten al snel een voorsprong bijeen te rijden van amper twee minuten, maar echt veel voorsprong kregen de twee vluchters niet. In het peloton zagen we al snel een mannetje van Lotto Soudal (voor Caleb Ewan) en Deceuninck-Quick-Step (in dienst van Sam Bennett) de boel controleren.

Nervositeit in het peloton 
Alle ingrediënten waren dus aanwezig voor een geschiedenisloze etappe langs de kust, aangezien de wind dit keer niet in waaierstand stond. Toch kregen de aanvallers bijzonder weinig ruimte, zo was het verschil met nog honderd kilometer te gaan slechts een halve minuut. In het peloton waren de ploegen bijzonder nerveus voor eventuele waaiers, al stond de wind verre van perfect voor een dagje waaierrijden.

Toch probeerde Deceuninck-Quick-Step, met nog 102 kilometer op de koersteller, de boel op de kant te zetten. Het peloton werd op een lint getrokken en de mindere goden werden er onverbiddelijk uitgewaaid, maar écht scheuren deed het niet. De spanning in het peloton bereikte echter wel een kookpunt en niet veel later werd er flink gevallen door onder meer Sam Bewley, Robert Gesink en Nicolas Roche.

foto: Cor Vos

Nieuwe valpartij met Pogačar en Martin 
Gesink en Roche konden na enig oponthoud weer door, maar Bewley bleek niet meer in staat om verder te fietsen en moest dan ook opgeven. In het peloton zagen we nog steeds Deceuninck-Quick-Step op kop beuken, maar de Belgische formatie besloot het initiatief uit handen te geven. Hierdoor keerde de rust weer terug in het peloton, vroege vluchters Küng en Schär waren inmiddels al bijgehaald.

De renners reden na de eerste valpartij met Gesink/Roche breeduit over de weg, waardoor de gevallen en geloste renners de kans hadden om terug te keren. Het peloton bleef echter rekening houden met waaiers en dus bleef het dringen geblazen op de smalle Franse kustwegen. De coureurs konden een tweede valpartij, op 64 kilometer van de finish, echter niet vermijden en dit keer waren Tadej Pogačar en Guillaume Martin de bekendste ‘slachtoffers’.

Sagan versus Bennett bij de tussensprint 
Pogačar en Martin kwamen relatief ongeschonden uit de valpartij en reden al snel weer van voren, maar een ploegmaat van de Sloveen, Davide Formolo, moest met heel wat schaafwonden zijn weg vervolgen. In het peloton keerde de rust weer terug, al reden de renners wel in gestrekte draf naar de tussensprint (op 45 kilometer van de streep) in Chatelaillon-Plage. Matteo Trentin pakte er de volle buit, voor Peter Sagan en Sam Bennett.

Met nog 35 kilometer te gaan zagen we het bekende geel-zwart niet vooraan in het peloton. Jumbo-Visma bekeek het allemaal vanop de tweede rij, vooral INEOS Grenadiers, EF Pro Cycling, Deceuninck-Quick-Step en Bahrain McLaren reden op kop. Het peloton reed richting de brug naar het finisheiland Île de Ré, waar de wind vol in de kant stond. Warren Barguil moest nog voor de brug in de achtervolging, na een valpartij met een ploegmaat van Arkéa-Samsic.

Chaos troef langs de westkust 
In de laatste dertig kilometer moesten de coureurs heel wat draaien en keren langs de kust, over smalle en daardoor verraderlijke wegen. Nieuwe valpartijen en waaiers lagen constant op de loer, en dus zagen we de klassementsrenners met hun treintjes naar voren rijden. INEOS Grenadiers besloot het commando over te nemen met nog twintig kilometer te fietsen en dit bleek het begin van een nieuwe waaierstrijd tussen de beste ploegen.

Op achttien kilometer van de finish scheurde het peloton opnieuw, helemaal na een nieuwe valpartij op een van de vele vluchtheuvels. Jonas Koch van CCC leek fysiek gezien het grootste slachtoffer, maar ook Julian Alaphilippe, Miguel Ángel López (de nummer negen in het klassement) en Alejandro Valverde werden opgehouden door de crash. Er was echter nog genoeg tijd voor López en Valverde om weer aan te sluiten, aangezien de wind niet ideaal stond.

Waaiers blijven uit, Bennett snelt naar de zege 
In het inmiddels uitgedunde peloton wilde geen enkele ploeg de kastanjes uit het vuur halen, waardoor alles weer in elkaar schoof en we gegroepeerd aan de laatste tien kilometer begonnen. Jumbo-Visma nestelde zich weer op kop met man-in-vorm Wout van Aert en de Noorse hardrijder Amund Grøndahl Jansen. In de slotkilometers bleven waaiers uit, waardoor we na een hectische etappe een uitgedunde groepsspurt kregen.

Team Sunweb probeerde ook vandaag weer een ideale lead-out te verzorgen voor sprinter Cees Bol. De trein van de Duitse formatie oogde imposant, maar Team Sunweb kwam net te vroeg op kop om Bol naar de zege te piloteren. Sam Bennett bleek uiteindelijk de snelste sprinter na een razendsnelle finale. Ewan moest ditmaal genoegen nemen met de tweede plek, Sagan kwam als derde over de streep.

foto: Cor Vos

Het is voor de Slowaak zijn beste rituitslag in deze Tour, maar toch moet hij de groene trui inleveren bij ritwinnaar Bennett. In het klassement zijn er weinig verschuivingen. Roglič mag ook morgen in de gele trui rondfietsen, Egan Bernal, Guillaume Martin, Romain Bardet en Nairo Quintana maken de top-5 vol. Morgen krijgen de renners weer een relatief vlakke etappe voorgeschoteld naar Poitiers.

Dit artikel delen:

82 Reacties

Wheely 8 september 2020 om 17:24

Prachtig interview!

Turtlehead 8 september 2020 om 17:25

De Tour is emotie :)
Zelfs de Franse interviewer weet niet goed wat ermee te doen. Cool.

Dolfy 8 september 2020 om 17:27

Zou mij ook niet verbazen dat zijn Ierse accent daarin meespeelt… :)

JumbowintdeTour 8 september 2020 om 17:27

Jammer voor Sagan dat Bennett onder zijn contract is uitgekomen. Zo veel sprinters in Bora 2019 met ook Ackerman.

Dolfy 8 september 2020 om 17:29

Sagan zat geweldig goed maar kan alleen volgen, maar valt nu niet stil zoals eerder. Verder prachtige sprint na een zeer onrustig tweede deel van etappe.

martini151 8 september 2020 om 17:29

Bol overigens ook niet snel genoeg. Hij wordt gewoon uit het wiel gereden door eigen teamgenoten.

Bennett heel knap. Verdiende overwinning!

Krakowic 8 september 2020 om 18:16

Dat had niets te maken met snelheid denk ik. Leek me eerder dat hij al te veel krachten verspild had eerder in de etappe, kon het wiel van ploeggenoten nauwelijks meer houden en vechten voor z’n plekje zat er ook niet meer in helaas. Maar juist dit soort sprints zijn een investering voor hem. Hij heeft nog zat ruimte om zich hierin te ontwikkelen.

fietsvriend 8 september 2020 om 17:29

Wat rijdt Roglic onrustig als het onrustig is in het peloton – vooraan, dan weer een heleboel plaatsen kwijt, ploegmaten kwijt, moet weer opgehaald worden. Moet je als ploegmaat toch gek van worden?

JumbowintdeTour 8 september 2020 om 17:35

Meestal van voren toch? Verkeerde kant van de rotonde lag niet aan hem. Verder zat niemand continu vooraan?

Murcia 8 september 2020 om 17:38

Ik had vandaag het idee dat hij zijn karretje netjes aanhaakte bij Bernal en pas zo rond die brug het achterwiel van Wout op zocht.

fietsvriend 8 september 2020 om 17:38

Misschien ben ik er wat meer op gefocust, maar Bernal leek altijd bij de eerste tien te zitten.

madeinstars 8 september 2020 om 17:43

Hey we hebben weer wat te zeuren gevonden!

Ben het er ook totaal niet mee eens. Op even de verkeerde kant van de rotonde na geen moment in de problemen. Dat stuk tussen 10 en 3km was briljant van met name Jansen.

Romāns Vainšteins 8 september 2020 om 17:46

Daarvoor heb je dus een van Aert, Jansen mee. Roglic is overigens niet veel onhandiger dan zowat alle ak mannen.

xistnc 8 september 2020 om 20:47

Ik heb Roglic op één rotonde na steeds voorin gezien. Omdat hij zo ineengedoken op zijn fiets zit, zagen de commentatoren hem meerdere malen over het hoofd. Maar als je er zo op gefocust bent, hoef je je daar natuurlijk niet door te laten foppen.

Limal 8 september 2020 om 17:30

Een veelwinnaar die reageert alsof hij net zijn eerste koers won, mooi!

Paul Bus 8 september 2020 om 17:31

Ik was ooit een Sporza adept maar wat is het toch tenenkrommend geworden.Jose kan nog steeds door de beugel maar de rest.Ga maar alleen naar de beelden kijken zonder commentaar.

lander luypaert 8 september 2020 om 17:32

Christophe Vandegoor op de moto is toch ook zeer goed.

platteprijs 8 september 2020 om 17:35

Schotte zit op de motor.

lander luypaert 8 september 2020 om 18:13

Ja die bedoel ik. Ik dacht dat ze alle 2 op de motor zitten hoor.

vocsnor 8 september 2020 om 18:33

Radio commentatoren zijn altijd beter. Vandegoor en Carl Berteele bij Sporza.
Gio Lippens en Sebastiaan Timmerman bij NOS.
Daar komen de TV commentatoren niet bij in de buurt

attickfan 8 september 2020 om 17:32

Waar is Bauke ?

Lalsacien 8 september 2020 om 17:34

Waar is Joop?

attickfan 8 september 2020 om 17:35

Joop doet niet mee, Bauke wel. Zie hem niet in de uitslag.

TheBigShow 8 september 2020 om 17:36

56e

Wheely 8 september 2020 om 17:42

Voor de camera van de NOS

harryjohan71 8 september 2020 om 17:33

Mag het afwijken van de lijn van Morkov? Hij wijkt van de lijn af direct nadat Bennett hem voorbij is richting Ewan. Hij schrok er wel van. Daarna ging hij weer terug.

JumbowintdeTour 8 september 2020 om 17:36

Niemand viel, dus jury heeft de wijn ingeschonken.

Caravaggio 8 september 2020 om 17:40

edit wf: niet doen

@ harryjohan. Hij zet zich gewoon aan de kant na de sprint aangetrokken te hebben. Het is duidelijk dat je het niet voor DQS hebt, maar je zoekt spijkers op laag water.

harryjohan71 8 september 2020 om 18:22

Dit is jou standaard reactie. Hij zet zich eerst niet aan de kant, maar sprint achter Bennett. Normaal wijk je niet dezelfde kant uit als waar de jou sprinter langs gaat. Ik vind dit een gevaarlijke manoeuvre. Die gelukkig goed is afgelopen. Dit heeft niets te maken met welk team het is. Even later gaat hij weer een meter de andere kant op. Op die plek waar hij was, kun je je van het midden niet meer naar links of rechts gaan, omdat je van alle kanten wordt voorbij gesprint. Zeker de kant waar jou sprinter langs gaat.

Caravaggio 8 september 2020 om 18:28

Met je verbeelding is in ieder geval niets mis.

Maarten_85 8 september 2020 om 17:33

Hofstetter mocht stayeren.
Coquard mag stayeren.
Barguil mag stayeren.
Martin mag stayeren?
Politt en co mogen niet stayeren.

Fransmannen mogen blijkbaar meer dan andere mannen. Het vieze Franse chauvinisme druipt er weer van af.

Lalsacien 8 september 2020 om 17:35

Ga je mond spoelen!

madeinstars 8 september 2020 om 17:44

De jury is van de UCI. Niet frans.

Hollow Knight 8 september 2020 om 18:03

Lappartient is Frans en zijn cronies zijn dat ook.

Romāns Vainšteins 8 september 2020 om 18:26

Boring.

Maarten_85 8 september 2020 om 18:38

@Lalsacien
De Elzas is een mooie regio, maar het is vooral een Franse regio. Ik ga er dus maar even van uit dat je ofwel zelf Fransman bent of er minstens een sterke genegenheid voor voelt. Dan kan het goed zijn dat je het vervelend vindt als iemand een wijdvermaard kroonjuweel uit je fabelachtige wonderland bekritiseert, maar dat betekent nog niet dat je die persoon moet afblaffen.

@madeinstars
Ik had je graag als antwoord de jurysamenstelling willen geven. Maar die is bizar genoeg nergens te vinden, ook niet op de officiële website van de Tour. Ik weet enkel dat de voorzitter voor de zoveelste keer de Belg Philippe Mariën is en dat de jury opnieuw uit vijftien leden bestaat. Daarom ga ik ervan uit dat de taakverdeling ook dezelfde zal zijn als die van 2017, waarvan ik wel wat informatie kon vinden.

Er zijn vier internationale juryleden, onder wie slechts één Fransman. Dat klopt (of dat zal wellicht nog steeds zo zijn). Zij moeten hun beslissingen baseren op wat ze zelf zien in de koers, de camerabeelden en de informatie die ze krijgen van elf Franse juryleden. Die vier zullen onder elkaar wel correcte beslissingen proberen te nemen, maar als zij niet alle informatie krijgen, dan kunnen zij geen straffen uitspreken.

Zoals gezegd, kunnen zijzelf ook proberen te letten op wat er in de koers gebeurt. Alleen hebben zij met hun wagen een vaste plek in het peloton en zien zij dus enkel wat zich daar afspeelt. De juryvoorzitter zit direct achter het peloton, één jurylid zit achter de kopgroep, één achter volgwagen vijf en één achter volgwagen twaalf. De meeste informatie over inbreuken tijdens de wedstrijd krijgen zij van zes Franse juryleden op de motoren, twee andere aan de tijdsopname en één aan de bezemwagen, en voor het overige via flarden camerabeelden.

Als die nationale juryleden, in de eerste plaats de zes mobiele, liever een oogje dichtknijpen als ze een Franse renner zien stayeren en als de camera maar fragmentjes van vijf seconden toont, dan kan die internationale jury geen straf uitspreken. Ook niet als een renner zoals Barguil in vijf minuten tijd een achterstand van bijna een minuut overbrugt.

Alaphilippe konden die vier juryleden daarentegen wel een sanctie opleggen vanwege het drinkbusincident, want in zijn geval verschaften de camerabeelden precies de informatie die vereist was voor een correcte uitspraak.

Dus ja, de jury heeft een internationaal kantje, maar dat betekent nog niet dat het er eerlijk aan toegaat.

Lalsacien 8 september 2020 om 20:03

Als je die laatste zin van je eerste comment had weggelaten had ik niet gereageerd.

Maarten_85 8 september 2020 om 20:15

Dat dacht ik wel. Neemt niet weg dat dat typische Franse chauvinisme een vies geurtje heeft. Een ander geurtje dan het onreine bloed van de horden slaven en verraders dat de Franse ploegvoren drenkt, maar dat begrijp je wel.

Lalsacien 8 september 2020 om 20:33

Het zit wel diep, uitgaande wat ik van jou lees maar de partijdigheid die jij typisch Frans noemt is naar mijn mening te verwaarlozen als je die naast de partijdigheid van Nederlanders, Belgen of wie dan ook legt. En om een volk zo weg te zetten is wel erg bont en generaliserend.

Maarten_85 8 september 2020 om 20:48

Kijk, ik ben het met je eens dat je nooit mag veralgemenen. Maar het is niet omdat iets typerend is dat alle Fransen zich daaraan schuldig maken. Ik ben er trouwens genoeg tegengekomen die zich er zelf mateloos aan ergerden.

Het Belgische en Nederlandse chauvinisme kan soms wat ergerlijk zijn, maar op de keper beschouwd, is het op een zeer sporadische uitzondering na wel onschuldig. Dat kan je vaak niet zeggen van het Franse chauvinisme. Integendeel.

En voor de rest parafraseer ik ook maar wat er in je nationale volkslied staat, maar dat begreep je wel.

Jacco van Stierop 8 september 2020 om 22:54

De samenstelling van de door de UCI aangewezen jury van deze Tour wijkt niet af van wat gewoon is in WT-koersen. Juryvoorzitter dit jaar in de Tour is de Belg Luc Herpelinck.

Het eigen chauvinisme veel onschuldiger achten dan dat van naburige volken teneinde jezelf moreel te verheffen, is natuurlijk een lachwekkende uiting van hooghartigheid.

Maarten_85 9 september 2020 om 03:36

Chauvinisme is in elk land anders. Je kan dat in twijfel trekken, maar dat is zo. Bovendien is de bevolking van het ene land chauvinistischer dan die van het andere land. België is bijvoorbeeld één van de landen met de laagste graad van chauvinisme ter wereld. Denemarken daarentegen, en daar keek ik wel van op toen ik dat las, heeft de hoogste graad van chauvinisme in heel West-Europa.

Ook in Frankrijk is het chauvinisme erg sterk, maar bovendien gaat het daar wel degelijk opvallend vaak gepaard met gedragingen en beslissingen die enkel daardoor gemotiveerd zijn en die niet aanvaardbaar geacht moeten worden. Een buitenlandse renner een stomp in de maag geven omdat hij sterker is dan een Franse renner die zonder hem de Tour zou winnen, buitenlandse renners uitjouwen en bier en pis over hen heen gieten omdat ze in hun ogen verdacht zijn terwijl de eigen bewezen dopingzondaars kritiekloos op handen worden gedragen, Franse renners in het zog meenemen om hun winstkansen te vergroten, Fransen vlugger bepaalde erkenningen en prijzen toekennen of hen met meer tegenzin bestraffen voor hetzelfde vergrijp, regels en parcoursen aanpassen aan de kwaliteiten van een landgenoot zodat hij hoger kan eindigen in het klassement (bv.: meer/minder tijdritkilometers, meer/minder beklimmingen, of enkel beklimmingen van een bepaald type, geen enkele aankomst bergop), enzovoort. Zo heeft Evenepoel nu pech dat er onder de huidige Franse klassementsrenners geen enkele is die goed kan tijdrijden (tenzij Alaphilippe zich echt omschoolt naar klassementsrenner), zoals Bahamontes indertijd pech had dat hij wel veruit de beste klimgeit was, maar bijlange na niet zo goed kon dalen als Anquetil. Gedurende meerdere jaren zagen de Tourliefhebbers geen enkele aankomst bergop, maar de Franse held van de natie kon op die manier wel vijf eindzeges binnenhalen. Dat soort vormen van ongelijke behandeling en competitievervalsing zie je in Frankrijk al te vaak, maar ga je haast nooit (meer) meemaken in de lage landen (of toch zeker niet in onbillijke mate). Sommige van die zaken zie je trouwens ook in wedstrijden in Spanje en Italië, maar in mijn ervaring niet in dezelfde mate als wat de Fransen op dat vlak presteren.

Ik ben het wat dat betreft dus hartgrondig oneens met jou.

Je hebt wel gelijk dat Philippe Mariën dit jaar niet de voorzitter van de jury is. Ik heb nochtans behoorlijk lang en met enige frustratie daarnaar gezocht en het enige wat ik vond was het volgende artikel (met verkeerde informatie dus): https://cyclingtips.com/2020/09/arbitrary-lines-and-a-yellow-jersey-stripped/. Nu ik specifiek op Luc Herpelincks naam kon zoeken, vond ik wel vlug een goede bron. Bedankt daarvoor.

Lalsacien 9 september 2020 om 06:32

Nogmaals, het zit heel diep dus mijn opmerkingen zullen wel niets uitrichten. Twee kleine puntjes dan om mijn mening te illustreren. Mijn stelling is dat de partijdigheid van de verschillende landen onderling(we hebben het over wielrennen) te verwaarlozen is.
Voorbeeld het bier dat over renners gegooid wordt, je bedoeld voornamelijk het veldrijden natuurlijk.
En het parcours van de Tour? De muurtjes van de Vuelta werden natuurlijk toevallig steeds vaker in de route opgenomen, dat had niets te maken met Purito en El Imbatido….
Etc…
Ik weet dat het vervelend is om regelmatig argwaan te koesteren voor iets of iemand anders. Naar mijn mening vertroebeld het het inschattingsvermogen. Ik hoop dat je er vanaf komt.

Maarten_85 9 september 2020 om 07:37

Gelukkig kan je in je tweede zin nog spreken over een mening. Want je eerste zin en het laatste stukje vind ik best arrogant, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Ik bedoelde niet de bierbekertjes die gegooid worden in het veldrijden. De supporters van Nys wierpen bijvoorbeeld ook bier naar Albert en de fans van Albert naar Nys. Ik weet niet wat dat met chauvinisme te maken heeft. Wat de Franse fans in de Tour echter met Froome deden, zat veel dieper. De oorzaak zat daar in de diepe haat die “het Franse volk” (opnieuw, niet veralgemenend bedoeld) koesterde jegens de Engelsman en die geworteld was in jarenlange verdachtmakingen en vuilspuiterij in de sociale én de reguliere media, onder fans én wielerpundits. Ik hoop dat je het verschil ziet.

Daar laat ik het bij. Nee, ik ga er niet van uit dat ik je kan overtuigen van wat ik zeg, als ik het even op een iets minder arrogante manier mag formuleren. Als Fransman (of francofiel) is het niet meer dan normaal dat je tegen mijn verzuchtingen in het verweer gaat. Van mijn kant zal ik het daarom natuurlijk niet laten om ze hier neer te typen, weliswaar zo veel mogelijk beargumenteerd – zij het zonder je te overladen met voorbeelden, want mijn berichten zijn zo ook al lang genoeg. Er zijn trouwens genoeg websites waar die voorbeelden van het vieze Franse chauvinisme in de Tour zijn opgelijst. Ik geloof zelfs dat ik al eens een Wikipediapagina of een sectie ervan ben tegengekomen die volledig daaraan gewijd was, maar da’s een herinnering van een paar jaar oud. Je moet het zelf maar even opzoeken als je daar zin in hebt.

Lalsacien 9 september 2020 om 10:24

Het is niet mijn bedoeling om mijzelf te verheffen boven jou. Dus de arrogantie van mij is misplaatst.
Ik ervaar wel de verharding van de maatschappij.
Uit eigen ervaring(in de jaren dat ik in Frankrijk heb gewoond) weet ik dat er makkelijk wordt geoordeeld over anderen. Ook nu in Nederland wordt dat heel makkelijk gedaan en vaak op basis van één ervaring (of zelfs alleen verhalen van derden). Ik werk op een witte school, en er wordt door ouders en leerlingen erg mee min gesproken over Turken of Marokkanen die ze amper meemaken. In het Midden-Oosten wordt Nederland ook slecht aangekeken enkel op basis van de mening van Wilders. Over België kan ik niet oordelen.

platteprijs 8 september 2020 om 17:33

Ik vond de trein van Sunweb helemaal niet imposant. Hij brak in tweeën en Bol zat te ver en had vandaag ook duidelijk de macht niet om kort te eindigen.

Frank V 8 september 2020 om 17:34

Mooie emotie bij Bennett. Er was wel nog een half deurtje dicht voor nodig van Morkov.

Murcia 8 september 2020 om 17:36

Wat een nerveuze etappe! Keurig van Bennett en matig van Bol en de ploeg. Pogacar gaat waarschijnlijk weer een helper minder hebben in de bergen want Formolo zag er slecht uit. Volgens mij worden de renners ook gek gemaakt door de volgwagens anders kan ik dat rijden achter die twee zwitsers in het begin niet verklaren. TJV op de juiste momenten attent en van voren op een klein slippertje bij die dubbele rotonde op het einde na waar ze wel een plaats of 35 verloren.

HoofdIsVrij 8 september 2020 om 17:39

Sunweb trein in het begin imposant met Benoot en Hirschi. Daarna brak het en vervolgens raakt Bol ook nog zijn mannen kwijt (of andersom). Jammer, toch wel een gemiste kans.

Sephiroth 8 september 2020 om 17:43

Vermakelijke rit gelezen in de ticker en greipel op plek 6!

freire93 8 september 2020 om 18:12

Morkov, weer met een kleine kwak naar rechts heel vervelend.

harryjohan71 8 september 2020 om 18:36

De DQS supporters denken daar heel anders over. Dit is normaal laten uitzakken

Caravaggio 8 september 2020 om 19:04

Als je op mij doelt, zit je wederom fout, harryjohan. Ik ben helemaal geen "DQS-fan". In tegenstelling tot jou kijk ik objectief naar ploegen ipv liefde en haat te hebben tegenover specifieke ploegen. Ik ben meer fan van renners dan van ploegen. Zou je ook eens moeten proberen.

madeinstars 8 september 2020 om 19:21

Niet dat ik wil zeggen dat je voor of tegen DQS bent hoor Caravaggio, maar mensen die van zichzelf beweren dat ze heel objectief zijn, zijn dat zelden. Meestal hebben die gewoon geen zicht op hun eigen subjectiviteit.

harryjohan71 8 september 2020 om 19:22

Ik ben niet de enige die vindt dat Morkov onnodig van zijn lijn afwijkt. Ik heb het idee dat jij altijd maar 1 visie hebt en niet tegen andere visies kunt. Op TV werd ook al gezegd dat Morkov wel erg veel van zijn lijn afwijkt. Echt niet met het doel zich op zij te zetten.

Caravaggio 8 september 2020 om 19:28

@madeinstars: Ik beweer niet dat ik in het algemeen objectief ben. Als het op ploegen aankomt ben ik objectief. Voor individuele renners is het ander verhaal. Dit staat in schril contrast met mannen als harryjohan. Uit zijn posts is het heel erg duidelijk wat zijn favoriete en minst favoriete ploeg in het WT-peloton is.

harryjohan71 8 september 2020 om 19:50

Ook al ben je voor een ploeg kun je nog objectief zijn. Ongeacht welke ploeg/renner dit gedaan had, ben ik dezelfde mening toegedaan. De actie van Morkov was niet nodig en als er een valpartij was ontstaan, was hij gediskwalificeerd. Daar is bij mij geen twijfel over.

Caravaggio 8 september 2020 om 20:47

edit wf: niet doen

nickdt 8 september 2020 om 18:18

Lol. Zelfs met al dat knechtenwerk zijn Kuss en Bennett in de top 30 van het klassement.

Ridder te Fiets 8 september 2020 om 18:40

Plus Van Aert in de top 40 en Gesink in top 50

Ligthning 8 september 2020 om 18:27

Volledig met je eens Maarten85

Het stayeren, vooral bij Franse renners en Franse ploegen, loopt de spuigaten uit. En dan zien we nog maar enkel hetgeen in beeld gebracht wordt. En als het iets te lang in beeld gebracht wordt, krijgt de Franse regie de opdracht andere beelden te tonen. Het scenario is steeds hetzelfde. Een renner raakt op achterstand. Lekke band, valpartij, opgehouden door een valpartij enz. Na het op weg helpen, haalt de ploegleiderswagen de renner in, die plaatst zich in het zog en de ploegleiderswagen accelereert tot zo’n 70 km/u. Tot de eigen renner in het zog van de andere ploegleiderswagens komt. Zonder dat er ingegrepen wordt door de jury. Zo wordt de jury en de UCI in het algemeen, steeds minder geloofwaardig.
Sommigen zien hier geen graten in. Ethiek en eerlijkheid is bij een aantal forumgangers duidelijk niet belangrijk. Om Lalsacien niet te noemen.

Romāns Vainšteins 8 september 2020 om 18:31

Man man man. Wat kan jij zagen over Camembert en Escargots zeg.

Lalsacien 8 september 2020 om 20:08

@Ligthning ik geef graag toe dat Franse renners stayeren om terug te komen in het peloton maar niet meer of niet minder dan Belgen, Italianen Nederlanders of renners uit andere landen.

Baukema Tomoulin 8 september 2020 om 18:28

Buchmann helaas op 5m binnen. Stond hiervoor ‘slechts’ op 6m. Nu dus echt weg ook voor een top 10

Turtlehead 8 september 2020 om 19:24

Heftig. Dan kunnen ze nu wel drie of man voor Sagan inzetten in de overgangsetappes.

Romāns Vainšteins 8 september 2020 om 18:30

Ik vond het een mooie Atlantische sprintrit. Naast de suspense die over de rit hing en een blije winnaar die zeer een tourrit op het palmares verdient was het voor mij vooral de interessante, mij wat meer onbekende streek die mijn middag maakte. Dat wordt vanavond lezen en kaarten bekijken om te weten wat er zoal speelt aldaar.

madeinstars 8 september 2020 om 19:23

Mooie streek hoor. Morgen rijden ze naar Poitiers. Is ook een heel charmant gebied.

Murcia 8 september 2020 om 18:43

Volgens zijn ploeg heeft Formolo een gebroken sleutelbeen en zijn ze nu op weg naar het ziekenhuis voor scans, maar dit lijkt mij exit nummer twee bij UAE.

harryjohan71 8 september 2020 om 18:49

Dit is geen verrassing. Jammer voor Pogacar. Aan De La Cruz heeft hij op dit moment ook weinig. Gaat de ondersteuning van deze renners missen in de bergen.

bobby bobsma 8 september 2020 om 18:44

Als Van Aert niet meesprint, is het voor de tweederangssprinters

Romāns Vainšteins 8 september 2020 om 18:52

Ssllurp, ssllurp..

stalle 8 september 2020 om 18:50

Schitterende prestatie van Morkov.Is zijn gewicht in goud waard.

Fred Postma 8 september 2020 om 18:52

Hopelijk behoudt UAE desondanks wel the winning formulo

harryjohan71 8 september 2020 om 20:03

Als hij geel krijgt, wordt het voor UAE heel moeilijk om te verdedigen. Daarom was het voor o.a Ineos, Trek en JV zo belangrijk om meerdere kopmannen te kunnen uitspelen. UAE had dit ook graag gewild. Als Pogacar in het geel komt verwacht ik dat Carapaz, Mollema en Dumoulin in de aanval trekken. Dit worden dan mooie etappes. Echt om naar uit te kijken. Er staan maar 18 renners binnen de 10 minuten. Maar 4 ploegen hebben nog 2 renners binnen de 10 minuten en kunnen nog enigszins spelen met een 2e kopman. Bauke krijgt nog wel zijn kansen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair