Tom Dumoulin verliest vijf minuten in bergrit UAE Tour: “Behoorlijke domper”

woensdag 23 februari 2022 om 15:58
Tom Dumoulin verliest vijf minuten in bergrit UAE Tour: “Behoorlijke domper”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin verloor in de eerste bergetappe van de UAE Tour meer dan vijf minuten op de favorieten voor de eindzege. De kopman van Jumbo-Visma, die dinsdag nog derde werd in de individuele tijdrit, moest vroeg lossen op Jebel Jais. “Dit is een behoorlijke domper”, reageert ploegleider Frans Maassen.

Al vroeg op de klim trok Dumoulin grimassen en het duurde niet lang vooraleer hij moest lossen uit het peloton. Uiteindelijk finishte hij als 48ste in een groep die op 5.04 minuut van ritwinnaar Tadej Pogačar over de finish kwam.

“We hadden er alle vertrouwen in dat Tom met de besten mee zou gaan, maar hij had de benen niet vandaag. Zeker na de etappe van gisteren hadden we dit niet aan zien komen”, geeft Maassen aan. Door het tijdverlies is Dumoulin in het klassement weggezakt naar de 43ste plaats.

Bij afwezigheid van de Limburger, kreeg Chris Harper de kans om zich te tonen. “Hij was wat onstuimig en deed twee aanvallen die hij beter niet had kunnen doen. Met de benen die hij had, had hij zeker bij de beste twintig kunnen eindigen”, vindt de ploegleider. De Australiër werd uiteindelijk 28ste op 48 seconden van Pogačar. In het algemeen klassement is Harper 24ste op 1.20 minuut.

Dit artikel delen:

69 Reacties

Aanklampen 23 februari 2022 om 16:01

@Frans, om te winnen moet je durven verliezen.. of je nu 18 wordt of 28 en aangevallen te hebben, wat maakt het uit? Liever 28ste en 2x aanvallen dan kleurloos mee

Wheely 23 februari 2022 om 16:10

Eens, verbaast me wel dat uitgerekend iemand die zich Aanklampen noemt dit adviseert.

Michelangelo 23 februari 2022 om 16:17

@Wheely, exact mijn gedacht!

Japiejo 23 februari 2022 om 19:55

Dit hoort Frans al 20 jaar. Maar ik heb niet echt het idee dat daar ook maar iets van is geland. Naast Maassen komt zelf Erik Breukink over als een rockster.

Bimbo Visma 23 februari 2022 om 21:10

Eens met Aanklampen. Lekker aanvallen

Pietspeed 23 februari 2022 om 23:20

Eens met Aanklampen

Wheely 23 februari 2022 om 16:12

Ergens wel raadselachtig dat dit gebeurt want blijkbaar dacht de ploeg dat hij in goede vorm was maar we hebben het vaker gezien bij Tom en andere renners.

Merlinappa 23 februari 2022 om 16:18

Slechte dag heeft iedereen wel eens. Mathieu is daar meester in bijvoorbeeld, die kan zonder enige reden opeens rondrijden alsof het een amateur is, om de volgende koers weer te winnen alsof de rest amateurs zijn.

Alucard 23 februari 2022 om 16:48

Heeft denk ik veel te maken met het mentale vermogen tot lijden in verloren positie.

Mathieu kan haast onmenselijke prestaties leveren zolang hij in een goede prestatie gelooft. Is de kans verkeken, dan kan hij nog niet de helft van die inspanning opbrengen. Dat laatste geldt voor Dumo wellicht ook

Merlinappa 23 februari 2022 om 19:17

Wat een onzin alucard. Zowel matje als tommetje hebben laten zien dat ze prima vanuit verloren positie flink kunnen gassen. Het bunnyhop-wielbreek moment en het poepincident zijn daar meer dan uitstekende voorbeelden van. Een offday is gewoon een offday, moet je niks achter zoeken joh

AWestie 23 februari 2022 om 16:13

Nu suggereert de titel toch dat Dumoulin over een domper spreekt? Hij heeft dat vast ook gezegd, maar in het bericht zegt Maassen het.

Michelangelo 23 februari 2022 om 16:22

Alles voor de muisklikken bij WF.

Verder: liever proberen te winnen en dertigste worden, dan anoniem mee fietsen en 20e eindigen.

Verder is klimmen niet hetzelfde als tijdrijden. Al leek deze klim toch ook geschikt voor tijdrijders. Jammer voor Dumoulin en de ploeg, maar uiteindelijk zijn dit niet de momenten dat het moet. Ook VdP heeft wel eens een offday, om de dag erna weer verschroeiend uit te halen.

Er zijn zelfs renners die in koers “5 minuten slechte benen hebben”, maar praten alsof ze de sterkste man waren in de wedstrijd.

Pietspeed 23 februari 2022 om 23:25

@michelangelo
‘leek geschikt voor tijdrijders’. Me dunkt, 83kg bij 193cm ging t/m meet mee.
Las gisteren dat deze klim een loper zou zijn. Dan zou Tom dat toch op z’n minst moeten kunnen bolwerken.
Maar allee, een slechte dag moet kunnen.

KimJungPoels 23 februari 2022 om 16:24

Dat de oude Dumoulin terug was op het gebied van tijdrijden was vorig jaar bij de Olympische spelen al duidelijk, en dus vond ik gisteren niet echt een grote verrassing.

Dat de oude Dumoulin op het gebied van klimmen er vorig jaar nog niet was was ook duidelijk. Op basis van vandaag lijkt die oude Dumoulin er nog steeds niet.

Hopelijk verbeterd hij zich de komende maanden, maar een scenario waarin hij in de Giro niet tot de allerbeste klimmers hoort lijkt steeds waarschijnlijker.

Panache 23 februari 2022 om 16:43

Ik denk dat het wel meevalt. Tijdrijden is (naast aerodynamica) vooral wattage trappen en doe je dat met een juist ak-gewicht dan kan je het ook bergop lang volhouden. Dumoulin heeft al bewezen fysiologisch en qua diesel een grote ronde renner te zijn, die vaardigheden zullen niet ineens verdwenen zijn.

KimJungPoels 23 februari 2022 om 17:03

Ik denk dat je hier te kort door de bocht gaat Panache. Zeker de laatste jaren hebben de klassementsmannen die het van puur wattage stampen moeten hebben het sowieso al een stuk moeilijker gekregen weer.

Nu is Jebel Jais normaal gesproken wel een klim waar het behoorlijk om wattages gaat, dus ik wil ook niet te veel negativiteit aan deze slechte prestatie hangen. Maar een goed teken is het ook alles behalve.

Daarnaast ben en blijf ik er ook van overtuigd dat het niveau in het peloton significant omhoog is gegaan vergeleken met de periode waarin Dumoulin heel erg goed was.

Michelangelo 23 februari 2022 om 17:35

@KJP,
Ik denk dat je er niet ver naast zit.
Wielrennen is met de komst van Pog en Rog echt wel veranderd. Dat zijn tijdrijders die écht kunnen klimmen. Of klimmers die écht kunnen tijdrijden.

Dat zijn wat mij betreft toch andere tegenstanders dan Thomas of Wiggins. Pogacar en Roglic zijn echt een stukje completer. Misschien is Froome degene die er in het laatste decennium het dichtst in de buurt komt.

Ik denk dat van nature Tom sterk genoeg is in de tijdrit om met deze mannen mee te kunnen. Misschien ook bergop een stuk als hij veel gaat afvallen, maar dan komt er een moment dat dit ten koste gaat van zijn tijdrit. En het lijkt me alsof op dit moment de focus ligt op het tijdrijden, tenminste obv zijn uitslagen.

En het zou zo maar kunnen dat Evenepoel een beetje dezelfde beperking gaat hebben tov Pogi en Roglic. Ook Remco beschouw ik van nature als tijdrijder, die zich moet stretchen om ook bergop met de allerbesten mee te kunnen. Geen geboren klimmer, maar iets wat hij zich eigen heeft gemaakt.

Petje 23 februari 2022 om 16:25

Wat heeft hij in godsnaam in Colombia gedaan! een schande met dit salaris. En maar zeuren. Belachelijke prestatie. Van heel Jumbo trouwens. Rijden weinig en weinig info naar de fans! Hele seizoen.

dumoman 23 februari 2022 om 16:28

Petje af (Maar dan alsof ik mijn hond toespreek)

Petje 23 februari 2022 om 16:29

Gewoon klote en dat mag gezegd worden.

thdv 23 februari 2022 om 16:30

Lekker voorbarige reactie Petje!

katerkop 23 februari 2022 om 17:33

Je hebt her er zwaar mee Petje. Rustig in- en uitademen, eventueel in een zakje blazen, en dan komt het weer goed

Julien Van der Aert 23 februari 2022 om 18:46

Mand.

En gaat weer over op de orde van de dag.

Romāns Vainšteins 23 februari 2022 om 16:25

Gewoon een mooie, klassieke offday voor Jumbo

Johnny7 23 februari 2022 om 16:25

Het leek me al bijna onmogelijk om dat klimniveau van Tom van 2017/2018 weer te halen na de gebeurtenissen van de laatste 2 jaar maar dit is iets wat ik niet had verwacht. Mocht hij dat niet meer halen dan uitsluitend gaan richten op tijdritten.

Zadelsnuffelaar 23 februari 2022 om 16:33

Hopelijk doet dit zijn burn-out niet weer opflakkeren…

Verweggistan 23 februari 2022 om 16:36

Eerste koers van het jaar, zou mij er niet te druk over maken. Tom was waarschijnlijk gewoon van het uitzicht aan het genieten.

Limal 23 februari 2022 om 18:43

Dat was ook mijn gedacht. In plaats van “een behoorlijke domper” had ik als ploegleider eerder iets gezegd als “Ach, eerste keer klimmen van het jaar, dan kan dat natuurlijk gebeuren”. Zoals we hem kennen is Dumoulin van nature al te kritisch voor zijn eigen goed, daar heeft hij de ‘hulp’ van Maassen niet bij nodig… (In de zelfde trend: natúúrlijk mocht Harper aanvallen om de koers te proberen winnen.)

RobertMollema 23 februari 2022 om 16:40

Slechte prestatie, zeker na gisteren. De Tom Dumoulin van 2017 en 2018 was dit niet gebeurd. Moeten er stilletjes toch maar rekening mee gaan houden dat dat zijn beste jaren waren.

Panache 23 februari 2022 om 16:46

De Tom van 2018 werd op 25 februari dat jaar 54e op Jebel Hafeet op meer dan 5 minuten van dagwinnaar Valverde. Natuurlijk geeft een betere prestatie meer vertrouwen, maar het is ook weer niet zo dat Dumoulin in zijn beste jaren de stenen uit de straat reed in februari, maart en april (al die jaren geen zeges in die maanden).

Michelangelo 23 februari 2022 om 16:55

Als je het mij vraagt dan denk ik dat Dumoulin in die tijd op het randje van zijn fysieke mogelijkheden zat. Waar hij zo dun was dat hij zowel nog hard kon tijdrijden alsook met de besten mee omhoog kon.

Vraag is hoe lang je op dat randje kunt en wilt leven. Ik denk namelijk dat Tom van nature vooral een goede tijdrijder is, die door zichzelf heel ver te stretchen ook heeft “omgebouwd” tot klimmer. Maar na zijn break weer terug is bij zijn kern.

En wie weet dat Dumoulin wel veel meer tot zijn recht komt in het eendaagse werk of in het heuvelwerk dan in het echte klimwerk. Naast het tijdrijden natuurlijk.

Maar dat is mijn inschatting vanaf de zijlijn. Wie weet wordt dit weer gelogenstraft met een puike prestatie straks in de Giro.

TheBigShow 23 februari 2022 om 17:54

Toen had ie wel pech. Nu moest ie gewoon lossen.
Maar idd. Nog niet te veel conclusies aan verbinden. Terug van hoogtestage en de eerste klimkilometers in koers vallen hem wel vaker zwaar

Amio1998 23 februari 2022 om 16:49

Tom is qua tijdrijden op z’n oude niveau, maar qua klimwerk verre van. Oftewel, lekker op de klassiekers richten

Dave Dubbeldammer 23 februari 2022 om 17:12

Leuke uitdaging misschien in de herfst van zijn carrière. Verder dan een vierde plaats in San Sebastian in zijn topjaar (2017) is hij nog niet gekomen.

Amio1998 24 februari 2022 om 16:18

Klopt, maar kan ook kasseien leuk over… heeft in theorie vrijwel alles om daar goed te scoren, op een eindschot na

Silent Hill 23 februari 2022 om 16:51

Dat Tom 9km hard kan fietsen, dat heeft hij al bewezen. Nu nog het echte wielrennen, anders rest enkel de vraag of en wanneer Tom terug ‘een pauze’ neemt.

thomasjaarsma 23 februari 2022 om 16:54

Called it. In de Voorbeschouwing. En iedereen zeggen dat ik ongelijk had. Here’s the proof

Romāns Vainšteins 23 februari 2022 om 17:01

Indeed. Bleek je het toch bij het rechtste eind te hebben ja. Spot on.

Pizzi 23 februari 2022 om 17:41

Congrats. Zou je iets mee moeten doen, met die voorspellende gaven. Ok, bye.

Alfons Haavers 23 februari 2022 om 18:26

Nickname onmiddellijk wijzigen in Madame Soleil lijkt me wel aangewezen.

Lalsacien 23 februari 2022 om 22:54

@Alfons Madame Soleil zat er heel vaak naast.

Franco Ballerini 23 februari 2022 om 17:13

Ik had al geen hoge pet op van Maassen als ploegleider, maar het is zelfs erger dan ik dacht getuige zijn opmerkingen over Harper…

Posterix 23 februari 2022 om 17:59

Ik hou juist wel van beestjes en naampjes. Niks om de hete brei heen draaien, gewoon dom gereden

Franco Ballerini 23 februari 2022 om 18:07

Maar waar is een ploegleider dan voor? Alleen voor de bevoorrading? Nee, juist om te voorkomen dat er dom wordt gereden!

Michelangelo 23 februari 2022 om 18:29

Veel ploegleiders komen niet verder dan “goed eten” en “hup”. Althans zo lijkt het…

Quincy Adams 23 februari 2022 om 18:35

Ik vindt het niveau van een ploegleider soms bedroevend laag als het gaat om begeleiden van renners. Maar dat is alleen wat in beeld komt; ik kan uiteraard niet achter de schermen kijken.
Het lijkt soms wel dat wanneer een ploegleider juist wat meer weet te brengen, hij direct wordt weggepromoveerd in de functie van prestatie manager oid…

Dikke Man 23 februari 2022 om 19:22

Hij kan altijd nog solliciteren voor Duitse bondscoach.

jopie76 23 februari 2022 om 17:36

Ik wil wel eens de reactie van Tom zelf willen horen, en op hoogtestages reageert iedere renner anders, sommige zijn al heel snel op niveau, andere hebben 2 weken nodig om dit te bereiken, masr ik neem aan dat ze een goed plan hebben gehad met Dumoulin en dat hij moet pieken in Mei, wil niet zeggen dat dit vandaag een teleurstelling is.

Tripodboom 23 februari 2022 om 18:03

Tom is de Sven Kramer van het wielrennen. Ziet er nog goed uit, maar kan niet meer meekomen.

Quincy Adams 23 februari 2022 om 18:36

Ik snap je neiging om dit te typen, maar ik heb het idee dat de twee persoonlijkheden totaal niet dezelfden zijn… Waar ik het idee heb dat Kramer mentaal oer- en oer sterk is en hij fysiek niet meer meekan, heb ik bij dumoulin het omgekeerde…

FDJ 23 februari 2022 om 18:33

Tom heeft qua klimmen altijd gedurende het seizoen een beetje op stoom moeten komen. Tuurlijk was het lekker geweest indien hier een betere prestatie was behaald, maar echt schrikken ervan doe ik ook niet.

Scorel 23 februari 2022 om 19:04

Laten we even niet teveel op de zaken vooruit lopen. Het duurt nog even voordat de giro begint. Liever dat hij nu 5 minuten verliest dan in mei.

Bazzz 23 februari 2022 om 23:46

Wie zegt dat hij het niet in beide rondes doet?

SpeedyLegs 23 februari 2022 om 19:23

Een behoorlijke domper. Tja en dat uitgerekend over en dus ook tegen Ton Dumoulin. Geen wonder dat ie mentaal problemen had; met zo een leider!

girardengo 23 februari 2022 om 19:31

Dit is allemaal niet verontrustend. De vraag is, of hij zijn oude klimniveau weer kan bereiken in de komende maanden. Daar is nog geen zinnig woord over te zeggen. De ´oude´ Dumoulin kon groeien als klimmer, de ‘nieuwe’ ook?

I Langof 23 februari 2022 om 19:33

Het is interessant Koen Bouwman en Chris Harper direct te vergelijken. Chris trainde in Australië op heuvels in de buurt van Adelaide, maar naar een exact programma in afspraak met zijn coach (Heemskerk).

Niettemin en was deze Chris Harper op Jebel Jais duidelijk de beste Jumbo. Hij probeerde ook twee keer toe weg te geraken. Ondanks deze inspanningen, last van een jetleg, en zonder hoogtestage en meer rode bloedcellen, kwam hij met niet te veel tijdverlies over de streep. Dit maakt zijn prestatie nog groter terwijl, Bouwman vrijwel onzichtbaar was, ofwel dit een diesel-klim was. Ik heb meer van hoogtestage in Zuid Amerika verwacht. Ook al Dumoulin niet op zijn best was, hij verloor 5 minuten op geen extreem klim, waar bijna 20 renners (niet de beste klimmers, inclusieve Ganna) het samen in 17 minuten haalden. Hier was zeker iets mis.

dit is mijn voorwiel 23 februari 2022 om 22:16

Of hij liet lopen. Ik denk dat je de verschillen in tijd niet zo direct mag interpreteren.

bobby traksel 23 februari 2022 om 21:54

Komt niet meer goed met Tom als (kleine) ronde renner. Hij kan bergop niet meer mee met de allerbesten, eerlijk is eerlijk. Dat hij er zo vroeg af moet is weer de druk die teveel is. Gewoon net als Ganna op de tijdrit specialiseren en Roglic aan grote rondes helpen.

bobby traksel 23 februari 2022 om 22:08

Natuurlijk veel respect voor de giro overwinning van Tom. Maar hij weet ook heel goed dat hij nu moet winnen van Pogi, Bernal en Rogla. En dat er dan wat anders wordt gevraagd dan Quintana, Nibali en Pinot kloppen.

Roeleboelie 23 februari 2022 om 22:12

Waar is de tijd gebleven dat het seizoen pas echt met de Omloop begon? Nu zijn hele seizoenen al voor die tijd gewonnen (Rev) of in dit geval verloren…..

Blackcanyon 23 februari 2022 om 22:14

Frans Maessen … is dat niet die man die reclame maakte voor Buckler ….

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Materiaalzone