Toekomst Roompot-Charles onzeker: “Renners zijn vrij om te gaan”

Door Nico Dick, Maxim Horssels & Youri IJnsen, zaterdag 6 juli 2019 om 20:00
Toekomst Roompot-Charles onzeker: “Renners zijn vrij om te gaan”

Zwaaien we Roompot-Charles uit? - foto: Cor Vos

Voor Roompot-Charles breken er spannende weken aan. De Nederlands-Belgische fusieploeg heeft twee aflopende sponsorcontracten en binnen nu en drie weken hoort het teammanagement of Roompot Vakanties en Charles doorgaan met de sponsoring. Ondertussen hebben de renners te horen gekregen dat ze mogen uitzien naar een andere ploeg.


“Deze maand horen we de beslissing”, vertelt ploegleider Erik Breukink aan WielerFlits. “Tegen de renners hebben we precies gezegd zoals het is: er is geen zekerheid. Zij hebben de ruimte om naar een ander team te gaan. We willen het namelijk niet op ons geweten hebben dat iemand een kans heeft, die renner vervolgens nog eventjes op ons wacht en dat het dan voorbij is. Al moet ik zeggen: voor onze renners komen die kansen altijd ietsje later. Nu zijn het vooral de WorldTour-teams die actief zijn.”

Mocht Roompot of Charles afhaken als sponsor, dan komt ook het voortbestaan van de ploeg in het gedrang. “Ik schat de kansen op dit moment op 50-50”, denkt Breukink. “Dat is het spel op dit niveau, je hebt hier vaak geen sponsor die jarenlang meegaat. Het zou jammer zijn als het stopt. Op dit moment zijn er geen andere hoofdsponsoren die klaar staan. Als Roompot afhaakt, is het een lastig verhaal. Dat is de partij die toch wel de kar trekt en ook andere partijen aantrekt. Zonder Roompot zijn we te klein.”

Een van de sterkhouders van de ploeg: Pieter Weening – foto: Cor Vos

Springplank voor jong talent
De ploeg deed in 2015 als Roompot-Oranje Peloton zijn intrede in de wielerwereld, als volledig Nederlandse ploeg. Het team werd opgericht door Michael Boogerd, Breukink, Jean-Paul van Poppel en Michael Zijlaard. Die laatste is teammanager, de overige mannen zijn de ploegleiders van wat nu Roompot-Charles is. Afgelopen winter fuseerde de ploeg met Véranda’s Willems-Crelan, de ploeg van teammanager Nick Nuyens. Nog voor de fusie werd afgerond, raakte het met Wout van Aert haar kopman kwijt.

Met Roompot-Oranje Peloton wilden de vier initiatiefnemers een ploeg op ProContinental-niveau creëren waar jonge Nederlandse renners een tussenstap naar de WorldTour konden maken en waar wat oudere renners een tweede kans konden krijgen. Onder meer Dylan Groenewegen, Taco van der Hoorn en Antwan Tolhoek maakten bij de Nederlandse ploeg hun profdebuut. Lars Boom, Sean De Bie, Jan-Willem van Schip en Pieter Weening zijn de grootste namen die nu bij de ploeg onder contract staan.

Groenewegen won in 2015 de Brussels Cycling Classic, de eerste .HC-zege van Roompot – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

41 Reacties

Turtlehead 6 juli 2019 om 13:03

Niet echt n verrassing., wel jammer. Misschien komt t nog goed.

ghostwriter 6 juli 2019 om 13:06

Jammer voor de wielrenners maar ik hoop enorm dat we doping mannen als Breukink en Boogerd nooit meer in een officiele rol bij een sportploeg te zien krijgen.

Tijmuh 6 juli 2019 om 13:10

Ondanks hun dopingverleden, zijn het wel mannen met een hart voor de sport. Ik gun ze wel een rol toe, want een slechte invloed zullen ze niet hebben en ze hebben veel kennis.

Magikdatzeggen 6 juli 2019 om 13:17

Inderdaad. De Wielerwereld is beter af zonder dopinggebruikers als Boogerd.

Pat McQuaid 6 juli 2019 om 13:40

Huh? Breukink en doping? Seriously?

ChefSpijker 6 juli 2019 om 14:16

Benieuwd of je een ploeg weet te noemen zonder ex-dopeurs in het management of de technische staf.

Ten Damus 6 juli 2019 om 14:20

Van de week liepen er nog 80.000 mensen te klappen en te applaudisseren voor een dopingzondaar

Viktrodriguez 6 juli 2019 om 14:38

Het grootste probleem gerelateerd aan het management van deze ploeg is toch echt die Nuyens, niet zozeer Breukink en Boogerd. Die laatste twee ogen ”slechts” incompetent, Nuyens is gezien zijn resem incidenten niet meer dan een rat, die zo snel mogelijk uit de sport moet.

Buiten wat Chef zegt. een dopingverleden heb ik minder problemen mee dan een dopingheden.

ghostwriter 6 juli 2019 om 16:53

@Pat McQuaid
Wat bedoel je? Hij stond aan het hoofd van een ploeg die stijf stond van de doping.

@ChefSpijker
Wat wil je daarmee zeggen? Ik wil ze allen niet meer in de WT actief zien.

Mwielerfan 6 juli 2019 om 21:05

Pdm zat ie toch bij? Verder klinkt Nuyens onhandig maar waarom een rat? Ik zie nergens slechte intenties, wellicht slechte communicatie

rennerske 7 juli 2019 om 09:40

Tijden en supporters veranderen. Merckx gebruikte in 1 seizoen meer dope dan Boogerd in zijn hele carrière en wordt in een praalwagen door België gereden.

Henk Wijlhuizen 6 juli 2019 om 13:09

Dat is geen mooi bericht ik hoop dat roompot blijf sponseren
Ik vindt dat jullie een goed team hebben en waar de renners veel kunnen leren. Waar veel mogelijk is .
Eigenlijk zouden jullie al met de tour enz mee moeten doen .
Ik vind jullie als team geweldig dit mag niet kapot gaan ik zou zeggen dat de sponsors meer in jullie moeten investeren zodat jullie met de top meedoen en er genoeg geld binnen komt om iedereen tevreden te stellen.
Gr Henk

Mwielerfan 6 juli 2019 om 21:06

Waarom tour meedoen? Die jongens doen in kleine wt koersen al totaal niet mee, vaak ook nauwelijks in kleinere wedstrijden

Baukema Tomoulin 6 juli 2019 om 13:11

#hetNickNuyenseffect

Rudie Marien 6 juli 2019 om 14:23

Inderdaad !

Lalsacien 6 juli 2019 om 14:39

Dat dacht ik ook….

Matxin 6 juli 2019 om 13:18

In principe zou het heel goed zijn voor het Nederlandse wielrennen als er een procontinentale ploeg is voor talenten die nog niet klaar zijn voor de WorldTour of renners die een beetje tussen wal en schip vallen. Dat was oorspronkelijk ook de insteek van Roompot.

Roompot-Charles in zijn huidige vorm heeft echter vrijwel geen enkele toegevoegde waarde en hang van incompetentie aan elkaar. Waardeloze ploegleiders, onprofessionele en amateuristische begeleiding en qua renners is het op zijn zachtst gezegd ook niet denderend. Al hun oorspronkelijk doelen zoals hierboven genoemd hebben ze ook wel opgegeven, dus ik ben er niet rouwig om als ze verdwijnen.

r525 6 juli 2019 om 13:20

Niet bijzonder veel talent gekweekt, en ook bar weinig gewonnen. Zal de ploeg niet missen eerlijk gezegd.
Maar nadat ze het volkslied op de mouwtjes wilden zetten heb ik ze eigenlijk nooit meer serieus genomen…

Wheely 6 juli 2019 om 13:22

Van Schip ook klaar voor de volgende stap. Wat wordt het TJV of zou die beter naar Corendon gaan?

Jelle 6 juli 2019 om 20:14

Zolang het maar een ploeg is waar hij zijn baanprogramma mag en kan rijden. De baan moet zeker tot de Spelen het belangrijkste zijn voor van het Schip

west 6 juli 2019 om 13:26

Denk dat Metec/Monkey Town/Alecto allemaal een betere procontinentale ploeg zouden zijn dan Roompot. En sowieso een betere springplank.

Mwielerfan 6 juli 2019 om 21:08

Totaal niet want de beste uit die ploegen gaan regelmatig naar roompot. Die CT acteren op veel lager niveau, als die tegen pct moeten zal dat ook niet opeens beter gaan

Spurter 6 juli 2019 om 22:00

Die hebben daar toch helemaal geen budget voor?

maklukzat 6 juli 2019 om 13:47

Deze ploeg heeft geen stappen gezet, dus beter gaan ze stoppen. Wel jammer voor een aantal renners die zich de afgelopen weken hebben laten zien. Reinders en Van Schip verdienen nog wel een kans. Hopelijk komt er een nieuwe PCT-ploeg voor in de plaats, met wel een goede omkadering.

Ribbedebie 6 juli 2019 om 13:50

edit wf: bedankt! aangepast

Posterix 6 juli 2019 om 14:03

Ik vind het niet zo rampzalig dat mensen in het verleden zich schuldig hebben gemaakt aan dopinggebruik. Ik vind het best jammer dat mensen dat stempel hebben en vervolgens daarmee continue worden neergesabeld. Billen gebrand, op de blaren gezeten en weer door. Ik hoop dat de ploeg blijft bestaan. Inclusief de ploegleiding.

Charlie33 6 juli 2019 om 14:18

Dit is heel jammer. Als Jumbo een opleidingsploeg krijgt is het leed iets minder.

Sephiroth 6 juli 2019 om 14:38

Ik zie graag een NL pro conti team, maar eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat Roompot altijd een beetje als groepje anarchisten of als kip zonder kop rond reed, ipv duidelijk voor een koers een strategie en kopman(men) te hebben. Altijd dat blindelings aanvallen wordt saai en leren ze ook weinig van.

Wielerfan1987 6 juli 2019 om 14:43

En was het niet ook zo dat de licentie op naam van dhr Nuyens zijn bureautje/bv'tje staat?

Die schopt straks lachend de NL'se omkadering en renners eruit om vervolgens met een nieuwe Belgische sponsor op de proppen te komen voor zijn ploegje.

Mark my words…..

EmPeHa 6 juli 2019 om 14:56

Nee, nadat Wout van Aert niet mee kwam, rijden ze onder de Nederlandse entiteit. Die van Nuyens is alleen blijven bestaan voor de rechtzaak tegen van Aert. Daar hebben de Nederlanders geen bemoeienis mee.

Viktrodriguez 6 juli 2019 om 16:01

Licentie is voor zover ik weet wel degelijk op Nuyens zijn naam, ja. Sniper is de licentiehouder, maar de vlag is idd Nederlands. Wellicht een soort compromis of voor het feit Roompot de hoofdsponsor is.

Dat zou trouwens niet uniek zijn. Licentiehouder Sunweb is ook Nederlands (Duits team), die van Astana zit in Luxemburg (Kazakse vlag, eerste jaar was zelfs onder Luxemburgse vlag), Katusha zit al jaren in Zwitserland (reed vroeger rond als Russische ploeg), team UAE zit officieel ook in Zwitserland (ook als Italiaanse Lampre).

Mwielerfan 6 juli 2019 om 21:10

Wat is er mis mee dat Nuyens een Vlaamse sponsor voor Vlaamse ploeg vind?

Marik 6 juli 2019 om 15:41

Ik zou het echt zonde vinden. Al vind Ik wel dat de ploeg zich te weinig heeft ontwikkeld. En ze zijn altijd enorm in extase als ze iets winnen, al zijn het kruimels.

Lennimator 6 juli 2019 om 16:29

Jammer voor Pieter dat het zo gaat eindigen…

Spurter 6 juli 2019 om 20:39

Zit weinig ontwikkeling in dit team, maar voor Nederland zijn dit soort teams wel nuttig. Oude renners kunnen er nog wat jaartjes aan vast plakken en voor sommige renners is het een nuttige tussenstap.

Denk wel dat het lastig wordt om nog een Nederlands PCT te krijgen. Voor sponsors is het allemaal niet echt heel interessant. Daarvoor moet je in Italie, Frankrijk en Spanje zijn.

flitsvolger 6 juli 2019 om 22:16

De ploeg was inderdaad de perfecte tussenstap richting de WorldTour voor Nederlandse continentale renners (tot dit jaar). Het was een goed initiatief dat de winnaar van de Topcompetitie een profcontract kon verdienen bij Roompot. Wat gaat deze ploeg daarin vervangen? Een opleidingsploeg van Jumbo-Visma op continentaal of procontinentaal niveau? Ik ben benieuwd wat ze daarop vinden, want enkele jaren geleden was er het Rabobank Development Team als opleidingsploeg én Roompot als Nederlandse procontinentale formatie, als deze ploeg, zelfs zoals die in de huidige vorm is, zou verdwijnen, is er nog een gat te vullen. Heeft iemand een bron waarin staat of Jumbo-Visma in 2020 een (continentale) opleidingsploeg krijgt of niet?

Scott Sunderland 6 juli 2019 om 21:26

Ik hoop dat de ploeg behouden blijft, eventueel met andere sponsoren. Het is belangrijk om in Nederland ook op PCT niveau met een ploeg mee te doen.

Roompot doet het naar behoren gezien het budget. Ze zijn geen WT ploeg en dat hoeft ook niet. Grote rondes zullen ze nooit rijden. Misschien dat ze soms verkeerde beslissingen nemen ja, zoals het aantrekken van Boom dit jaar, maar dat kan gebeuren.

Gilberto 7 juli 2019 om 00:05

Stelletje negatievelingen hier allemaal zeg. Belachelijke en denigrerende meninkjes..

Velominatus 7 juli 2019 om 08:48

Jammer als ze stoppen. Als opleidingsploeg voor NL talent hadden ze zeker toegevoegde waarde.
Fusie met Nuyens heb ik nooit begrepen. Daarmee verloor de ploeg haar meerwaarde. En dat Nuyens slecht nieuws is voor een ploeg is al vaker gebleken. Is terugkijkend het begin van het einde gebleken voor Roompot.

Marszzz 7 juli 2019 om 10:19

Vanuit sportieve belangen inderdaad niet (behalve dan 1 jaartje Wout Van Aert, we weten hoe dat loopt…). Het was vast gedreven door sponsorbelangen van die zeeuwse vakantieparkenboer in België en meer budget. Ze dreven door de fusie af van hun grondbeginselen en werden een gewone PCT-ploeg als ieder ander. Als dan resultaten uitblijven wordt het moeilijk.

Jammer van de fusie en dat ze eventueel uit het peloton gaan verdwijnen. Het vulde de afgelopen jaren mooi het gat tussen de berg CT-teams in Nederland en de WorldTour. Groenewegen had zijn plek vast gevonden, maar waar zouden renners als bijvoorbeeld Van der Hoorn en Tolhoek nu zijn geweest zijn zonder die ploeg?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair