Tom-Jelte Slagter (31) hangt zijn fiets aan de haak

zaterdag 14 november 2020 om 08:12
Tom-Jelte Slagter (31) hangt zijn fiets aan de haak

foto: Cor Vos

Tom-Jelte Slagter zet na tien profseizoenen een punt achter zijn carrière. Er waren mogelijkheden om door te gaan, maar hij vindt het nu tijd om het leven over een andere boeg te gooien: hij gaat aan de slag als vertegenwoordiger van de landbouwmachines van John Deere.

Slagter bevestigt zijn afscheid van de profwielersport in Dagblad van het Noorden. “Wielrennen was een groot deel van mijn leven, maar het is nooit mijn héle leven geweest.” In zijn tien jaar in het peloton koerste de heuvelspecialist achtereenvolgens voor Rabobank, Garmin, dat overging naar Cannondale, Dimension Data en B&B Hotels-Vital Concept. Bij de Franse ploeg was hij aan zijn eerste jaar bezig.

De beslissing om te stoppen kwam vrij plotseling. De 31-jarige kon nog wel een vervolg breien aan zijn wielercarrière, maar toen hij in september een advertentie voorbij zag komen voor een vertegenwoordiger van onder meer de landbouwmachines van John Deere, nam hij contact op. “Ik was altijd gek van John Deere, absoluut de nummer één voor mij. Als het in die vacature over een Fendt of een New Holland was gegaan, had ik niet eens contact opgenomen.”

Slagter werd aangenomen en begint op 1 januari, een dag nadat zijn wielercontract afloopt, aan zijn nieuwe loopbaan. “Ik heb altijd liefde voor de sport gehad. En nog. Het is niet zo dat ik het beu ben. Maar ik heb er ook altijd veel dingen omheen gedaan.”

Tour Down Under
Slagter kroonde zich in 2010 tot Nederlands kampioen bij de beloften. In een sprint versloeg hij Sinkeldam, met wie hij samen voorop was geraakt. Bij de profs behaalde hij in de jaren daarna acht zeges. In 2013 zette hij de Tour Down Under achter zijn naam, nadat hij daar ook een rit won. Een jaar later won hij twee etappes in Parijs-Nice. In Luik-Bastenaken-Luik, de Waalse Pijl en de Canadese eendagswedstrijden reed hij verschillende keren naar de top tien.

Dit artikel delen:

69 Reacties

Sephiroth 14 november 2020 om 08:24

Toch jammer dat het er nooit meer uit gekomen is. Hij leek op weg om zo een mooie puncheur te worden. Vraag me af of het hem beter was vergaan als hij bij tjv knechten en punchen had gecombineerd. Iig realistisch genoeg om tijdig te stoppeb

Sagan=hulk 14 november 2020 om 08:36

Vermoedelijk tijdens de lockdown tot het besef gekomen dat hij dat hele wielrennen en alles wat erbij komt toch niet zo hard miste als hij zou verwachten.

Panache 14 november 2020 om 08:48

Toen hij won Down Under en Nederland weer op de kaart zette, beseften velen niet dat het slechts Down Under was (waar buiten wat Australiërs slechts de slimme knechten pieken). Vanaf toen was het verwachtingspatroon aanwezig en gevoelsmatig speelde hem dat parten.
Toch waren 2013-14 niet de enige goede jaren. Zo’n 8 jaar op rij zie je hier en daar hele mooie ereplaatsen en soms best een mooie overwinning.
Niet iedere renner heeft constantheid in zich en ik neem aan dat motivatie ook minder wordt als het vanaf 2016 moeizamer loopt.
Denk dat Slagter wel met trots kan terugkijken op zijn carrière.

tendam 14 november 2020 om 09:35

Hij won het jaar na Down Under bijna Parijs-Nice, had ook gewonnen als Kelderman hem niet had gesaboteerd (onopzettelijk). Misschien is dat wel goed genoeg voor je?

Hij was toen gewoon heel goed, maar hij leek toen ook een drive te hebben die ik daarna nooit meer heb gezien. Het leek wel of hij zich wilde bewijzen t.o.v. z’n oude ploeg, en toen hij dat had gedaan was het vuur eruit.

Panache 14 november 2020 om 10:01

“Misschien is dat wel goed genoeg voor je?”

Genoeg voor wie of wat? Lijkt alsof je vermoedt dat ik Slagter omlaag haal, wat m.i. niet het geval is.

Emergo 14 november 2020 om 13:25

@Tendam

Onopzettelijk saboteren, wat mag dat zijn ??

boenk 15 november 2020 om 02:06

Banden plat steken zonder dat je weet van wie de fiets is.

Verweggistan 14 november 2020 om 08:51

Een bijzonder (grillig) carierreverloop, dat vraagt om een uitgebreid afscheidsinterview. En hij toont zich overigens al meteen een prima vertegenwoordiger.

fietsvriend 14 november 2020 om 09:06

Haha, idd – ‘opeens weet je het, je wil vertegenwoordiger van John Deere worden’. Niks mis mee natuurlijk en ieder zijn meug. Maar dude, je bent profwielrenner. En pas 31. Vertegenwoordiger kun je nog je hele leven zijn.
Enfin, veel geluk gewenst.

CechRepublic 14 november 2020 om 09:08

Wel jammer dat hij vertegenwoordiger is geworden in plaats van business development manager.

Michelangelo 14 november 2020 om 10:12

@fietsvriend,
Zoals hier op het forum misschien heel veel gasten zitten die dromen van een bestaan als profrenner, zo rijden er misschien in het peloton ook wel renners rond die van jongs af aan al kicken op landbouwmachines, maar door hard kunnen fietsen uiteindelijk niet op een trekker maar op een racefiets zijn beland.

Tja, oude liefde roest niet zullen we maar zeggen.

Tuubke 14 november 2020 om 10:39

Trekkers wel.

Michelangelo 14 november 2020 om 10:52

Ook die van John Deere??

CechRepublic 14 november 2020 om 11:38

We hebben het over John Deere, Tuubke. Niet over jaren 70 Fiat’s.

CechRepublic 14 november 2020 om 09:07

Gelijk heb je, TJ. Ik zou Fendt of New Holland ook nooit willen vertegenwoordigen.

Onie 14 november 2020 om 10:01

Jij bent meer van de Zetor zeker?

klootje kriekeljon 14 november 2020 om 11:06

Lamborghini wel? De tractors dan..

CechRepublic 14 november 2020 om 11:37

#johndeereforlife

zacht 14 november 2020 om 13:20

Niks mis met een prachtige Deutz-fahr.
Verrek, Onie ook nog steeds hier.

Romāns Vainšteins 14 november 2020 om 09:20

Hoogtepunt was natuurlijk niet down under maar de Paris Nice waar hij en Kelderman besloten om elkaar de koers uit te rijden. Sowieso een memorabele uitgave waar mede I could have been the best wachtwachtpoeffer ever Betancur zegevierde.

Dat was voor beiden hun beste koers ooit, plaatst ook de relativiteit van verwachtingen mooi in perspectief. Meestal is een geweldige prestatie je hoogtepunt.

Marik 14 november 2020 om 10:35

Mainstream is niet jouw ding he RV? Doet de massa dit, dan doet Romans het tegenovergestelde. Ik moet er wel altijd om glimlachen.
Maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en ik moet het vragen: zat jij vroeger op de middelbare school met je alto uniform op de grond naast je mede alto’s? Geef ons een kijkje in het mysterieuze leven van Vainšteins ;)

Veloburto 14 november 2020 om 11:00

Ik kan altijd genieten van de bijdragen van RV. Je had schrijver moeten worden (of misschien ben je dat al)

Wheely 14 november 2020 om 11:13

Voor Betancur is het interessant genoeg ook zijn grootste overwinning gebleken. Blijkbaar konden ze alletwee iets in die tijd wat ze daarna nooit meer echt gelukt is…

SnellePelle 14 november 2020 om 14:55

Betancur, de man die stilletjes van het proftoneel is verdwenen.

Jotto-Lumbo 14 november 2020 om 09:23

Poaaaahh..

KennyKlimmen 14 november 2020 om 14:48

Lol

the student 14 november 2020 om 09:30

Haha nou deze carriereswitch had ik toch voor Tim Declerq in gedachten.

Michelangelo 14 november 2020 om 10:14

Denk dat Tim ook gesolliciteerd heeft, maar uiteindelijk niet goed genoeg bevonden is. En dus van pure ellende maar blijft fietsen bij ome Patrick…

Napoleon 14 november 2020 om 10:32

Tim verkoopt geen tractors, hij is er zelf een ;)

CechRepublic 14 november 2020 om 11:40

Ik heb Tim Declerq nooit horen praten, maar volkomen zonder enige reden heb ik het idee dat hij een vergelijkbaar accent heeft als Laurent Berger (verkocht ook landbouwmachines trouwens).

Massimo Bataille 14 november 2020 om 12:27

Zal eerder voor Lampaert zijn
Is zelf boerenzoon en rijdt buiten het seizoen nog graag rond in de tractors van zijn ouders. Ook john Deer =D

Frank V 14 november 2020 om 12:38

Gaatie tractors verkopen? Echt? Dat wordt iedere dag met een trapladdertje naar het werk.

Navardauskas 14 november 2020 om 12:47

Tussen de West Vlaamse en Noord Nederlandse trekkermarkt is straks nog wel plek voor Tim als hij er klaar voor is hoor :-)

Of zou TJ straks Tim gaan verpatsen!
“Mooi prijsje, heeft al wel wat kilometertjes gemaakt, maar deze gaan nooit stuk. Als het moet, trekt hij de kasseien uit de straat. Dus moet je kijken wat ie met je bieten doet!”

Fu-Yong Hai 14 november 2020 om 09:50

Prachtig dat hij een nieuwe passie heeft gevonden! (Das mien merk! https://youtu.be/R5Mqwg2D4u4)

Blijft opvallend hoeveel carrières in het slop zijn geraakt bij Dimension Data.

ssj 14 november 2020 om 10:10

Zijn er ook veel wiens carrière al in t slop zat toen er werd geswitcht naar DD. Zo ook Slagter

Marszzz 14 november 2020 om 09:55

De laatste jaren wat onzichtbaar, maar daarvoor toch mooie dingen laten zien. Er had misschien meer ingezeten… Er kwam een kans voorbij, die heeft hij terecht niet laten schieten. Wens hem veel succes en plezier in zijn nieuwe carriere tussen en met de landbouwmachines.

Beekman 14 november 2020 om 10:16

Tja niet eruit gekomen wat ik ervan verwacht had na zijn sterke optreden toen in Parijs-Nice. Wel een beetje vreemd hoe iemand ongeacht de persoon met 0,0% werkervaring in die branche voor zo een job in aanmerking komt, ik gun het hem van harte, lijkt mij dat er toch meer gegadigden zijn, maar ja je weet niet hoe en wat., Veel succes Tom-Jelte.

kkv81 14 november 2020 om 11:20

Tom Jelte rijdt sinds zijn jeugd al op trekkers en was zelfs tijdens zijn actieve wielercarrière op de zaterdagen wel boeren in de omgeving Slochteren aan het helpen.

Westfalen 14 november 2020 om 11:37

En John Deere is ook sponsor van de Noordelijke Wielervereniging Groningen. Connectie met het wielrennen komt dus niet helemaal uit de lucht vallen.

FDJ 14 november 2020 om 10:20

Een van de sympathiekste renners uit het peloton. Geweldig talent. Vergeet de complimenten van Rodriguez niet na een Giro etappe waar hij Slagter als zijn natuurlijke opvolger zag. Prima erelijst opgebouwd, maar je zult altijd het gevoel houden dat er meer in zat.

Gelukkig zijn is ook wat en met een gezin nu voor zekerheid kiezen is ook geen gekke gedachte.

Marik 14 november 2020 om 10:32

Een betere reclame kan zijn nieuwe werkgever zich niet wensen. In alle media verschijnt de merknaam. Handig hoor.

Wheely 14 november 2020 om 11:00

John Deere, ik had er nog nooit van gehoord. Mocht ik een trekker gaan aanschaffen, je weet maar nooit, dan staan ze nu bovenaan mn lijstje.

Slagter voor mij wel de renner die de Nederlandse lente heeft ingeluid in het wielrennen, na zijn opmarsje ging het snel weer de goede kant op. Waarvoor dank!

CechRepublic 14 november 2020 om 11:42

Jij grootsteedse elitist!

Wheely 14 november 2020 om 11:54

Ik schaam me diep, ben notabene in Drenthe geboren maar leef al veel te lang in de randstad.

Massimo Bataille 14 november 2020 om 12:28

Ik vermoed dat als je John Deer niet kent, je niet snel een tractor moet kopen =D

the student 14 november 2020 om 12:28

Wat? Dat is echt het enige merk wat de gemiddelde persoon nog kan verzinnen wheely….

CechRepublic 15 november 2020 om 08:19

Wheely moet verplicht naar de Zwarte Cross de komende vijf jaar. Dat zal hem leren.

GjaltVK 14 november 2020 om 11:33

Nu zal Yves lampaert wel jaloers worden.

benaffleck 14 november 2020 om 11:39

Duidelijk iemand die het wielrennen nooit serieus heeft genomen. Als je op je 24ste Parijs Nice domineert en de jaren daarna nog maar 2 dagen per seizoen in vorm bent is er iets niet goed gegaan. Zonde.

debarreman 14 november 2020 om 12:49

@Ben, zijn jouw problemen al opgelost?
https://www.filmtotaal.nl/nieuws/62009

S. Morgenstern 14 november 2020 om 11:53

Hoogtepunt blijft natuurlijk de rit naar Assisi, daarna is het nooit meer zo mooi geworden. Wellicht ook een beetje doordat Rodriguez-achtige springveren tegenwoordig niet de dienst uit maken op muur aankomsten en hij op dat terrein de jaren erna op moest boksen tegen wat krachtigere types, maar een gebrek aan motivatie om volledig voor de sport te leven lijkt de grootste factor.

Frank V 14 november 2020 om 12:18

Werd toch stilaan tijd. Gedaan met contractjes binneharken op basis van prestaties uit de jaren stillekes. Vanaf nu echt werken voor de kost Tom.""

Scott Sunderland 14 november 2020 om 12:22

Het komt vaker voor : opvallend koersen in de eerste jaren en zo verwachtingen creëren bij jezelf en anderen, om daarna steeds meer weg te zakken in de anonimiteit om allerlei mogelijke redenen. Te denkt valt aan problemen met motivatie, moeite om met druk om te gaan, fysiek malheur, toenemende concurrentie, zich schikken in een knechtenrol of gewoon toch niet zo goed zijn als men dacht.

Dikke Vrouw 14 november 2020 om 12:37

Wat is er mis met fendt en New Holland??
Verder goeie beslissing bakte er werkelijk niks meer van

LeDouche 14 november 2020 om 12:41

Broodfietser!

Neem aan dat je meeleest Tom Jelte: heb je ooit zo nonchalant mogelijk ingehaald langs het eeuwigdurende kanaal bij Hoogersmilde oid. Onderweg van Groningen naar Nijmegen. Neem aan dat er daar iets bij je knakte. Sindsdien ging het i.i.g. niet zo hard meer. Maar ik moest heel erg m'n best doen. Sorry nog : )

kkv81 14 november 2020 om 13:38

Als het regent dan worden de straten nat. De straat is nat, DUS het heeft geregend.

Romāns Vainšteins 14 november 2020 om 18:48

Drentse hoofdvaart ja, ik hou het daar nooit uit en sla zsm af het Drents Friesche woud in of richting Blauwe meer/Heijkerveld. Schijtweg, met de wind in de rug zowat nog erger dan tegen.

LeDouche 14 november 2020 om 20:13

@kkv Tom Jelte?
@RV Klopt. Idem. Meestal naar zuidelijker oorden via Norg – Fochteloërveen – D-F Wold – Appelscha etc. Prachtig, als je er vroeg bij bent.

kkv81 14 november 2020 om 20:54

@LeDouche: je heerlijke drogredenering ;) In het begin van zijn carrière heb ik Max Verstappen op de ring van Amsterdam ingehaald in mijn Fiat Panda. Ik denk dat er toen iets bij hem knapte want het lukt hem maar niet om wereldkampioen te worden.

kkv81 14 november 2020 om 21:01

Ps. toen ik nog in Assen woonde ook vaak langs het kanaal gekomen. Had vaak het idee dat alles daar op elkaar leek. Na een tijdje maar weer een afslag nemen als de verveling toesloeg. Richting Appelscha of Hooghalen-Westerbork. Respect voor je fietstocht van Groningen naar Nijmegen.

LeDouche 14 november 2020 om 21:06

Betreffende kanaal en ingehaald worden door een prutser. Dodelijke combi : )
Zie het wel voor me: jij in je Fiat Panda vs. de nukkige Verstappen.

Kelder is de Man 14 november 2020 om 21:51

Van Meppel naar Assen langs de vaart. Behoorlijke uitdaging. Beloof vrienden in Assen wel eens om aan te wippen, maar sla meestal af richting Hooghalen, op weg naar m'n ouders in Westerbork. Blauwe meer is overigens heerlijk. Veel puberzomers doorgebracht, toen je nog niet door een hekje naar binnen hoefde. Le Douche.. dank voor de link haha

Romāns Vainšteins 15 november 2020 om 00:27

Ik heb mijn puber zomers aan de kribben rondom Arnhem doorgebracht maar dan nog blijft esthetisch blauwe meer daar ver boven verheven. Mooiste meer van Nederland denk ik, hoewel de spiegelglas bij Ankeveen, dat water bij Nieuwkoop en het Schildmeer bij Steendam ook fraai zijn.

Bobby Solo 14 november 2020 om 12:47

De gedoodverfde opvolger van Purito. Kon niet missen dachten velen waaronder ik. Wilde zijn geliefde Groningen ook niet inruilen voor bijvoorbeeld Girona om op zijn specifieke terrein te trainen dag in dag uit. Heel jong vader, wellicht toen toch ook al andere prioriteiten om de absolute top te kunnen bereiken. Zonde, heb toch sterk het gevoel dat ie zich wat tekort heeft gedaan.

Romāns Vainšteins 14 november 2020 om 16:46

Volgens mij is hij van Slochteren toch?

Chillen aan het Schildmeer, tafelen in Appingedam en trainen in het Hoge land is natuurlijk niets mis mee. Hoef je niet eens naar stad toe.

Romāns Vainšteins 14 november 2020 om 16:49

Wat ik me ook nog wel herinner is hoe hij als vroege, enig overgebleven vluchter eens vreselijk in de maling werd genomen door het stokoud fietsend skelet Tiralongo dat achterop kwam en hem mee de kop op drong. Ik voelde zijn pijn.

wielrenner 14 november 2020 om 17:44

In zijn hoogtijdagen als klimmer prachtige stylist met enorme punch. Wat straalde hij toentertijd een power uit.

FritsvanHoefelen 14 november 2020 om 18:18

Zonde dat dit een gevalletje nachtkaars geworden is

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair