Tom Dumoulin kent ploeggenoten voor 2019
Tom Dumoulin kent zijn ploeggenoten voor 2019. Sunweb heeft namelijk het 25 koppen tellende team voor 2019 rond. Dat maakt de ploeg bekend op hun website. Tegenover het vertrek van zeven coureurs staat het aantrekken van negen renners, van wie Nicolas Roche en Jan Bakelants de bekendste namen zijn.
Naast Roche en Bakelants komt ook het Australische talent Robert Power over van een WorldTour-ploeg, namelijk Mitchelton-Scott. Zij moeten Dumoulin bij gaan staan in de grote rondes. Verder maken veldrijder Joris Nieuwenhuis, wereldkampioen bij de beloften Marc Hirschi en Duitse sprinter Max Kanter de overstap van het Sunweb Development Team. Cees Bol, Casper Pedersen en Asbjørn Kragh Andersen komen van het Continental- en ProContinental-niveau en hopen volgend jaar hun graantje mee te pikken in de klassiekers.Renners die vertrekken zijn ervaren krachten als Simon Geschke en Laurens ten Dam, die bij CCC een vrijere rol krijgen. Voor Lennard Hofstede en Mike Teunissen geldt hetzelfde bij Jumbo, terwijl Edward Theuns terugkeert naar Trek-Segafredo en Phil Bauhaus op meer spurtkansen bij Bahrain Merida hoopt. Tom Stamsnijder sluit het lijstje der vertrekkenden. Hij maakte donderdag bekend dat hij zijn fiets aan de wilgen hangt.
Selectie Sunweb 2019:
Asbjørn Kragh Andersen
Søren Kragh Andersen
Nikias Arndt
Jan Bakelants
Cees Bol
Roy Curvers
Tom Dumoulin
Johannes Fröhlinger
Chad Haga
Chris Hamilton
Jai Hindley
Marc Hirschi
Lennard Kämna
Max Kanter
Wilco Kelderman
Michael Matthews
Joris Nieuwenhuis
Sam Oomen
Casper Pedersen
Robert Power
Nicolas Roche
Michael Storer
Martijn Tusveld
Louis Vervaeke
Max Walscheid

Bakelants en Roche zorgen voor de nodige ervaring en zijn gewoon altijd hele goede krachten gebleken in hun oude teams die zelf ook af en toe een leuk resultaat in de wacht kunnen slepen.
Hirschi en Kanter zijn ook twee enorme talenten die samen met Storer en Hindley in principe over een aantal jaar potentieel de kopmannen zouden kunnen zijn van deze ploeg.
De enige naam die ik in dit rijtje echt niet kan begrijpen is Asbjorn Kragh Andersen, die was zelfs op PCT niveau bij Delko altijd al goed voor behoorlijk wat DNF-jes.
Er zijn wel heel veel talenten binnengehaald, maar de ondersteuning voor Kelderman, Oomen en Dumoulin is er niet echt beter van geworden.
Ik ben benieuwd hoe zij, dat gaan invullen wat betreft de GT's.
Daarnaast een Hindley is als 22-jarige al 32ste geworden in een zware Vuelta, die zal zich volgend seizoen ook wel weer wat meer kunnen laten zien. Storer reed een hele aardige ronde van Lombardije al en liet zich goed zijn in Yorkshire en Slovenie, ook die zal langzaamaan steeds belangrijker worden.
Qua heuvels/klimwerk lijken ze me door de aankopen zeker wel wat sterker te zijn geworden. En verder zit de groei hem waarschijnlijk vooral in de jongere gasten die allemaal steeds een stukje sterker worden. De tendens dat het zo'n matige ploeg zou zijn snap ik niet helemaal. Het zal komen omdat iedereen namen als Schachmann/Buchmann riep als ideale kandidaten, maar die waren nauwelijks haalbaar gezien het aantal kopmannen die Sunweb al heeft.
Maar er zijn 3 grote rondes en nog vele kleinere, klassiekers en andere koersen
En dat moet met deze selectie gebeuren, dacht het niet.
Ze kunnen met deze selectie meedoen voor 1 grote ronde maar voor de rest niets
Zeker niet als er ook nog renners geblesseerd of ziek zijn
Lijkt me niet dat van Aert op basis van 2018 of op basis van zijn huidige vorm aanspraak kan maken op een Sagan/Van Avermaet-achtige rol binnen de zeer brede selectie van Jumbo.
Maar verder zie ik het hebben van een absolute kopman niet als voordeel in de voorjaarsklassiekers. Zelfs Quick-step doet dat zelden. Voor Jumbo lijkt de beste tactiek me gewoon kijken wie er nog bij zitten en of je overtallen kan creëren tijdens de koers. Dus in zoverre zie ik gewoon niet waarom van Aert de kansen van een Roosen/Teunissen/Van Der Hoorn/Van Poppel zou moeten verkleinen. Overigens was Teunissen in de koersen waar hij een resultaat reed in mijn ogen geen tweede luitenant meer.
ik ben het met je eens dat ze bij Jumbo best de Quick-Step tactiek toepassen in de klassiekers met Van Aert-Van der Hoorn-Teunissen-Roosen. Maar je kan er gewoon niet om heen dat Van Aert een streepje voor heeft op de rest als het echt om de knikkers gaat. Hij is de enige van dat team die al bewezen heeft dat hij mee kan in de finales van de grootste klassieker (RVV, PR, GW en Strade Bianchi). Als de groten daar de voorhamer boven haalden was Van Aert élke keer mee en dat bij zijn eerste deelnames. Teunissen en Roosen zijn ook goeie renners, mét groeimarge, maar zij waren in de finales van die wedstrijden niet te zien.
Als het goed uitpakt geheel terecht. Je moet durven gokken en wat lalalala-teams sturen naar de (veels te veel) voor jou verplichte koersen. Wanneer het allemaal falikant misgaat en je helemaal onderaan staat met die gare punten boeit dat toch geen moer want die hebben nog nergens invloed op , haha.
Voor de voorjaarsklassiekers hebben ze geen directe kanshebbers, maar voor de AGR en LBL wellicht Dumoulin als outsider?
Ertegenover douwen ze ook gewoon Froome en Thomas in de tourploeg zonder dat ze giro rijden.
Naast S. Kragh Andersen zie ik daar toch niet echt iemand voor.
Uiteindelijk maken uitzonderlijke renners toch zelf het verschil. Ik heb sagan,cancellara,pantani, olano, indurain of contador nooit hun overwinningen zien boeken door de sterkte of breedte van hun ploeg. Dit is enkel een Sky/saai sprookje...