Tom Devriendt (4de) verbaast zichzelf in Parijs-Roubaix: “Nooit gedacht dat dit kon”

Tom Devriendt (4de) verbaast zichzelf in Parijs-Roubaix: “Nooit gedacht dat dit kon”

© Cor Vos

zondag 17 april 2022 om 19:32

Bij Intermarché-Wanty Gobert blijven ze op een wolk leven. Maar liefst zes renners eindigden in de top 25 van Parijs-Roubaix. De grootste verrassing was Tom Devriendt, die zowaar als vierde finishte. “Super mooi. Ik had nooit gedacht dat ik dit kon presteren vandaag. Voor mij was het geen dag in de hel.”

De 30-jarige West-Vlaming reed de hele dag in de aanval en geraakte op iets meer dan 110 kilometer van de finish voorop met onder meer Matej Mohoric, de motor van de ontsnapping. Ideaal om het Bos te overleven, redeneerde Devriendt. Maar wat verder was hij nog de enige die de Sloveen kon volgen. Tot die pech kende en Devriendt zowaar in zijn eentje voorop reed.

“Mohoric was met voorsprong de sterkste voorin”, deed Devriendt achteraf zijn verhaal. “We praatten ook veel onderweg. Hij wilde altijd maar sneller en sneller rijden. Dat was op zich geen slecht idee omdat ik me ook goed voelde, maar zo soupeerden we wel de medevluchters op. En toen hij dan zelf pech kende, zat ik plots alleen.”

Devriendt leidt in het Bos van Wallers-Arenberg – foto: Cor Vos © 2022

“Ik heb het toen iets rustiger aan gedaan, want ik wist ook wel dat ze zouden terugkomen. Daarna ben ik alles blijven geven om in de finale te geraken. Maar toen Dylan van Baarle ging, ben ik ontploft, waarna ik snel een eigen tempo heb gezocht om toch nog te overleven. Dat ik uiteindelijk nog voor de tweede plaats kon sprinten, is fantastisch.”

Een mooie dag in de hel, noemde Devriendt het. “Of ik al besef wat ik heb gepresteerd? Als je ‘in het moment’ zit, besef je dat niet goed. Maar dat zal nog wel komen. “Ik cijfer me snel weg voor de rest. Het is voor mij moeilijk om mijn eigen kans te gaan. Vandaag kwam ik dan toch eens in zo’n situatie terecht en het is me gelukt een mooi resultaat uit de brand te slepen.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Dikke Vrouw 17 april 2022 om 19:58

Roubaix is toch vreemde koers , geen 1 goeie uitslag in de laatste 5 jaar en je kan wel dit

Turtlehead 17 april 2022 om 21:40

Inderdaad een rare koers. Er is namelijk elk jaar een 'Devriendt', dat is wel opvallend.
Edit: Zie hieronder, zie ik nu…

djerkson 17 april 2022 om 21:41

Politt, Vermeersch, Turpin, het lijstje is idd lang.

Binda 17 april 2022 om 23:30

Martijn Maaskant niet te vergeten. Werd ook precies 4e.

platteprijs 18 april 2022 om 08:00

Maaskant kon veel meer, maar een paar zware valpartijen hebben zijn carrière genekt.

wimvl 18 april 2022 om 08:58

De verdiende winnaar, Dylan Van Baarle was vorig jaar buiten tijd aangekomen dacht ik. Gisteren was hij duidelijk de sterkste.

Cochise 17 april 2022 om 19:58

Leuk aan Roubaix, dat er elk jaar zo’n paar onbekende jongens zich voor eeuwig in het collectief geheugen rijden met een knalprestatie.

Murcia 17 april 2022 om 20:13

Klopt, het is de grote koers bij uitstek waar de vroege vlucht kan lonen. Zie vorig jaar Vermeersch bv. Dat Tom als 'kleine' renner hier een hoogtepunt heeft is hem van harte gegund want hij moest er een uitstekend niveau voor aan de dag leggen.

Cochise 17 april 2022 om 20:40

Politt en Dillier bijvoorbeeld ook. Die komen nu nog niet in de buurt van een ereplaats.
Je moet er inderdaad ook een dagje superbenen voor hebben. Die Casper Pedersen schat ik als renner normaal iets hoger in den Devriendt maar landt vanuit dezelfde ontsnapping op 17 minuten.

Romāns Vainšteins 17 april 2022 om 20:01

Wanty tankt hier een surplus aan zelfvertrouwen en hebben een kei-goeie ploeg.
Uitgesloten dat Grimay ook de keien van Vlaanderen en Roubaix aan gaat kunnen? Ik denk het niet.

Dikke Vrouw 17 april 2022 om 20:21

edit wf: let op je taalgebruik

Gunther Leonhardt 17 april 2022 om 21:07

Zes renners van Wanty bij de eerste 23 vandaag. Daarboven nog de overwinningen voor Girmay en Kristoff deze lente. Opmerkelijk.

VerstandOpNul 17 april 2022 om 21:46

De nieuwe Thomas Dekker!

the student 17 april 2022 om 22:00

Ik ben mega fan

Scott Sunderland 17 april 2022 om 23:56

Dit had ik inderdaad niet verwacht van Devriendt nee. En ook al zal hij zo’n prestatie misschien nooit meer kunnen herhalen, deze uitslag staat mooi geschreven. Nobele onbekende die de rol van held op zich neemt.

Headlines

Materiaalzone

Populair