Total Direct Energie weigert wildcard voor Giro d’Italia
Total Direct Energie ziet af van deelname aan de Giro d’Italia. Het Franse team verdiende afgelopen jaar als beste ProContinentale ploeg een wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden van 2020, waaronder alle grote rondes. Zij hebben ook het recht om die uitnodiging te weigeren.
Door deze beslissing geeft Total Direct Energie de wildcard terug aan organisator RCS. Die kan de uitnodiging aan een ploeg naar keuze geven. Eerder al vroeg Giro-baas Mauro Vegni aan de werkgever van Niki Terpstra of zij de wildcard wilden inleveren. Vegni wil het liefst zo veel mogelijk Italiaanse teams van het tweede niveau uitnodigen.
Aangezien de WorldTour zo goed als zeker groeit van achttien naar negentien teams (Cofidis groeit door, red.) mogen de grote rondes nog maar drie wildcards uitdelen. Total Direct Energie had recht op een van de drie, maar die geven zij dus terug. Hierdoor lijken Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani-CSF en Neri Sottoli-Selle Italia-KTM zich te kunnen klaarmaken voor de Giro.
‘Sportief in gevaar’
“Met een ploeg van 24 renners kunnen wij niet starten in alle grote wedstrijden van dit seizoen”, schrijft Total Direct Energie op de website. “We zijn daarom genoodzaakt om de wildcard voor de Giro niet aan te nemen.”
Ploegmanager Jean-René Bernaudeau legt uit dat dat na intern overleg is besloten. “We waren blij met de eerste plek op de ProContinental-ranglijst van afgelopen seizoen, maar de staf was al bijna rond. We hadden niet genoeg tijd om nog meer personeel te werven”, zegt hij.
“We zouden onszelf sportief in gevaar brengen als we naar de Giro waren gegaan. De ploeg is niet groot genoeg om succesvol te kunnen zijn in Milaan-San Remo, de Vlaamse voorjaarskoersen, de Giro én de Tour de France”, aldus Bernaudeau.
UCI had het gewoon moeten laten zoals de afgelopen jaren. Was prima voor alle partijen.
Total heeft zo kunnen handelen door het systeem dat de UCI heeft ingevoerd.
Je hebt startrecht als beloning voor je presteren, maar je hoeft er geen gebruik van te maken. Het recht om te weigeren is expliciet opgenomen in de regeling.
De UCI doet een hoop verkeerd, maar de invoering van dit systeem is daar (op wat schoonheidsfoutjes na) geen voorbeeld van vind ik.
En wat als Total als sponsor zich bijvoorbeeld had gemoeid en de ploeg wel had verplicht ik te gaan op de uitnodiging? Zou zomaar gekund hebben als je internationale belangen hebt en niks van koers kent. Dan stonden ze daar tegen hun zin, tegen de zin van de giro-organisatie, tegen die van de UCI en al zeker tegen die van de ploeg die niet meekon. Neen, niet zo’n slimme regel wat mij betreft!
Sponsorbelangen moeten altijd afgewogen worden tegen sportieve belangen, dat hoort bij een wielerploeg. Dat geldt voor alle wedstrijden, er zijn jaarlijks ontelbaar wedstrijden waar Total niet aan meedoet vanwege sportieve redenen.
Als de sponsor het beleid in zo'n sterke mate bepaalt heb je als ploeg een probleem, dat is geen reden om een verder prima regeling (belonen sportieve prestaties) af te keuren.
Zelfs als dat een keer zou gebeuren betekent dat nog niet dat het mislukt is.
Aan bijna elke WT wedstrijd staan WT-teams aan de start die minder gemotiveerd zijn dan een pro conti misschien zou zijn geweest (zie bijv movistar-Parijs Roubaix).
Het gaat om een kosten/baten afweging. In beginsel is een prestatiecomponent voor de wildcards eerlijk en gunstig (mijn mening).
Wel gaan naar de ene Italiaanse Koers, maar niet naar de andere.
Maar of die Italiaanse continentale teams vol Thomas de Gendt-achtige renners nou zoveel meer toevoegen, weet ik niet..
Liever een (Italiaanse)ploeg met renners die er vol voor gaan en erin vliegen elke etappe dan een ploeg die hun 'reserve' renners opstellen en verplicht zonder veel zin rondrijden.
Goed verhaal. Heb je ook een bron?