Tom Boonen: “Plannen voor comeback waren concreet, tot corona kwam”

dinsdag 1 september 2020 om 09:24
Tom Boonen: “Plannen voor comeback waren concreet, tot corona kwam”

© Cor Vos

Tom Boonen kwam gisteravond in Vive le Vélo nog een keer terug op zijn comebackplannen. Die waren wel degelijk reëel, vertelde hij. “Ik vroeg me af hoe moeilijk het zou zijn om op mijn 40ste nog op niveau te geraken.”

“Was dit niet gewoon om de pers op stang te jagen?”, vroeg presentator Vannieuwkerke in het praatprogramma aan Boonen. “Helemáal niet”, klonk het fel. “Al is het wel heel stom gegaan. Ik had er zelf nog niet bij stilgestaan dat ik een comeback zou kunnen of willen maken. Maar toen zeiden ze mij: als je dan toch gaat trainen, waarom doe je niet meteen een comeback? Opeens was het aan het bollen en waren er concrete plannen.”

“Ik was getriggerd en vroeg me af hoe moeilijk of makkelijk het zou zijn om weer op dat niveau te komen, want ik word 40 dit jaar. Ik dacht: misschien wil ik dat wel doen. Maar toen was het half maart en was er opeens corona en toen is alles stilgevallen.” De plannen zijn ondertussen definitief opgeborgen. Boonen gaf aan de voorbije maanden amper nog gefietst te hebben.

Dit artikel delen:

37 Reacties

Marik 1 september 2020 om 09:29

Ik denk dat het voor Tom heel goed is dat Corona kwam, op je 40e een comeback maken, wat ga je dan nog presteren?

0
lander luypaert 1 september 2020 om 09:44

Hij zei dus ook nog wat hier niet in staat. Dat het niet de bedoeling is om te presteren maar gewoon bollen in het peloton. en kijken of hij dat niveau nog aankan. Het was nooit zen bedoeling om nog eens te strijden voor Parijs- Roubaix etc :)

0
Maillot à Pois 1 september 2020 om 10:06

@lander
da’s toch niet helemaal wat ik begrepen heb.
Hij zei weliswaar dat hij niet de pretentie had te denken dat hij zomaar Wout en Mathieu kon kloppen, maar op de vraag van Vannieuwkerke: “Maar jij bent toch niet het type om zomaar in het peleton mee te bollen?” was het antwoord toch een duidelijke “Nee, zeker niet.”

0
vanSpringel 1 september 2020 om 13:08

Presteren ? daar praat ie niet over. Kan me best voorstellen dat hij dat had willen doen. Nadat ikzelf bij de KNWU gestopt was met koersen, ben ik nog jaren daarna 50+ gaan rijden bij een provinciale Brabantse Wielerfederatie. Hartstikke leuk, maar da’s persoonlijk.

0
peterwinnen 1 september 2020 om 09:31

Het heeft altijd iets treurigs, toppers die op latere leeftijd nog weer terug willen keren. Alsof ze hun draai in de samenleving niet kunnen vinden. Wat op zich nog wel weer heel begrijpelijk is ook. Als ik met mijn zoontje voetbal, heb ik bovendien ook altijd de indruk dat ondanks mijn 49 jaar Oranje nog haalbaar is. En als Tom het echt heel leuk vind, doen. Maar toch.

0
Maillot à Pois 1 september 2020 om 10:03

Dat gaat er snel uit, als je zoontje wat ouder wordt en algauw sneller en beter is dan jij ;-)

0
peterwinnen 1 september 2020 om 10:10

oh, maar ik denk dan dat we met zn tweeën in oranje staan he ;-) (je hebt gelijk)

0
Arie den Blanken 1 september 2020 om 09:31

Was ondanks de nauwelijks iets aan de amusementswaarde bijdragende Marijn de Vries weer een leuke Vive le Vélo, in ieder geval een stuk amusanter dan de Avonetappe.

0
lander luypaert 1 september 2020 om 09:47

Klopt, ik vond het 1 van de leukste afleveringen tot nu toe. Ik kijk ze allebij ik moet wel eerlijk bekennen dat er nog maar nauwelijks gepraat wordt over de wedstrijd die gereden is maar wel over veel andere dingen. In de avondetappe praten ze net veel over de etappe die gereden is en dat vind ik dan wel weer leuk. Ieder zijn mening natuurlijk :)

0
Beekman 1 september 2020 om 10:34

@Arie, dat ligt ook aan de vragen die haar gesteld werden, dus weinig of van inhoud. Daarbij vind ik haar toch een mooie verschijning geworden, iets voller gezicht, nou voor een onderonsje met haar zou ik niet afwijzen.

0
Murcia 1 september 2020 om 10:45

Alles is beter dan de Avondetappe waar Dione al giebelend braaf de vragen van de cue kaartjes afwerkt en nooit op de antwoorden in gaat. De Martosaurus wist er wel altijd een programma van te maken waar je naar bleef kijken. Boonen was gisteren ook een prima gast omdat hij niet bang is om zijn mening te geven. Toen Marijn vol lof was over de sprintstrategie bij Trek, vond hij dat onzin en liet dat ook duidelijk merken.

0
Elvs 1 september 2020 om 11:47

@Murcia, en wat te denken van gisteravond. Ducrot en Dekker hadden een discussie over de koers, zijn de letterlijke woorden van Dione:

“Zo kunnen ze nog wel een tijdje doorgaan dus ik grijp maar in. Herman?”

Er zou eens een inhoudelijke discussie gevoerd worden in de avondetappe zeg, vreselijk…

0
Veloburto 1 september 2020 om 12:23

Dat gesprek was echt genant idd. Al moet ik ook zeggen dat Ducrot ook een beetje een rare opmerking maakte: ‘als je te vroeg op kop komt in een sprint, met wind tegen, dan win je de sprint niet….of ik word ik nu te technisch” Pfff, man o man

0
Romāns Vainšteins 1 september 2020 om 09:36

Laat Tom Boonen aub vaker commentaar geven en duiden. Zijn accent is af en toe wat straf maar hij zit vol met passie voor de sport, anekdotes, jargon, grappen, neveninteresses (waar van Bellegem er precies 0 lijkt te hebben) , alles.

0
moa 1 september 2020 om 10:38

… als het over hemzelf gaat …

0
Gelei 1 september 2020 om 11:40

Idd, kan bepaalde acties, gedragingen in het peloton perfect inschatten en uitleggen. Zijn humor is sowieso een plus.

0
Domestique 1 september 2020 om 11:40

Hij praat inderdaad wel erg graag over zichzelf en hoe goed hij was, maar anderzijds heeft hij ook wel een goeie kijk op de wielrennerij en brengt hij het allemaal ook nog eens vlot onder woorden.

On: de laatste jaren van zijn carrière was het al wat aanmodderen, ook wel omwille van heel veel pech (wat ook wel vaak samengaat met al iets minder zijn).

Ondanks zijn bijna-winst in Roubaix en podium op het WK in ‘16, wilde Quick-Step er al min of meer vanaf en had je niet meer het gevoel dat hij nog het verschil kon maken. Wellicht omdat hij wat minder was dan in zijn topjaren, maar ook omdat hij voorbijgestreefd werd door mannen als Cancellara en Sagan.

Zoveel jaar later zal dat er niet beter op geworden zijn, dus gewoon lekker genieten van je pensioen als wielerheld, Tom.

0
vanSpringel 1 september 2020 om 15:38

@Beekman. Ik ken de man Rompelberg. Natuurlijk van 1x Mallorca tijdens verblijf in ’t voorjaar in Magaluf. 1x omdat ik toen direct begreep dat die omgeving niet ideaal is om op dat eiland een goed trainingsweek in het voorjaar te houden. Fred doet zijn uiterste best om ’t iedereen naar zijn zin te maken.
En dan geld meebrengen om in een profploeg te mogen zitten. Breek me de bek niet open van de renners die ooit bij het oude IJsboerke reden. Die kregen als salaris een groot deel uitbetaald in diepvriesproducten waarmee ze na de training langs de deuren moesten. Zie je het voor je, diepvriesproducten zoowals; frikandellen, kroketten, ijzen, erwten, en wat al dies meer zij. En dan nog maar gezwegen over de renners die nog niet zo lang geleden in Italie via de achterdeur een stevig deel van hun startsalaris dienden terug te geven aan de ploegleider. Er zijn zo van die sportfanaten die er alles voor over hebben om als beroepssporter deel te nemen aan wedstrijden. Waarom … ? Alles een keer proberen mee te maken, status ? zeg ’t maar, ik weet ’t niet.

0
chasse patat 1 september 2020 om 10:00

Laat iedereen toch vooral doen waar hij plezier aan beleeft. Als Tom er plezier aan beleeft om nog in het peloton rond te fietsen op zijn niveau dan is dat toch schitterend? Een echte liefhebber. Van mij mag Rebellin ook nog even doorgaan voor zolang hij er plezier in heeft.

0
odiel 1 september 2020 om 10:30

Er zijn niet veel voordelen aan corona, maar dit is er wel één…

0
Beekman 1 september 2020 om 10:32

Zo een beetje als Davide Rebbelin, of hoe heette die andere flapdrol die op ca. 50 jarige leeftijd nog eens Parijs Roubaix wilde rijden, Tafi? Laat dat soort domme dingen achterwege, hoe goed je ook geweest bent, dat komt op die leeftijd niet meer terug.

0
Lalsacien 1 september 2020 om 13:12

Andrea Tafi, inderdaad. Daar moest ik ook direct aan denken.
Kim Clijsters is trouwens ook bezig met een comeback…

0
FDJ 1 september 2020 om 10:53

Het mooiste moment vond ik dat hij Marijn de Vries even op haar plaats zette over de sprinters bij Trek Segafredo. De Vries, die bij de plaatselijke Groen Links niet zou misstaan, vond het natuurlijk weer prachtig hoe de drie snelle mannen van Trek het onderling maar moesten uitmaken wie er welke dag mocht sprinten en dat dit zo reuze modern is blabla.

Tom Boonen: Het werkt gewoon niet.

Kortom: "Hup in je hok Marijn de Vries."

0
Ramon van de Ree 1 september 2020 om 11:02

Marijn de Vries wordt gesponsord door Trek dus is ze niet onpartijdig als het om team Trek-Segafredo gaat. Heeft weinig met Groen Links te maken, eerder met haar bankrekening.

0
Gr.R. 1 september 2020 om 11:42

Het zijn twee verschillende visies, die allebei kunnen werken. Zoals Boonen niet luisterde en het: mijn mening is de juiste mening, eruitbralde, dat was ontzettend genant.

0
platteprijs 1 september 2020 om 12:43

Hoe dan ook, even van tevoren had je in de rennersinterviews kunnen horen dat ze bij Trek al voor de start hadden afgesproken om voor ‘Eddy’ Theuns te rijden. Blijkbaar heeft van Nieuwkerke op dat moment niet naar zijn eigen programma zitten luisteren. Net zo min als De Vries en Boonen hebben opgelet.

0
Maillot à Pois 1 september 2020 om 14:05

@platteprijs

Dan nog blijft Boonens standpunt geldig hé: hij vindt dat je niet voor de start van de rit moet beslissen, maar het voor de hele ronde moet beslissen en telkens met dezelfde persoon moet sprinten om er automatismen in te krijgen.

Marijn De Vries verdedigde de visie van Trek, en Tom Boonen zei dat hij vond dat die niet werkte. Ik zie niet in wat daar genant aan is, even min vind ik dat ‘op haar plaats zetten’ of ‘niet luisteren’. Als Steven De Jongh daar had gezeten om de tactiek van Trek uit te leggen, had hij net hetzelfde gezegd. Zou dat dan ook ‘Hup, in je hok, Steven’ geweest zijn?

0
Dolfy 1 september 2020 om 11:20

Zou Boonen wel eens Coneheads hebben gekeken? :)

0
Romāns Vainšteins 1 september 2020 om 11:22

Ik denk dat het dat of Herman van Veen/Bjarne Riis was, hmmmmm. Dan maar de cone heads.

0
Dolfy 1 september 2020 om 11:32

Van Veen is toch meer Lambik, nog wat haar aan de zijkant… :-)

0
girardengo 1 september 2020 om 11:59

De stayer Guillermo Timoner heeft ooit zelfs op zijn 58e nog een (niet erg gelukte) comeback gemaakt. Dus Rebellin is nog jong genoeg, laat staan Boonen;-)

0
Lalsacien 1 september 2020 om 13:14

Rebellin is “gewoon” blijven doorfietsen. Zoiets als Oscar Sevilla.

0
vanSpringel 1 september 2020 om 13:20

En wat gedacht van Flavio Pasquino ? Die was jaren geleden zo gepassioneerd beroepswielrenner te worden op 39 jarig leeftijd, dat ’t ‘m nog gelukt was ook.
Ik vind dat prachtig, je droom na te jagen, en deze te verwezenlijken.
Zie: https://www.procyclingstats.com/rider/flavio-pasquino/2012

Echter: “bezit van de zaak, is het einde van het vermaak”.

0
FDJ 1 september 2020 om 13:36

Flavio droomt nu over een leven als complotgekkie. Compleet de weg kwijt. Voor de mensen die vragen waarom. Zijn Facebook bekijken is de vraag beantwoorden.

0
Beekman 1 september 2020 om 13:56

@vanspringel wat heet beroepsrenner op die leeftijd. Wellicht al eens van Fred Rompelberg gehoord, degene die het langst beroepsrenner geweest is, althans de licentie had, behoorde zelfs ooit bij het Raleigh team van Peter Post, maar dat dank je de koekoek, die bracht zelf geld mee om in een ploeg te mogen zitten.

0
Paul Bus 1 september 2020 om 15:31

@FDJ je hoeft niet iemand direct complotgekkie te noemen als hij een afwijkende mening heeft,zo compleet de weg kwijt is uw visie,hij heeft een andere.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone