Steeds meer kopmannen verlaten WorldTour voor ProTeam en Pidcock is de volgende
Julian Dubbeld
zaterdag 7 december 2024 om 12:00

Steeds meer kopmannen verlaten WorldTour voor ProTeam en Pidcock is de volgende

De transfer van Tom Pidcock naar Q36.5 is opvallend, omdat de 25-jarige kopman met INEOS Grenadiers een van de grootste teams ter wereld achter zich laat voor een ProTeam. Het gebeurt echter steeds vaker dat WorldTeam-kopmannen op papier een stap terug doen. Peter Sagan was in 2022 de eerste.

In het vorige decennium kunnen we ons nog de transfer herinneren van Gerald Ciolek, die in 2012 het grote Omega Pharma-Quick Step verliet om voor het kleine MTN-Qhubeka te rijden. Ciolek won een jaar later verrassend Milaan-San Remo.

De transfer van Ciolek destijds was anders dan wat we nu zien gebeuren. Hoewel de Duitser in 2012 nog maar 25 jaar was, had de ex-topspurter van Milram er een aantal lastige jaren op zitten bij de ploeg van Patrick Lefevere. De WorldTeams stonden in 2012 niet meer in de rij om Ciolek nog in te lijven.

De afgelopen jaren doen kopmannen die wél nog op het allerhoogste niveau rijden een stap omlaag. In 2022 was Peter Sagan de eerste die het zo deed door naar TotalEnergies te gaan. Het was voor beide partijen een win-winsituatie. Voor TotalEnergies betekende het gegarandeerde wildcards zonder een WorldTour-licentie te hoeven aanvragen, voor Sagan betekende het een miljoenencontract en inspraak in het ploegbeleid. Zo mocht de Slowaak zijn eigen entourage meenemen naar Frankrijk.

foto: Cor Vos

Na Sagan volgden er meer opvallende transfers van WorldTeam-kopmannen naar ProTeams. De beweegredenen van de ProTeams waren vaak hetzelfde: met goede kopmannen koop je jezelf de grootste wielerwedstrijden in zonder dat er een peperdure WorldTour-licentie aangevraagd moeten worden. De transfers van Alberto Dainese en Matteo Trentin naar Tudor verraadden bijvoorbeeld dat de ploeg graag de Giro d’Italia en andere grote koersen in Italië wil rijden. In 2025 gaat het de ploeg als ProTeam lukken om op die manier een grote ronde te rijden.

In 2025 zal het Tudor vermoedelijk ook gaan lukken om de Tour de France te rijden. Waarom? Omdat de ploeg van Fabian Cancellara met Julian Alaphilippe een Franse publiekslieveling binnenboord heeft gehaald. Daarnaast zorgt de komst van Marc Hirschi voor nog wat wildcards in de Ardennen-klassiekers en maakt de Zwitser de onderhandelingspositie van de ploeg voor andere WorldTour-koersen sterker.

Matteo Trentin – foto: Cor Vos

Ook andere ProTeams doen gretig aan deze tactiek mee. Wat te denken van Alexander Kristoff naar Uno-X in 2023, die als oud-winnaar van etappes in de Tour de France, Ronde van Vlaanderen en Milaan-San Remo deuren opende in Vlaanderen en Frankrijk. Alexey Lutsenko doet als kopman van Astana Qazaqstan Team ook een stap terug in 2025 naar Israel Premier-Tech.

Bij Israel-Premier Tech geldt de strijd om de wildcards echter minder: de ploeg van Sylvan Adams eindigt al jaren bij de eerste twee ProTeams en is op die manier verzekerd van wildcards, al blijft het wel zaak dat dat ook de komende jaren blijft gebeuren met de nieuwe concurrentie van Q36.5 Pro Cycling, Tudor en ook Uno-X Mobility.

Het is de vraag hoe het programma van Q36.5 er volgend seizoen gaat uitzien nu Pidcock erbij is. In 2024 reed het ProTeam met de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix al twee monumenten, het is afwachten of daar nu ook wildcards voor Milaan-San Remo, Luik-Bastenaken-Luik en misschien wel een grote ronde bij gaan komen. Dan is de transfer van de Brit zo duur nog niet.

RIDE Magazine
14 Reacties
06-12-2024 14:17
Sagan naar Bora is voor mij meer vergelijkbaar met deze transfer van Pidcock dan Sagan naar Total. Ja Bora werd dat seizoen WT, maar het jaar ervoor was het nog een ProTour team zonder een noemenswaardig resultaat. Dat het Bora dat we nu kennen groter is, doet niet af aan dat het toen heel erg gezien werd als een stap omlaag van een van de beste rijders ter wereld
    06-12-2024 14:41
    Inderdaad , betere vergelijking. Sagan heeft Bora mee groot gemaakt.
    06-12-2024 17:13
    Quintana naar arkea, visconti naar kleine Italiaanse ploeg, zo zijn er velen al geweest
    07-12-2024 08:03
    Hoe kan je leopold konig nou vergeten? 7e in TDF en vuelta rit voor de komst van Sagan
06-12-2024 19:35
De vergelijking van Pidcock met Sagan en Alaphilippe vind ik behoorlijk scheef. Sagan en Alaphilippe waren op het moment van de overstap echte vedetten en bovendien beiden ex-wereldkampioen. Pidcock heeft een paar leuke dingen laten zien maar op wat uitschieters na is het mager, hij mag hopen dat hij ooit een erelijst als de andere 2 gaat hebben.
06-12-2024 14:16
Bij de meeste namen ging het over renners die richting het einde van hun carrière gingen en voorbij hun piek waren. Bij Pidcock heb je het gevoel dat hij nog naar zijn beste niveau moet groeien op de weg, als hij zijn offroad zijprojectjes wat afbouwt. In die zin een beetje een vreemde keuze.
06-12-2024 13:51
Op de foto te zien is Tommie er ook heel blij mee
    06-12-2024 15:55
    Zo kijkt hij toch eigenlijk altijd? Ik heb hem zelden als een sprankelende persoonlijkheid gezien tijdens interviews.

    Als renner is hij wel indrukwekkend en hopelijk is hij in het normale leven anders als hij naar buiten toe laat zien.
06-12-2024 14:02
Wel raar dat hij nu voor minstens 4jaar niet bij een WT team gaat rijden
    06-12-2024 14:08
    Hij kan altijd zijn contract verbreken natuurlijk.
06-12-2024 15:23
Joseba Beloki van ONCE naar Brioches la boulangere!
06-12-2024 19:20
Denk niet dat Q36.5 een grote ronde gaat rijden. Want alleen de naam Pidcock is niet voldoende. Voor de rest zitten er alleen maar oud-gedienden in de ploeg. Moschetti en Nizzolo als de sprinters van dienst en wellicht dat Milan Vader wat kan laten zien.
06-12-2024 21:14
Pidcock lijkt wat op de dool, zo komt hij bij mij toch over. Zonde van zijn talent maar als hij hiermee gelukkig is dan is het maar zo.
07-12-2024 20:50
Pppffffg toen was Sagan al op zijn retour , pidcock tsja

Reacties zijn gesloten.