Toon Aerts: “Met Mathieu en Wout aan de start is een derde plaats meer waard”

dinsdag 29 december 2020 om 18:06
Toon Aerts: “Met Mathieu en Wout aan de start is een derde plaats meer waard”

foto: Cor Vos

Toon Aerts kijkt uiterst tevreden terug op zijn derde plaats in de Wereldbeker van Dendermonde. Hij botste in de modder op tegen een ijzersterke Wout van Aert en moest ook Mathieu van der Poel voorlaten. “Uiteraard hoop je op een dag die zege tegen Wout en Mathieu te pakken. Dat lukt misschien een paar keer in je carrière en dat maakt het alleen maar mooier”, zegt Aerts.

“Maar met die twee jongens aan de start is een derde plaats meer waard dan anders”, laat de crosser van Telenet-Baloise (vanaf 1 januari Baloise Trek Lions, red.) weten in aanloop naar de cross van Baal op 1 januari. Aerts werd eerder deze maand op training aangereden en kende daardoor een kleine terugslag. “Maar ik voel dat ik straks terug over de allerbeste benen zal beschikken. In Baal moet ik opnieuw meedoen voor het podium.”

‘Voor tv werd ik een echte fan van Wout’
De concurrentie met Van Aert en Van der Poel gaat Aerts maar wat graag aan. “Met hen erbij is de cross toch wat aantrekkelijker geworden”, geeft hij aan. “Bovendien zie je dat ze niet meer eender wanneer wegrijden van de rest. Ze blijven een klasse sterker, maar ze moeten toch meer moeite doen voor hun overwinning. Toen je Wout en Mathieu op de weg bezig zag, dan besefte je al snel dat ze niet naar de cross zouden komen voor een tiende plek. Voor tv werd ik een echte fan van Wout, dan zat ik echt te supporteren voor hem. Als concurrent is het knap om te zien hoe goed zij het doen.”

De prestaties van de twee wereldtoppers heeft ook gevolgen voor het aanzien van de andere crossers. Hij voelt meer respect. “In het verleden is dat misschien te weinig gezegd. De wegrenners die het hoofd moesten buigen voor Wout en Mathieu waren geen krabbers, zo zijn ook wij geen tweederangscoureurs. En vroeg of laat zijn ze er in het veld niet meer bij. Dan is een zege ook geen kleine overwinning. Van dat idee moeten we definitief afstappen”, is hij duidelijk.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Lalsacien 29 december 2020 om 18:51

Zoiets als tweede worden na Merckx. Dat was vroeger ook een prestatie.

Checco 29 december 2020 om 18:56

Toon Aerts niet beginnen vergelijken met Roger De Vlaeminck of andere Poulidors en Zoetemelks svp.

Anketieletje 29 december 2020 om 19:04

En waarom niet??

Checco 29 december 2020 om 19:07

Histoire de classe mon vieux.

Marveloke 29 december 2020 om 19:39

@Checco Ik weet niet hoe je dit voor elkaar krijgt, maar deze reacties zijn de meest tenenkrommende reacties die ik ooit op Wielerflits gelezen heb. Eerst plaats je een trollreactie zonder ook maar enige uitleg erbij te geven. Dat was al tenenkrommend, maar de tweede reactie die je pretentieus in het Frans schrijft is voor mij over de top. Ik dacht dat de voertaal gewoon Nederlands/Vlaams was op deze site. Cringe

rogierb 29 december 2020 om 20:05

Weg met die jongen, het is mooi geweest.

Lalsacien 29 december 2020 om 20:10

@Checco ik denk niet dat Roger het een prestatie vond om tweede te worden achter Merckx…
En histoire de classe kun je ook vertalen als schoolverhaal!

Peter Lippens 29 december 2020 om 20:17

Checco, dan moet je eens het palmares van De Vlaeminck en Poupou eens checken dan zou je zo'n onzin hier niet schrijven.

Checco 29 december 2020 om 20:32

Dat zeg ik net, bovengenoemde namen hadden zoveel klasse dat je er Aerts niet mee moet vergelijken. Ik kan er ook niet aan doen dat jullie het niet snappen :-)

Checco 29 december 2020 om 20:35

Haha bij nader inzien moet mijn reactie zijn: ben ik nou zo slim of jullie zo dom? Manman, wat een niveau. Lees wat er staat svp.
@Cringe: hij moet eens een andere taal lezen en het bovenkamertje blokkeert totaal.

Lalsacien 29 december 2020 om 20:36

@Checco jij snapte mijn eerste opmerking blijkbaar ook niet…

Lalsacien 29 december 2020 om 20:48

@Checco ik twijfel over je leeftijd en je Vlaamse roots, remember Frans Verbeeck!!!

Marveloke 29 december 2020 om 21:26

@Checco Ik heb ook gewoon Frans gehad op de middelbare school, dus ik had je reactie gewoon begrepen hoor. Ik heb er dus geen problemen mee dat je Frans taalgebruik gebruikt. Wat ik wel ronduit tenenkrommend vind is dat het Frans taalgebruik in deze discussie die we in het Nederlands/Vlaams voerden onnodig is. Daarnaast gebruik je dit overduidelijk om intelligent over te komen. Omdat het zo pretentieus is vind ik dit dus pure cringe

Michelangelo 29 december 2020 om 19:47

Toon Aerts heeft pech in “het verkeerde tijdperk” te crossen. Al heel vaak best of the rest geweest, en, laten we eerlijk wezen, 1 van de weinigen die afgelopen jaren zowel Wout als Mathieu heeft geklopt; niet door materiaalpech maar gewoon door zelf de beste te zijn. Op omlopen die er toe doen.

In het rijtje “the rest” plaats ik hem dan ook gevoelsmatig boven Iserbyt, Sweeck, Pidcock en Vanthourenhout. Ook al liggen de verhoudingen dit seizoen misschien net wat anders.

Ik denk alleen wel dat hij TE bescheiden is (hoewel ik liever een grote vent zie met een kleine bek, dan een klein ventje met een grote bek).

adelaarvanantwerpen 29 december 2020 om 20:07

Iserbyt > Aerts en het verschil is niet eens klein. Jij moet weten dat Iserbyt nog maar tweedejaars prof is. Aerts als tweedejaars had behalve dat gelukje op het EK nog niet superveel laten zien. Iserbyt domineert Aerts ook gewoon de twee voorbije jaren in de wedstrijden zonder VDP. Aerts wint klassementen van Iserbyt door pech van Iserbyt. De SP dit jaar en de WB vorig jaar.

Pidcock is zes jaar jonger en zou eigenlijk nog bij de beloften mogen rijden dus die vergelijking is eigenlijk niet zo eerlijk tov van Pidcock.

Aerts > Vanthourenhout en Sweeck maar vooral omdat hij veel meer consistent is dan de andere twee.

Aerts heeft de pech dat hij tegen VDP en Van Aert, maar ook het geluk dat hij makkelijker klassementen kan winnen. Nys maakte altijd het grootste doel van klassementen waardoor het voor de tegenstander moeilijker was om die klassementen te winnen.

Michelangelo 29 december 2020 om 20:21

Ben het ten dele met je eens.
Voor mij is een belangrijke graadmeter: in hoeverre ben je in staat gebleken om je voet naast Mathieu en/of Wout te kunnen zetten. En dat is Iserbyt eigenlijk nog nooit gelukt, en zeker niet op het moment dat beide toppers het crossgevoel te pakken hadden.

Aerts daarentegen heeft Wout destijds op indrukwekkende wijze geklopt in het BK op een “Wout-omloop”, heeft Mathieu geklopt in de Hotond cross, en was vorig jaar tot aan zijn val de evenknie van Mathieu in Namen.

Vorig seizoen en ook dit seizoen is de start steeds wel voor Eli geweest. Maar vorig jaar had hij een terugval, dit jaar een gewone val. Dus ergens kan ik ook wel begrijpen dat je Eli boven Toon plaatst: is een kwestie van welke argumenten weeg je het zwaarst.

Grootste kans om de voet naast de grote twee te zetten is m.i. Pidcock. Heeft de techniek die nodig is, en ook denk ik net wat meer inhoud dan Iserbyt. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat zijn kansen in de cross verkleind gaan worden door zijn weg- en MTB ambities.

Maar Aerts of Iserbyt: ze hebben inderdaad geluk dat de andere twee slechts parttime crossers zijn: nu kunnen ze klassementen winnen ipv af en toe een kruimeltje oprapen.

Lendilonus 29 december 2020 om 21:18

Ik zou Van der Haar zelf nog in het rijtje Sweeck en Vantourenhout zetten, die laatste is dit jaar misschien wel een stukje beter maar Lars heeft in de schaduw van Mathieu en Wout toch wel een mooie palmares bij elkaar gefietst. Pidcock gaat denk ik over een paar jaar op het niveau van Wout en Mathieu zitten, duidelijk een talent van de buitencategorie die in alle disciplines met de besten meekan. Aerts en Iserbyt zitten daar voor mijn gevoel net onder al geef ik in dat onderlinge duel nog net het voordeel van de twijfel aan Aerts om de redenen die jij ook noemt(heeft beiden ‘echt’ kunnen verslaan dus niet in hun eerste cross weer terug of iets dergelijks). Iserbyt lijkt naar mijn mening vooral ‘slim’ te pieken door in het begin van het jaar de piek te leggen in de crossen waar Mathieu en Wout nog niet bijzijn waar Aerts toch meer naar de periode lijkt te pieken waar de truien verdeeld worden, die is naar mijn mening ook een stukje completer als crosser maar Iserbyt heeft natuurlijk de tijd in zijn voordeel.

adelaarvanantwerpen 29 december 2020 om 22:15

@ Lendilonus
Van Der Haar heeft inderdaad een super mooi erelijst. Mooier dan Vanthourenhout of Sweeck, maar sinds die profs zijn geworden is VDH maar een jaar beter geweest dan beide renners en dat was in hun openingsjaar 2015 -16. Sindsdien zijn die twee elk jaar duidelijk beter.

Iserbyt had VDP ook vorig jaar geklopt in Ronse alleen was Aerts toen nog beter. Aerts klopte WVA inderdaad op het BK in Kruibeke, maar dat was wel in WVA minste volledig seizoen. Hij had toen veel problemen met zijn ploeg en reed eigenlijk het hele jaar onder zijn niveau. Hij werd dat jaar zelfs verschillende keren door Michael Vanthourenhout geklopt. Alleen won die dan niet omdat VDP onklopbaar was.

Headlines

Materiaalzone

Populair