Tom Dumoulin moet passen in Tirreno-Adriatico: “Vorm is goed, maar nog niet top”

zaterdag 16 maart 2019 om 17:38

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin viel aan in de vierde etappe van Tirreno-Adriatico, maar moest uiteindelijk diep in de finale passen op een aanval van Primoz Roglic, waardoor hij in het klassement 23 kostbare seconden verloor. “Morgen hoop ik beter te zijn”, vertelt de nummer drie van het klassement.


“In de finale was ik gewoon niet super en kon ik de beste renners niet volgen”, legt de Nederlander verder uit op de website van zijn ploeg. “Morgen hoop ik op betere benen in de finale. De vorm is goed voor nu, maar hij is nog niet top.” In het klassement heeft de Nederlander een achterstand van 50 seconden op Adam Yates en 43 seconden op Roglic met nog drie etappes te rijden.

Luke Roberts
Luke Roberts, coach bij Sunweb, kijkt ondanks het passen van Dumoulin in de finale toch terug op een goede dag. Hij zag namelijk ook Sam Oomen de jongerentrui overnemen van Laurens De Plus; Oomen staat nu vijfde. “Alhoewel Oomen en Dumoulin beiden geen superdag kenden, doen ze nog steeds mee in het klassement en zijn er nog steeds een aantal dagen om aan het klassement te werken”, is hij duidelijk.

“De jongerentrui van Oomen is een mooie bonus. Hij heeft een sterke wedstrijd gereden en ik hoop dat de trui hem de komende dagen vertrouwen zal geven”, eindigt hij.

 

Dit artikel delen:

28 Reacties

AZH 16 maart 2019 om 17:42

Vorm is goed, zegt ie :’)

Jean Dumas 16 maart 2019 om 18:29

Te vroeg aangevallen.

sooike 16 maart 2019 om 17:49

Terechte tevredenheid. Zo vroeg in het seizoen zijn Dumoulin en Oomen al aardig in vorm. Kom op, we zijn net begonnen….het ziet er voorlopig voor die twee prima uit. En voor Roglic helemaal….lekker strijdlustig …een genot om naar te kijken !

Alto 16 maart 2019 om 18:23

Oke, dit is Sooike niet meer. Mocht dat wel het geval zijn is die in Kinderdijk langs geweest en heeft die de bekende klap van de molen gehad

bartje 17 maart 2019 om 02:38

Gaan we nu al reageren op Sooike als hij wel wat positiefs te melden heeft? Pfffff.
@ Sooike, kom op vriend je kunt beter :-)

Tinus1984 16 maart 2019 om 18:00

Benieuwd waar de plus had gestaan zonder zijn val. Misschien nog voor oomen in het jongeren klassement

xistnc 16 maart 2019 om 18:10

Het zou leuk zijn als Sunweb komende dagen koers gaat maken, met twee man in de top-5.

Beetje typisch dat ze uitgesproken blij zijn met een trui die het gevolg is van een valpartij van een concurrent.

nasibal 17 maart 2019 om 01:15

Dit snap ik nooit zo goed.

Dat De Plus valt maakt niet dat Oomen minder hard geknokt heef om te staan waar hij nu staat. Natuurlijk, je kan je altijd afvragen waar De Plus had gestaan zonder valpartij, maar dat weet je niet.

Ergo, Oomen staat op eigen kracht 5e en dat is prachtig voor die jongen. Die prestatie wordt op basis van het wedstrijdverloop nomenteel bekroond met een trui. Daar mag je uitgesproken blij mee zijn. Niemand heeft het tevens over het “veroveren” van de trui, ze noemen het notabene een “bonus”

Alto 16 maart 2019 om 18:20

Tevreden en Jumbo-Visma is een vloek, bij Sunweb een normaal verschijnsel…

skylimit 16 maart 2019 om 18:50

Een overwinning pakken vroeg in het seizoen zou toch wel lekker. De vorm mag dan wel goed zijn, maar ik zie hem niet lekker rijden. Hij zal er toch aan moeten wennen dat anderen op zijn wiel springen en hem de kastanjes uit het vuur laten halen.
Hij zal het in finales toch vooral zelf moeten doen als hij kan en niet rekenen op hulp van anderen.

Turtlehead 16 maart 2019 om 18:54

Hij kan die tijdrit nog winnen en 3e eindigen. Dan is het zéker top.
Minder chagrijnige kop en meer knallen (ook met Oomen op dat tussenstuk in de laatste ronde) zou de kampioen en zijn ploeg wel sieren.

Ultras100 16 maart 2019 om 19:10

Voorlopig lijkt hij nog niet DE favoriet voor de Giro die over een weekje of 6 begint.
Hij lijkt mij meer “een kanshebber”, wat ie ook in de Tour zou zijn…..

RobertMollema 16 maart 2019 om 19:18

Inderdaad, Dumoulin lijkt op dit moment niet dé favoriet voor Girowinst. Bernal en Roglic zijn een stuk verder dan Tom en S. Yates en Lopez een stukje verder.

miguelon 17 maart 2019 om 09:49

Het is binnen 8 weken,… En dat is nog een eeuwigheid…

Marcel1112 16 maart 2019 om 19:20

Ik was de grootste Dumoulin fan maar irriteer me nu vreselijk aan die man. Hij rijd drie meter weg en kijkt alleen maar om. Irritante gebaren om over te nemen na 20 seconden kop werk. Hij beseft totaal niet dat hij als grote ronde renner het voortouw moet nemen.

yo-eddy 16 maart 2019 om 20:48

Hij zal wel moeten als “grote” ronderenner, hij heeft niet zoals Froome 6 teamgenoten die alles wel even voor ‘m opknappen.
Wat verwacht je dan? Als hij echt sterker is dan rijdt hij wel mee/weg als de benen er niet zijn en je hebt geen “knechten” ga je niet je concurrenten uit wind zetten

Ruben_ 16 maart 2019 om 20:50

Blijkbaar kunnen mensen geen perspectief zien. Dumoulin is nooit echt goed in het voorjaar. Nooit geweest ook. Die periode ligt hem niet echt.

Vorig jaar gaf hij hier op nadat ie ook al niks kon in de Strade Bianchi en zich kapot ergerde in UAE. Toen werd hij nog 2e achter Froome in de Giro.

Zijn mensen dat nu vergeten? Roglic kan nu met 10 minuten voor op Dumoulin winnen en dan zegt dat nog geen reet over wat er over 2 maanden allemaal kan.

Ultras100 16 maart 2019 om 21:02

Ben wel benieuwd naar de Giro.
Wel pech voor Tom dat hij het daar ook op moet nemen tegen een van de sterkste Nederlandse teams in jaren… die rijden voor een Sloveen.

chasse patat 16 maart 2019 om 21:22

Tom reed het gat op Lutsenko de 1e keer op een erg sterke manier dicht. Toen hij vervolgens op een sterke manier bij Lutsenko kwam (met slechts nog een paar favorieten in zijn wiel) wilde geen enkele concurrent doorrijden. Hij had groot gelijk dat hij bleef zitten toen Lutsenko een 2e keer wegreed. Niemand vond Lutsenko kennelijk gevaarlijk genoeg. Als Tom nog één ding moet leren is het inschatten wanneer hij echt moet gaan. Kennelijk meende hij de sterkste in koers te zijn.

gesinkmollema 16 maart 2019 om 21:45

Nou idd Ruben nibali bijvoorbeeld rijdt ook nooit goed in de rondjes in de voorbereiding.
Maar staat er wel als het moet.
Laten we eerst maar is rustig afwachten.
Tom staat nog gewoon 3e wat heel goed is.
3 Nederlanders in de top 7.
En nog is het niet goed.
Laten we is genieten van deze goede generatie wielrenners.

Wheely 16 maart 2019 om 22:39

Ruben Nibali?

Sylvia 16 maart 2019 om 21:55

Ik gok dat Tom dit keer gewoon weer zijn topvorm zal halen straks in de giro en dat het een hele spannende giro kan gaan worden met meerdere kanshebbers :) En in dit deel van het seizoen zou het podium halen al erg goed zijn voor Tom :)

Wheely 16 maart 2019 om 22:29

Froome en Thomas zijn al helemaal nog nergens te bekennen. Tijdens de grote rondes zal het wel een ander liedje zijn.

Vlinder 17 maart 2019 om 10:44

Ik zie echt niet dat Dumoulin dit jaar zo anders is in negatieve zin, teveel gebaartjes maakt, chagrijnig overkomt etc. Ik zou wel durven zeggen dat ik het eerder omgekeerd vind. In 2017 ergerde hij zich volgens mij veel meer aan de concurrenten en vorig jaar trok hij al meer zijn eigen plan. Accepteerde beter dat de concurrenten naar hem keken. Gisteren gebaarde hij idd voor overname (nadat hij de eerste aanval zelf pareerde) omdat hij zelf gewoon niet meer kon volgens mij. Dat is toch niet raar! In interviews bij Telegraaf en AD komt hij op mij juist heel ontspannen en realistisch over, net als vorig jaar tijdens de Giro en Tour. Hij heeft een prima winter gehad en is een stuk ontspannender dan vorig voorjaar. Verder is het elk jaar zo dat het voorjaar fysiek niet zijn beste periode is. Check anders dit hele interview bij de Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/video/3301598/dumoulin-gaat-vechten-ik-ben-nog-nooit-top-geweest

Ik heb er alle vertrouwen in dat hij er met de Giro weer staat en dan maakt hij mijn inziens zeker deel uit van de topfavorieten!
Roglic is op dit moment een maatje te groot. Maar kan Roglic deze vorm vasthouden? Ik hoop het, ik geniet ook erg van zijn aanvallende stijl. Net als Dumoulin een renner naar mijn hart. Ik kijk nu al erg uit naar een strijd met Dumoulin en Roglic in de Giro!

kielabokki 17 maart 2019 om 11:08

Je wilt toch geloven in de Nederlander die dit allemaal klaar speelt? Als Roglic dit beestachtige niveau ook in de Giro heeft, dat kan toch helemaal niet?

Vlinder 17 maart 2019 om 11:54

@kielabokki; Waarom zou ik niet kunnen geloven dat Dumoulin nog een stap gaat zetten in de komende periode, als dat in de voorgaande jaren ook al gebeurde? En hoe weten we nu al zeker dat Roglic deze bloedvorm vast kan houden en in mei nog 3 weken kan door trekken? Ja, als het blijft zoals het nu is wordt het inderdaad erg moeilijk en misschien onmogelijk om Roglic te verslaan maar dat zijn mijn inziens voorbarige conclusies. Bovendien kan er tijdens de 3 weken van de Giro ook nog van alles gebeuren! De tijd zal het leren…

kielabokki 17 maart 2019 om 12:10

Helemaal mee eens Vlinder, bedoelen zowat hetzelfde.

Tour 17 maart 2019 om 11:20

Dat vrees ik ook voor Roglic.

Echter worden de renners, net als andere sporters nog steeds sneller en sterker en houden ze het langer vol.

Wandel etappe ‘ s ? De jonge generatie, heeft het nog nooit mee gemaakt.