Tom Dumoulin denkt na over afscheidsfeest

zondag 16 oktober 2022 om 09:51
Tom Dumoulin denkt na over afscheidsfeest

foto: Cor Vos

Video

Tom Dumoulin beëindigde met terugwerkende kracht in augustus zijn wielercarrière. De 31-jarige Limburger wilde aanvankelijk nog één keer vlammen op het WK tijdrijden, maar daarvoor geraakte hij naar eigen zeggen niet meer in topvorm. Zaterdagavond was hij te gast bij het BNNVARA-programma Matthijs gaat door. Daar vertelde Dumoulin hoe het met hem is én dat hij denkt aan een afscheidsfeest.

De winnaar van de Giro d’Italia 2017 en de nummer twee uit de Tour de France 2018 gaf in gesprek met Matthijs van Nieuwkerk aan dat het goed met hem gaat. “Ik doe allemaal dingen die ik te weinig heb kunnen doen de afgelopen jaren”, lacht hij. “Afspreken met vrienden, biertjes drinken – soms iets te veel, haha – dat soort dingen. Ik ben ook veel naar concerten geweest, ook dat deed ik te weinig. Dat paste nooit in het programma. Nu ben ik naar The Rolling Stones geweest in de Amsterdam ArenA, de laatste keer De Dijk vorige week in Ziggo Dome. En deze zomer ben ik ook naar Rock Werchter geweest in België.”

Van Nieuwkerk probeert Dumoulin uit de tent te lokken door te stellen dat hij – als een van de grootste Nederlandse wielrenners allertijden – verplicht is om aan Nederland een afscheid te geven. “Ik ben niets verplicht”, kaatst hij dat lachend terug. “Áls ik ervoor kies om nog een laatste keer gefêteerd te mogen worden, dan ga ik dat zéker niet doen als een verplichting. Maar… Ik ben zes weken op reis geweest en nu twee weken thuis. Nu begin ik een beetje te landen en begin ik ook te denken: ‘Misschien zou het toch mooi zijn – zeker voor mezelf – om het toch een soort afsluiting te geven, mijn mooie en bijzondere wielercarrière.”

Bekijk hier de ode van Van Nieuwkerk aan Dumoulin


Bekijk hier de aflevering van Matthijs gaat door terug. Halverwege de uitzending zit het afscheidsfeest-moment.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Wheely 16 oktober 2022 om 11:17

Een eerbetoon aan Niki Terpstra was veel leuker geweest, muzikaal gezien had je er een avond mee kunnen vullen; “Ik heb mijn stoute schoenen aan” “Liefde voor de koers” “Als je wint heb je vrienden” en “Maximum Overdrive”.

4
Mwielerfan 16 oktober 2022 om 13:14

Take me down into the maximum

0
Wim Kruithof 16 oktober 2022 om 13:58

Voor Dumoulin vind ik The Glass Prison van Dream Theater meer gepast.

Overigens een mooi waardig eerbetoon van fenomeen van Nieuwkerk.

-1
De Rosse van Rostock 16 oktober 2022 om 10:58

Mooi eerbetoon, maar zou Tom dit zelf ook leuk gevonden hebben? De wat ongemakkelijke glimlach na het iets te joviale schouderklopje van Matthijs zegt, volgens mij, genoeg.

Dit is toch juist de “hysterie” waar hij niet zo goed mee om wist te gaan tijdens zijn carriere?

3
Thomas de Ruijter 16 oktober 2022 om 11:38

Hij zit er geheel vrijwillig lijkt me, en uiteraard is dit voor eenieder in het middelpunt ongemakkelijk, maar stiekem toch ook wel erg mooi. Ook voor Tom.

0
Maillot à Pois 16 oktober 2022 om 11:08

Zoals hij het zegt, lijkt hij alleszins nog niet heel erg concreet aan een afscheidsfeest te denken. Denk dat hij het eerder zegt om van de vraag af te zijn.

3
Marcel de Gendt 16 oktober 2022 om 12:18

Denk niet dat hij iemand is die graag in het middelpunt staat. Kan me niet voorstellen dat hij inderdaad een feestje voor zichzelf zou willen. De perfecte manier om af te komen van de lastige vragen van een TV presentator, maar vervolgens wel weer voer voor flitsers.

3
Draadband 16 oktober 2022 om 12:59

Afschuwelijk.

3
Comments 16 oktober 2022 om 14:36

Die slijmjurk van nieuwkerk die nu Tom wist te strikken. Erger kan niet.

3
Steven_E 16 oktober 2022 om 09:52

Om dan last minute te zeggen dat hij er toch niet bij zal zijn? Met een knipoog, want op zich respect voor de renner & mens.

1
Promiz Rigloc 16 oktober 2022 om 11:23

Ik heb niet zoveel met dat nationalistische gedoe in de wielersport, want ik supporter net zo hard voor een Colombiaan, Rus, Sloveen of Italiaan als voor een Nederlander of Belg. (Heb zelf twee nationaliteiten.)

Maar geef eerlijk toe dat toen Tom de Giro won ik wel een traantje heb weggepinkt. En al was het enkel voor dat moment, ik zal hem er altijd dankbaar voor blijven. ♥

1
Lars Maden 16 oktober 2022 om 12:24

Flauwekul die dubbele nationaliteit. Kies gewoon één land.

-9
ghostwriter 16 oktober 2022 om 13:14

Waarom zou je één nationaliteit kiezen? Je doet er niemand schade mee door twee nationaliteiten te hebben en het heeft voordelen voor personen die het hebben.

0
Ypuh 16 oktober 2022 om 12:03

Zou die dat wel aankunnen? Wielrenners zonder helm zijn als als bier zonder alcohol.

0
Julien Van der Aert 16 oktober 2022 om 12:27

Tom weet wel wat feesten is. Daar kan de doping controleur die hem tijdens carnaval vroeg in de ochtend kwam controleren over meepraten. ;)

0
Jean Dumas 16 oktober 2022 om 16:37

Tom denkt na …

0
Anton van Valouwe 16 oktober 2022 om 17:08

Plugge als ceremoniemeester, dan wordt het pas gezellig…

0
girardengo 17 oktober 2022 om 18:01

Mooie ode. De muziek van Morricone past er perfect bij.

0
Kopinkas 17 oktober 2022 om 18:40

Iets op het Vrijthof kan nog wel vrij tof zijn. Maar bij Dumoulin is het natuurlijk nooit in Kanne en kruiken.

0

Gewoon in de ‘Op’ t Broek’ in Kanne.

0
Kunst Kameraad 18 oktober 2022 om 00:31

wat een ondergang wat een vernedering

0

Headlines

Populair

Materiaalzone