Tour 2019: Mikel Landa droomt nog altijd van het podium

zondag 21 juli 2019 om 08:18
Tour 2019: Mikel Landa droomt nog altijd van het podium

foto: Cor Vos

Het Spaanse Movistar nam het initiatief in de veertiende etappe met aankomst op de Tourmalet, maar de ploeg bleef op de top met lege handen achter. Waar Nairo Quintana veel tijd verloor, wist Mikel Landa de schade te beperken. “Ik voelde me leeg in de laatste vijf kilometer”, zo citeert de Spaanse sportkrant AS.


Movistar verhoogde het tempo al op de voorlaatste klim van de dag, de Col du Soulor, waardoor concurrenten als Romain Bardet en Adam Yates moesten passen. Op de Tourmalet was het echter Quintana die moest lossen, tot verbazing van zijn ploeggenoten. Enkele kilometers voor de top ging het ook te snel voor wereldkampioen Valverde.

De 29-jarige Landa was de enige Movistar-renner die wel kon volgen, al gaf de Spanjaard in de laatste honderden meters wel veertien tellen toe op ritwinnaar Thibaut Pinot. “Het was door de meewind echt een hele snelle etappe”, zo kijkt Landa terug. “Daarnaast was het vandaag (gisteren, red.) een heel stuk warmer.”

Ambitieus 
Landa stijgt in het klassement naar plaats elf, maar zijn achterstand op Julian Alaphilippe is wel meer dan zes minuten. “Toch hoop ik nog zo dicht mogelijk bij het podium te eindigen. Daarnaast wil ik meestrijden voor ritwinst. Het kan, aangezien de Tour nog lang duurt.” Het verschil met Steven Kruijswijk, die op dit moment derde staat, is exact vier minuten.

Dit artikel delen:

18 Reacties

xistnc 21 juli 2019 om 08:30

Da’s mooi Mikel. Zet je ploeg maar op kop!

RodyTur10 21 juli 2019 om 11:38

Uitstekend idee. Misschien niet in het voordeel van Movistar, maar wel van Kruijswijk.

Jean Dumas 21 juli 2019 om 08:34

De bollen wordt moeilijk, podium helemaal, een ritzege blijft mogelijk.

Romāns Vainšteins 21 juli 2019 om 08:42

Zo wel podium als rit, eventueel uitgevoerd als combinatie zeker mogelijk.

ThorHushovd 21 juli 2019 om 09:07

Kansloos, ik durf voor € 50 te wedden dat ie t podium niet haalt. Wie wed tegen?

John Bidon 21 juli 2019 om 11:21

Lekker makkelijk. Podium halen is veel moeilijker dan niet halen. Als jij 50 euro geeft voor het niet halen dan is het halen 5 euro waard.

Johnny7 21 juli 2019 om 09:08

Ik vind het wel zielig want dit is ook een aanvaller. Zonder pech en met frisse benen wint deze man waarschijnlijk gewoon een grote ronde. Hij heeft echt al zoveel rondes op rij pech gehad door valpartijen niet eens door hemzelf veroorzaakt. Ik gun hem wel een mooie ronde op zijn naam, of dit jaar 2e achter Kruijssie!

SprintMaster 21 juli 2019 om 09:29

De Alpen liggen hem denk ik minder dan de Pyreneën. Dan zou het vandaag moeten gebeuren. Zet Movistar maar weer op kop om de Ineos knechten op te roken.

Wheely 21 juli 2019 om 09:37

Vandaag een mooie dag voor de Movistars om er in te vliegen. Als Landa podium wil rijden moet de trukendoos open.

Max01 21 juli 2019 om 10:03

En da’s weer mooi voor de koers, dus go movistar. Hoewel dat podium natuurlijk kansloos is

leegloper 21 juli 2019 om 09:54

Landa gaat indrukwekkend demarreren, maar daarna blijkt hij toch niet echt veel afstand te nemen. Podium lijkt me ver weg.

the student 21 juli 2019 om 10:35

Landa heeft een ouderwetse coup met driedubbel slagroom nodig om podium te halen…. Verschillende posten vooruit. Met quintala, amador en valverde kan t wel…

wielerfan2 21 juli 2019 om 10:38

leeg de laatste 5km in rit van 110km, sorry maar dan haal je het niet voor je podium in de tour, er zijn er zeker 3 beter, de giro was te zwaar voor Landa en zal zen tol eisen.

Wielert 21 juli 2019 om 11:19

Ja, zo werkt het! Als de rit 200km was zou hij 95km leeg geweest zijn!

Leuk dat je de Tour kijkt, maar eerst ook wat andere wedstrijden kijken voordat je dergelijke dingen gaat zeggen.

Prima Facie 21 juli 2019 om 11:18

Ik vraag me wel eens af of de kopmannen niet stiekem te veel wind vangen als ze te ver van voren rijden. De winnaars van gisteren hebben zich allemaal in de buik van de groep koest gehouden, terwijl de mannen van movistar en Ineos veel van voren hebben gezeten.

Verweggistan 21 juli 2019 om 12:34

En uiteindelijk blijkt Valverde de beste Movistar.

Alto de angliru 21 juli 2019 om 13:44

De tour is iets teveel na de giro in tegenstelling tot vorig jaar.

Een Landa in topvorm had gister kunnen demareren, zie zijn vorm alleen maar verslechteren vanaf nu.

Rad 22 juli 2019 om 13:32

Knap dat hij dit kan na zo’n Giro..