Tom Pidcock klopt Eli Iserbyt na spannend duel in Hulst, Wout van Aert vierde na pech

Tom Pidcock klopt Eli Iserbyt na spannend duel in Hulst, Wout van Aert vierde na pech

foto: Cor Vos

zondag 2 januari 2022 om 16:09

Tom Pidcock heeft in Hulst zijn tweede zege van het veldritseizoen behaald. De Britse kampioen won de Wereldbeker in Zeeland na een beklijvend duel met Eli Iserbyt. Lars van der Haar was de onbedreigde nummer drie. Door vroege kettingproblemen won Wout van Aert voor het eerst dit seizoen niet; hij knokte zich nog naar een vierde plaats.

Lars van der Haar schoot uit de startblokken, net als Wout van Aert. De Belgische kampioen begon op de tweede rij, maar lag al snel op de vierde plaats. Toch was er al snel tegenslag voor Van Aert, die zijn ketting kapot trapte op een van de hellinkjes. Hij had de nodige problemen om zijn ketting terug erop te krijgen en daardoor viel hij terug naar de 40ste (!) plaats in het veld.

Wout van Aert was op achtervolgen aangewezen – foto: Cor Vos

Wout van Aert in de achtervolging
De kopman van Jumbo-Visma keek in die eerste ronde aan tegen een achterstand van veertig seconden op de kopgroep, bestaande uit onder meer Van der Haar, Eli Iserbyt, Quinten Hermans, Toon Vandebosch en Tom Pidcock. Aan het einde van de tweede ronde was het verschil 43 seconden voor Van Aert, die tot dan toe wel met veel ‘verkeer’ te maken had en daardoor meermaals opgehouden werd.

In de derde ronde (van de negen) besloot Pidcock het heft in handen te nemen. Alleen Iserbyt kon de versnelling van de Britse kampioen volgen, terwijl Van der Haar een klein gaatje moest laten. Van Aert was ondertussen op weg naar de top-15 en leek dichterbij te komen, maar de demarrage van Pidcock zorgde ervoor dat het gat weer uitgediept werd tot 50 seconden.

Iserbyt houdt de druk hoog op Pidcock
Pidcock liet het er niet bij zitten en probeerde Iserbyt ook kwijt te spelen. De INEOS Grenadiers-crosser was ontketend en nam in de vijfde omloop definitief afstand van zijn Belgische opponent, al bleef Iserbyt wel druk zetten. Van Aert was ondertussen de top-10 in gereden, weliswaar op een minuut van Pidcock, en daarmee kreeg hij een groep met onder meer Toon Aerts in zicht die streed om de vierde plaats.

Eli Iserbyt verzekerde zich van de eindzege in de Wereldbeker – foto: Cor Vos

Iserbyt liet Pidcock niet zomaar wegrijden. Het verschil tussen de twee kleine crossers schommelde lange tijd tussen de vijf en tien seconden, terwijl Van der Haar stevig op de derde plaats lag op een kleine halve minuut. Met nog drie rondes te gaan was Van Aert zevende, met Aerts, Michael Vanthourenhout en Quinten Hermans net voor zich uit.

Pidcock houdt stand, Van Aert wordt vierde
Bij het ingaan van de laatste ronde keek Iserbyt aan tegen een achterstand van acht tellen op Pidcock, die zijn tweede seizoenszege niet cadeau kreeg. Toch hield de Brit, die geen fouten maakte in de laatste omloop door het historische centrum van Hulst, knap stand. Na Rucphen mocht hij zo opnieuw een Nederlandse cross op zijn palmares bijschrijven.

En de inhaalrace van Wout van Aert? Bij de voorlaatste finishpassage was hij knap vierde en in gezelschap van Aerts, die hij vervolgens overboord gooide om zo die vierde plaats definitief veilig te stellen.

UCI World Cup Hulst 2022 - Men Elite

General classification

1
Thomas PIDCOCKteam641:03:49
2
Eli ISERBYTLOTTO SOUDAL+0:12
3
Lars VAN DER HAARTEAM JUMBO-VISMA+0:33
4
Wout VAN AERTteam31+1:09
5
Toon AERTSTEAM JUMBO-VISMA+1:30
6
Michael VANTHOURENHOUTLOTTO SOUDAL+1:41
7
Quinten HERMANSEQUIPO KERN PHARMA+1:48
8
Laurens SWEECKLOTTO SOUDAL+1:57
9
Vincent BAESTAENSEF EDUCATION - EASY POST+2:08
10
Toon VANDEBOSCHLOTTO SOUDAL+2:11

Invouwen

Uitvouwen

Dit artikel delen:

35 Reacties

Wheely 2 januari 2022 om 16:11

Pidcock op naar zijn eerste wereldtitel!

thomasjaarsma 2 januari 2022 om 16:14

Ook zonder wout zijn pech, betwijfel ik of die zou hebben gewonnen? Klasse van PIDCOCK! Ook sterk van vestrynge en Mason

WernerFranke 2 januari 2022 om 16:18

Op basis van het tijdsverschil kan je dat zeggen, maar het mag duidelijk zijn dat van Aert het hier snel opgaf. Ik zie niet in na de machtsverhoudingen de voorbije weken waarom het resultaat vandaag zonder pech anders was geweest.

Gebruikersnaam 2 januari 2022 om 16:19

Ik zou het pas beginnen betwijfelen als hij vlotjes een halve minuut van Iserbyt was weggereden.

notriple 2 januari 2022 om 16:35

Dat vraag ik me af. Zonder pech had v Aert echt wel gewonnen.

Michelangelo 2 januari 2022 om 16:39

Begreep iets over materiaalprobleem bij Pidcock op het eind…

Maar in die ronde dat Pidcock echt aan het vlassen was over dat rondje, dat zag er toch wel indrukwekkend uit. Ik denk inderdaad ook niet dat Van Aert hier zomaar zijn ding had kunnen doen.

Deel Koeper 2 januari 2022 om 16:49

Van Aert bleef 2 rondjes rond de 40 seconden hangen, verloor er daarna 20 in 1 ronde en bleef dan weer een ronde of 5 op een minuut hangen. Terwijl hij bijna 40 man moest voorbij steken op een parcours dat voor 90% single track is.

Kan nog altijd verslagen worden in de sprint, maar vrij evident dat hij niet was losgereden.

Franco Ballerini 2 januari 2022 om 16:53

@Michelangelo: oneens, zonder pech had van Aert hier met twee vingers in zijn neus gewonnen. Waar ik dat op baseer? Pidcock heeft nog behoorlijk wat moeite gehad om Iserbyt van zich af te houden. Ook op van der Haar pakte hij op een gegeven moment nauwelijks meer tijd. Van Aert rijdt Iserbyt ook op een parcours als dit in zijn huidige vorm op minimaal een minuut en van der Haar op twee of drie.

Murcia 2 januari 2022 om 17:01

Het zijn altijd wat als vragen en daar kun je nu niet zoveel mee maar mijn inschatting is dat Wout hier pechvrij gewoon de strijd met Pidcock had kunnen aangaan. Het probleem op dit parcours is dat je op plek 40 heel moeizaam opschuift, inderdaad 90% single track en dan is een achterstand van 40+ seconden op de koploper hier een onmogelijkheid om goed te maken.

Michelangelo 2 januari 2022 om 17:10

Ik denk niet dat Wout hier weggereden zou zijn van Pidcock. Andersom vraag ik me ook af, al was dat ene rondje van Pidcock wel impressionant. Dit was gewoon andere toebak dan gisteren in Baal, waar Wout zijn surplus aan power simpelweg kon uitspelen. Dit was toch veel meer draaien, keren, optrekken, remmen, omhoog, omlaag, etc. Niet voor niets hebben we zo’n klein podium als je het mij vraagt.

Gebruikersnaam 2 januari 2022 om 16:15

Die crossers hebben echt allemaal dezelfde vriendin, lijken wel heel erg voor hetzelfde type te gaan.

Wat is er eigenlijk mis met Kamp dit seizoen? Wordt tussen de profs veel meer weggeblazen dan vorig seizoen.

Franco Ballerini 2 januari 2022 om 16:23

Domme blondjes, bedoel je?

Wheely 2 januari 2022 om 16:24

Best gek eigenlijk, crossers willen normaal geen ronde missen.

Barry Batsbak 2 januari 2022 om 16:31

Fraai Wheely!

notriple 2 januari 2022 om 16:37

Eens nadat hij Europees kampioen is geworden is het alleen maar minder geworden.

Michelangelo 2 januari 2022 om 16:37

Ik denk overigens dat het goed is dat Eli van Puck af is, doet hem deugd. Ik had het idee dat hij zich teveel wilde bewijzen tegen de rest van de wereld. “Napoleon” die games speelt met de vrouw die iedereen wilde hebben… en de verbetenheid die daarbij hoorde.

Vind hem dit seizoen wat relaxter in zijn interviews, vandaag zelfs ronduit grappig! En dat ligt dus niet aan de kleur van zijn truitje…

Franco Ballerini 2 januari 2022 om 16:47

“De vrouw die iedereen wilde hebben”? Ik niet hoor. Ik vind bijvoorbeeld de nieuwe (en enige echte, want presterende en intelligente) Puck veel leuker.

Michelangelo 2 januari 2022 om 16:52

@Franco,
Ook ik heb de hype rondom de oude Puck nooit gesnapt, maar het schijnt wel een gewild dingetje te zijn die Puck. Denk dat zijn nieuwe vlam toch heel wat minder insta-volgers heeft.

En dat geeft volgens mij toch de nodige rust; kijk naar het werk dat er bij andere diersoorten verzet moet worden om ervoor te zorgen dat soortgenoten er niet met je vrouw vandoor gaan. Zeker als je zelf niet de sterkste bent betekent dat gewoon keihard werken iedere dag. En jezelf misschien ook groter maken dan je bent, en dus ook overal vijanden en concurrentie ziet….

Dikke Man 2 januari 2022 om 18:16

Die hype ging helemaal niet om Puck maar om twee hompen melk. Misschien zijn die voor tuinkabouters nog imposanter? Ik ben zelf ook meer van de glimlach en ik sluit me dan ook volledig bij mijn grote vriend Franco aan.

Maillot à Pois 3 januari 2022 om 00:30

Wat een psychologen hier…
Toch even aan factchecking gedaan – Iserbyt en zijn Fien zijn intussen al ruim 2 jaar ofwel 3 cross-seizoenen een stel, dus als Puck Moonen verantwoordelijk was voor zijn so called Napoleoncomplex heeft dat nog wel héél erg lang nagewerkt…

Wat ik wél eens van Eli gelezen heb, is dat hij het toch wel fijner vond dat hij nu een partner heeft die zich volledig voor hem wegcijfert.
Lees: wast, kookt en eventuele eigen ambities naar het achterplan schuift.

Dikke Man 3 januari 2022 om 08:27

Is er in het veldrijden dan geen charmeur ala Flip die bij de finish even lief naar Fien lacht? Dan hebben we de tuinkabouters aan het dansen.

Murcia 2 januari 2022 om 16:17

Knap werk van Pidcock, dit lijkt het meest op het interval werk in het MTB. Hij heeft meer vermogen dan de knokkende Iserbyt en Lars gedijt hier ook goed en wordt derde. Wout na zijn pech toch nog vierde, zat ook niet meer in want op deze omloop is plek 40 na de ketting malaise en de onmogelijkheid om snel mensen in te halen dodelijk voor de ambitie om nog te winnen of het podium te halen. Parcours is overigens fraai en dus een compliment voor de organisatie.

Franco Ballerini 2 januari 2022 om 16:20

@Wheely: Iserbyt heeft in ieder geval naar je geluisterd met zijn rode mutsje.

Wheely 2 januari 2022 om 16:23

Hihi, jammer dat de rest niet meedoet.

Koers 2 januari 2022 om 16:24

Verdikkie, besluit ik geen crossen meer te kijken zijn 2 van de 3 gemiste crossen ineens spannend. Dit jaar alleen nog maar spannende crossen!

eddyvv 2 januari 2022 om 16:26

Wat kijk je dan?

Arie den Blanken 2 januari 2022 om 17:23

Nog even geduld dan kunnen er weer veel naar de slaapverwekkende wegwedstrijden kijken.

Sjonge Jonge 2 januari 2022 om 17:40

Arie, staat die fles azijn standaard naast je bed of alleen in de winter?

Koers 2 januari 2022 om 18:22

@eddy, ik sloeg de crossen over omdat de winnaar al bij voorbaat bekend zou zijn (bij gebrek aan vdp), maar dat deed ik dus net op een moment dat het spannend werd. Nu is het Videoland ofzo, al heb ik liever een spannende cross.

Dikke Man 2 januari 2022 om 20:13

We kunnen voor waarheid aannemen dat de crossen interessanter worden omdat je niet meer kijkt, Koers. Blijf vooral Videolanden!

De Cabybara van de Conradkade 2 januari 2022 om 16:32

Na de afgelopen weken leek het NK spannend te kunnen worden. Maar na vandaag lijkt het toch gewoon voor Lars te zijn. Wel jammer dat we de trui dan niet te zien krijgen.

Romano1800 2 januari 2022 om 17:35

Veruit de sterkte heeft gewonnen vandaag . Die versnelling in dat rondje was echt fenomenaal . En erna gewoon op tempo iserbyt vrij eenvoudig afgehouden . Betwijfel of wout na gister ook vrij diep moeten gaan wel weg was gereden op dit technische parcour

Deel Koeper 2 januari 2022 om 18:00

Als je elk rondje maar 1 seconde kan toevoegen aan je voorsprong, dan zijn veruit en eenvoudig mogelijk niet de meest accurate termen.

Romerike 2 januari 2022 om 19:34

Verre van mijn favoriete renner maar groot compliment aan Iserbyt vandaag. Ronden lang op een gaatje en het niet kunnen dichten, zelfs bijna niet dichterbij kunnen komen. Maar niet opgeven, blijven proberen. Toch dat tussensprintje doen voor weer een paar meter. Klasse! Mede dankzij jet parcours en de ligging daarvan, erg genoten vandaag. Is het al woensdag?

Theo Bovengemiddelkamp 2 januari 2022 om 22:52

Parkoersen die gebruik maken van de omgeving zijn per definitie veel mooier dan parkoersen met wasborden, nepheuvels en andere kunstmatige hindernissen. Crossen op zulke mooie parkoersen stellen ook zelden teleur.

Headlines

Materiaalzone

Populair