Tom Dumoulin verliest vier seconden in openingsrit Giro: “Prima voor mij”

vrijdag 6 mei 2022 om 18:23
Tom Dumoulin verliest vier seconden in openingsrit Giro: “Prima voor mij”

Dumoulin en Van der Poel bekokstoofden een plannetje - foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel zorgde vrijdagmiddag voor een Nederlandse feestje in de Giro d’Italia 2022. De 27-jarige coureur van Alpecin-Fenix won de Hongaarse openingsrit in Visegrád, maar ook Wilco Kelderman (vijfde) en Bauke Mollema (zevende) waren op de afspraak. Dat was tevens voor Tom Dumoulin het geval: hij eindigde op plek 25.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Na afloop deed de kopman van Jumbo-Visma zijn verhaal bij Eurosport. “Het was een saaie, langzame rit. Met – zoals verwacht – een heftige finale. Op de slotklim schommelde ik rond plek dertig. Voor mij is dat prima. Wel mooi voor Mathieu dat hij hier vandaag wint. Onderweg spraken we nog even. Toen zeiden we nog dat hij vandaag het roze zou pakken en dat ik dat dan morgen doe”, lacht Dumoulin.

De winnaar van de Giro d’Italia 2017 was de eerste renner van Jumbo-Visma in de uitslag, al waren Sam Oomen (31ste) en Tobias Foss (33ste) niet ver weg. Alle drie verloren ze vier seconden op Van der Poel; ook klassementsrenners Pello Bilbao, Kelderman en Richard Carapaz werden in die tijd gegeven. De Jumbo-Visma-kopmannen hielden de schade zodoende beperkt. Zaterdag wacht een individuele tijdrit van 9,2 kilometer.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Johnny7 6 mei 2022 om 18:29

Grote kans dat Dumoulin morgen wint, zie niemand die hem hier kan verslaan in de tijdrit.

bartp25 6 mei 2022 om 18:36

Ik hoop het maar het is een tijdrit met veel bochten. Constant optrekken en ik heb meestal het idee dat dumoulin gebaat is bij een tijdrit waarbij hij een goed ritme kan pakken en dat vast houden.

Michelangelo 6 mei 2022 om 18:58

@BartP,
volgens mij is Dumoulin prima in zijn sas op zijn tijdritfiets. Ook in de bochten. Volgens mij heeft hij echt niet zo'n hekel aan wat draaien en keren, en een heuveltje op.

zou mooi zijn als hij de tijdrit wint, en helemaal mooi als hij het zou doen met voldoende verschil tov Mathieu (oei, ben ik nu aan het antisupporteren; als de VDPolitie dat maar OK vindt…)

Wim Kruithof 6 mei 2022 om 23:10

Michelangelo, de JV-politie is het in ieder geval geheel met je eens. Ben vooral ook benieuwd wat er met de man gebeurt, als hij weer eens het roze draagt.

Marik 7 mei 2022 om 06:15

#forzatom!

Spirit 6 mei 2022 om 18:32

Misschien wint hij maar ik verwacht niet dat hij het roze pakt morgen

uitdewaaier 6 mei 2022 om 19:09

Ik ook niet.

jv88 6 mei 2022 om 18:50

Denk dat Matje hem houdt met zo’n technisch parcours. Ik vind p25 31 en 33 eigenlijk helemaal niet zo hoopgevend. Al verwacht ik van Oomen niets en van Tom niet zoveel. Geen etappe voor hen maar je probeert toch bij de concurrentie te blijven zou je zeggen.

Turtlehead 6 mei 2022 om 19:03

Dat lijkt me redelijk gelukt. Morgen en dinsdag weten we meer.

josi 6 mei 2022 om 19:20

Dumoulin komt binnen met Bardet (22), Landa (23), Yates (24), Valverde (26), Ciccone (27) en Hindley (28) om hem heen. Toch geen slecht gezelschap, lijkt me. Over de rest van de Giro zegt het uiteraard nul komma nul.

jv88 6 mei 2022 om 19:14

Als je ‘echt’ in vorm bent als klassementsrenner zit je hier vooraan, uitgezonderd van pech.

Michelangelo 6 mei 2022 om 19:20

als je kijkt wie er vooraan zitten, dan waren dat een sprinter (die op zijn muil ging) en 2 klassieke mannen/semi-sprinters. Kelderman zat er vanwege zijn goed getimede demarrage. Een gat van 4 seconden op een aankomst als deze is niet vreemd of een teken van slechte vorm, zeker ook met de valpartij voorin.

uitdewaaier 6 mei 2022 om 19:20

Helemaal eens

josi 6 mei 2022 om 19:24

Alleen Carapaz echt in vorm van de serieuze podiumkandidaten dan. Voor de rest zit de Giro er eigenlijk wel op.

TheBigShow 6 mei 2022 om 19:32

Ook zonder die aanval had Kelderman erbij gezeten. Die kan zulke aankomsten gewoon heel goed aan

jv88 6 mei 2022 om 20:03

Kruijswijk in zijn (haast) niet meer te verliezen Giro reed ook alles heel attent voorin. Eigenlijk a typisch voor hem. Gewoon zo’n goede vorm dat het vanzelf gaat. Maar mijn filosofie zal echt niet waterdicht zijn maar de latere winnaars rijden bijna altijd attent voorin.

De Siepel 6 mei 2022 om 19:25

Netjes van Dumoulin. Hij kan dit ook wel, zie eerdere gelijksoortige aankomst in de Vuelta 2016. Net voor Froome als eerste over de finish.
Ook Oomen goed mee, moet nu maar eens laten zien of hij een stap kan maken naar een hoge eindklassering.

TheBigShow 6 mei 2022 om 19:33

Dat was een totaal andere aankomst…

adelaarvanantwerpen 6 mei 2022 om 20:21

De klim van vandaag was 5.5 km aan 4.2%. Cumbre del sol in 2015 was 3.9 km aan 9%. Vandaag zaten de eerste 40 allemaal binnen de vier seconden en in 2015 zat de nummer 14 al op een minuut. Ik zou dit niet echt vergelijkbaar noemen.

jimmen 6 mei 2022 om 20:36

Inderdaad adelaar, bedankt voor deze details. Soms wordt alles een beetje te snel gegeneraliseerd.

paashaas 6 mei 2022 om 19:45

Morgen wordt voor Kelderman.

Koers 6 mei 2022 om 19:46

Valt ie dan eindelijk in de prijzen?

Koers 6 mei 2022 om 19:46

Nadeel voor d’n Tom is dat er geen boni’s zijn, dat kan op zo’n klein ritje nog wel net het verschil zijn tussen roze en geel.

Japsie 6 mei 2022 om 20:09

Die 4 seconden waren er in de praktijk 0,5, vrij bizar.

skylimit 6 mei 2022 om 20:14

Wat een titel; Dumoulin verliest 4 seconden. Morgen verwacht ik niet dat hij de tijdrit wint. Tijdrit zou voor Dumoulin wat langer moeten zijn. Met 9.2km zijn er nog wel een behoorlijk aantal die die afstand goed aankunnen; Cort Nielsen bijvoorbeeld, ook Almeida, Richie Porte, Affini, Foss.
Genoeg kanshebbers voor de roze trui, al kan die ook gewoon om de schouders van MVDP blijven.

TheBigShow 6 mei 2022 om 20:21

Hij heeft al 2 tijdritten in de Giro gewonnen van de onder de 10km. Dit jaar in de UAE tour was hij in de korte tijdrit ook heel sterk, dus hij zou het wel moeten kunnen.

VdB-Avila 7 mei 2022 om 11:30

@Michelangelo; ik mag je graag zien provoceren en de reacties lees ik altijd met plezier. Maar volgens mij blijkt hier juist uit dat je meer objectiviteit bezit dan de meeste gefrustreerde reaguurders vermoeden.

hjjanssen1973 7 mei 2022 om 12:27

Vergeet Almeida niet vandaag.

Headlines

Materiaalzone

Populair