Tour 2020: Richie Porte is Jumbo-Visma dankbaar na laatste bergrit

Tour 2020: Richie Porte is Jumbo-Visma dankbaar na laatste bergrit

foto: Cor Vos

vrijdag 18 september 2020 om 11:06

Richie Porte wist gisteren zijn vierde plaats in het klassement te behouden, maar de Australiër kende in de finale naar La Roche-sur-Foron behoorlijk wat stress. De renner van Trek-Segafredo reed namelijk lek op de verraderlijke gravelstrook, vlak na de top van de Montée du plateau des Glières.

Porte moest uiteindelijk van fiets wisselen en keek plots tegen een achterstand van een halve minuut aan op een groepje met daarin de sterkste klassementsrenners. “Ik moest vervolgens in de achtervolging. Ik moest echt vechten om weer aan te sluiten, maar ik ben blij dat het met een sisser is afgelopen”, zo vertelt de 35-jarige coureur.

Porte kon uiteindelijk rekenen op steun van twee renners van Jumbo-Visma, Tom Dumoulin en Wout van Aert. “Primož Roglič en Sepp Kuss zaten een beetje geïsoleerd, wat voor mij dan weer een voordeel was. Van Aert en Dumoulin besloten namelijk om me te helpen in de achtervolging. Ik ben daar heel erg dankbaar voor.”

“Het is fijn om vrienden in het peloton te hebben”
“Het is fijn om vrienden in het peloton te hebben. Ik zal nu ook een keertje wat terugdoen. We kunnen uiteindelijk wel spreken van een goede dag. Ik denk ook dat ik mijn tijdrit al heb gereden. Het was namelijk zo ontzettend lastig om weer terug te komen. Het is nu zaak om de etappe van vandaag te overleven, om dan zaterdag een goede tijdrit af te werken.”

Porte staat na achttien etappes dus vierde in het klassement. De Australiër volgt op iets meer dan drie minuten van leider Roglič. Zijn achterstand op Miguel Ángel López, de nummer drie in het klassement, bedraagt nu 1:39. Porte zal echter ook nog achterom moeten kijken, gezien de beperkte voorsprong (22 seconden) op Mikel Landa.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 11:12

Gedeelde belangen, Dumoulin en van Aert waren ook weer welkom vooraan.

Mas had gelijk met hard doordraaien toen Kuss even weg was, een zeldzaam moment dat ze Roglic heel eventjes alleen bij hadden.

mackie 18 september 2020 om 11:14

was een klein foutje van Roglic, om zo hard door te trekken op het gravel, reed eigenlijk alleen maar Kuss er echt af.

xistnc 18 september 2020 om 11:20

Dat was geen foutje. Dat was doelbewust. Even aan zijn concurrenten laten zien dat er niets te halen viel.

harryjohan71 18 september 2020 om 11:24

Dan had Roglic lekker in het wiel gezeten. Pogacar had er ook geen behoefte aan. Landa was al kapot van de inspanning. Ze hadden allemaal gezien dat Roglic de sterkste was. Oftewel wie had daar belang bij? Mas had gewoon zelf op kop moeten gaan rijden ipv smeken om rond te draaien. Als de anderen dat willen doen ze dat vanzelf.

sl2512 18 september 2020 om 12:51

Mas, Lopez en Landa hadden allen belang bij vol doorrijden om Porte op achterstand te houden met het oog op de tijdrit.

josemanuelfuente 18 september 2020 om 12:53

Dit was de Roglic die ik wat vaker in de Tour had willen zien.

Wildebert 18 september 2020 om 11:12

Poort naar collegiale wederdienst staat open. FF onthouden. Rijk met nieuwe vrienden. Goed dat hij niet duikelde.

Dario Koelkast 18 september 2020 om 11:22

Ik ben benieuwd of de nieuwe ploeg van Porte de vriendschap met Jumbo-Visma kan waarderen.

Jacob Lohof 18 september 2020 om 11:44

Is het al zeker dat hij weggaat.
Ik vond de combinatie met Bauke juist goed.
Alleen jammer dat Bauke viel , anders was podium zeker mogelijk nu erg moeilijk

Dario Koelkast 18 september 2020 om 11:51

elders op deze site staat, met bron de roze krant, dat hij naar Ineos gaat.

serzzio 18 september 2020 om 11:15

Al met al een hele prestatie dat hij de tour naar alle waarschijnlijkheid gaat uitrijden. Mooie prestatie hoor 4e worden. Alleen jammer dat hij dan volgend jaar in een keurslijf moet gaan rijden waarschijnlijk.

xistnc 18 september 2020 om 11:21

1m40 op Lopez moet hij normaal gesproken dicht kunnen rijden.

Ligthning 18 september 2020 om 11:22

Porte is een geweldig renner. Die door in dienst te rijden, maar ook door vele tegenslagen, niet alles uit zijn loopbaan gehaald heeft. Maar hij is realistisch. Op zijn leeftijd, mag hij uiteindelijk blij zijn met zijn prestatie. Een derde plaats zit er misschien nog in, en dat had hij vooraf nooit durven dromen. Volgend jaar is hij nog een jaartje ouder, en wordt in de top 5 of zelfs top 10 eindigen een stuk moeilijker. Dan beter zijn ervaring ten dienste stellen.

Chris Van Uden 18 september 2020 om 11:21

Ik zie Porte die 1.39 op Lopez nog goed maken ook in de tijdrit zaterdag. Zeker op het vlakke stuk. Podium kan dus. Landa rijdt normaal gesproken geen betere tijdrit dan Richie.

madeinstars 18 september 2020 om 11:26

Porte’s tijdrit is een beetje overschat en die van Lopez onderschat. Bovendien heb ik me laten vertellen dat Lopez erg veel op z’n tijdrit getraind heeft afgelopen jaar. Dat betaalde zich al luit in de Algarve waar hij 5e werd.

vincenzo 18 september 2020 om 11:35

Zo is het. Porte gaat die tijd op Superman niet meer goedmaken in de tijdrit.

Natte spons 18 september 2020 om 11:44

Ik vind Porte de laatste etappes wel als een van de sterkste renners ogen en MAL eigenlijk alleen in die ene etappe boven de 2000m. Het gaat aan het einde van de Tour niet alleen om wie de beste tijdrijders capaciteiten heeft, maar vooral om wie er nog fit zit.

Chris Van Uden 18 september 2020 om 12:33

Ik ben heel benieuwd hoe het zaterdag gaat lopen dan :)

Wheely 18 september 2020 om 11:24

Dankjewel Porte voor het lekrijden op het gravel, nu kwam mijn voorspelling uit. De Tour organisatie zal ook blij zijn dat je ze het geplande spektakel bracht.

Romāns Vainšteins 18 september 2020 om 11:26

Lopez gaat denk ik Porte kunnen afhouden in de tijdrit. Die zit op zijn beste niveau ooit.

Jacob Lohof 18 september 2020 om 11:40

Lopez was maar 1 rit beter als Porte en dat was op hoogte

Abdoe 18 september 2020 om 11:27

Die onderstroom van gedeelde en strijdige belangen die de loop van een koers bepalen, vind ik één van de leukste aspecten van wielrennen.

Atypische Tour van Porte. Normaal super sterk in de eerste bergrit en daarna instortend of vallend, maar nu precies het omgekeerde. Mooie prestatie. Podium is te ver weg, ik zie Lopez dat niet meer weggeven in de tijdrit. Een goede Lopez kan ook een prima tijdrit rijden, zeker met zo’n klim erin.

Jacob Lohof 18 september 2020 om 11:42

Dure waaierrit

Panache 18 september 2020 om 11:27

De tijdritcapaciteiten van Lopez worden onderschat.

Jungle Man 18 september 2020 om 11:41

Het zal een dubbeltje op z’n kant zijn, maar ik denk dat Porte uiteindelijk op het podium gaat komen met miniem verschil. Heb meer vertrouwen in de tijdritcapaciteiten van Porte, dan in die van Lopez.

nickdt 18 september 2020 om 11:32

Ik denk alleen niet dat van Aert zo dankbaar is dat je ploegleider de weg blokkeerde met zijn wagen.

Jacob Lohof 18 september 2020 om 11:41

Zal Roglich misschien niet vergeten zijn dat hij dankzij Bauke toch nog op podium kwam.

Jacob Lohof 18 september 2020 om 11:41

In de Giro van vorig jaar

Witte Trui 18 september 2020 om 11:48

Waarom moet Porte in vredesnaam achteromkijken naar Landa voor het klassement? Of bedoelen ze achteromkijken na zo’n 10 km tijdrit, wanneer hij hem inhaalt?

Baukema Tomoulin 18 september 2020 om 13:48

Haha, goeie. Maar de top 10 zal wel om de 2 minuten starten dus za het pas na 20 km omkijken zijn voor Porte

horsm 18 september 2020 om 17:02

hahaha

Jose Maria 18 september 2020 om 12:16

Ik gun Porte het podium in een grote ronde. Hopelijk maakt hij het zaterdag af.

Bruine Koersbroek 18 september 2020 om 12:19

Maar was dit nou echt een vriendendienst, of is dat alleen de beleving van Porte en had hij gewoon geluk met het koersverloop..

Maenhout 18 september 2020 om 12:38

Zoals zo vaak: allebei. TJV heeft er baat bij dat Porte druk houdt op Lopez.

Stanro 18 september 2020 om 12:42

Ben ook wel benieuwd naar het verhaal van Bettiol en Caruso. Caruso gaat ook iets terugdoen vandaag?

Bruine Koersbroek 18 september 2020 om 12:49

En dan is er nog het verhaal Carapaz-Kwiatkowski.. Toch heel wat male-bonding alles bij elkaar gister..

vocsnor 18 september 2020 om 12:59

Roglic en Kuss zaten een beetje geïsoleerd ????

Stevo1 18 september 2020 om 13:10

Lopez zelf schijnt er alle vertrouwen in te hebben dat hij Porte voor gaat blijven. Zoveel zelfs dat hij niet mee op kop ging draaien om hem verder op achterstand te rijden.
Ik hoop dat Porte dit gaat afstraffen en hier een prachtige podiumplek gaat opstrijken.

Headlines

Materiaalzone

Populair