Tom Dumoulin op zoek naar explosieve benen: “Was altijd een wapen”

zondag 19 januari 2020 om 12:18
Tom Dumoulin op zoek naar explosieve benen: “Was altijd een wapen”

foto: Cor Vos (archief)

Tom Dumoulin vertoeft op dit moment samen met zijn ploeggenoten van Jumbo-Visma in Alicante voor het eerste gezamenlijke trainingskamp van 2020. De 29-jarige renner geniet weer van de wielersport en is samen met performance manager Mathieu Heijboer op zoek naar verbetering. “Zo moet ik mijn explosiviteit weer terugkrijgen”, zo vertelt Dumoulin in gesprek met de NOS.

Dumoulin had in het verleden een snedige sprint bergop, zo liet hij zien in onder meer de Giro d’Italia (bergetappe naar Oropa) en de Vuelta a España (zie Cumbre del Sol, waar hij Chris Froome wist te vloeren). De ronderenner kwam echter tot de conclusie dat hij zijn explosiviteit was kwijtgeraakt. “Ik heb me traaggetraind”, aldus Dumoulin, die geen last meer heeft van zijn knie.

“Ik heb op training best wel veel ritjes afgewerkt in de grijze zone. Ik trainde niet rustig, ook niet hard, maar ik reed constant hard door. Het gevolg is dat je maximale prikkel minder wordt.” Dumoulin wil dan ook meer trainen op explosiviteit. “Ik heb dat met Mathieu besproken, ik moet die explosieve uithaal weer terugkrijgen. Dat was namelijk altijd een wapen.”

De oplossing 
“Ik heb zo ook een aantal wedstrijden gewonnen. Dat was mijn voordeel ten opzichte van andere klassementsrenners”, zo beseft Dumoulin. Zijn coach Heijboer vult aan. “Het is heel verleidelijk om lekker de hele dag te ‘brommen’, maar het is niet altijd verstandig. Het kan een effectieve trainingsmethode zijn, maar het kan ook doorslaan en dan verlies je explosiviteit.”

“En je hebt die explosiviteit wel nodig om in de koers het verschil te maken”, aldus Heijboer. Dumoulin weet wat hij moet doen om zijn explosieve benen terug te vinden. “Ik moet af en toe iets intensiever trainen, met intervallen en blokken. Het is niet nodig om de hele tijd volle bak te gaan, het moet meer zwart-wit worden. Het betekent dat je na een maximale inspanning weer rustig aan kunt doen.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

KnightBiker 19 januari 2020 om 12:43

Het is ook een manier om overbelasting tegen te gaan: regelmatig een weekje duur training in D1/D2 zodat je ook tijdens de trainingen nog uitrust inplaats van alleen maar Sweet-spot trainingen. (En die explosiviteit is hier niet die van een sprinter, het zal meer gaan om inspanningen van +6 minuten met een versnelling naar het eind) in een echte groep sprint heeft Dumoulin nog nooit indruk gemaakt bij mijn weten.

Panache 19 januari 2020 om 15:15

Etappe 7, Tour 2014, laat zien dat de snelle finish er vanuit vroeger wel in zit.

roeleur 19 januari 2020 om 12:44

Dan kan Tom beter maar weer naar huis gaan. Dikke regen komende dagen aan de Costa’s….

thorsen 19 januari 2020 om 12:52

“Ik heb dat met Mathieu besproken”

Misschien ook eens met die andere Mathieu spreken ;)

Seb Doet er niet Toe 20 januari 2020 om 12:13

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het las.
Die lange duurtrainingen van maar veel kilometers maken zijn het niet alleen, gewoon af en toe de mtb of crossfiets pakken en een uurtje knallen.

Dolledriesoldebroek 19 januari 2020 om 13:07

Heel mooi tom, maar dat explosieve waarmee je de hedendaagse lichtgewicht jonge honden uit je wiel demarreert bergop, heb je volgens mij nooit echt gehad…
wel één of twee km keihard doorrammen waardoor de rest moet lossen, dat kun je wel.. zet em op!

boehoe 19 januari 2020 om 13:11

Oud nieuws. Dit vertelde hij ook al in Ltd’s podcast.

Arry1337 19 januari 2020 om 13:33

Ja want iedereen wordt bereikt met een podcast…

Sheshnir 20 januari 2020 om 07:55

Wat jij ergens gelezen hebt betekent nog niet dat dat voor iedereen zo is. Laat staan dat het oud is. Ik vind dat maar een nare gewoonte, even aan de wereld laten weten dat jij dit al wist. Knap hoor!

OT: ik mis de oude Tom. Het klopt wel degelijk dat hij vroeger ‘explosiever’ (nuance) was dan de laatste tijd. Ik hoop dat dit hem weer brengt waar hij dat zelf graag wil. Want het was wel duidelijk dat hij ontevreden was.

Marveloke 19 januari 2020 om 13:29

In mijn ogen is Tom Dumoulin nooit echt explosief geweest. Absoluut niet zo explosief als een Flipje of MVDP. En zelfs tussen de echte klimmers is hij lang niet zo explosief als een Pinot of Aru.

tendam 19 januari 2020 om 15:56

Ja, natuurlijk niet zo explosief als MVDP. Dat zegt toch niemand? Dat is ook geen klimmer. Dumoulin kan lang een tempo rijden en dan in de laatste km nog even wegpoefen, dat bedoelt hij waarschijnlijk.

yo-eddy 19 januari 2020 om 13:44

… zijn kracht was ooit om nog te kunnen versnellen als iedereen al compleet afgedraaid en uitgepierd was ….. dat is wat anders dan explosief kunnen sprinten

SnellePelle 19 januari 2020 om 13:47

Nog iemand die een crossfiets moet pakken in de winter!

Samlambeej 19 januari 2020 om 15:00

Gewaagd gokje: morgen Kruijswijk aan de beurt.

Dit verhaal vertelde ie inderdaad ook in de LtD podcast. Toevallig beluisterde ik die gisteren. Dat van die explosiviteit klopt als een bus.

De Youtuber 'LanterneRouge' analyseerde in 2019 de trainingen van Bernal in aanloop naar de Tour en zag tot zijn verbazing geen 20 minuten blokken maar juist korte inspanningen van 2 à 3 minuten. Dit waren vaak submaximale intervallen met 'spikes'. (sprintjes tussendoor) vooraleer weer op submaximale inspanning te rijden.

tendam 19 januari 2020 om 15:53

@samlambeej
Slechte gok, want Kruijswijk is helemaal niet op dat trainingskamp…

Samlambeej 19 januari 2020 om 16:24

Bernal zit in Colombia, Froome op Gran Canaria en Thomas in LA.

Jaap Eden 19 januari 2020 om 20:13

Beetje naïef van LanterneRouge of gebrek aan kennis (leuk kanaal overigens, dat wel), want dergelijke 2-3 minuten intervals zijn al jaren gebruikelijk om de ritme wisselingen te trainen; voor als er veel wordt gedemarreerd.

Samlambeej 19 januari 2020 om 15:13

Explosiviteit Tom Dumoulin: Niet zozeer om sprintjes te winnen maar om te kunnen antwoorden en meer in het wiel te blijven bij aanvallen.

Je kan op die 30 minuten col wel een heel hoog omslagpunt hebben maar je moet zien dat je voor die korte snedige aanvallen te pareren even over je omslagpunt in het rood kunt gaan,
ZONDER compleet op te blazen en te verzuren.

Explosiviteit om een gat te slaan maar ook explosiviteit om een korte punch te pareren.

Fort 19 januari 2020 om 15:26

Mooi interview bij de NOS. Een zeer gelukkige en ontspannen oogende Tom.

horsm 19 januari 2020 om 15:58

Tom won natuurlijk vroeger vaker sprintjes, maar bij etappes met meerdere bergen achter elkaar lag hij eraf. Door ‘grijs’ te trainen gebeurde dat niet meer in de Giro en Tour van 2018. Daardoor is hij weliswaar zijn wapen kwijtgeraakt, maar is hij als klassementsrenner echt gegroeid.

roeleur 19 januari 2020 om 19:31

@horsm Dit zou kunnen betekenen dat Tom voor dagzeges gaat in de Tour en Roglic voor het klassement. Wordt al grijs als ik er aan denk.

Japsie 19 januari 2020 om 17:13

Grijs trainen in D1, daar wordt je echt niet beter van. Ook al heb je van nature geen sprint, je zult je lichaam toch vaak moeten laten schrikken in D3 en D4. Hoorde het ook al in de podcast idd. Heel bijzonder.

Jean Dumas 20 januari 2020 om 02:38

Als je de Ineosmannen bekijkt, zie je vooral heel veel trainingskilometers op Strava, in de bergen op grote hoogte.

SteelHorseCowboy 19 januari 2020 om 17:43

Geen nieuw inzicht, zou je zeggen.

VerstandOpNul 19 januari 2020 om 19:32

Die bergetappes in de Giro en de Vuelta waren schitterend, maar geen voorbeelden van explosiviteit.
In de Vuelta was vanuit een vroege vlucht (heel knap hoe hij zich weer op gang bracht), waarbij iedereen gewoon helemaal stuk zat.
In de Giro maakte hij Nibali en Quintana uiteindelijk onschadelijk door dat stabiele hoge tempo waar ze gewoon niet van weg konden rijden, heel indrukwekkend..

Titaantje 19 januari 2020 om 20:21

Waarom mensen nu de vergelijking met sprinters beginnen te maken snap ik niet, en snappen ze zelf wsl ook niet. Tom heeft het duidelijk over acceleraties bergop en in het artikel worden twee hele duidelijke voorbeelden genoemd waarin hij liet zien dat hij op die steile hellingsgraden even kon versnellen en de concurrentie kon kwijtspelen. Dat wil hij weer terugkrijgen, en dat vereist inderdaad een andere trainingsaanpak dan in je grijze zone kilometers afdraaien.

mooiman 19 januari 2020 om 20:37

Tom is zeer relaxed en gemotiveerd op NOS interview. Perfecte basis voor uitstekende prestaties

sooike 19 januari 2020 om 22:54

Ik begrijp die kritiek op Tom niet . Hij gaat notabene voor de geel-zwarten rijden ! Houdt hij Gesink op deze manier uit de wind ?

ghostwriter 19 januari 2020 om 23:51

Wat een vreemde obsessie met Gesink heb je toch…

Laatste man 20 januari 2020 om 08:57

Je hebt dit jaar alweer 2 zeer zielige postings op je naam, terwijl het seizoen nog niet eens begonnen is. Prestatie op zich.

sooike 20 januari 2020 om 11:08

En ik heb al meer dan 50 posts op mijn naam staan dit jaar. Waren die andere 48 niet zielig ?

Natte spons 20 januari 2020 om 09:41

Bij duurloop training wordt ook al altijd geadviseerd om interval training te doen om de snelheid op de lange duurlopen tegen een constant tempo te verhogen. Interval training geeft het lichaam een ander soort prikkel, gecombineerd met duurlopen de beste manier om als duursporter te verbeteren. Daarnaast is het natuurlijk ook goed als je op het einde er nog een sprintje uit persen, misschien niet altijd voor de etappewinst, maar hoe meer je achter je kunt houden hoe beter.
Ik herinner me ook een explosivere Dumoulin in het verleden, dan de laatste jaren.