Tour 2019: Spanning in Pyreneeën zorgt voor miljoen kijkers NOS

maandag 22 juli 2019 om 17:26
Tour 2019: Spanning in Pyreneeën zorgt voor miljoen kijkers NOS

foto: Cor Vos

De Tour de France heeft een spannend weekend achter de rug in de Pyreneeën en dat is te merken in de kijkcijfers bij de NOS. Zaterdag en zondag stemden gemiddeld meer dan een miljoen mensen af op de live-uitzending op NPO1. Ook de kijkcijfers van Sporza op één waren hoog.


Op zaterdag keken gemiddeld 1.127.000 mensen naar de Touretappe naar de Tourmalet, blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek. Zondag waren dat 1.068.000 kijkers. Ter vergelijking: donderdag en vrijdag keken respectievelijk 598.000 en 627.000 mensen (gemiddeld) naar de live-uitzendingen van de Tour bij de NOS.

De kijkcijfers van Sporza in België zijn ook hoog. Volgens CIM, het Centrum voor Informatie over de Media, keken zaterdag 628.582 mensen live naar de Tour de France op één. Het was daarmee het best bekeken programma van de dag. Zondag stemden gemiddeld 576.492 af op Sporza. Vrijdag (458.066) en donderdag (440.565) lag het gemiddeld aantal kijkers lager.

Dit artikel delen:

36 Reacties

KnightBiker 22 juli 2019 om 17:43

het regende/hagelde zaterdag middag in noordzuidholland…

Franco Ballerini 22 juli 2019 om 17:51

Mooie kijkcijfers. De vraag blijft: hoe kan je jongere generaties verleiden naar wielrennen te kijken? Mijn volwassen kinderen kunnen na mijn verhalen over de heroïek van het wielrennen respect opbrengen voor de wielrenners, maar langer dan een kwartier geboeid kijken naar een etappe of klassieker is er niet bij. Onderzoeken naar gemiddelde leeftijd kijkers (grote meerderheid 50+) wijzen hetzelfde aan. Ik pretendeer zeker niet de oplossing te weten, maar dat de wielersport zichzelf moet vernieuwen lijkt mij duidelijk.

Appelplanckje 22 juli 2019 om 19:29

Minder vlakke etappes en meer berg/heuvel etappes. Vlakke etappes zijn simpelweg niet boeiend genoeg. Als er genoeg strijd te zien is in de etappes zal er in de media meer aandacht aan worden besteed en zal de jongere generatie ook gaan kijken.

Totti1908 22 juli 2019 om 21:07

ik ben zelf 14 en kijk altijd langere tijd geboeid naar deze sport, maar ik zal wel een uitzondering zijn..

Kelder is de Man 23 juli 2019 om 08:53

Totti1908
Mooi te horen. Fiets je zelf ook?

Etappe 23 juli 2019 om 11:11

@Tottie1908 Ik heb precies hetzelfde, ik ben ook 14. En kijk ook alles en al een tijdje

NCK17 22 juli 2019 om 17:55

Hoeveel van de Sporza kijkers zijn Nederlanders? Dat lijkt me zeer interressant om te onderzoeken. Ik kijk bijna altijd op Sporza.

Franco Ballerini 22 juli 2019 om 18:05

Als de wedstrijd op Sporza te zien kijk ik altijd daar. Indien niet Eurosport, maar dan zendt de NOS sowieso al niet uit. Ik kijk alleen naar de NOS tijdens het NK en switch na afloop van een Tour etappe van Sporza naar de NOS voor de interviews met Nederlandse renners. Dat laatste doen ze wel goed.

Emergo 22 juli 2019 om 18:36

Me too !!

Kruisberg 22 juli 2019 om 18:43

Vreemd dat nederlanders graag naar de belg kijken. Is echt om te huilen dat vieze nationalisme van wuyts. Daar kan ik niet een minuut naar luisteren. Dan heb ik echt liever nog Ducrot en Dijkstra.

Brabander 22 juli 2019 om 19:16

Wuijts in de vergelijking gooien met Dijkstra en Ducrot kan ik nog wel billijken. Maar José de Cauwer is toch een geschenk?

Appelplanckje 22 juli 2019 om 19:29

Ik kijk altijd naar de Belgen, de uitspraken van José zijn goud

Brabander 22 juli 2019 om 19:48

Over José kan ik ook niets negatiefs zeggen hoor.
Hier dan ook altijd ‘de Belg’ op

koos1 22 juli 2019 om 18:01

Toch wel opvallend dat er meer tour kijkers zijn in NL dan in BE, al is het natuurlijk wel maar de helft van België de Sporza kijkers.

KnightBiker 22 juli 2019 om 18:07

Nederland 17 miljoen inwoners – 1.127.000 kijkers
Vlaanderen 6 miljoen inwoners – 628.582 kijkers

nederland 2x zoveel kijkers met 2/3 meer inwoners: procentueel kijken er meer vlamingen dan nederlanders.
(het verschil zou gelijk getrokken kunnen worden door nederlanders die naar Sporza kijken)

Covadonga 22 juli 2019 om 18:14

Wat zeggen deze cijfers? Dat er meer kijkers zijn op de nos? Zijn in het cijfer van sporza ook Nederlandse kijkers meegenomen?

marcinho11 22 juli 2019 om 18:15

Tja op donderdag en vrijdag werken mensen, beetje onzinnig om die cijfers dan te vergelijken met de zaterdag en zondag

pirazzi 22 juli 2019 om 18:35

Daarom waren sites als PCS en Zweeler in het weekend onbereikbaar vlak na de finish.

Emergo 22 juli 2019 om 18:39

Wat heeft dat vuursalamanders te maken ??

pirazzi 22 juli 2019 om 20:12

Nou die vele tv kijkers wilden via internet de uitslag bekijken.

F4L 22 juli 2019 om 18:47

Weet iemand of de online kijkcijfers ook worden meegenomen en het uitgesteld kijken?

Onie 22 juli 2019 om 18:50

Vraag is natuurlijk hoeveel Vlamingen er naar de NOS kijken in plaats van naar Sporza. Gezien het feit dat Jan Mulder in België als een toevoeging in een programma wordt gezien zullen er dat ook nog wel een aantal zijn.

Brabander 22 juli 2019 om 19:18

Er zitten altijd wel een paar zotten tussen uiteraard;)

Pol 22 juli 2019 om 19:28

@Onie
Daar kan ik wel antwoord op geven 0,0.

Pol 22 juli 2019 om 19:25

Voor mij is er maar een zender, en dat is Sporza. Als Nederlandse wielerliefhebber kijk ik al 60 jaar naar de Belg. Dat zijn mensen die weten waar het over gaat in de wielersport. Als de NOS wielrennen uit zend moet en zal er over schaatsen gepraat worden. Zelf in de avond etappe moet er over schaatsen gepraat worden.

Arry1337 22 juli 2019 om 22:11

Het is heel simpel. De mensen die sporadisch wielrennen kijken en dit niet met een kritische blik doen, storen zich niet aan het onnozele gebrabbel van de mannen van de NOS. Zij die alles kijken wat ze kunnen zien, en anders hier terug lezen of het opnemen, zij kijken Sporza.

peervaneynthoven 22 juli 2019 om 19:42

Sinds het stuitend chauvinistisch en niet te omzeilen gebral van Wuyts zijn grote aanwezige kennis langzamerhand overstemt luister en kijk ik steeds meer naar Eurosport. Integrale uitzendingen en aanwezig in de eerste (vaak) zeer bepalende en belangrijke uren van de rit. Natuurlijk zijn daar ook veel opmerkingen over te maken maar dat wordt dan weer ruimschoots goedgemaakt door Sir Bradley Wiggins. Wat een fenomeen op de motor!
Jammer voor José want dat blijft pure kennis van de koers en “grootbekken” is hem wél vreemd.

Brabander 22 juli 2019 om 19:53

Kan me zeker wel in je relaas vinden. De Giro op Eurosport ook met groot plezier gevolgd. Van dat ‘Tel Aviv – Jerusalem 2 cities, one break’ word ik soms ietwat neurotisch, maar heb me kostelijk vermaakt met Karsten Kroon en zijn kompaan Vanbelleghem

Covadonga 22 juli 2019 om 22:51

@peer
Precies dit!
Wuyts trek ik inmiddels niet meer en de Cauwer kan dat onmogelijk compenseren. Wuyts is duidelijk ovr de datum.

Lalsacien 22 juli 2019 om 21:35

7 miljoen kijkers in Frankrijk tijdens de finish van Pinot op de Tourmalet.

bartje 22 juli 2019 om 22:34

Voor mij is het Engelse Eurosport met Carlton Kirby het leukst. Hoe dan ook, met deze cijfers en de commentaren hier, blijkt wel wat een brulkikker die Smeets is. Hij vergelijkt tijden waar al die alternatieven om de koers te zien niet beschikbaar waren, dan wel moeizaam, dan wel onbekend.

Tel al die cijfers bij elkaar op en er kijken juist veel meer mensen naar wielrennen. Het is wat mij betreft ook niet zo dat de koers veranderen moet maar hoe die gebracht wordt.

En de demografie volgt gewoon de landelijke demografie, er zijn (veel) meer vijftigplussers dan vroeger, die bovendien meer tijd hebben om kassie te koekeloeren…..uhm een plat kassie tegenwoordig, dat dan weer wel…

Ten leste, het wielrennen verdient inderdaad een groter aandeel op de televisie dan vrijwel alleen de tour. En die aandacht zal er dan automatisch ook voor zorgen dat een groter publiek bij de Tour zal kijken. Al die schitterende koersen die door de NPO gewoon worden genegeerd, dan wel in een minuscuul samenvattingkje worden gestoken, schande!

sooike 23 juli 2019 om 00:04

Onbegrijpelijk die kijkcijfers van de NOS. Ducrot, Dijkstra, De Graaf, Van der Zand, Kok, Nelissen….ik vind het één grote ramp. Vanavond Vive le Velo gekeken; decauwer, Van Nieuwkerke, Lefèvre en de PR man van Lotto Soudal. dat ging over wielrennen ! Geen gewauwel, geen gekir van een presentatrice en geen rare, niet terzake doende vraagstelling en interviews. Geen enkele deskundigheid! Ik kijk dus niet en heb aan de samenvattingen en de aankondigingen van De Avondetappe al meer dan voldoende reden om niet te kijken. Die miljoen kijkers verdienen beter !

girardengo 23 juli 2019 om 00:24

Vanzelfsprekend kijk ik ook naar Sporza, maar ik denk dat veel Nederlanders naar de Nederlandse uitzendingen kijken, omdat zij domweg niet naar de Vlaamse tv (wensen te?) kijken, zij kennen die uitzendingen dus ook niet, waardoor zij ook niet kunnen vergelijken en genoegen nemen(?) of zelfs heel tevreden zijn over de commentaren van Dijkstra c.s. Ik snap wel de toenemende kritiek op (het chauvinisme van) Wuijts, maar zijn andere meer deskundige kant en uiteraard De Cauwer compenseren veel.
Overigens vond ik het gesprek van Eva Jinek met Dekker, Kroon en De Vries stimulerender dan ik vaak bij De Avondetappe tegenkom. Het kan dus wel! Het beleid met betrekking tot wielrennen bij de Nederlandse omroep is krom.

Wat betreft die kijkcijfers zou ik graag veel meer informatie zien over wie kijken, naar welke zenders en of dit verandert in de loop van de tijd.

Pol 23 juli 2019 om 07:49

Was al blij dat we van Smeets af waren, nu is het nog vele malen erger bij de NOS.

dikkechaap 23 juli 2019 om 10:40

Van der Zand vind ik het wel goed doen, met Dione moeten ze zo snel mogelijk stoppen. Die is totaal ongeschikt als gespreksleider, en bovendien gespeend van enige deskundigheid.
Ik kijk ook liever naar Sporza, tenzij de Belgen het goed doen. Dan schakel ik nog wel eens over, vooral Wuyts is dan niet meer met de koers bezig.

Roest 23 juli 2019 om 10:11

José is een leuke commentator, helaas word ik gek van de commercials op eurosport dus gewoon nos voor de tour en sporza voor de overige koersen