Overzicht: Geruchten rond Cipressa-beklimming Démare
Arnaud Démare wist gisteren Milaan-San Remo te winnen, terwijl hij aan de voet van de Cipressa (30 kilometer van de meet) nog betrokken was bij een valpartij. Toch wist hij de aansluiting met het peloton te maken. Hoe? Daar verschillen de meningen over. WielerFlits bundelt meerdere reacties.
Tosatto: “Hij reed de Cipressa dubbel zo snel op als wij”
De 41-jarige Tosatto was als knecht van Peter Sagan actief en zag in de achtergrond hoe Démare voorbij snelde. “Op de Cipressa reed Démare dubbel zo snel als wij”, verklaart hij tegen La Gazzetta. “Hij werd geholpen door zijn volgwagen. Ik heb niet gezien of hij zich aan een autoraam of aan een drinkbus heeft vastgehouden. Maar zonder die hulp zou hij nooit voor de zege gespurt hebben.”
“Ik heb zoiets, zeker op zo’n schaamteloze manier, nog nooit gezien, maar ik ben ervan overtuigd dat nog andere renners het voorval gezien hebben.”
Capecchi: “Nog nooit meegemaakt”
En dat klopt. Capecchi bevestigt het verhaal van Tosatto: “Démare is ons op de Cipressa met een snelheid van 80 km/u voorbijgesneld. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ik zat in het wiel van Tossato en heb alles goed gezien. Démare hield zich vast aan de rechterkant van de volgwagen. Het is walgelijk.”
Volgens de roze krant heeft de wedstrijdjury niets opgemerkt of vastgesteld.
Update 13.35 uur – ‘Cofidis verspreidde geruchten rondom Démare’
Volgens Sporza is het gerucht dat Arnaud Démare aan de auto heeft gehangen, verspreid door Cofidis. De Franse ploeg heeft Nacer Bouhanni in de gelederen. Bouhanni en Démare waren een paar jaar terug nog ploegmaats bij FDJ, waarna Bouhanni de concurrentiestrijd aan zich voorbij liet gaan en koos voor een avontuur bij Cofidis.
Sporza sprak na Milaan-San Remo nog met een Belgische koerscommissaris. “Volgens hem had Démare op de top van de Cipressa opnieuw voeling met de autokaravaan. In het stuk tussen de Cipressa en de Poggio hebben drie ploegmaats het gat met het peloton dichtgereden”, klinkt het.
Update – FDJ-ploegleider Guesdon ontkent
“We hebben niet vals gespeeld”, aldus Guesdon tegen Cyclingnews. “Ik was met Arnaud op de klim van de Cipressa, maar dat kwam omdat hij tussen de auto’s zat na de val. Hij heeft een bidon aangepakt, maar ik kan hem niet met 80 kilometer per uur meegenomen hebben, want ik reed in de rij met volgauto’s. We reden bumper op bumper.”
“Michael Matthews deed bijna hetzelfde”, vervolgt de oud-renner, die aangeeft geen problemen te hebben als Démare zijn data vrijgeeft om het onschuld te bewijzen. “Matthews raakte ook op achterstand door de crash en achtervolgde op de Cipressa. Hij wist terug te keren na de top, maar hij kon niet meer volgen toen.”
Update 14.50 uur – Démare deelt data via Strava
Arnaud Démare heeft (gedeeltelijk) zijn wedstrijddata van Milaan-San Remo op internet geplaatst. Via de website Strava is te zien dat de Fransman in een tijd van 2 minuten en 33 seconden de Cipressa beklom. Andere renners hadden eerder al hun gegevens geplaatst, waaronder Giovanni Visconti. De Italiaan van Movistar plaatste op de klim een aanval en rondde de klim af in 2 minuten en 40 seconden. De tijden van de andere renners schommelen rond de 2.50.
Update 16.30 uur – Démare deelt volledige data via Strava
Het volledige bestand op het Strava-account van Arnaud Démare staat online.
Démare reed op een stuk van Cipressa 2.33. Visconti in aanval: 2.40. De rest: bijna 20 sec langzamer. pic.twitter.com/VfTRsiHZTa
— Martijn Hendriks (@hendriksmj) March 20, 2016
Van Milaan tot boven op de Poggio was eigenlijk alleen maar voor
de zendtijd vol te maken.
Milaan - San Remo is verworden tot een hele saaie kermiscourse van
het kaliber Handzame Classic en het criterium rond een kerk.
Ze zouden wel Le Manie er terug in moeten doen, dat maakt de wedstrijd toch aantrekkelijker voor aanvallers. Pompeiana mogen ze wel weglaten, dan wordt het de zoveelste klassieker voor puncheurs en/of klimmers.
[quote]Deze San Remo, hoewel hartstikke spannend (zoals altijd), kunnen we bijna wegstrepen. Ook, of al helemáál, als er nog een diskwalificatie zou volgen.[/quote]
tja, mocht Demare gediskwalificeerd worden doe je dan Ben Swift weer tekort. zullen we dan ook maar meteen hem en Roelandts diskwalificeren, dan komen we tenminste nog uit bij een van jouw favorieten Bouhanni, en kan je de verschrikkelijke dag die gisteren was misschien met vrede afsluiten. ;)
Vanaf de recordtijd in 1996 is er gisteren in de 15e tijd omhoog gereden. Van de afgelopen 12 jaar werd er al vijf keer sneller de Cipressa opgereden.
Wat de NOS wil zeggen, is dat het de snelste tijd van de afgelopen 5 jaar is. Dat is echt iets heel anders dan jouw 'er werd (bijna) nog nooit zo hard omhoog gereden'. De snelheid van gisteren is niets uitzonderlijks, zelfs niet als je het alleen maar afzet tegen de 5 jaar er voor. Overigens, in 2011 werd er nog 20 seconden harder omhoog gereden.
Ik kan best geloven dat Demare aan de klink gehangen heeft. Maar er is nog geen informatie te vinden die dat bewijst, naast de verhalen van sommigen. Je kunt het geloven of niet, maar je kunt er niet een discussie over proberen te winnen.
Hoe komt Gazetta dan aan de verklaringen van Tosatto en Capecchi? Cofidis die namens hun spreekt, of...? Lijkt me toch ook niet dat die renners dat bij elkaar gaan liegen, enkel omdat Cofidis dat zou willen. Lijkt me nog steeds een kern van waarheid in te (kunnen) zitten.
Zijn beelden trouwens genoeg bewijs voor een DSQ? Stel dat er vandaag filmpjes opduiken waar Démare inderdaad in een rotvaart omhoog gaat dankzij een auto, kunnen ze hem dan diskwalificeren? Of moet het echt tijdens de wedstrijd worden waargenomen door de jury?
Dat is juist mijn punt. Ik snap niet dat er over gediscussieerd moet worden, dat schreef ik al. Renners die het zelf gezien hebben verklaren dit, maar op wielerflits moet dat in twijfel getrokken worden... Dat is toch apart? Ik wilde die tijden er slechts bij trekken om niet mijn eigen standpunt kracht bij te zetten (dat is alleen dat ik geen reden heb die renners niet te geloven), maar om [i]hun[/i] bewering kracht bij te zetten. De NOS doet dat ook, maar ik had die Strava tabel fout geïnterpreteerd.
Overigens schrijft de NOS ook dat Démare altijd zijn Strava gegevens publiceert, en dat nu niet doet. Dat schreef iemand hier trouwens ook al, maar dat is wel apart.
@ 8.6
Het wordt een beetje zielig nu hoor. Als jij het er niet mee eens bent dat alles wat er gebeurd is onwijs af doet aan deze San Remo dan is dat jouw dingetje, maar "mijn favorieten".... Hou op. Dan moeten ze plaats 1 tot en met 11 diskwaliciferen. En als je trouwens echt denkt dat Bouhanni een favoriet van mij is, dan heb je na al deze jaren mij nog steeds niet doorgrond ;)
Edit: haha geweldige update! Die vermeende ruzie tussen die twee, die er volgens Démare niet zou zijn, is wel mooi! Maar, ik kan op geen enkele manier zien hoe Cofidis geruchten over Démare via Tossato en Capecchi (die zeggen het zelf gezien te hebben) kan verspreiden... En die gaan echt niet liegen voor Cofidis haha! Benieuwd wat Cofidis dan precies gedaan heeft...
you got mail.
verder een interessante update, Cofidis zou achter de beschuldigingen zitten tegen Demare. bedrog en intriges, prachtsport dat wielrennen. :)
@ LL:
ik vind gewoon dat je uiterst gefrustreerd overkomt na de wedstrijd van gisteren. het is zoals het is, en je kan het maar niet accepteren. misschien dat in de volgende wedstrijd de dingen totaal anders lopen en anderen pech hebben/ vallen aan de auto hangen of weet ik veel waardoor er wel een door jouw gedroomd podium ontstaat, en dan is het ineens allemaal weer goed?
Voor mij hoort het allemaal bij wat het wielrennen zo mooi maakt, het leven zelf.
"Each time i find myself flat on my face
I pick myself up and get back in the race"
[url=https://www.youtube.com/watch?v=-61NjMl0mQk]That's life[/url]
Picks or it didn't happen.
Daaronder staat een update.
Het zal me spreekwoordelijke worst wezen wie er op het podium staat (was wel mooi geweest als Sagan won), maar het gaat erom hoe het podium tot stand komt. Als dat is door valpartijen en schakelproblemen in de laatste 500m én vals spel van de uiteindelijke winnaar vind ik dat erg jammer ja! Maar jij blijft maar hameren op mijn favorieten, die ik helemaal niet heb. Ja, Sagan, Boom, Gesink, Chaves, Pozzato, Yates-jes en Henao misschien... Die deden er gisteren in ieder geval veelal niet echt toe. Mijn "frustratie" zit hem er meer in dat ik als liefhebber naar zo'n prachtige klassieker toeleef en dan inderdaad met een vervelend gevoel zit na de finish vanwege de totaal ontsierde finale.
Maar goed, het gaat hier over Démare. Erg nieuwsgierig hoe deze soap afloopt!
Transponders dan wel aan de renner vastplakken hè ;-) Een fietswissel en je bent je transponder ook kwijt.
Of elke renner een on-board camera meegeven. Als Capecchi en Tasatto die hadden gehad, was het bewijs er allang geweest :)
Ik denk trouwens dat Demare wel sneller was aangesloten als hij aan de auto had gehangen. Hij zal vast stukken achter de auto hebben gehangen, zoals iedere renner na een val. Maar zijn ploeggenoten hebben ook gewoon prima werk afgeleverd.
[quote]Race judge Herve Borcque was reportedly notified of the complaints but without video or photographic evidence, no more action could be taken.
Tosatto spoke to Tuttobiciweb this morning to shed more light on the situation. The veteran Italian says he would like data to be released from the Frenchman’s bike transponder, or Demare to release data from his bike computer.
“For sure Demare is a champion and I’m sure he’s got the talent to be a great Classics rider but what I really didn’t like was what I saw yesterday,” Tosatto said. “Considering that the race judges were told about it but said they didn’t have the proof to confirm what lots of riders saw, I suggest two things: Why not use the transponder on the bike to verify the time Demare needed to climb the Cipressa. We can only see what the data says. Secondly, the French rider (Demare) could also supply the data from his bike computer to see his time for the Cipressa and the speed he was going. I’m sure it didn’t take him long…”[/quote]
Ook kan hij stellen dat hij deze niet had, deze 'niet van mij was', de batterij leeg was etc.
Demare heeft gewoon gewonnen, hoe vals dan ook, tijd om je erbij neer te gaan leggen.