Tom Dumoulin denkt aan deelname Tour de France: “Ik zie het als een bonus”

Door Nick Doup, zondag 27 mei 2018 om 15:51

foto: Sirotti

De Giro d’Italia is aan de slotdag toe, maar Tom Dumoulin zegt al na te denken over deelname aan de Tour de France. De kopman van Sunweb heeft aan het Algemeen Dagblad gemeld ‘naar alle waarschijnlijkheid wel’ te starten in La Grande Boucle.


“Maar misschien denk ik er over twee weken anders over”, voegt Dumoulin daar aan toe. Hij streed drie weken lang om de eindzege in de Giro d’Italia, maar werd in de laatste twee bergetappes overvleugeld door Chris Froome. Daardoor eindigt de Limburger als tweede in het klassement. Een deelname aan de Tour is extra. “Ik zie het als een bonus. De Giro was mijn hoofddoel”, aldus Dumoulin.

Vorig jaar reed Dumoulin, na zijn eindzege in de Giro d’Italia, geen Tour de France. In 2016 wist hij twee etappes te winnen in de Franse rittenkoers.

42 Reacties

Huubi 27 mei 2018 om 15:53

lijkt me onmogelijk om goed te presteren

krypton 27 mei 2018 om 15:54

Mooi. Gewoon doen. Eerst even goed uitrusten, hoogtestage en dan voor etappes gaan.

SprintMaster 27 mei 2018 om 15:56

Niet doen als klassementsrenner.

Fort 27 mei 2018 om 16:01

Had ik niet verwacht. Kan we wel voorstellen dat hij de Tour zonder druk of verwachtingen wil rijden, of voor Kelderman wil knechten “in return”. Zie hem liever de Vuelta doen!

Javier 27 mei 2018 om 16:01

@Krypton

Hmm dat scenario zou mooi zijn. Hoewel ik het niet waarschijnlijk acht, geen enkel groepje gaat wegkomen als Dumoulin daarbij zit, die status heeft hij ondertussen wel verworven.

Ik zie niet precies in wat voor rol hij dus zal gaan vervullen. Kopman? Lijkt me dat dat niet mogelijk is ivm de Giro. Luxeknecht voor Kelderman? Lijkt me waarschijnlijker. Misschien dat hij zich daarnaast ook nog op de tijdrit kan richten, en wie weer kan Sunweb de ploegentijdrit wel winnen.

Al met al een interessant experiment en ik ben benieuwd hoe zijn lichaam hierop zal reageren. Dan heeft hij daarna ook duidelijkheid voor mogelijkheden in de komende jaren

madeinstars 27 mei 2018 om 16:02

Als ie niet voor ’t klassement gaat kan het prima. In aanloop naar ’t WK is het logischer de tour te rijden dam de Vuelta.

Arema Pro Cycling Team 27 mei 2018 om 16:05

Voor etappes gaan!

jp.vanoosterhout 27 mei 2018 om 16:05

javier ze laten dumoulin heus wel gaan,als hij natuurlijk al een flinke achterstand heeft !

Scibby 27 mei 2018 om 16:06

Maar met wat als doel gaat hij daarheen? Rittenkaper of toch weer klassementsman?

Javier 27 mei 2018 om 16:10

Maar gaan andere vluchters ook willen rijden als ze zien dat Dumoulin ook in het groepje zit?

NCK17 27 mei 2018 om 16:10

Ik hoop dat hij gewoon in een vrije rol gaat. Gewoon kijken waar hij uitkomt. Kasseien etappe moet hem wel goed liggen.

oscarito1908 27 mei 2018 om 16:11

Eerst een week rust. Dan weer opbouwen. Gewoon als rittenkaper/meesterknecht naar de tour. Tom voelt zich niet te goed om te knechten voor Mattews of Kelderman.

Tuubke 27 mei 2018 om 16:12

Waarom zou het niet kunnen? Froome doet het toch ook?

AZH 27 mei 2018 om 16:13

Gewoon voor het klassement gaan. Niks te verliezen.

Johnny7 27 mei 2018 om 16:17

Gaan we weer hoor met die obsessie voor rittenkapers hier in NL. Kap er nou eens mee man. Deze kerel heeft de potentie om grote rondes te winnen. Ook de Tour. Maar dan volgend jaar. Dit jaar voor een klassement in de Vuelta gaan.

oscarito1908 27 mei 2018 om 16:41

Gaat hij niet doen Johnny. Dat past niet in de voorbereiding voor het WK.

Jean Dumas 27 mei 2018 om 16:43

Het is schokkend als je het Tourparcours ziet, in vergelijking met de Giro. Zware rit naar Alpe d’Huez, vreemde, tijdritachtige etappe van 65km naar Col de Portet, maar dan heb je het wel gehad met de bergen.

Tour 27 mei 2018 om 16:47

Gewoon als kopman natuurlijk !
De tour is dit jaar de Mickey Mouse tour voor serieuze ronde renners.
Thomas de Gendt heeft heel de tour in 1 week vakantie verkend.
Dus gewoon als kopman.

MME 27 mei 2018 om 16:57

Zie Dumoulin liever in de Vuelta! Met Kelderman en Oomen. In de Tour lekker voor etappes gaan met Matthews, Geschke

horsm 27 mei 2018 om 16:59

Hoera!

t731 27 mei 2018 om 16:59

Eens met johnny7. Het is zo simpel. Ten eerste stellen we vast dat je gewoon niet de Giro en Tour beide voor het klassement kan rijden. Daarna heb je twee keuzes:

– Als de tour veel tijritkilometers heeft óf als Froome voor de Giro kiest, stuur je Dumoulin naar de Tour en laat hem vervolgens de Vuelta knechten voor Kelderman om zelf bij het WK goed te zijn. Kelderman doet dan de Giro en Vuelta als kopman en Oomen doet de Giro als gedeeld kopman en Tour als knecht.
– In het andere geval laat je Dumoulin zowel de Giro als Vuelta rijden als kopman. Dan laat je Kelderman de Tour doen als kopman en de Giro als knecht terwijl Oomen de Tour en Vuelta superknecht is.

Zo maximaliseer je m.i. de winstkansen. Nu is het allemaal heel vrijblijvend, pappen en nathouden, we stellen 1 doel voor een renner en verder rijden ze maar wat rond zonder goed afgesteld trainingsplan en vooruit geplande hoogstestages. Wél de Giant-sponsoring stopzetten omdat ze niet ambitieus genoeg zijn in de marginal gains, en dan zo’n onprofessioneel koersplanningsbeleid hebben? Ik snap het ook niet, wil Dumoulin niet een overwinning of iig podiumplaats in de Vuelta op zijn palmares hebben? De WK tijdrijden heeft ie al, de Tour gaat niet lukken als klassementsman dit jaar, een ritoverwinning in de Tour heeft ie ook al meerdere van.

Geit in mijn Kelderman 27 mei 2018 om 17:00

@Jean Dumas. Naar welk parcours heb jij gekeken, naar dat van vorig jaar? Naast De etappe naar Le Grand Bornand is loodzwaar met de Romme en de Colombiere, etappe naar La Rosiere zeer interessant. Ook in de Pyreneeën gewoon drie volwaardige bergritten die voor verschillen gaan zorgen. En dan als side dish nog de aankomst op Mende waar het altijd oorlog is.

Dit is qua bergen het zwaarste tourparcours in jaren.

wielrenner 27 mei 2018 om 17:13

Wie gaat er dan mee als knecht voor de bergritten, Ten Dam?

mollemarijden 27 mei 2018 om 17:15

Welke absolute toppers zullen in de TDF starten die de Giro niet gereden hebben dan kunnen we kijken of die kans heeft?
Quintana, Valverde, Nibali, Porte, Uran,Bardet, Zakarin, Martin, Kruijswijk en Mollema
Daarnaast relatief weinig tijdritkilometers wederom

wilco zolderman 27 mei 2018 om 17:18

@t731, ik denk dat het wel kan. Zeker gezien de zwaarte van de Tour dit jaar. En hij heeft dat ook zo gepland. Dit gaf Danny Nelissen al aan tijdens uitzending Amstel Gold Race.

  • 1
  • 2