Toeschouwers misdragen zich tóch weer op laatste passage Oude Kwaremont tegenover Van der Poel
foto: Cor Vos
zondag 31 maart 2024 om 16:08

Toeschouwers misdragen zich tóch weer op laatste passage Oude Kwaremont tegenover Van der Poel

Vooraf werden de toeschouwers opgeroepen zich te gedragen en alle renners te respecteren. Nu Mathieu van der Poel lijkt af te stevenen op zijn derde winst in de Ronde van Vlaanderen gaat het op de laatste passage van de Oude Kwaremont toch weer mis. Toeschouwers roepen luidkeels afkeurend naar de wereldkampioen en gooien bier.

In de E3 Saxo Classic ging het dit seizoen ook al eens mis. Op een kleine 40 kilometer van de streep gebeurde het jammerlijke tafereel. Toen zagen we verschillende middelvingers, duimpjes omlaag en hoorden we ook boe-geroep. Ook leek het erop dat een van de fans spuugde richting Van der Poel.

Op de laatste passage van de Oude Kwaremont krijgt Van der Poel dus weer te maken met dezelfde taferelen. De wereldkampioen zal vandaag waarschijnlijk het laatste lachen. Met nog ruim tien kilometer te gaan, geniet de kopman van Alepcin-Deceuninck een voorsprong van een kleine twee minuten.

RIDE Magazine
67 Reacties
31-03-2024 18:10
Oproep aan de redactie om eens echt in te grijpen en stoppen met wegkijken in geval van generaliserende discriminerende Posts over en weer waarbij Belgen of Nederlanders op 1 hoop gegooid worden.

Jullie hebben zelf een gemengd team, waarom wordt dit toegestaan?
    31-03-2024 18:25
    Ze zijn Pasen aan het vieren, Romans.
    31-03-2024 18:31
    Pro. Wat gemodereer af en toe zou leuk zijn. Wie dit gedrag aan nationaliteit koppelt, heeft ze - net als de fuck you biergooiers - ook niet helemaal op een rij.
    31-03-2024 19:02
    Het komt niet doordat Belgen inherent naardere mensen zijn dan Nederlanders, het is meer het cultuurtje en wat ze allemaal ingefluisterd krijgen door de VRT. Gaat overigens alleen om Vlamingen, de Walen gedragen zich prima bij mijn weten.
    31-03-2024 19:56
    Correctie, er wordt alweer iig gemodereerd dmv edit redactie bedankt notities. Nu kan het niet anders dan dat er weldra allerlei reacties hier gaan verdwijnen. Toch?
    31-03-2024 20:00
    denk dat Roma zich meer nuttig zou maken door biergooiers en de belachelijke verveelde cultuur beesten real time te blokken bij de verlorenheid der VIPS, in plaats van dit soort gejammer in de kantlijn
    31-03-2024 20:07
    Overdreven gehuil.
    Ik denk dat iedere weldenkende Belg hier snapt dat "Belgen zijn een naar volkje" in deze context hier gewoon betekent "die biergooiende Vlaamse figuren horen niet langs het parcours".

    En dat we het eigenlijk allemaal met elkaar eens zijn.
    31-03-2024 20:39
    Het is ook zo dat veel artikelen op wielerflits zo geframed worden dat er polemiek ontstaat, journalistiek niet nodig maar de clicks zorgen voor de inkomsten. Maar ik wordt ook wel een beetje moe van dat België VS Nederland sentiment.
31-03-2024 16:26
Dit is waarom het moeilijk is om Van Aert iets te gunnen, die verschrikkelijke fans heel zijn carrière al.
    31-03-2024 16:46
    Van Aert kan daar toch niets aan doen zeker.
    Wat een onzin. Dit soort raar nationalisme en gebrek aan opvoeding is niet zijn schuld en ik weet zeker dat Van Aert dit gedrag vreselijk vindt. En wie zegt dat het "zijn" fans zijn? Ik gun Van Aert net zo veel overwinningen als Van der Poel. End of rant.
    31-03-2024 17:31
    Wat een kletskoek.
    Wie zijn trouwens de verstandelijk beperkten die dat commentaar van Oblomov liken?!
    31-03-2024 19:05
    Wat een onzin. Dit zijn geen supporters van Van Aert, dit zou ook gebeuren mocht het een andere Belg zijn die eraf gereden wordt. Dit zijn zuiplappen die niets met wielrennen hebben en dat dronkenschap doet hun calimerogedrag tot grote hoogte stijgen.
    31-03-2024 19:56
    Van Aert is meestal de eerste die zich uitspreekt tegen dit soort gedrag..
31-03-2024 16:35
Dom schijtvolk, zucht.
    31-03-2024 17:19
    Heb jij wel goed…en het komt door de media in België…die klootzakken hebben 5 uur in 1 uur over van Aert tegen van der Poel…Nederlanders hebben dat gewoon niet.
    Dream on, Henk.
    Getekend, een Nederlander.
    31-03-2024 18:58
    Wordt inderdaad ingegeven door het verziekte nationalisme van de VRT dit en de eeuwige slachtofferrol waar ze telkens in kruipen. Ze zouden die commentatoren moeten ontslaan. Wielrennen is toch helemaal niet leuk meer als je alleen maar aan renners uit je eigen land denkt?

    En nee, de Nederlandse commentatoren praten niet de hele race over Nederlanders in een volstrekt kansloze positie of Nederlanders die niet eens aan de race meedoen.
31-03-2024 16:31
UCI zou moeten besluiten om een jaar geen wedstrijden in België te rijden. Schaam me voor mijn landgenoten. Wat een achterlijke idioten.
    31-03-2024 16:51
    Heeft niks met je landgenoten te maken. Debielen zitten overal.
    31-03-2024 18:06
    Schamen voor landgenoten is volkomen zinloos gedoe.
    31-03-2024 20:05
    Onthouden of trots zijn Romans ook niet
    31-03-2024 20:53
    Wat bedoel je precies?
31-03-2024 17:02
Reacties van Karl en José waren prima op de Belg iig.
Die zatte gasten mogen thuis blijven, donder op bij de koers.
Geniet van de historie die gemaakt wordt.
31-03-2024 16:40
Waarom ga je überhaupt naar het parcours. Blijf lekker thuis stelletje alcoholisten.
31-03-2024 17:01
Kunt wel blijven wegkijken. De realiteit is dat dit gedrag steeds van Belgen is.
31-03-2024 17:29
Waarom doen die sukkels dit? Het is niet alsof Van der Poel er iets aan kan doen dat Van Aert hard valt in een koers waar hij zelf niet eens aan meedoet.
31-03-2024 17:34
Veel Vlamingen vinden dat alleen een Belg en bij voorkeur een Vlaming recht heeft op de overwinning.
31-03-2024 16:44
Je zou het die klootzakken gunnen, dat er nooit meer een Belg wint.
31-03-2024 16:50
Gaat nergens over en verdient eigenlijk niet echt aandacht. Doodzwijgen het beste denk ik.

Roepen van ‘waarom doen ze er niets aan?!’ Is enorm gratuit want je kan niet het hele godganse publiek in de gaten houden, bij de cross nog enigszins maar hier niet natuurlijk.
    31-03-2024 17:00
    Zo is het maar net.
    31-03-2024 18:28
    Ik denk dat eruit pikken en publiekelijk aan de schandpaal nagelen meer helpt...
    31-03-2024 20:02
    foute aanname,
    gewoon stoppen met bier verkopen,
    maakt de massa nog dommer dan ze al zijn
    en doe die telefoontjes ook maar in de prullenbak
31-03-2024 16:53
België.....geen winnaar en geen winnares hoop ik.....klootzakken
    31-03-2024 16:56
    Hersenloosheid om hersenloosheid, tand om tand!
    31-03-2024 17:27
    Net zo achterlijk als die lieden die zich misdragen!
31-03-2024 17:42
Tsja belgen, apart volk en dan druk ik mij heel voorzichtig uit.
31-03-2024 18:54
Dit gaat nog een keer uit de hand lopen in zo'n grote belangrijke Belgische koers. Als WVA hier had gereden dan weet ik niet of MVDP wel de finish gehaald zou hebben, mocht hij voorop hebben gelegen en WVA in de achtervolging zou zijn. Het is denk ik voor de renners ook wel beangstigend om door zo'n mensenmenigte te rijden, er hoeft maar een iemand met kwade bedoelingen te staan en het is klaar.
Ik hoop toch dat de sportiviteit de overhand houdt bij het misschien gefrusteerde deel van de toeschouwers en ja het dronken deel van de supporters die zijn moeilijk toerekeningsvatbaar te houden, hopelijk staan die niet vooraan.
31-03-2024 16:31
Weer een hoop verstandelijk uitgedaagden daar. Slechte verliezers.
31-03-2024 16:51
Ik begrijp het echt niet. Zelf ben ik ook wel eens bezopen geweest, maar zou nooit in mijn hoofd halen om zoiets te doen.
31-03-2024 17:36
Het ergste wat ze kan overkomen, is als een Nederlander wint.
    31-03-2024 17:37
    Zielig minderwaardigheidscomplex
    31-03-2024 20:06
    komen ze nooit meer vanaf,
    dat land is een parodie van zich zelf,
    pak hen het gedoogde gif (alcohol)
    af en ze weten van ellende niet wat ze met hun verloren tijd moeten doen,
    (hier in (ver)nederland niet veel beter maar onder de grens is nog meer onder de grens)
31-03-2024 16:51
Valt niet te voorkomen helaas en je kan er ook kracht uit halen, al heeft Van der Poel dat niet nodig. Lekker laten gaan, wie het laatst lacht lacht het best.
31-03-2024 23:29
Op een filmpje uit het publiek zie je gewoon een wielermenigte waarin iedereen onschuldig renners aanmoedigt en de Ronde viert. Dan een enkele dwaas die vanaf de 2e/3e rij laf een biertje gooit. Vervolgens zie je meteen al wat koppen omdraaien en zoeken naar de dader en mensen die boos hun verontwaardiging uiten met hun armen enz.
Als er nou 1 leuke wielerkoers is om te bezoeken is het die Ronde wel. Alle nationaliteiten en vrijwel iedereen is vooral blij met de koers. De meeste mensen zijn denk ik bang dat dit de koers verpest of beïnvloedt. En willen helemaal niet dat een enkele mafklapper het voor de rest komt verpesten, want zo gaat het toch altijd? Je zou alleen wat meer lokaal op openbare dronkenschap moeten gaan controleren. Het neemt gewoon remming weg en laat heel wat mensen opeens wel rare dingen doen. Verantwoord gebruik is allemaal wel leuk, maar zodra het mondiale topsport gaat bedreigen zijn er misschien andere prioriteiten.
    01-04-2024 02:21
    Het biergooien richting MvdP is meerdere keren gebeurd. Op nogal wat punten werd er toch massaal weer boegeroepen en handgebaren gemaakt. Doorgeslagen nationalisme icm overmatig drankgebruik. Het klopt wel dat het grootste deel van de wielerfans wel respect voor MvdP hadden. De amokmakers zijn echter niet een kleine groep. Het lijkt een fundamenteel probleem.
31-03-2024 16:13
Ik dacht dat er sinds die ene cross strenger tegenop getreden zou worden? Ben benieuwd wat voor consequenties dit nog gaat hebben. Van de week nog die klap tegen de kont van Kopecky. Kap er eens mee gewoon, naargeestige lieden. Bah!
    31-03-2024 16:53
    Kopecky kreeg een duwtje bergop, zoals zo vaak ook bij de mannen gebeurt, en niemand er terecht over klaagt.
    31-03-2024 17:15
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    31-03-2024 18:23
    @Gr.R
    Ken je die uitdrukking, 'ik kan ze niet van me afslaan'?
31-03-2024 16:35
Vlak voor de finish werd ie ook nog bespuugd
31-03-2024 16:43
Kijk uit met stigmatisering
    31-03-2024 16:49
    Gebeurt maar in één land.
    31-03-2024 16:58
    Stigmatisering van dit soort uitschot is niks mis mee. Dat is gewoon een walgelijk soort mensen.
    Maar uitlatingen over alle Belgen moeten natuurlijk niet. Het is echt niet zo dat enkel in België dit uitschot bestaat. Misschien wel het meest aanwezig in het wielrennen, maar dat is omdat wij nou eenmaal geen wielercultuur hebben.
    Bij ons gaat dat soort volk naar het voetbal. En gedraagt zich daar net zo.
    En nee. Ook niet alle voetbalfans zijn zo.
31-03-2024 17:33
Mensen die dit gedrag op één of andere manier aan Van Aert linken zijn imo niet veel beter qua verstandelijk vermogen dan de hooligans die dat bier gooien.
31-03-2024 18:30
Eeuwig zonde.
Ik stond op de oude kwaremont en kan enkel zeggen dat er in mijn omgeving enkel respect was voor het fenomeen mvdp. Enkelingen verzieken de boel maar zijn echt geen weerspiegeling van de werkelijkheid.
Het zou mooi zijn mocht dit uitgebreid in beeld komen met de excuses op sporza, ten aanzien van mvdp.
    31-03-2024 19:15
    Allemaal leuk en aardig die "enkelen" maar die zijn er dan wel elke keer. En wat doen al die geweldige supporters die er naast staan?
    31-03-2024 20:35
    Geen idee want ik heb geen pint gegooid zien worden.
    Alleszins: een pint die gegooid wordt hou je niet meer tegen.
    Wel positief dat ze nu de nodige aandacht aan gegeven wordt. Maar oplossen doe je dit probleem niet op 1,2,3. Het aantal bezopen supporters is niet te tellen dus dat het vroeg of laat fout loopt is haast niet te vermijden.
31-03-2024 18:33
Wat een calimero-artikel.
Niet iedereen juicht voor onze nationale held MvdP - huilie huilie. Niet eerlijk.

Who cares. Stemmingmakerij-artikel eerste klas. Of klik-artikel, kan ook.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine