Tom Dumoulin: Amstel Gold Race en Vuelta a España op programma
Na het WK wielrennen is het de bedoeling dat Tom Dumoulin nog twee wedstrijden rijdt. Op zaterdag 10 oktober zal hij in zijn thuiswedstrijd de Amstel Gold Race starten. Anderhalve week later op 20 oktober is het de bedoeling dat hij aan de start van de Vuelta a España in het Baskenland staat.
Bronnen binnen Jumbo-Visma hebben aan WielerFlits bevestigd dat dit het voorlopige programma van Dumoulin is. Volgende week na de Tour de France wordt de knoop definitief doorgehakt.
Vuelta a España
Het plan dat Dumoulin ook nog de Vuelta a España rijdt, was reeds deze zomer gesmeed toen de nieuwe kalender werd voorgesteld. Jumbo-Visma zag al snel het nut in om Dumoulin dit jaar twee grote rondes te laten rijden. De Giro-winnaar van 2017 stond tussen juni 2019 tot augustus 2020 liefst 420 dagen buiten competitie door zijn knieblessures, parasieten in zijn darmen en de corona-lockdown. De technische begeleiding wilde dat hun nieuwe kopman dit jaar dan ook extra wedstrijdhardheid zou opdoen. Ze wilden echter eerst afwachten of Dumoulin wel fris uit de Tour zou komen.
Het is een goed signaal dat Dumoulin gisteren na de laatste Alpenrit zelf de conclusie maakte dat hij steeds beter in deze Tour de France gaat rijden. “Ik ben niet in supervorm aan deze Tour begonnen, maar het gaat wel steeds beter. Dat is een goed teken”, vertelde hij in La Roche-sur-Foron.
Dit betekent dat de Maastrichtenaar na drie weken koers op het allerhoogste niveau goed hersteld van zijn inspanningen. Na de Tour de France komt hij op de WK in Imola op zowel de tijdrit als de wegwedstrijd in actie. Bondscoach Koos Moerenhout heeft hem zelfs aangewezen als de kopman voor de wegwedstrijd.
Klassiekers
Daarna is de belangrijkste keuze of Dumoulin zich op de klassiekers of de Vuelta ging richten. De keuze is nu gemaakt om de Amstel Gold Race te rijden als enige wedstrijd tussen de WK en de start van de Vuelta.
Aangezien hij relatief fris uit de Tour lijkt te komen is de Vuelta nu een logische keuze. Steven Kruijswijk heeft na zijn breukje in het schouderblad in het Criterium du Dauphiné zijn programma noodgedwongen veranderd en zal nu in de Giro d’Italia starten. Primoz Roglic gaat normaal dit jaar geen tweede grote ronde meer rijden. Daarom wordt Dumoulin in de Spaanse ronde als enige kopman uitgespeeld.

Je wilt iemand die terugkomt van een blessure direct de Vuelta laten rijden, en als hij dat niet doet is er een conflict? Ok.
Dumoulin, Bennett, Gesink, Kuss, Vingegaard, Hofstede, Martens, Lindeman.
Evt 1 te vervangen door de Plus aks deze toch Vuelta kan rijden.
Alternatieven? Daarom mgl lindeman. Leezer is niet Wrs.
Of de plus evt.
Weinig andere smaken.
Laurens de Plus heeft de Giro op een haartje gemist. Zou in principe de Giro kunnen meerijden, maar heeft nul kilometer in de benen, dus voor de Vuelta absoluut een valide optie.
Bouwman, Foss, Harper, Kruijswijk, Martin, Pfingsten, Tolhoek en Van Emden doen de Giro, dus die vallen al af.
Dus hou je over : Zoals gezegd De Plus, Ballerstedt, Bennet, Eenkhoorn, Fisher-Black, Groenewegen, Hofstede, Jansen, Kuss, Leemreizer, Leezer, Lindeman, Martens, Roosen, Teunissen, Van Aert, Van den Hoorn, Van Veenendaal, Vingegaard, Wijnants.
En van dit laatste rijtje zijn er al een aantal namen die de kasseien zullen rijden, dus die vallen al af.
Roglic, Dumoulin, Bennet, De Plus, Gesink, Kuss en nog 2 zoals hierboven genoemd.
Dan denk ik aan Hofstede en Vingegaard of Foss.
Die tendens lijkt me permanent, tenzij er plots Italianen, Fransmannen of Spanjaarden opduiken met een geweldige tijdrit. Of er duikt een te dominante figuur die alles wint, maar een zwakke tijdrit heeft.
Ik denk zelfs dat een paar flinke tijdritten juist goed zijn voor de koers, omdat de pure klimmers dan moeten aanvallen.
Kijkcijfers zijn veel lager bij tijdritten. En dat betekent minder centjes...dus...
Het is eigenlijk jammer dat 'tijdrijders' zo lang de klassementen hebben gedomineerd, waardoor men soms ook nog eens denkt dat zo min mogelijk tijdrit het klassement spannender maakt. Maar wat al vaker genoemd is: meer tijdritten betekent dat de klimmers eerder uit hun hok moeten komen en de spanning wellicht alleen maar ten goede komt.
Vroeger schreef ik mee, maar dat doe ik niet meer. Ik pak mijn ipad erbij.
Kuss is ook gegroeid in deze ronde en van hem is bekend dat hij meer kilometers en wedstrijd ritme nodig heeft dan andere renners.
Ik sluit dan ook niet uit dat hij in de Vuelta nog beter zal zijn en dan ook bergop beter uit de verf zal komen dan Dumoulin.
Ik zou hem dan ook vooraf als schaduwkopman aanmerken.
De tijden van Marino Lejaretta zouden dan herleven toen de Vuelta nog voor de Giro en de Tour werd gereden!
https://www.teamjumbovisma.com/race-preview/news/team-jumbo-visma-with-general-classification-ambitions-to-giro-ditalia/
M.a.w. mooie verdeling van de kopmannen:
Kruijswijk: Giro,
Dumoulin: Vuelta
Roglic: LBL, WP
Van Aert: Roubaix & Vlaanderen
Roglic gaat definitiv niet Giro rijden dit jaar. Hij heeft het niet uitgesloten, om in Vuelta zijn rode trui te verdedigen. Maar afwachten. Ik denk, na TdF gaan we meer weten.
Roglic heeft voor het tourbeginn iets anders an sloveense media gezegt. Hij sluit namelijk Vuelta niet uit, maar dat hangt van TdF af. Dus, even afwachten. In het geval, dat hij Vuelta rijden wil, dan doet hij dat ook en als kapitein, om zijne rode trui
te verdedigen.
Als Roglic de Vuelta rijd dan lijkt het me verstandig dat hij niet voor het klassement rijd.
Denk dat hij beter gewoon lekker kan gaan genieten van zijn aanstaande zege.
Als Roglic Vuelta rijdt, dan alleen maar voor het klassement als kopman (of co-kopman) en als hij voelt, dat hij de Vuelta winnen kan.
BTW: AMSTEL word geen makkie, Pogacar gaat ook naartoe
Gaat Pogacar ook naar vuelta?