‘Tom Pidcock maakt mogelijk dit jaar zijn debuut in de Tour de France’
foto: Cor Vos
dinsdag 8 maart 2022 om 19:44

‘Tom Pidcock maakt mogelijk dit jaar zijn debuut in de Tour de France’

Tom Pidcock maakt volgens de oorspronkelijke plannen na de klassiekers zijn opwachting in de Giro d’Italia. In de eerste Grote Ronde van het jaar zou hij dan een vrije rol krijgen. Mogelijk gaan deze plannen echter op de schop.

De goed ingevoerde sportjournalist Ciro Scognamiglio meldt namelijk op zijn social media dat La Gazzetta dello Sport de voorbije dagen in Strade Bianche en Tirreno-Adriatico heeft opgevangen dat er een verandering zou kunnen zijn in het programma van Pidcock. In plaats van de Giro zou de wereldkampioen veldrijden en olympisch kampioen mountainbiken zijn debuut in de Tour de France maken dit jaar. Een beslissing daarover is echter nog niet genomen.

Pidcock heeft op dit moment zeven koersdagen in de benen. De 22-jarige Brit begon in de Volta ao Algarve aan zijn seizoen, ruim twee weken nadat hij met de wereldtitel een punt achter zijn crossseizoen had gezet. Daarna verscheen hij ook aan de start van Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne. Strade Bianche moest hij vervolgens vanwege maagproblemen aan zich voorbij laten gaan.

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
8 maart 2022 19:47
Ze hebben dus goed geluisterd naar de waardige wielerflitsers die de Giro al veel te ambitieus vonden. Wanneer krijgen wij erkenning?
    8 maart 2022 20:26
    Inderdaad, dat levert een veel evenwichtiger seizoen op.
    En killt meteen alle MTB ambities voor dit jaar. Dat noem ik nou keuzes maken!
8 maart 2022 20:21
Hij kreeg natuurlijk natte voeten bij de geruchten dat mattje wellicht naar de Giro gaat.
    9 maart 2022 06:50
    Matje moet eerst maar eens deftig terugkeren voordat concurrenten er (opnieuw) bange gevoelens bij krijgen. Overigens lijkt me om andere redenen dan bij Pidcock de giro een domme keuze en douw ik dat gerucht in de ‘Vegni moet weer eens naampje droppen ipv zijn ronde promoten’ hoekje.
9 maart 2022 07:06
Ze moeten Pidcock gewoon lekker laten spelevaren in het wegwielrennen. De kerel is Olympisch kampioen MTB en wereldkampioen CX. Zelfs Wout en Mat hadden een rustiger entree. Het gaat steeds sneller met die jongeren.
    9 maart 2022 07:52
    Eens. Goed dat Ineos Tom niet meteen in een keurslijf stopt en hem lekker vrijheid geeft. Laat hem maar speelkabouteren. Nog tijd genoeg daarna om een andere rol op te nemen.
9 maart 2022 07:48
... om te leren?
    9 maart 2022 08:10
    Ja. Kijken, vragen stellen, beetje in de bus enquêtes uitzetten.

    Overigens vind ik dat persoonlijk gelul. Er wordt van andere jongelingen verwacht dat ze bevestigen en naar mijn mening zit Pidcock met al zijn talent en veelzijdigheid ook bij dat clubje. Een rit winnen en aanzienlijke bijdrage aan de teamprestatie leveren is wat mij betreft een passende doelstelling.
9 maart 2022 07:52
Weeral een concurrent minder voor Dumoulin :)
    9 maart 2022 07:57
    Ik zie niet in hoe deze twee ooit directe concurrenten zouden kunnen worden. Niet voor een klassement, niet voor tijdrit en niet voor de punchaankomst.
    9 maart 2022 10:27
    Aangezien Pidcock de baby Giro in 2020 heeft gewonnen kan hij wel degelijk echte grote klimmen aan en ook zeer behoorlijk tijdrijden. Van het trio MVDP, WVA en TP is Pidcock in mijn optiek te persoon die het meeste kans maakt om ooit een grote ronde te winnen.
    Tenzij je insinueert dat Tom Dumoulin nooit meer in aanmerking komt tot een grote ronde winnen, dat zullen we komende mei wel zien.
    9 maart 2022 10:40
    Ik zou eerder geld op WvA dan Pidcock zetten, MvdP is simpelweg uitgesloten net zozeer als dat hij alle klassiekers winnen gaat. Ook daar geef ik WvA de beste kansen eigenlijk. Ik vind WvA dus eigenlijk min of meer de beste, en dat ondanks zijn schnabbelzucht.
    9 maart 2022 11:13
    Ik vind Pidcock, net als generatiegenoot Evenepoel, eigenlijk nog te jong om er al een duidelijk type in te kunnen ontdekken.

    Ik kan er momenteel nog maar weinig peil op trekken. Hij bulkt duidelijk van het talent, zie zijn Olympische MTB-titel of zijn heuveltweeluik Brabantse Pijl-Amstel vorig jaar.

    Maar soms zie je hem wat minder in koers, dat ligt wellicht ook aan de leeftijd en het feit dat hij zoveel tegelijk wil.

    Alle klassiekers winnen zou misschien wel nog iets voor hem kunnen zijn. Om een grote ronde te winnen, lijkt hij mij (voorlopig?) een iets te frivool type. Misschien een beetje de opvolger van Alaphilippe?

    Van Aert is op dat vlak wel meer een type ronderenner in de zin dat hij heel goed om lijkt te kunnen met het rigide keurslijf dat hem door de ploeg wordt opgelegd.
9 maart 2022 08:32
Prima als dit gebeurt. Een voorjaar met alle klassiekers en de Giro was natuurlijk sowieso niet optimaal, dus qua kalender zal dit beter passen voor Pidcock. En zonder Bernal hoeft Ineos ook niet op kop te sleuren met een klassementstrein in de Tour, dus kan hij daar prima proberen om een rit te winnen.
9 maart 2022 10:59
Ik zou eerder geld op WvA dan Pidcock zetten, MvdP is simpelweg uitgesloten net zozeer als dat hij alle klassiekers winnen gaat. Ook daar geef ik WvA de beste kansen eigenlijk. Ik vind WvA dus eigenlijk min of meer de beste, en dat ondanks zijn schnabbelzucht.
    9 maart 2022 11:21
    Voorlopig heeft van Aert alleen in Milaan San Remo een betere uitslag dan Matje behaald
    9 maart 2022 11:41
    Je vergeet het WK. En de Tour. En alle tijdritten & massasprints. En de Omloop. Basically reed Wout de afgelopen 2 seizoenen betere resultaten bij elkaar dan VDP.

    Ik zie in van Aert op dit ogenblik ook de beste ronderenner van de drie. Zou hem het iets later in z'n carrière ook wel eens willen zien proberen zoals Thomas en Wiggins. Alleen rijdt er één uitzonderlijke renner rond waar hij niet gaat aan kunnen.
    9 maart 2022 11:49
    Gent-Wevelgem; ook een mooie koers.
    9 maart 2022 12:33
    Gaat over klassiekers beer...

    Maar van Aert is zeker een betere ronderenner dan MvdP, dat ontken ik ook niet.

    Hoewel Matje wel een rittenkoers heeft gewonnen op World Tour niveau i.t.t. van Aert ;)
    9 maart 2022 13:25
    Ah het gaat over klassiekers.

    Matje beter in RVV, Roubaix, Dwars Door Vlaanderen & Luik.
    Van Aert in Milaan-Sanremo, Omloop Het Nieuwsblad, Gent Wevelgem & E3.
    Zelfde resultaat in de Strade & Amstel.

    Eigenlijk ontlopen ze elkaar op dat vlak ook weer amper. Matje wel beter in de geliefde 2 kassei-monumenten; dat is een feit.
    9 maart 2022 13:28
    Luik heeft van Aert overigens nog niet gereden (en ook geen DDV en van der Poel geen Omloop). Gezien Imola en Tokio moet dat toch ook een koers zijn die Wout ligt, aanklampen op de Roche en daarna sprinten in Luik? Lombardije idem.
    9 maart 2022 14:27
    Naar mijn mening ging het over de grote 5. Ook omdat het over 'alle' ging en echt alle klassiekers lijkt mij overdreven en is voor discussie vatbaar.

    En ik zie gewoon niet in waarom van Aert daar meer kans op zou hebben en waarom vdP daarvoor uitgesloten zou zijn. Ronde van Lombardije wordt lastig, maar in matige vorm werd hij daar al eens 10e en had ie bijna de aansluiting gemaakt naar de kopgroep. Bij een milder parcours en een specifiekere voorbereiding, waarom niet?
    In LBL was ie al behoorlijk dichtbij en dat was daags na een solo van zowat 60km.

    Al zie ik van Aert wel eerder winnen in Lombardije, maar die moet zich ook nog bewijzen in Roubaix na 3 deelnames.

    Maar eerlijk gezegd zou ik verbaasd zijn, mochten een van hen het halen
    9 maart 2022 14:37
    @Alfons.
    In theorie zeker. Dat is het ook het punt niet. Ik zie niet in waarom van Aert wel en van der Poel niet. Terwijl die laatste al overal top 10 heeft gereden
    9 maart 2022 15:08
    Ik zeg toch ook niet dat vdP dat niet kan, ik reageerde op Beer zijn vergelijking. Misschien is hij daar ook wel toe in staat, al heeft van Aert op mij qua zware klim-eendaagsen meer indruk gemaakt in Imola (2) en Tokio (2) dan MvdP in Luik (6) en op meer dan 6 minuten in Lombardije (10). Die koersen hadden in het coronajaar vanwege de drukke kalender toch ook wel een wat minder deelnemersveld dan anders.

    Persoonlijk denk ik dat het voor beiden moeilijk wordt of ze zouden snel wat efficiënter moeten beginnen rijden. De tijden dat renners de monumenten opstapelden lijken momenteel een beetje gepasseerd, al moet je met Pogi er ook bij met 2 woorden spreken.
9 maart 2022 15:53
Dat vind ik een beetje scoreboord journalistiek. In LBL startte hij letterlijk de dag na zijn epische solo in de binckbank en meet een beetje hulp had hij de aansluiting gemaakt met de koplopers.

In de Ronde van Lombardije reed hij een hele tijd in zijn eentje op 20 seconden tegenover een goed draaiend groepje van 6(?) op het vlakke gedeelte, dus die 10 minuten zeggen mij niet zoveel.

In LBL was er wel een topdeelnemersveld trouwens.

Reacties zijn gesloten.