Tom Dumoulin: “Koen is een van de renners die dit het meest verdient”

vrijdag 13 mei 2022 om 17:35
Tom Dumoulin: “Koen is een van de renners die dit het meest verdient”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin had drie dagen geleden een moeizame dag in de Giro d’Italia, toen hij op de Etna zeven minuten op de andere klassementsrenners verloor. De Nederlander ging niet bij de pakken neerzitten en was in de zevende etappe mee in de lange ontsnapping, die het haalde tot de finish. Uiteindelijk hielp hij zijn ploegmaat Koen Bouwman aan de zege.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Dumoulin was na afloop heel blij. “Het was een geweldige dag. Het was niet mijn plan om in de ontsnapping te zitten, maar ineens zat ik erbij. Ik ben zo blij voor Koen. Het is een van de renners in het peloton die dit het meest verdient. Ik wist dat hij de snelste zou zijn, maar om hem naar de laatste rechte lijn te brengen om te sprinten, was het eerste doel. Het lukte, dus ik ben heel blij.”

Dumoulin en Bouwman werkten in de ontsnapping een beetje voor elkaar, vertelde de 31-jarige renner. “Ik voelde wel dat mijn krachten wat afnamen in de finale, wat prima is, maar Koen voelde zich nog erg goed. Of het vertrouwen nu terug is? Ik ben in elk geval heel blij nu”, zei de winnaar van de Giro van 2017 tot slot.

‘Het was me het dagje wel’
Later ging Dumoulin in gesprek met Eurosport nog verder in op de etappe. “Het was me het dagje wel. Ik was echt helemaal niet van plan om in de ontsnapping te gaan vandaag. Ik dacht, ik ga mezelf nog wat extra dagen de tijd geven om weer de goede benen te vinden. Ik kwam een beetje bij toeval in de vlucht, omdat ik probeerde Koens vlucht te beschermen door op het wiel te zitten van renners die daar nog achteraan sprongen. Toen ineens hadden we een gat en zat ik in de ontsnapping. Supermooi dat het zo uitpakt. Er is geen renner die dit meer verdient dan Koen.”

Hoewel Dumoulin al sinds 2020 een ploeggenoot is van Bouwman, kende hij de 28-jarige renner tot voor kort helemaal niet zo goed. Daar kwam verandering in toen ze afgelopen winter samen op hoogtestage in Colombia verbleven. “Ik ben eigenlijk al tweeënhalf jaar ploeggenoot met hem, maar eigenlijk heb ik heel weinig wedstrijden met hem gedaan. In Colombia hebben we elkaar goed leren kennen en een heel mooi avontuur beleefd. We hebben de hele voorbereiding op de Giro ook samen gedaan. Ik ken hem inmiddels op persoonlijk en op wielervlak heel goed en ik weet dus ook dat hij heel rap is aan de finish, dus dat was wel echt een troef vandaag.”

Hoewel het vandaag heel goed ging, tempert Dumoulin de verwachtingen. “Het was in ieder geval veel beter dan de Etna-etappe. Maar ook met de benen van vandaag zou ik in het klassement niet bij de eerste drie rijden. maar het gaat steeds beter en ik hoop dat ik nog twee mooie weken voor de boeg heb.” Hoewel hij vandaag bijna drie minuten heeft teruggepakt in het klassement, is hij niet bezig met de algemene rangschikking. “Ik denk dat ik daarvoor tekort kom. We zien het wel. Het is voor nu de bedoeling om nog een paar mooie dagen uit te kiezen”, vertelde de geboren Maastrichtenaar tot slot.

Dit artikel delen:

52 Reacties

jv88 13 mei 2022 om 17:42

Mooi Tom. Goed hersteld als renner en als ploeg. Geen klassement renner meer zijn hoeft niet te betekenen dat je geen goed wielrenner meer kunt zijn!

Kopinkas 13 mei 2022 om 17:50

‘Ineens zat ik erbij’ Heerlijk zinnetje dit.

Franco Ballerini 13 mei 2022 om 18:22

Edit redactie: Dit is nergens voor nodig, tot ziens.

YogiBear 13 mei 2022 om 18:33

@Franco Je praat weer eens onzin. Ze geven bij Ineos gewoon ook aan dat ze Dunmoulin niet te veel terug wilden laten komen.

Man met de hamer 13 mei 2022 om 18:35

Franco heet zeker Johnny in de chat?

Vierkante Wielen 13 mei 2022 om 18:37

Beetje te warm voor je vandaag Franco? Ouwe azijnslurper dat je er bent.

Groetjesaandevoetjes 13 mei 2022 om 18:55

Zoek hulp Franco

Sjonge Jonge 13 mei 2022 om 18:56

Aldus Franco met een bierbuik vanaf de bank

Merlinappa 13 mei 2022 om 19:23

Don’t feed the trolls jongens. Franco kan je het beste negeren, houdt ie vanzelf op.

Merlinappa 13 mei 2022 om 19:24

Don't feed the trolls jongens, Franco gewoon lekker negeren dan stopt ie vanzelf.

Wheely 13 mei 2022 om 19:37

Franco je was niet altijd zo toch? Kan me wat gezellige chats met je herinneren. Watskeburt?

Kopinkas 13 mei 2022 om 19:42

@Franco B
Ik ga je de vraag nog eens stellen:
Wat mij bij jou toch wel benieuwt, is op basis waarvan je voor je nickname gekozen hebt. Was toch bij uitstek iemand met een positieve ingesteldheid, die anderen hun succes en hun plek in de spotlights gunde. Alleen al als bondscoach van Italië.
Ik hoor het graag!

Bontempi1962 13 mei 2022 om 22:19

Altijd lachen met Franco B

Venge Driver 13 mei 2022 om 23:22

Heerlijk, de vreugde was mooi om te zien.

Posterix 14 mei 2022 om 08:48

Hahahaha Franco Wapperini. Heeft Dumoulin jou persoonlijk iets aangedaan ofzo?

Tollpatscher 14 mei 2022 om 09:11

In de stijl en houding op de fiets zag ik weer de ‘oude’ Dumoulin.
Franco vergeet misschien, in welke fase de Giro zich bevindt? Of heeft hij daaraan ook geen actieve herinnering?!

Blackcanyon 13 mei 2022 om 18:05

Mooi gefietst Tom. Heb vertrouwen en t komt wel weer. Laat je niet afleiden door wat toetsenbordridders.

Tripodboom 13 mei 2022 om 18:12

Hoe hij Formulo terugpakte in de afdaling van de laatste col,toen Koen hem niet kon volgen, gaf al vertrouwen. Op het vlakke was Tom ijzersterk. Niks stoppen. Zondag karretje aanhaken en geen gekke dingen doen. Go Tom.

Maenhout 13 mei 2022 om 18:17

Tom mag sowieso blij zijn dat hij weer eens echt heeft meegedaan aan een koers. Dat zal een verademing zijn geweest na die laatste beroerde jaren. Hoop dat het naar meer smaakt.

Titaantje 13 mei 2022 om 18:44

Hij klinkt positief. Mooi. Lekker koers maken met de geel-zwarten deze Giro. Klassement voor Foss en Oomen ook laten varen. Niet rijden voor plek 10-15, liever ritzeges en een bergtrui pakken.

Quincy Adams 13 mei 2022 om 19:20

In het post race interview was hij wel behoorlijk ontwijkend op de vraag over eventueel herwonnen zelfvertrouwen.

Wheely 13 mei 2022 om 19:38

Is ook geen leuke vraag natuurlijk.

Venge Driver 13 mei 2022 om 23:24

Ik word af en toe zo moe van de vragen van de journalisten. Het is suggestief en azijnzuur. Wat wil de vragensteller hier nou mee bereiken?

Beer 13 mei 2022 om 20:08

Mooi om Dumoulin iets voor het team te zien doen. Mocht ook wel na 2,5 jaar.

Kopinkas 13 mei 2022 om 20:34

Hoe lang geleden is de Tour van 2020 volgens jou?

Beer 13 mei 2022 om 21:26

Bijna 2 jaar. En wat deed Dumoulin daar voor het team; buiten ongevraagd zijn kopmannenstatus opblazen?

Michelangelo 13 mei 2022 om 20:17

Met zulke ritten voel je je ineens weer wielrenner. Meedoen, koers maken, bepalend zijn.

Laat hem dit de rest van de giro doen. Niet te veel tijd verliezen in de andere ritten en voor je het weet sta je ineens ook in het klassement weer tussen de mensen.

FDJ 13 mei 2022 om 22:04

Klassement is nu gewoon van ondergeschikt belang. Laat hem weer vertrouwen krijgen in wat hij kan, genieten van het spelletje en lekker aanvallend rijden in de bergen.

Michelangelo 13 mei 2022 om 22:11

Een beetje al kruijswijk in 1 van zijn eerste giro’s. Tijd verloren inn1 van de eerste ritten en daarna met offensief koersen uiteindelijk een hele mooie giro en een mooi klassement.

Maar het begint met offensief koersen.

Tollpatscher 14 mei 2022 om 09:19

Deze wedstrijd duurt voor ALLEN 3 weken. Ik denk dat het een goede morele basis kan zijn om weer mee te spelen voor de knikkers.
Wat dat betrefd heeft hij twee goede stappen gezet.
Ik kan me dus alleen bovenstaand commentaar aansluiten.

Marik 13 mei 2022 om 22:10

Na zijn deceptie op de Etna werd Dunoulin verguisd op dit forum. En dan vooral omdat hij klaar zou zijn als renner, mentaal zeer zwak, hij zou meteen gaan afstappen enz. enz.
Ik vind het razend knap dat hij zich vandaag heeft opgericht. Lekker meedraaien in de kopgroep met een stel Medelanders, plezier maken en je ploegmaat uiteindelijk zien zegevieren. Dat, mijn beste medeflitsers, is mentale weerbaarheid. Tom heeft zichzelf (en zijn ploeg) vandaag een hele grote dienst bewezen.

Beer 13 mei 2022 om 22:39

Allemaal mooi; maar nog altijd mijlenver af voor een duurbetaalde ronde kopman die al jaren carte blanche krijgt.

horsm 13 mei 2022 om 22:56

@Beer, pffff… wat een suffe reactie. Alsof het probleem bij Dumoulin gemakzucht is.

Murcia 13 mei 2022 om 23:20

Een ander probleem is dat de reactie niks te maken heeft met de inhoud van de post van Marik. Terwijl die nergens spreekt over de afgelopen jaren maar puur een vergelijking maakt tussen eerder deze week en de prestatie van Tom nu en daar voor complimenten geeft komt er een statement dat juist vandaag negeert. Lijkt meer een reflex om juist op Marik te willen reageren.

Jean Dumas 13 mei 2022 om 23:23

In de Tour van 2020 kon hij ook als knecht 7e worden, nadat hij aan het eind van de eerste week door het ijs ging. Logisch dat een renner die zoveel emotie heeft losgemaakt reacties uitlokt.
Ik moet mijn uitspraak terugnemen dat Toms basis te smal is, want als je in een rit als gisteren tot de beteren behoort ben je fysiek in orde. Maar deze sport is de zwaarste ter wereld, dus als je het mentaal niet meer kunt opbrengen om de druk van het kopmanschap te dragen?

Marik 14 mei 2022 om 06:23

Mijn beste beer, het valt me op dat je bij Dumoulin altijd over zijn riante salaris begint en dat hij daar meer voor moet leveren. In jouw reacties over Dumoulin gaat het vrijwel altijd over geld. Het lijkt wel alsof jij het salaris van Dumoulin moet betalen. Maar het is duidelijk wat er aan ten grondslag ligt. Het steekt jou dat Dumoulin meer betaald krijgt dan Van Aert en dat Van Aert daar veel meer voor levert. Jij vindt het niet eerlijk en daarom blijf je maar doorzagen.

Beer 14 mei 2022 om 08:02

Dumoulin is een duurbetaalde kopman die daar al jaren niet voor levert. Z’n grootste prestatie van de afgelopen jaren kwam er in een oranje trui nadat hij in geel-zwart volledig z’n eigen koers mocht varen. Gisteren was dan de eerste keer dat hij bij Jumbo vol voor een ploegmaat knecht. Volgens mij is dat het parcours bij Jumbo de afgelopen jaren. Ik vind Dumoulin ook een coole gozer en toprenner, maar dat mag best benoemd worden.

Handige Harry 14 mei 2022 om 08:48

Beer denkt waarschijnlijk dat de prijsstijging van de honing een gevolg is van het hoge salaris van Dumoulin.

Marik 14 mei 2022 om 09:07

Het mag heus een keer benoemd worden beer. Echter is het van jouw kant inmiddels de 20e keer dat je het benoemt. Voor de rest verwijs ik naar mijn eerdere reactie in dit draadje.

Beer 14 mei 2022 om 09:34

Met het benoemen van Evenepoel ’s tekortkomingen heb je blijkbaar minder moeite. Dan zie ik je nooit met je vingertje in de lucht.

Marik 14 mei 2022 om 10:22

Ah gelukkig, daar is het eierdopje weer.

Beer 14 mei 2022 om 10:56

Krijg je weer een hypo Marik? Je lijkt Lefevere wel.

Cen Morawec 14 mei 2022 om 14:29

Ik was erg blij voor Koen, maar ik was niet dol, dat Tom vierde wordt.

Finish gisteren (met gesticuleren van Tom) herinnert  een beetje op Gent-Wevelgem 2021 als van Aert won en  Hooydonk de laatste “leadout man” was.  Maar, van Hooydonk is een knecht en Dumoulin is duidelijk de vedette van de ploeg en kopman. Volgens mij, niet nodige opoffering.

Michiel 14 mei 2022 om 15:13

Ik zit op de Beer lijn. Al dat oprichten van Dumoulin ook. Dat is alleen nodig wanneer je in een wak zat. Hij is veel te wisselvallig en nu na weer een oprisping aka oprichting ben ik blij voor hem maar ook niet meer dan dat. Ik neem dan ook geen woord terug van mijn kritieken

Mechia 13 mei 2022 om 22:46

Valt mij ook op hoeveel plezier hij ook beleeft aan deze zege. Een rol als knecht en dan met veel plezier koersen ligt hem veel beter denk ik.

Maenhout 14 mei 2022 om 08:20

Met het oog op deze etappe, vind ik het woord “knecht” misplaatst. Dit is teamplay zoals het hoort, je ploeggenoot helpen omdat die een betere spurt heeft.
Bij knechten gaat het toch meer om waterdragen, in de eerste uren van de koers aan het peloton sleuren enz.

Tripodboom 14 mei 2022 om 08:46

Een beetje loze opmerking. Koen de teamplayer, stille kracht altijd vrolijk. Kortom niets dan goeds. Als het Jantje Huppelepup was geweest zou Tom hetzelfde gezegd hebben.

Posterix 14 mei 2022 om 08:50

Dat vind ik ook. De renner die wint, heeft het kennelijk die dag van het hele peloton het meeste verdiend.

Wheely 14 mei 2022 om 09:16

Hoezo? Als Formolo de winnaar was dan had Tom dit natuurlijk nooit gezegd, ook al had die het overigens dan wel verdiend.

Posterix 14 mei 2022 om 12:02

Ik bedoelde hem meer in het algemeen, niet naar wie Tom het het meeste gunt.

Harie pot 14 mei 2022 om 12:01

Gewoon lekker fietsen. Jezelf druk op leggen kan altijd nog wel.

Anton van Valouwe 14 mei 2022 om 15:39

Waren ze eerder de ketonen vergeten of zo. Volledige ommekeer, met Bouman alert en scherp, van harte verdiend.