Tom Dumoulin kijkt tot Tokio: “Het voelt nu goed en ik heb er heel veel zin in”

Tom Dumoulin kijkt tot Tokio: “Het voelt nu goed en ik heb er heel veel zin in”

foto: Bram Berkien / Jumbo-Visma

Door Raymond Kerckhoffs & Maxim Horssels
dinsdag 18 mei 2021 om 07:00

Tot Tokio, verder kijkt Tom Dumoulin voorlopig niet. De Olympische Spelen en het herwonnen plezier zijn de reden dat hij na vier maanden terugkeert als profwielrenner.

“Als de Olympische Spelen volgend jaar waren, had ik misschien iets meer tijd genomen om een beslissing te nemen”, klinkt Dumoulin eerlijk. Vandaag stond hij de pers te woord naar aanleiding van zijn besluit weer om zijn wielerloopbaan te hervatten. “Maar die Spelen komen eraan en ik zou het mezelf verweten hebben als ik er later op terugkijk en het niet geprobeerd heb.”

“Soms moet je ook ergens voor durven gaan. Het voelt nu goed en ik heb er heel veel zin in. En whatever happens, happens. Zo sta ik er op dit moment in. Het allerliefste wat ik nu wil, is mij voorbereiden op de Spelen en daar voor het hoogst haalbare gaan.”

De olympische tijdrit is al op 24 juli. Tot welke prestatie is de 30-jarige Limburger met zo’n korte voorbereidingstijd in staat? Hij vraagt het zichzelf ook af. “Ik zou dit project niet hebben aangepakt als ik niet overtuigd was daar heel goed te kunnen presteren. Ik denk nog altijd het talent, de benen, de wilskracht en de mentale weerbaarheid heb om daar heel goed te presteren. Of het lukt is een tweede, maar ik hoop van wel.”

Ronde van Zwitserland
De eerste wedstrijd waar Dumoulin weer namens Jumbo-Visma aan de start zal verschijnen is de Ronde van Zwitserland, die begint op 6 juni. “In de Ronde van Zwitserland ga ik mijzelf in de tijdritten testen op alle fronten: voorbereiding, materiaal, benen, hoofd. Alles! Ik vind het gewoon heel mooi om weer naar Zwitserland te gaan. Ik ga een heel korte voorbereidingstijd hebben, maar ik hoop daar wel weer lesjes mee te nemen, die ik kan gebruiken tijdens de NK’s en de Olympische Spelen.”

foto: Bram Berkien / Jumbo-Visma

Dit artikel delen:

22 Reacties

Merlinappa 18 mei 2021 om 07:05

Dit is toch geen interview? Ik had meer verwacht met dat label interview erbij in ieder geval.

josemanuelfuente 18 mei 2021 om 07:35

Hij praat over een ‘project’. Vind ik toch geen uitdrukking voor een gevoelsmens.

Jean Dumas 18 mei 2021 om 07:36

Juist wel, gevoelsmensen moeten in het heden leven. Hij weet waarschijnlijk niet hoe hij erin staat als de OS voorbij zijn.

Xevar 18 mei 2021 om 07:36

Ik vind dat Jumbo zich toch veel te veel aan het lijntje laat houden door Dumoulin. De ploeg mag zich best wat harder op gaan stellen qua deadlines en eisen richting Dumoulin.

Hij weet dus blijkbaar na al die maanden nog steeds niet wat hij volgend jaar wil. Jumbo is op dit moment al volop bezig met de slectie voor volgend seizoen, en het wel/niet doorgaan van Dumoulin heeft flink wat invloed op wat er mogelijk is op de budget en versterkingen. Stel dat hij na de OS besluit er toch een punt achter te zetten, wat me niet onwaarschijnlijk lijkt. Dan komt er opeens een plekje en veel budget vrij. Maar tegen die tijd zijn alle goede renners al weg..

Panache 18 mei 2021 om 07:46

Dumoulin eist duidelijk geen plekje op volgend jaar. Mochten ze wel een plekje vrij houden dan is dat TJV’s beslissing op rationele gronden. Kortom spijkers op laag water.

Xevar 18 mei 2021 om 08:09

Dumoulin heeft vrij weinig te eisen want hij heeft nog gewoon een dik contract voor volgend jaar waar ook voor hem verplichtingen bij komen kijken(lees: hij moet koersen en kan niet een heel jaar thuis op de bank gaan zitten).

Als hij dat niet wil zijn er een paar opties:
– Of hij levert zijn contract in
– Of hij gaat akkoord met een sterk verminderd contract.
– Of hij gaat weer op onbetaald verlof net zoals de afgelopen maanden.

Wat het ook wordt, je moet het als ploeg wel nu al weten. Puur omdat het verregaande gevolgen heeft voor de mogelijke invulling voor volgend seizoen.

Marik 18 mei 2021 om 08:55

Ik denk dat TJV het juist precies goed doet zo. Als je er nu de druk op gaat leggen dan ben je hem kwijt. TJV durft juist los te laten en daar is visie en moed voor nodig. Juist dan kan het zomaar zijn dat alles weer in het pulletje valt.

Michelangelo 18 mei 2021 om 08:58

In alle realiteit, het zou mij verbazen als er ook niet over dit financiële gedeelte is gesproken. Aangezien dumoulin een behoorlijke hap neemt uit de begroting van de ploeg omdat hij met bepaalde verwachtingen is binnengehaald.
Het zou me wel verbazen als ze dat naar buiten zouden brengen…

Wheely 18 mei 2021 om 09:11

Wij kunnen vinden wat we vinden maar beide partijen zijn het duidelijk eens over deze te bewandelen weg. Spelen staan op 1 voor Tom, ploeg op 2 en daar zijn ze akkoord mee.

Miko1983 18 mei 2021 om 09:15

Ik denk dat Tom zich weleens vrij "nederig" kan hebben opgesteld m.b.t. contract en financiële eisen.

S.t.B 18 mei 2021 om 09:51

TJV zit waarschijnlijk op twee gedachten te hinken.
Enerzijds de publiciteitswaarde van Dumoulin. Daarvoor hoef je alleen maar de bombarie waarmee de pers op zijn come-back reageerde als graadmeter te gebruiken.
Anderzijds of Dumoulin als persoon en renner überhaupt wel in het TJV concept past.

Ook uit dit interview blijkt dat Tom weer zijn eigen plan trekt, en dat TJV achter de feiten aan loopt. In en buiten de koers blijkt hij moeilijk te controleren, tot frustratie van zijn ploegmaats en begeleiding.
Wil je die verhouding nog enigszins rechttrekken, dan moet je hem niet nog meer zijn eigen koers laten varen.

Zwitserland doet hij nu feitelijk als voorbereiding op de OS. TJV mag dus even de training verzorgen alvorens hij het echte werk voor een andere ‘opdrachtgever’ gaat verrichten.

Ik zou als TJV eisen dat hij daarna tenminste nog de Vuelta voor zijn echte broodheer gaat fietsen.

Michelangelo 18 mei 2021 om 10:21

Ik volg hier ook de Miko-lijn.

Het feit dat Tom met onbetaald verlof is gegaan terwijl hij zich misschien ook “ziek” had kunnen melden met een burnout. Het feit dat Tom overkomt als een intelligente en beschaafde kerel, die niet puur voor het geld lijkt te fietsen maar voor voldoening. Het feit dat TJV ook loyaal blijft en Tom de ruimte geeft (wederzijds belang overigens) om bedenktijd te nemen. En misschien wel het belangrijkste, dat de druk ook wel wordt ingegeven door het gigantische salaris wat hij kreeg (verwachtingen van buitenaf, verwachtingen van binnen de ploeg, eigen verwachtingen).

Ik zou er niet raar van op kijken als ook daar gewoon over is gesproken en Tom flink wat water bij de wijn heeft gedaan, maar dat er bij TJV niet zo in het openbaar over geld gepraat / geklaagd wordt als in sommige andere ploegen.

S.t.B 18 mei 2021 om 09:03

TJV mag Dumoulin nu wel iets meer stok achter de deur geven. Voor ultimatums vind ik het nog te vroeg, maar kan me voorstellen dat niet iedereen bij TJV even blij wordt van Toms ‘whatever happens, happens’ houding.

xistnc 18 mei 2021 om 10:45

Het gaat hier ongeveer 0,0 om TJV en volgens mij begrijpt TJV dat uitstekend. Nu StB cs nog. Vooral het contract van Tom met zichzelf is nu belangrijk.

Anders loopt het op dezelfde manier af als bijvoorbeeld Lieuwe Westra, waarmee ik toch flink wat parallellen zie. Die prostitueerde zichzelf ook als zijn uitgemergelde alter-ego en dat gaat goed zolang het goed gaat. En dan begint de miserie.

S.t.B 18 mei 2021 om 11:28

@xstinc

De parallel Tom-Lieuwe is vergezocht, en ook niet zo’n beetje. Zeg maar gerust Landslide vergezocht.

Het gaat wel degelijk deels om TJV, temeer omdat Tom een verleden heeft in eigenbelang voor ploegbelang laten prevaleren. Dan mag je als ploeg gerust een ‘tot hier en niet verder’ clausule inbouwen.

Stel je voor dat TJV het contract van elke renner ‘met zichzelf’ respecteert. Dan krijg je een totale chaos van verwende nesten die naar eigen willekeur hun wieleragenda, inclusief sabbaticals, gaan samenstellen.

Stoemper 18 mei 2021 om 09:09

Hoe dan ook Tom zit weer op de fiets en gaat voor goud! Na de olympische spelen zal hij de knoop moeten doorhakken.

Veloburto 18 mei 2021 om 10:33

Het is wel een beetje een drama queen he

Marik 18 mei 2021 om 10:38

En een hele goede wielrenner. Dus dan is de keuze om goed om te gaan met hem als persoon en rekening te houden met zijn karakter. Of om iedereen over 1 kam te scheren en hem vermanend toespreken en zeggen dat hij moet fietsen voor zijn geld. Welke aanpak zou het beste werken denk je?

Veloburto 18 mei 2021 om 13:13

Ik denk die eerste aanpak!

S.t.B 18 mei 2021 om 10:34

Voor de kopman die Dumoulin (nu nog) is kan ik me wel voorstellen dat er uitzonderingen worden gemaakt.
TJV moet alleen uitkijken voor de precedent werking n.a.v dit akkoord met Tom.
Andere TJV renners, met enig palmares, kunnen nu ook zomaar een eigen agenda gaan presenteren.

Vraag me sowieso af hoe Toms ploeggenoten op dit nieuws hebben gereageerd. Betwijfel of ze staan te juichen voor een renner die overduidelijk zijn eigen belang boven dat van de ploeg plaatst.

Joaquim Agostinho 18 mei 2021 om 13:59

Een beetje de krenten uit de pap halen, maar nu heeft de sponsor publicitair t/m de O.S. in ieder geval nog iets aan hem.
Wordt het een gouden of een ijzeren, meneer Plugge zit met zijn vingers tussen de deur en probeert van een drol een gebakje te maken. Wat maakt het uit, als Dumoulin het maar zijn zin heeft.

Joost Mehrtens 22 mei 2021 om 12:09

Met Tom heb je een Nederlandse GT winnaar in huis, dat heeft heel veel waarde, ik kan me voorstellen dat JV hem wat vrijheid geeft om volgend seizoen weer gemotiveerd te zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair