Tom Boonen over Belgische WK-selectie: “Ik had Philipsen en Van Aert nooit samen meegenomen. Nooit”
foto: Cor Vos
donderdag 3 augustus 2023 om 08:06

Tom Boonen over Belgische WK-selectie: “Ik had Philipsen en Van Aert nooit samen meegenomen. Nooit”

Tom Boonen heeft zich kritisch uitgelaten over de WK-selectie van de Belgen. De oud-renner, zelf ook oud-wereldkampioen, heeft aangegeven dat hij Wout van Aert en Jasper Philipsen nooit beiden zou meegenomen hebben. “Ik vind dit ook een beloningsselectie.”

In de podcast Wielerclub Wattage kreeg Boonen de vraag of er een van de drie Belgische kopmannen, Remco Evenepoel, Van Aert en Philipsen, een trede hoger staat. “Ik denk het niet”, begon de Belgische oud-sprinter zijn relaas. “Ik vind dit ook een beloningsselectie. Er zijn geen knopen doorgehakt. Ik had nooit Jasper en Wout samen meegenomen naar een WK. Nooit.”

“Ze verdienen het allebei hard. Daar gaat het niet om. Maar dat het tactisch moeilijk wordt? Absoluut”, ging Boonen verder. “De taak van een selectieheer is om conflicten te elimineren voor de wedstrijd. En neem het van mij aan: die conflicten zullen er zijn. Dat is niet gebeurd. Neem 2 renners met hetzelfde profiel om de finale te rijden en het kan niet anders dat er ergens iets zal zijn dat niet comfortabel is voor een van hen. Dat wil je niet.”

 

 

‘Wout valt tussen wal en schip’
Een van de andere gasten aan de tafel, Dirk De Wolf, voorspelde daarbovenop problemen als het tot een sprint komt en Van Aert en Philipsen nog in de groep zitten. Boonen ging akkoord: “Ik begrijp dat je mensen wil meenemen. Zeker Jasper, die er na de Tour uitermate is bijgekomen. Ik ken hem en ik gun hem dat heel hard. Maar je kunt niet met 2 mannen naar het WK gaan om de sprint te rijden. Dat komt nooit goed. (…) Je wil sprinten als je de aankomst ziet, niet de sprint lanceren. Ik had het niet gedaan.”

Vervolgens pikte ook Jan Bakelants in, die een aparte rol ziet voor Van Aert aanstaande zondag. “Wout valt tussen wal en schip. Hij moet de koers vroeger openbreken en dat vind ik respectloos tegenover Remco Evenepoel. Hij is de uittredende wereldkampioen. Evenepoel is geen renner meer tegen wie je zegt: je mag het proberen van ronde 5 tot 3 voor de finish, dat is je zone. Evenepoel is momenteel de beste Belgische renner. Als hij in de laatste ronde wil gaan, dan heeft niemand daar iets tegenin te brengen.”

 

 

 

 

RIDE Magazine
40 Reacties
03-08-2023 09:40
Ik volg wat Romans hierboven zegt. Wout moet net als in de Tour al vroeg heel aanvallend koersen. Maar belangrijk: samen mét Remco. Ze moeten een situatie creëren waarbij ze samen al snel met een klein groepje sterke mannen overblijven. En ja, wellicht zitten MVDP, Pogacar, Asgreen, Pedersen, Van Baarle daar ook nog bij. Maar met hun tweeën kunnen ze dan het spel beginnen spelen. Dat is voor Wout volgens mij zijn beste kans om wereldkampioen te worden. Ook voor Evenepoel is dat een gunstig uitgangspunt. Philipsen kan dan perfect achter de hand gehouden worden in de groep daarachter.
    03-08-2023 09:42
    Heel interessante piste
    03-08-2023 09:54
    Heel interessante piste, als je in de playmobiel wereld leeft, waar je alle poppetjes neer kan zetten zoals je wilt. In de grote mensen wereld gebeuren onverwachte dingen. Zoals Matje in de gevangenis en Remco wereldkampioen.
    03-08-2023 09:57
    Ze kunnen het gewoon forceren met een forse duo attack, niks Playstation
    03-08-2023 12:13
    Een elite groep waar wva en evenepoel beide inzitten is zeker een realistisch scenario. Als het een zware en eerlijke koers is zal dit automatisch tot stand komen.
    Evenepoel die de forcing voert en wva die meeschuift in de reactie met mvdp/pogacar en dergelijke.
    Het wordt een evenwichtsoefening: welke situatie is goed genoeg opdat België tevreden is? Als evenepoel met mvdp weg is: ben je dan tevreden?
    Het vraagstuk van de drie kopmannen zal vanaf heden elk jaar terug komen, en als we dan geen uittredend kampioen hebben en dus een plaatsje minder wordt het wel een heel moeilijk vraagstuk.
    03-08-2023 12:22
    duo attack??? Gekke wereld waarin dat kan plaatsvinden, ik ken die wereld niet. Als er één gaat, moet de ander blijven zitten natuurlijk, waar ligt 'm die duo in?
    03-08-2023 13:06
    Een duo-attack geloof ik ook niet in. Als evenepoel versnelt op een helling en bvb mvdp, pogacar, asgreen, Bettiol reageren dan zie ik wva wel mee schuiven waardoor ze met twee in een kopgroep terecht komen.
03-08-2023 08:58
Evenepoel moet toch juist vroeg gaan?

Als die wacht tot de laatste ronde hebben de toprenners geen enkel dilemma om te reageren en op explosiviteit krijgt hij een MvdP er nooit van zijn leven af.
    03-08-2023 09:32
    Met Evenepoel en Wout had je twee verschillende scenario's. Evenepoel moet inderdaad vroeger gaan en de sterkere sprinters er af rijden, Wout had vervolgens op het wiel van iedere achtervolger gaan zitten en mocht die het gat op Evenepoel dichten, wat je al niet snel doet, dan kon Wout het afmaken.
    Met Philipsen er bij wordt de rol van Wout ingewikkelder.

    Ben oprecht heel benieuwd hoe dit gaat worden.
03-08-2023 11:48
Snap niet dat Greg van Avermaet niet is geselecteerd.
03-08-2023 08:55
Kortom, van Aert moet, zoals vorig jaar Evenepoel deed, een situatie van een voldongen feit creëren: vroeg weg met een groep of alleen. #nietzomakkelijk. #gunfactor
    03-08-2023 10:42
    Je geeft gewoon Wout de vrijheid. En als alles op het einde bij elkaar zit, trekt hij de sprint aan voor Jasper. Ik zie het probleem niet echt.
03-08-2023 09:27
Rollen WvA en Revket omdraaien natuurlijk, die eerste vroeg en de 2e op het ultieme moment, de student vd spurt.

Wout is hier de vrij inzetbare joker, die is net papa en heeft een gemankeerde voorbereiding, duh.

Evenepoel is geen renner meer die per se rondes vh einde moet gaan. Kan wel, hoeft niet.
03-08-2023 13:23
Ik hoop zo 100% dat van Aert wereldkampioen wordt. Sowieso een glansrijke kroon op zijn palmares, maar ook heerlijk om alle bashers te logenstraffen. Van Aert heeft zich al veel meer bewezen als kopman én knecht dan de gladiator Philipsen met zijn rare fratsen en hooghartigheid.

Alsjeblieft, mag het van Aert zijn zondag.
03-08-2023 08:44
Ik ben wel benieuwd hoe het tactisch plan van de Belgen eruit gaat zien. De drie kopmannen zullen eigenlijk allemaal een andere koers willen hebben.
03-08-2023 09:24
Wielerclub Wattage, altijd een machtige podcast !
    03-08-2023 10:20
    Tom Boonen en 3 clowns.
03-08-2023 09:27
Volg vaak Boonen zijn mening, maar hier zou ik ze gewoon alle 2 meenemen naast Evenepoel. Uiteindelijk 3 sterke renners met elk hun wapens die, afhankelijk van het koersverloop, kunnen scoren of waarmee je kan pokeren.

Wat als Philipsen na 150 km tegen de grond gaat of de rol moet lossen na een lekke band? Of de koers zwaar is geweest en hij er niet meer bij zit aan het einde? Dan denk ik dat je blij mag zijn dat je Van Aert mee hebt om in een groepje te sprinten.

Omgekeerd kan het zijn dat het toch niet zo’n lastige koers blijkt, en alle rappe mannen er nog bij zitten aan het eind. Of Van Aert samen met andere VDP’s een hele dag koers heeft proberen te maken, maar ze er niet van af raken. Of Van Aert VDP volgt op het laatste klimmetje, maar de rest van het peloton hen weer terugpakt voor de meet... Bij zulke scenario’s ben je blij dat Philipsen er nog zit.

Gewoon de 3 beste Belgen voor dergelijk parcours. en de kans dat er uiteindelijk echt moet gekozen worden of een frisse Philipsen of Van Aert gaat sprinten, lijkt mij kleiner dan dat het niet gebeurt en de koers zelf de keuze heeft gemaakt.

Hoe leg je trouwens uit dat je bv. Philipsen thuis laat na dergelijke Tour waar hij de allersnelste was en met zo’n WK-parcours?

Tot slot weet je ook nooit hoe ieders conditie uiteindelijk is 2 weken na de Tour en na misschien wel een hele dag in de regen op een tricky parcours. Misschien is de vorm van Philipsen al wat in dalende lijn, of heeft Van Aert de ‘roze wolk’ toch niet zo goed overleefd. Beter Philipsen dan pakweg nog een extra knecht als Declercq of Serry, denk ik dan.
03-08-2023 09:20
Tactiek lijkt me simpel simpel. Evenepoel gaat vroeg, alle andere favorieten zullen meespringen inclusief Van Aert. De laatste kan wachten op de sprint en de rest rijdt mee. Philipsen voor mochten ze het niet redden.
    03-08-2023 09:50
    Klinkt eenvoudig en dan gaat laporte … I wie reageert dan? Evenepoel op een bochtig, nat parcours wordt hem niet en VAert wil niet reageren aangezien het Laporte is. Philipsen helemaal niet, want die rijdt zijn eigen race.
    03-08-2023 09:55
    Pedersen, VDP en Pogacar zullen ook niet zo snel iemand laten rijden. In die situatie zit Van Aert in de zetel om weer mee te springen. In die situatie kan hij de hele wedstrijd zich laten meeglijden.
03-08-2023 09:21
Meerijden als in ronddraaien met Evenepoel
03-08-2023 09:26
In het voetbal zeggen ze toch ook gewoon dat je altijd je beste spelers moet opstellen. Spreid de kansen in het geval van de Belgische selectie. Alle andere landen mogen gaan uitzoeken hoe ze dit machtsblok gaan bestrijden; in alle denkbare scenario's hebben onze Zuiderburen een enorme kanshebber. De Verenigde Naties moeten er aan te pas komen om België een halt toe te roepen. Slim gespeeld Sven!
    03-08-2023 09:46
    Ja, maar je moet ook niet met 3 centrumspitsen spelen
    03-08-2023 09:58
    @Velo, 3 spitsen is een selectie met Philipsen, Merlier en de Lie, Nu spelen ze met 1 centrumspits, 1 schaduwspits en een aanvallende middenvelder. Bovendien wil je ( bij een niet Belgische WK) als bondcoach niet achteraf te horen krijgen "als we renner a/b/c mee hadden als kanshebber dan was dit nooit gebeurd. Al is het aannemelijk dat ze dat verhaal in België sowieso gaan vertellen, ongeacht welke niet-belg er met de titel van door gaat.
    03-08-2023 10:05
    Nee, in het voetbal stel je je beste elftal op. Dat kan net iets anders zijn. Al denk ik dat er in dit geval een probleem wordt gemaakt wat er in de realiteit van de wedstrijd waarschijnlijk niet is.
03-08-2023 10:11
Ik zie geen enkel scenario waar Philipsen wereldkampioen wordt, maar de bondscoach durfde het wellicht niet aan om hem thuis te laten na zijn sterke tour. Begrijpelijk, dat wel.
03-08-2023 11:36
Ik denk persoonlijk dat Evenepoel, van Aert meer in de weg rijdt dan dat Philipsen dat doet.

De combi Philipsen (afstoppen, linkeballen op sprint) / MvdP (aanvallen) was tijdens Roubaix toch behoorlijk succesvol en ik denk dat de combi Philipsen / WvA dat op eenzelfde manier zou moeten kunnen zijn op dit parcours. Probleem voor Wout is meer dat er een behoorlijk gedreven mannetje die rol als aanvaller al erg graag op zich neemt.

Wout moet gewoon hopen dat er dit keer wel gereageerd wordt als Remco gaat en dan zorgen dat hij erbij zit. Vanaf dat punt kunnen ze gaan voor "rolling attacks", daarin moet hij z'n kans pakken. Mocht het dan echt allemaal weer bij elkaar komen dan zit hij inderdaad met Philipsen, maar dat is dan gewoon hoe het is. Matthieu had in Roubaix ook de sprint moeten aanttrekken in dat scenario. Aan Wout de taak om voor die tijd al all-in te zijn.
    03-08-2023 18:01
    Met dat verschil dat Philipsen en Van der Poel voor elkaar rijden, en dat Philipsen niet 100% zeker loyaal voor de Belgische ploeg gaat rijden.
03-08-2023 15:42
Belangrijker is de vraag of ze alle negen voor elkaar door het vuur gaan en voor elkaar de kastanjes uit het vuur gaan halen als het nodig is. Daar heb ik beetje mijn twijfels over als ik de selectie zie.
03-08-2023 18:19
Heeft Wout vA het niet te druk met zn 2e nieuwgeborene. Betekend meestal slapeloze nachten enzo. Lekker om in je team te hebben want het blijft een beest, maar wel 1 met slaapgebrek.

Met de beste sprinter op aarde moet belgie dan niet gewoon voor een massa sprint gaan en wout en evenepoel als lead out?

Als mattieu weer op niveau is gaan ze hem er niet af rijden geld ook voor asgreen of van baarle.
03-08-2023 09:00
Als mvdp gaat in de voorlaatste ronde zal dat zich snel uit klaren lijkt mij. Evenepoel is tegen dan al weg en wva kan dan 'profiteren' van vdp als hij mee kan, al kan ik mij inbeelden dat hij ostentatief zijn benen zal moeten stil houden als Evenepoel nog ver genoeg weg is. Als Wout gewoon altijd maar blijft zitten dan heeft hij inderdaad een groot probleem moesten ze toch aan sprinten toe komen.
03-08-2023 11:49
Doet Nederland niet een beetje hetzelfde met Van der Poel, Van Baarle en Kooij te gaan.
    03-08-2023 12:40
    MvdP is beter dan WvA, Kooij is beter dan Philipsen dus de enige kans van de Belgen ligt bij Rev, want die is stukken beter dan DVB uiteraard.
    03-08-2023 13:12
    Afgezet tegen de de afgelopen Tour is het niet redelijk te stellen dat VdPoel beter is dan Van Aert. Kooij beter dan Jasper lijkt mij helemaal wat te veel eer voor de Nederlander.
    03-08-2023 17:58
    Niet echt want qua niveauverschil liggen Van Baarle en Kooij veel verder van Mathieu dan de verschillen zijn bij de belgen. En Kooij is overigens toch wel veel minder dan Jacobsen als we hun palmares vergelijken (ook op dezelfde leeftijd)...

    Als ik moest gokken dan zet ik mijn kaarten voor dit WK op Mathieu...
03-08-2023 09:17
Ik ben het wel met hem eens. Hoe gek het ook klinkt, je had beter WVA thuis kunnen laten. Evenepoel vroeg aanvallen en als het bij elkaar komt wint Jaspertje
    03-08-2023 09:27
    Van Aert thuis laten? De rest van het peloton zou de Belgen heel hard uitlachen
    03-08-2023 11:05
    Dan had ik nog eerder Evenepoel thuisgelaten. WVA is op dit parcours torenhoog favoriet wmb, samen met van der Poel uiteraard. Het is immers een parcours dat zich laat vergelijken met de ronde van Vlaanderen; op het lijf geschreven van de twee kemphanen dus.
    03-08-2023 12:01
    Evenepoel thuislaten kon niet, die heeft zijn eigen persoonlijke plekje als wereldkampioen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine