•
woensdag 25 juli 2018 om 07:00
Tour 2018: Uitleg over de bijzondere startopstelling van de korte bergrit
Er is vooraf veel gesproken over de Formule 1-start in de zeventiende etappe van de Tour de France, maar er waren ook veel vragen. De organisatie van de Tour de France probeert in een animatie duidelijkheid te scheppen over de startprocedure voor de korte bergetappe van woensdag. De drager van de gele trui start op kop, met schuin achter hem zijn directe concurrenten. Bekijk hier de explainer video.
Lees ook: Zeventiende etappe Tour de France kent nieuwe startformule

foto: ASO
De afstand icm hoogtemeters is al een experiment, laat het daarbij.
Maar volgens mij heeft Froome er wel op ggetraind zie de Giro.....
Ik vraag me af of dit extra risico's op valpartijen met zich meebrengt omdat ze geen vliegende start doen.
Je kunt Froome, Thomas en Dumoulin ook achter aan laten starten, maakt echt geen verschil.
Zelfs bij een criterium waar werd gestart op rugnummer maakt het geen verschil.
Much to do about nothing.
Bij een cross of ATB maakt het zeker wel wat uit, hier niet. Wordt morgen wel een mooie dag for dure.
En staan ze opgesteld op het vlakke onderaan de klim of start iedereen aan 10% weg?
En het is zeker niet de bedoeling zoals bij de MotoGP dat je Kwiatek of Poels bewust in de weg gaat zitten en achter je houdt?
Het voorkomt gewoon wat mogelijke chaos en niemand van de klassementsmannen kan achteraf roepen dat de etappe te kort was en dat ie te ver zat in de neutralisatie.
De renners zullen nerveus genoeg zijn voor deze rit. Ik ga er klaar voor zitten.
- Hoe houden ze de groepen van 20 uit elkaar? Met linten?
- Wat als iemand stiekem voordringt, voor het startsignaal begint te rijden? 100 Frank boete?
- Zullen de teams niet gewoon op rollers willen inrijden?
- De truc is om zo laat mogelijk te stoppen met in te rijden en je plaatsje in te nemen, omdat je anders afkoelt. Gaan hier nog spelletjes mee gespeeld worden?
En is het wel eerlijk voor iemand die een etappe wil winnen en achteraan moet starten? Of als je nog mee wilt doen voor de bollen?
Is dat eerlijker dan een klassementsrenner die niet goed genoeg of te dom is zich te positioneren in een neutralisatie?
Als vanuit de groep Tom, TLJ, Bardet/ Latour en Movistar wordt aangevallen, dan nog kan sky op hun gebruikelijke manier gaan controleren.
Echt volledig vuurwerk vanaf de start en samenwerking van de toppers zou de skytrain kunnen ontregelen of ervoor zorgen dat de voorsprong al dusdanig groot is voordat sky is georganiseerd. Maar die kans acht ik niet heel groot.
Mochten de concurrenten gebruik willen maken van deze start, moet er iig vanuit het startschot direct geknald worden