Tour 2019: Matthews geeft hoop op groene trui op

donderdag 18 juli 2019 om 08:53
Tour 2019: Matthews geeft hoop op groene trui op

foto: Cor Vos

Michael Matthews legt zich neer bij de dominantie van Peter Sagan en laat het puntenklassement varen. Bij Team Sunweb gaan de ogen nu op ritoverwinningen in de Tour de France. “Het was een beslissing die we moesten nemen”, aldus Matthews tegen Cyclingnews.


Toen bij Team Sunweb alle ballen op Cees Bol gezet werden in de sprintetappe naar Toulouse werd al duidelijk dat Matthews de groene trui niet meer als doel ziet. Matthews deed niet mee in de sprint en zakte in het puntenklassement naar de vierde plek, op 90 punten van Sagan.

Dilemma
“Ik sta te dicht bij Sagan, dus hij laat mij niet in de vlucht gaan”, legt de Australiër van Team Sunweb uit. “Uiteindelijk moeten we vechten voor het groen en de ritzeges opgeven, of we moeten gaan voor de ritzeges en de groene trui opgeven. Dat was een beslissing die we moesten nemen.”

In 2017 wist Matthews het puntenklassement nog te winnen, nadat Sagan vroeg in de Tour gediskwalificeerd werd voor gevaarlijk sprinten. Ook dit jaar stond Bling vooraan in de rij als er iets met de Slowaakse alleskunner zou gebeuren, bijvoorbeeld als hij zou moeten opgeven. “Ik denk dat je niet kan plannen dat zoiets gaat gebeuren”, oordeelt Matthews. “In 2017 had ik mij voorbereid op het gevecht voor het groen. Hopelijk kan ik volgend jaar terugkomen met het groen als doel, waarbij ik mij volledig voorbereid heb.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Sammysosa 18 juli 2019 om 09:02

Fair enough

jooprioolpijp 18 juli 2019 om 09:06

Verstandig, maar ook tekenend voor de anti-flow waarin deze ploeg zit. Ik hoop echt voor ze dat ze nog wat moois kunnen laten zien, maar het zou me verbazen.

dikkechaap 18 juli 2019 om 09:16

Hij kan toch maar beter proberen om de tweede plek in het puntenklassement te pakken, dan sta je in ieder geval op pole position als er wat gebeurt met Sagan.

rennerske 18 juli 2019 om 09:41

Dat lijkt me ook. Sagan is oppermachtig maar een val, diskwalificatie of griepje kun je nooit uitsluiten. Dacht dat je in topsport overal rekening mee hield.

Bergbeklimmer 18 juli 2019 om 13:05

Ze gaan voor andere doelstellingen rennerske.

Gelei 18 juli 2019 om 09:32

Ritoverwinning? Net nu de bergen eraan komen? In de vlucht zullen er altijd wel een paar beter klimmen. Overgangsetappes zou ik begrijpen, maar die zijn er niet meer.

NDI22 18 juli 2019 om 11:50

Rit 16 en 17?

Smartijn 18 juli 2019 om 09:49

Beste kans voor hem zou dan etappe 17 zijn naar GAP. Al zal Flipje dan wel gezakt zijn in het klassement en hiervoor gaan :)

Gelei 18 juli 2019 om 09:55

Klopt Gap had ik gemist.

Ebel geemen 18 juli 2019 om 09:55

Ik verwacht matthews vandaag wel in de kopgroep. Hij heeft namelijk ‘ontzettend veel’ getraind op klimmen.

Mechia 18 juli 2019 om 09:56

Schrijf hem voor vandaag ook maar op dan. Hij klimt toch echt wel goed op dit moment en met nog een afdaling van 30 kilometer biedt dat mogelijkheden ook omdat niet de beste klimmers in de vlucht zullen zitten. Maar wellicht dat hij zich voor nu wil sparen voor de tijdrit morgen. Daar kan hij ook zomaar top 10 rijden.

Denmeinster 18 juli 2019 om 10:24

‘Hopelijk kan ik volgend jaar terugkomen met het groen als doel, waarbij ik mij volledig voorbereid heb.’
Interessante quote van Matthews, zal hij misschien al meer weten met betrekking tot het verbreken van het contract van Dumoulin?
Of is dat te ver gezocht?

De Condor van Echt 18 juli 2019 om 10:26

Dat was ook mijn eerste reactie! Interessant…

Random wielerliefhebber. 18 juli 2019 om 11:41

Precies wat ik dacht

Tippie 18 juli 2019 om 10:29

Leuk voor Cees dat ie mag sprinten voor eigen kans, maar kans dat Matthews alsnog groen wint (door evt. uitvallen Sagan) lijkt me groter dan dat Cees een sprint wint of dat Matthews een rit wint in de bergen.

tvm 18 juli 2019 om 12:39

Dan zal Colbrelli ook moeten wegvallen.

Tippie 18 juli 2019 om 14:23

Voor gister stond Matthews tweede, dus normaal gesproken nog steeds als hij meegesprint had.

TheBFG 18 juli 2019 om 10:37

Die gaan we vandaag in de vlucht zien, en dan zullen we eens kijken hoe goed die focus op klim-trainingen om Dumoulin langer te ondersteunen zijn geweest…

Chaba 18 juli 2019 om 10:59

Persoonlijk vind ik het een aparte beslissing. Wat ik graag zou willen weten of dit ingefluisterd is door de ploeg of dat dit werkelijk een keuze van Matthews zelf is.

FDJ 18 juli 2019 om 11:09

Die grote tussensprint moet eruit. Sinds die erin ligt is de spanning volledig uit het klassement. Gewoon weer boni’s met 6 4 2. En aan de streep de echte punten.

Tippie 18 juli 2019 om 14:26

De regels veranderen omdat Sagan superieur is, dat vond Cavendish enkele jaren geleden al onterecht. Ook dan zou Sagan ‘em winnen, puur omdat hij vaker mee kan sprinten.

$kedel 18 juli 2019 om 12:20

2017
Naar mijn weten was Sagan dat jaar gewoon superieur voor het groen.. Daar heeft Matthews geen recht op.