Tour 2019: Ineos vangt meeste prijzengeld dankzij een-tweetje

maandag 29 juli 2019 om 10:47
Tour 2019: Ineos vangt meeste prijzengeld dankzij een-tweetje

foto: Cor Vos

Team Ineos heeft in de Tour de France het meeste prijzengeld verdiend. De Britse ploeg bezette met Egan Bernal en Geraint Thomas de eerste twee posities op het podium, wat alleen al goed was voor 700.000 euro. Jumbo-Visma (203.400 euro) en Deceuninck-Quick Step (189.940 euro) maken de top-3 compleet


Prijzengeld na 21 etappes

  1. flag-gb Ineos – €799.200
  2. flag-nl Jumbo-Visma – €203.400
  3. flag-be Deceuninck-Quick Step – €189.940
  4. flag-de BORA-hansgrohe – €159.050
  5. flag-be Lotto Soudal – €134.760
  6. flag-es Movistar – €132.470
  7. flag-us Trek-Segafredo – €81.590
  8. flag-au Mitchelton-Scott – €76.520
  9. flag-bh Bahrain Merida – €71.890
  10. flag-fr Groupama-FDJ – €60.200
  11. flag-fr AG2R La Mondiale – €55.140
  12. flag-us EF Education First – €41.710
  13. flag-be Wanty-Gobert – €39.940
  14. flag-de Sunweb – €31.310
  15. flag-pl CCC – €27.250
  16. flag-kz Astana – €24.250
  17. flag-ae UAE Emirates – €22.930
  18. flag-fr Arkéa Samsic – €22.800
  19. flag-fr Cofidis – €21.170
  20. flag-za Dimension Data – €19.300
  21. flag-ch Katusha Alpecin – €18.220
  22. flag-fr Total Direct Energie – €17.760

Totaal: €2.250.800

Dit artikel delen:

26 Reacties

FFD 29 juli 2019 om 10:53

Jeetje wat een enorm verschil tussen Ineos en de rest qua prijzengeld. Wat mij betreft niet naar verhouding dit hoor.

schlossborn1995 29 juli 2019 om 11:00

Ik zou ook wel een overzichtje willen zien van het prijzengeld dat Jumbo-Visma de agelopen Jaren heeft ontvangen – zou ook behoorlijke progressive in moeten zitten

Pubsted 29 juli 2019 om 11:14

Ze worden natuurlijk 1 en 2 in de einduitslag, maar wat een bizarre verschillen daardoor. Jumbo met 4 etappes en een 3e plek had ik stiekem wat dichter verwacht

Dumoulist 29 juli 2019 om 11:44

Gele trui waarschijnlijk 500.000 euro, plek 2 € 200.000,- en nummer 3 een ton. Witte trui van Bernal ook nog 50.000 euro verwacht ik. Eigenlijk vind ik het wel mooi verdeeld zo. Alleen lullig dat Ineos plek een en twee pakt. Maar dat mag ook wel met dat budget.

Pubsted 29 juli 2019 om 12:46

20.000 voor Jongeren (25 voor Berg/Groen), al krijgen de truidragers ook nog iets per etappe. Per etappe winst ‘maar’ 11.000. Dat zou van mij iets hoger mogen zijn.
Je klassements prijzen waren juist

https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/175649/prijzengeld-tour-france-nemen-renners-2019-huis

Scibby 29 juli 2019 om 11:15

Begrijpend lezen is ook een ding. Ik las dankzij een tweet heeft Ineos veel prijzengeld.

nummer3 29 juli 2019 om 11:20

Haha, ik ook ja.

Wheely 29 juli 2019 om 11:28

De rijken worden rijker.

boltthrower 29 juli 2019 om 14:31

Gorki?

the-edge60 29 juli 2019 om 11:50

Word dit verdeeld onder de coureurs en of ook de straf, verzorging, koks en monteurs? Wel bizar verschil met de nr 1 en 2 inderdaad.

KettingRechts 29 juli 2019 om 14:30

Verdeeld. Meestal krijgt de staf 20 procent met ze allen. De renners delen door 8 en de renner in kwestie krijgt vaak nog een premie van de ploeg.

RodyTur10 29 juli 2019 om 11:51

Wat een verschillen in prijzengeld inderdaad.

Ineos pakt meer dan een derde van het totale prijzengeld en dat is vrijwel net zoveel als de 5 volgende meest succesvolle ploegen Jumbo, DQS, Bora, Lotto en Movistar samen! (Ineos € 799.200 – Jumbo/DQS/Bora/Lotto/Movistar € 819.620)

Hieronder een overzicht van de prestaties (zeges en klassementen) van die 5 ploegen tegenover Ineos. We kunnen denk ik sowieso stellen dat etappezeges weinig waarde hebben (Ineos won er geen één) en dat blijkt ook wel uit het relatief geringe prijzengeld van Mitchelton (4 etappezeges).

—————————————————————————————————————-
Jumbo/DQS/Bora/Lotto/Movistar samen:

13 etappezeges
Algemeen klassement: 3,4,5,6,8,9
Puntenklassement: 1,2,3,9,10
Bergklassement: 3,7,9,10
Jongerenklassement: 3,4,5
Ploegenklassement: 1,5,7
Gele trui in bezit: 16 dagen
—————————————————————————————————————
Ineos:

0 etappezeges
Algemeen klassement: 1,2
Puntenklassement: –
Bergklassement: 2
Jongerenklassement: 1
Ploegenklassement: 3
Gele trui in bezit: 3 dagen

Dumoulist 29 juli 2019 om 12:01

De gele trui heeft nu eenmaal de meeste waarde en de winnaar onthoudt iedereen.

Al zou ik het geen probleem vinden als ze 2 ton van het prijzengeld van de gele trui af halen en deze verdelen over de 20 etappe winnaars.

AnderJ 29 juli 2019 om 12:02

Een en ander is toch niet zo gek? De Tour is een klassementswedstrijd. Dus dat het meeste prijzengeld wordt verdeeld op basis van het eindklassement en niet op basis van ritwinst, is toch gewoon normaal? Als je dan 1 en 2 wordt en de witte trui pakt, dan ben je dus in de bonus.

xistnc 29 juli 2019 om 12:07

Ik ben ook benieuwd volgens welke verdeelsleutel de TV-opbrengsten verdeeld worden onder de ploegen.

Grote Meneer Terpstra 29 juli 2019 om 14:00

ASO alles. Ploegen niets.

josi 29 juli 2019 om 12:15

Trek meer verdiend dan Mitchelton, dat zou je toch ook niet direct verwachten. Dat prijzengeld geeft soms een wat raar beeld.

Charlie33 29 juli 2019 om 12:21

Gewoon logische verdeling. Etappewinst is aardig, maar het gaat om het eindklassement.

Valvuillerdemoz 29 juli 2019 om 12:31

Vanaf Sunweb en de ploegen daaronder leiden ze dik verlies waarschijnllijk? Dat kan toch niet uit; met drie weken voor ik weet niet hoeveel man hotelkosten. Per renner gaat er tegenwoordig een ploegleider, een fysio en een mechanicien mee, ongeveer. Die krijgen ook betaald, neem ik aan. Dat red je niet voor dat geld!

KettingRechts 29 juli 2019 om 14:45

Ploegen krijgen onkosten bij quickstep was dit 58.000 voor de tour. Aso verdient nog steeds het meeste/teveel

JayJay 30 juli 2019 om 09:59

@Kettingrechts en die 58.000 zijn na een week op. Hotelkosten, alle wagens, eten en drinken, personeel… ASO deelt té weinig met de ploegen. Om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van sommige hotels.
Ploegen als INEOS heeft mobiele airco’s mee. Betere slaap=voordeel in de race. Simpel!

Schone 29 juli 2019 om 14:25

En dan lees je dat een jochie van 16 jaar, 3 miljoen dollar wint met een toernooitje fortnite!

the student 29 juli 2019 om 23:13

Je kan t ook allemaal live volgen met commentaar op de stream. Haha wielrenners zijn maar een stelletje armoedzaaiers.

koos1 29 juli 2019 om 16:16

Opvallend dat Trek met 0 ritzeges nog voor ploegen als Mitchelon (4 ritzeges) en bahrein (2 ritzeges) staat.

Dirty Derrick 29 juli 2019 om 17:25

wat een triestige bedragen als je dit vergelijkt met andere sporten. Als je hiervoor jezelf 3 weken uit de naad moet werken….

Newschooler 30 juli 2019 om 19:25

Echt he…. de ASO wordt ondertussen stinkend rijk. Belachelijk.