Tour 2019: Onverwachte dopingcontrole vlak voor start bij Kruijswijk, Bennett en De Plus

donderdag 25 juli 2019 om 10:37
Tour 2019: Onverwachte dopingcontrole vlak voor start bij Kruijswijk, Bennett en De Plus

foto: Cor Vos

De UCI heeft vanochtend een verrassingsbezoek gebracht aan de bus van Jumbo-Visma. Daar werden ruim een uur voor de start dopingcontroles uitgevoerd bij Steven Kruijswijk, George Bennett en Laurens De Plus.


“Niemand heeft dit hier ooit meegemaakt. Veertig minuten voor de start. Bizar”, reageert ploegleider Frans Maassen bij het AD. Volgens de krant gaat het om bloedcontroles.

Het was voor de Nederlandse succesploeg, die al vier etappes won deze Tour, sowieso al vroeg opstaan vandaag. Om half negen ging de bus al richting startplaats Embrun. Daar begint een belangrijk Alpendrieluik voor kopman Steven Kruijswijk.

Beroep-Martin ligt bij het CAS
Jumbo-Visma en de UCI liggen al met elkaar in de clinch over de diskwalificatie van Tony Martin. De Duitser werd na een duw-en trekincident met Luke Rowe uit koers gehaald. De ploeg is daartegen in beroep gegaan. Ploegmanager Richard Plugge liet vlak voor de start weten dat die zaak bij het CAS ligt.

Ook bij Alaphilippe en Team Ineos
Ook geletruidrager Julian Alaphilippe is vanmorgen vroeg aan een dopingcontrole onderworpen. Hij werd om 6.30 uur uit zijn bed gelicht. Daarnaast zijn nog drie ploegmaats van Deceuninck-Quick-Step. Ook bij Team Ineos (van kandidaten Geraint Thomas en Egan Bernal) zijn de controleurs op bezoek geweest. Dat was nog voor het ontbijt.

Dit artikel delen:

117 Reacties

illu 25 juli 2019 om 10:39

Alles aan doen om ervoor te zorgen dat de Fransen deze tour winnen :)

Geit in mijn Kelderman 25 juli 2019 om 10:59

Alaphilippe wordt om 06.30 gewekt voor een controle, waar heb je het over?

Peter Lippens 25 juli 2019 om 10:59

daarom dat Alaphilippe deze ochtend in alle vroegte uit zijn bed gezet werd voor ook een bloedcontrole, lijkt me nog vervelender dan zo vlak voor de start zeker voor een slechte slaper als Flupke

Monsalve 25 juli 2019 om 11:03

De vraag is of Pinot wel gespaard is?

Scibby 25 juli 2019 om 11:10

Pinot kreeg dus geen dopingcontrole en de Fransen weten ook wel dat Alaphilippe de tour niet gaat redden.

Peter Lippens 25 juli 2019 om 11:33

Je reinste achtervolgingswaanzin hier, die mannen werken niet met een glazen bol, de top 3 is gecontroleerd, ook Ineos en Pinot is wel een grote kanshebber maar staat momenteel nog altijd ‘maar’ 4de

xistnc 25 juli 2019 om 10:41

Allemaal tekenen dat ze meedoen om de knikkers.

Fassa Bortolo 25 juli 2019 om 10:41

Dit lijkt mij gewoon routine

madeinstars 25 juli 2019 om 10:44

Volgens Frans Maassen hadden ze dit nog nooit meegemaakt. Alles behalve routine dus.

kielabokki 25 juli 2019 om 10:44

Tuurlijk.

Jeroen VS 25 juli 2019 om 10:48

Nog nooit gebeurt voor de start

Leukefans 25 juli 2019 om 10:43

Hoe uitzonderlijk is dit, weet iemand daar meer over?
Vind het wel een beetje suggestief door het incident met Martin erbij te vermelden, alsof dit een pestmaatregel van de UCI zou zijn omdat ze in beroep gaan. Of lees ik dat helemaal verkeerd?

rahimns 25 juli 2019 om 10:44

Frans Maasen zei dat hij dit nog nooit had meegemaakt.

Pubsted 25 juli 2019 om 10:43

Dit wordt nu in het nieuws gebracht omdat wij Jumbo extra volgen in NL. Gebeurt dit ook bij andere ploegen wel eens?

Andere vraag, hoeveel bloed nemen ze mee bij zo’n controle? Ik neem aan niet zoveel dat renners er last van kunnen hebben?

DemarrErik 25 juli 2019 om 10:48

Dit laatste vroeg ik mij ook al af. Ik ben bloeddonor en merk dat ik na een donatie een paar weken slechte benen heb. Dat vertellen de artsen daar ook. Dat het 5 weken duurt om je bloedwaardes weer op niveau te hebben. Bij zo’n donatie ‘tappen’ ze een halve liter af en dat zullen ze bij deze mannen niet doen (hoop ik?). Dan nog; benieuwd wat dit voor invloed heeft op de sportieve prestaties.

mackie 25 juli 2019 om 10:59

Dit gaat om reageerbuisjes hoeveelheden zijn10 tot 20 ml per buisje. Dus geen halve liter

the student 25 juli 2019 om 11:00

Donatie? Gast, voor een bloedtest tappen ze 3 buisjes van 2ml ofzo… Dit stelt echt niet te veel voor.

Tokstar 25 juli 2019 om 11:01

Een halve liter is dat niet nee.. :D. Is gewoon een klein buisje, zoals bij een standaard bloedcontrole.

DemarrErik 25 juli 2019 om 11:07

Ja dat snap ik dat ze geen halve liter gebruiken. Maar mijn vraag is: is er bekend wat het afnemen van 3 buisjes van 10ml doen met je sportprestaties?

Scibby 25 juli 2019 om 11:11

Hoe dan ook, bevordelijk zal het niet zijn.

Youri IJnsen 25 juli 2019 om 10:44

De laatste keer dat dit gebeurde, was volgens mij bij Saunier Duval. Dit is niet dagelijkse kost, in ieder geval.

DemarrErik 25 juli 2019 om 10:52

Was dat in de tour van Ricco en Piepoli?

martini151 25 juli 2019 om 10:45

Dit lijkt me routine, maar toch krijg ik er een beetje een vreemd gevoel bij. Je hoort zelden dat ze dit zo vlak voor de start uitvoeren.

Dus voor mij 3 opties.

1. Routine, steeksproefsgewijs
2. Ze vermoeden iets
3. Ze willen de Fransen in het zadel helpen. Bloed afnemen voor een koers lijkt me niet bevordelijk voor de prestatie.

Scibby 25 juli 2019 om 11:12

Optie een is te onwaarschijnlijk

chasse patat 25 juli 2019 om 10:46

“Als Tony Martin als de goedheid zelve al zo reageert in de koers, dan moet er natuurlijk ook wel iets verdachts zijn binnen de ploeg” aldus de betreffende dopingcontroleur.

Lijkt geen willekeur, maar een duidelijke gerichte actie.

martini151 25 juli 2019 om 10:52

Daar ben ik ook een beetje bang voor. Laten we hopen dat het vanwege dat Ketonenverhaal komt en niet omdat ze andere vermoedens hebben

Buffalo 25 juli 2019 om 10:55

@chasse patat, waar haal Je de quote van de doping controleur vandaan?

HV 25 juli 2019 om 11:17

Je verkracht de quote van Knaven die het alleen had over Martin en de hitte en doet alsof die verkrachte quote van een doping controleur is.

Chic.

Cycleops 25 juli 2019 om 23:53

Fake news in de chasse patat

Jeroen VS 25 juli 2019 om 10:47

Dit gebeurt nooit! Kut Fransen

Paul1963 25 juli 2019 om 10:52

UCI is niet frans. ASO wel.

Omhoog73 25 juli 2019 om 11:36

Loopt allemaal door elkaar heen Paul, wees niet naïef!

Kolderman 25 juli 2019 om 10:49

Natuurlijk een complot, ze hebben waarschijnlijk besmette naalden gebruik. Let op mijn woorden, Stevie wordt ziek(sarcasme mode uit)

OliverNaesen 25 juli 2019 om 10:49

Wordt er veel bloed afgenomen bij zon controle?

lucas14 25 juli 2019 om 10:50

Hoeveel ml bloed wordt er afgenomen bij zo’n controle?

Paul1963 25 juli 2019 om 10:51

Dat is het niet. Routine.

chasse patat 25 juli 2019 om 10:50

Dit kost toch enige rode bloedcellen die vandaag zo belangrijk zijn bijhet rijden op hoogte.

bartp25 25 juli 2019 om 10:50

Zeer opmerkelijk, maak me er geen zorgen over, maar lijkt me niet prettig in je voorbereiding op de koers.

Cadellie 25 juli 2019 om 10:50

Hmm, hebben ze hun op de korrel?

LightPhoenix 25 juli 2019 om 10:50

Prima dat ze doping controles doen, maar 40 minuten voor de start als het 20 minuten duurt is wel erg kort op de start. Op deze manier hebben de renners ook minder voorbereidingstijd dan andere renners.

kielabokki 25 juli 2019 om 10:52

Het is dat wielrenners niet zulke mietjes zijn, in elke andere sport zou dit een relletje zijn.

Bertvd 25 juli 2019 om 10:51

Ik had wel een gunfactor voor Pinot en Alaphilippe.

Die is nu wel weg. Laat al die Fransen lekker de berm inrijden.

Doei

r525 25 juli 2019 om 10:55

Ja want die hebben hier echt invloed op. Ga mensen vooral beoordelen op iets waar ze niets aan kunnen doen.
Laat zien hoeveel beter jij bent dan ‘Die Fransen’.

SprintMaster 25 juli 2019 om 10:56

Bij mij ook. Die Fransen roepen het nu over zich af dat Thomas hem weer gaat pakken. Mogen ze weer een jaar lang klagen.

Geit in mijn Kelderman 25 juli 2019 om 11:01

Hahahaha wat een hemeltergende onzin. Lees dat artikel nou nog eens goed door en kijk wat voor potje je ervan hebt gemaakt met je conspiracy theory.

Omhoog73 25 juli 2019 om 11:41

Binnen 24 uur is jumbo 2 keer geïntimideerd, en nog denken de onwetende schaapjes hier dat er geen opzet is. Het komt Pinot “toevallig” allemaal goed uit!

de nieuweMerckx 25 juli 2019 om 12:26

Typisch Hollandse reflex. Je ziet het ook in het schaatsen. Wij mogen pakken maar de anderen niet. Wat een misselijk makende arrogantie.

TrEb 25 juli 2019 om 10:52

Gezien de bouw van de wielrenners heeft het wel invloed op de prestaties als er een buisje bloed wordt afgetapt. Grote, forse wielrenners hebben er minder last van dan de lichtgewichtklimmers.

Als dopingautoriteit consequent wil zijn, doe dan zo’n test bij de hele toptien.

Door deze actie zie ik Kruiswijk vandaag wegvallen.

jessevdalen 25 juli 2019 om 10:55

Hahahaha

Peter Lippens 25 juli 2019 om 10:56

meen je dat echt, alsof een paar cl bloed verschil zou geven, ze geven geen halve liter af, wel vervelend natuurlijk zo vlak voor de start maar zo’n bloedcotnroles gebeuren wel meer en zijn altijd gericht

StonedCamel 25 juli 2019 om 10:52

Dit is natuurlijk vooral publicitair gek, maar Alaphillipe is er ook niet perse makkelijk vanaf gekomen:

6.30 AM

Guushovd 25 juli 2019 om 10:56

Kijk, dat verandert het verhaal behoorlijk.

Scibby 25 juli 2019 om 11:14

Daarvan weet iedereen dat hij het niet gaat volhouden tot Parijs

SprintMaster 25 juli 2019 om 10:53

Wel weer typisch dat ze weer de Nederlanders moeten hebben. Waarom niet team Ineos? Omdat die zich tot nu toe verstoppen? Of DQS?

dikkechaap 25 juli 2019 om 11:08

Eerst even informatie inwinnen, dan pas de onderbuik de ruimte geven.

KimJungPoels 25 juli 2019 om 10:53

Alaphilippe schijnt ook gewoon om 6:30 gecontroleerd te zijn. Dus het valt allemaal wel mee.

Ook Ineos is gewoon gecontroleerd voor het ontbijt. Dus allemaal weer snel je hok en en berichtjes gaan sturen dat we een schone sport willen aub.

Omhoog73 25 juli 2019 om 11:44

Het gaat niet om Alaphillipe beste noordkoreaan, het gaat om Pinot. Alaphillipe is al afgeschreven!

Voorgeborchte 25 juli 2019 om 10:54

Volgens mij wordt er hier overgedramatiseerd welke invloed dit kan hebben op prestaties.
Daarnaast lijkt het me vooral een actie gericht op microdosissen doping.

AZH 25 juli 2019 om 10:55

In hoeverre gaat dit gevolgen hebben voor de prestaties? Bloed doneren enzo gaat vaak gepaard met duizeligheid enzo. Of zijn dit echt micro-hoeveelheden?

Peter Lippens 25 juli 2019 om 10:57

hier gaat het over een paar druppels bloed, niet over een halve liter zoals bij bloeddonoren al is het niet optimaal zo’n cotnrole vlak voor de start

dikkechaap 25 juli 2019 om 10:56

Inderdaad opmerkelijk, en geen willekeur als ze alleen de drie klimmers van de ploeg controleren. Favorieten voor het klassement testen ze extra, maar het is me onduidelijk hoe ver ze mogen gaan zonder verdenking.

Over de hoeveelheid bloed: Afhankelijk van het soort test (bloedpaspoort, transfusies, hormonen) varieert het tussen 1x3ml en max 2x5ml bloed. Dat valt dus nogal mee qua beinvloeden van prestaties.

Zie (pagina 29)
https://www.wada-ama.org/sites/default/files/resources/files/guidelines_blood_sample_collection_v5_sept_2016.pdf

Voorgeborchte 25 juli 2019 om 10:57

Alaphilippe om 7u ook uit zijn bed gelicht, lijkt mij niet idealer dan wat Jumbo voor heeft https://twitter.com/BraeckmanAnn/status/1154314168801083392

Die beschuldigingen rond chauvinisme kunnen nu wel even stoppen.

krypton 25 juli 2019 om 11:03

Los van die “beschuldigingen”: is dat zoveel vroeger dan hij normaal op zou staan bij een start om 11 uur? Douchen, eten, voorbereiden, met de bus naar de start, teambespreking, etc.

marprins 25 juli 2019 om 11:23

Hij moest toch al rond die tijd opstaan en als er dan controles worden uitgevoerd doe dit dan bij de hele top 10 en op dezelfde manier/tijdstip. Dit is op zijn minst buitengewoon vreemd.

Nylz 25 juli 2019 om 11:26

De kans dat Alaphilippe de Tour wint is natuurlijk erg klein, dus hebben ze hem ook gecontroleerd zodat het minder opvalt dat ze Pinot willen laten winnen.

Dit is overigens niet hoe ik erover denk, slechts om aan te geven dat het niets zegt dat ze Alaphilippe óók hebben gecontroleerd.

Omhoog73 25 juli 2019 om 11:49

+100 Nylz, jij bent gelukkig vroeg wakker. Die andere schaapjes hier slapen nog!