Tour 2019: Nibali voelde zich ‘OK’ in eerste echte bergrit

vrijdag 12 juli 2019 om 09:56
Tour 2019: Nibali voelde zich ‘OK’ in eerste echte bergrit

foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali wist lange tijd zijn wagonnetje aan te haken op La Planche des Belles Filles, maar de Italiaan kon niet mee toen Julian Alaphilippe versnelde. De kopman van Bahrain Merida verloor in de slotkilometer bijna één minuut op titelverdediger Geraint Thomas. “Ik ben natuurlijk niet 100% tevreden”, zo concludeert Nibali na afloop.


Nibali gaf uiteindelijk 51 seconden toe op Thomas, waardoor hij in het klassement nu op 1:07 staat van de Brit. “Het was echt een lastige dag”, zo kijkt Nibali terug op de eerste bergrit. “Ik voelde me ‘OK’, maar ik moest gewoon passen in de laatste vijfhonderd meter. Ik moest mijn inspanningen bekopen.”

De renners kregen aan het einde nog een onverharde strook voor de kiezen, met stijgingspercentages van ver boven de twintig procent. “Het was gewoon onmogelijk om uit het zadel te klimmen, gezien het slipgevaar”, aldus Nibali, die al de Giro d’Italia in de benen heeft. De Siciliaan zat er echter wel bij in de finale.

“Ik wilde vandaag (gisteren, red.) testen hoe het mijn vorm is na de Giro, maar ik weet nog niet hoe goed ik ben”, zo vertelt Nibali, die zijn ploeggenoot Dylan Teuns de etappe zag winnen.

Dit artikel delen:

8 Reacties

Geit in mijn Kelderman 12 juli 2019 om 10:10

Welke inspanningen precies?

krypton 12 juli 2019 om 10:16

Om bij de favorietengroep te blijven. Geloof het of niet, maar daar moet je toch echt iets voor doen…

Geit in mijn Kelderman 12 juli 2019 om 10:20

Ja, maar dan ben je gewoon niet goed genoeg. Als je het hebt over eerdere inspanningen bekopen denk ik aan een renner die eerder in de aanval is geweest en die later de rekening gepresenteerd krijgt.

xistnc 12 juli 2019 om 10:20

Nibali wordt pas gevaarlijk als hij ziek is of zich minimaal niet lekker voelt.

Sammysosa 12 juli 2019 om 12:21

Ik vind dit altijd de fijnste (want meest omfloerste) bloeddopingsuggestie.

Monsalve 12 juli 2019 om 11:33

“Het was gewoon onmogelijk om uit het zadel te klimmen, gezien het slipgevaar”
Zag oa Pinot en Ala anders gewoon wel staan (ook op onverhard)

richardx95 12 juli 2019 om 11:33

Nooit afschrijven deze doorwinterde oude krijger. Hij is zonder wedstrijdritme begonnen en dus is het niet gek dat hij nu nog niet zijn topvorm te pakken heeft. Zelf geeft hij aan dat hij nog niet weet of hij goed is, maar stiekem betekend dit dus dat hij sowieso niet slecht is!

Maenhout 12 juli 2019 om 12:17

Deze laatste 500 meters waren niet maatgevend voor de vorm: overdreven steil, onverhard en geen top op grote hoogte. Hoe de iets zwaardere klimmers zijn zal straks blijken in de tijdrit en de HC-cols in de Alpen.