Tour 2019: Movistar baalt van tijdverlies Landa in waaieretappe

dinsdag 16 juli 2019 om 09:11
Tour 2019: Movistar baalt van tijdverlies Landa in waaieretappe

Mikel Landa - foto: Cor Vos

Mikel Landa was een van de klassementsrenners die veel tijd verloor in de tiende etappe van de Tour de France, terwijl zijn ploeggenoot Nairo Quintana zich keurig handhaafde in de voorste groep. Na de rit ging de meeste aandacht in het Spaanse kamp uit naar de onfortuinlijke Landa. “Hij heeft gelukkig alleen maar lichte schaafwonden, het is vooral het tijdverlies dat pijn doet.”


Frans kampioen Warren Barguil verloor gisteren in de finale van de tiende etappe zijn evenwicht en Landa werd daar het grootste slachtoffer van. De Movistar-kopman scheerde vlak langs een auto, maar het publiek in de graskant kon hij niet meer ontwijken.

“Het was een shock”, kijkt een teleurgestelde Landa terug op de klapper. “Het ene moment zat ik op mijn fiets en het volgende moment lag ik omgeven door toeschouwers op de grond. Gelukkig heb ik geen blessures. Ik kon zonder verwondingen verder rijden en mijn ploegmaats hebben me geweldig geholpen. Het doel waarvoor we hier kwamen is jammer genoeg wel verder weg…” Ondanks steun van ploeggenoten verloor de Baskische klimmer dik twee minuten op de favorieten.

De teleurstelling werd ook onder woorden gebracht door Imanol Erviti: “Toen Mikel viel probeerden we aan de ene kant Nairo van voren te houden met Alejandro en aan de andere kant probeerden we nog de schade te beperken met Mikel. Hij heeft gelukkig alleen maar lichte schaafwonden, het is vooral het tijdverlies dat pijn doet.”

Quintana stijgt
Nairo Quintana was een van de ploeggenoten van Landa die niet op hem wachtte. Begrijpelijk, want de Colombiaan geldt net als Landa als een van de klassementskopmannen van de formatie. “Toen Mikel viel heeft de hele ploeg hem ondersteund terwijl Alejandro Valverde en ik vooraan bleven om ons te handhaven. We konden niet veel meer doen, we moesten zelf in ieder geval geen tijd verliezen. Ik ben zelf oké gefinisht, ik heb tijd terug kunnen pakken op concurrenten en ik stijg in het klassement. Ik hoop dat mijn lichaam goed reageert op de rustdag.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

hartstikkebedankt 16 juli 2019 om 09:20

‘Dat is koers’ is inderdaad waar maar ook een dooddoener. Het is natuurlijk onwijs zuur om door zoiets onbenulligs en door toedoen van een concullega te vallen en tijd te verliezen in de grootste koers.

Wheely 16 juli 2019 om 09:50

Tijdverlies Landa is een beetje zijn eigen schuld. Iedereen weet dat Barguil dit soort grappen uithaalt. Vraag maar aan Thomas.

Lalsacien 16 juli 2019 om 10:19

Pffff….

Wheely 16 juli 2019 om 11:10

Een beetje maar he

Alcala 16 juli 2019 om 09:54

zou Quintana daar ook van balen….? komt hem misschien wel goed uit

SprintMaster 16 juli 2019 om 12:07

Denk het ook. Landa kan nu de aanval zoeken en dan kan Ineos aan de bak.

Geit in mijn Kelderman 16 juli 2019 om 10:24

Toch mooi vervelend dat renners als Landa en Pinot tijd hebben verloren. Had liever de Ineos ploeg gezien waardoor zij een keer in het gedrang zitten en zij de koers moeten openbreken. Nu valt het allemaal weer een kant uit die erg goed uitpakt voor het sterkste team.

Aan de andere kant, het dwingt ze wel om eerder aan te vallen in de bergen.

Jean Dumas 16 juli 2019 om 10:43

Ik zou donderdag al gaan als ik Pinot was. Vanaf vrijdag rijdt Thomas in het geel en zijn de zware bergritten een INEOS-optocht.

GroeneTrui 16 juli 2019 om 12:04

Het is geen toeval dat Sky/Ineos er altijd bij zit vooraan als er waaiers worden getrokken. Altijd bij de zaak op alle vlak

SprintMaster 16 juli 2019 om 12:13

Het blijft jammer dat er geen zware bergrit, met aankomst boven, is voor de tijdrit. Donderdag is ook zo’n waardeloze rit met wel twee van eerste categorie maar dan een hele lange afdaling. Klassementsmannen gaan sparen voor de tijdrit als het niet zo nodig hoeft.

guyremgabdel 16 juli 2019 om 13:30

@sprintmaster: klopt wat je zegt. Ik vrees dat het klassement na vrijdag al min of meer vaste vorm zal gekregen hebben en dat er weer vooral defensief zal gereden worden door enkele favorieten omwille van geen plaatsje te verliezen in de stand.
Wat als ze nu eens een Tour zouden maken met in de eerste week al het hooggebergte , dan 2e week met Vogezen en/of Centraal Massief, en dan laatste week opnieuw hooggebergte ?

Evan Evans 16 juli 2019 om 13:46

@Geitinmijnkelderman, ja dat lijkt mij ook veel beter. Altijd hetzelfde verhaal met slaapverwekkende etappes zit ook niemand op de wachten. Morgen zijn we halverwege, maar de Tour is nog niet echt begonnen. Het gaat pas om het echie in de laatste week.

SprintMaster 16 juli 2019 om 13:55

@guyremgabdel: misschien dat Nibali nog ergens wat kan organiseren met Quintana?

chasse patat 16 juli 2019 om 12:06

Ik krijg toch de indruk dat Landa kopman nummer 1 was bij het ingaan van de Tour. Vooral vanwege de vraagtekens over de vorm van Quintana. Binnen de ploeg vallen er nu ook knopen om door te hakken.

RiGHT 16 juli 2019 om 12:59

Quintana gaat bijna zeker weg. Dus lijkt me dat Landa sowieso al eigenlijk de nr 1 was en Quintana plan B.

Evan Evans 16 juli 2019 om 13:42

Ik vind Quintana wel een sterke indruk maken. Attent voorin. Ik verwacht nog wel wat. Na de Giro was het sowieso afwachten hoe goed Landa in de tour zou zijn. Als Landa, Pinot of Fugelsang gaat dan is het toch eerst Ineos dat aan de bak zal moeten. Kan nog een interessante tour worden.

Spurter 16 juli 2019 om 13:44

Triest dat je door zo’n brokkenpiloot als Barguil tijd verliest. Hij zal het misschien niet expres hebben gedaan, maar dit soort capriolen zijn gevaarlijk en pakken nu ook weer duur uit.

zomaareens 16 juli 2019 om 13:48

straks wordt valverde toch stiekum weer in het klassement gepiepeld door een slinkse aanval;)