‘TotalEnergies verlaat Franse ploeg om INEOS Grenadiers te sponsoren’
Foto: Cor Vos
dinsdag 11 maart 2025 om 08:25

‘TotalEnergies verlaat Franse ploeg om INEOS Grenadiers te sponsoren’

Het Franse ProTeam TotalEnergies zit in slechte papieren, want de titelsponsor bekijkt momenteel de mogelijkheid om zijn geld te investeren in INEOS Grenadiers. Daar zou het energiebedrijf vanaf 2026 medenaamsponsor kunnen worden.

Volgens Escape Collective is TotalEnergies al in gesprek met het Britse WorldTeam. Mocht het tot een deal komen, dan zou het Franse team van Jean-René Bernaudeau, dat al meer dan 25 jaar het peloton kleurt en momenteel onder andere Steff Cras, Anthony Turgis, Pierre Latour en Emilien Jeannière in dienst heeft, zonder grote geldschieter achter blijven.

Ploegeigenaar van INEOS Grénadiers Jim Ratcliffe is de voorbije maanden al lustig bezig geweest met het zoeken naar extra geldschieters, om zijn volledige ploegbudget boven de 50 miljoen euro te krijgen.

RIDE Magazine
14 Reacties
11-03-2025 09:47
Bizar, want naast energieleverancier is TotalenEnergies ook een grote speler in de petrochemie, net als Ineos.
2 concullega's die samen gaan sponsoren lijkt mij echt vreemd.
    11-03-2025 11:29
    Is Manchester United Sir Jim toch wat te duur geworden ?
    11-03-2025 15:12
    Ze werken (of werkten) samen in Frankrijk, concurrenten kun je ze dus niet echt noemen.
11-03-2025 09:10
Jammer dat Ratcliffe op deze manier aan zijn sponsoren moet komen, de levensader van een andere ploeg inpikken.

Ik vraag me af of dit ook nog gevolgen voor het clubteam van de Vendée gaat hebben. Ze hebben weliswaar geen Total Energies als sponsor op hun shirt staan, maar zijn wel onderdeel van dezelfde structuur. Zo uit mijn hoofd ook de enige conti opleidingsploeg in heel het zuidwesten van Frankrijk, de andere Franse ploegen komen grotendeels uit de grensregio's in het noorden en oosten + Bretagne.
    11-03-2025 09:17
    Ratcliffe doet niets wat Patrick Lefevere en de gebroeders Roodhooft in het recente verleden niet ook hebben gedaan. Uiteindelijk kijken commerciële sponsoren toch vooral naar de beste ROI voor hun sponsoring, dat is gewoon een zakelijke beslissing. Overigens zal dit in Frankrijk best hard aankomen, want de Arkea-ploeg staat ook al op de tocht.
    11-03-2025 09:34
    Precies Shinzawai. De hoeveelheid veranderende sponsoren tussen ploegen is lang zat. Hoewel het bij Ineos ook niet altijd crescendo gaat is de zichtbaarheid bij Ineos toch wel significant groter dan bij TE met ene gegarandeerd WT programma en nog steeds een aantal winnaars. Het is bij TE leuren voor startplekken en een echte grote ster rijdt er ook niet rond. De WT waardige renners vinden vast een plek bij Cofidis, AG2R of FDJ.
11-03-2025 09:37
Beter samenvoegen. TotalEnergies is ook een nutteloos team net als INEOS. Misschien kunnen ze er samen nog wat van maken
    11-03-2025 14:11
    het feit dat he ineos nutteloos noemt zegt genoeg ok het gaat al jaren minder zonder een grote naam maar bv in tt kan je duidelijk zien daf ze nog inoveren en dat het duidelijk mog ni op is
    11-03-2025 14:35
    Jim Dean is hier alleen maar om te trollen, heeft verder niets interessants te melden.
11-03-2025 09:55
Jammer maar wellicht enige manier om te overleven.
Zouden Intermarche en Lotto ook beter doen.. Arkea en wat overblijft van Total dan maar handen bij elkaar steken..
11-03-2025 13:27
Zonde dat de grote spelers nu ook de sponsors van de kleinere ploegen moeten inpikken. Maar ik vrees dat het gewoon een economische realiteit is. Total Energies voelt ook dat de kans op deelname aan de Tour met deze ploeg kleiner en kleiner wordt en kiest eieren voor z'n geld.
Bovendien is de levensvatbaarheid van 5 Franse topteams duidelijk te veel van het goede FDJ, Cofidis en Decathlon concurreren Arkea en Total toch wat weg op deze manier (om over Unibet nog maar te zwijgen!).
    11-03-2025 14:39
    Alternatief zou een miljardenbedrijf als Total wat meer geld in de ploeg kunnen steken om Tourdeelname af te dwingen, maar co-sponsor bij Ineos is misschien voordeliger. Een beetje blijven aanmodderen op de huidige manier lijkt inderdaad niet de beste optie.
    11-03-2025 16:03
    Dat levert natuurlijk pas op de (hele) lange termijn op als je dat structureel wil doen. De toppers komen niet als er enkel geld en verder geen sportieve of technische vooruitgang tegenover staat.
    Op korte termijn kan je dan wel wat miljoenen in een uitgedoofde kaars zoals Sagan steken. We weten hoe dat afliep.
11-03-2025 17:12
Wollen Sie die Totale Energie!?

Reacties zijn gesloten.