Tobias Foss krijgt kansen en leert in Giro: “Of ik na 2023 blijf, hangt af van ambities Jumbo-Visma”
foto: Bram Berkiem
Youri IJnsen
dinsdag 14 februari 2023 om 19:55

Tobias Foss krijgt kansen en leert in Giro: “Of ik na 2023 blijf, hangt af van ambities Jumbo-Visma”

Interview Tobias Foss is komend jaar een van de blikvangers bij Jumbo-Visma. Niet zozeer vanwege zijn rol in het team, maar wel vanwege zijn status in het peloton: de 25-jarige Noor werd tot ieders verbazing – inclusief zichzelf – wereldkampioen tijdrijden in Australië. “Een tijdritzege in de regenboogtrui, dat is echt mijn hoofddoel dit seizoen”, vertelt hij aan WielerFlits. Woensdag trapt hij zijn seizoen af in de Volta ao Algarve. Als kopman.

Na een mentaal lastig jaar in 2018 weet het grote talent Foss zich in 2019 definitief te uiten: hij wint de Ronde van de Toekomst, de mini-Tour de France. Jumbo-Visma heeft hem dan al binnen en als prof ontwikkelt hij zich snel: negentiende in de Ronde van Polen, vijfde in de Ronde van Hongarije en een sterke openingstijdrit in de Giro d’Italia tekenen zijn (gemankeerde, wegens het coronaseizoen) debuutjaar in 2020. Een jaar later eindigt hij als vijftiende in Tirreno-Adriatico en knokt hij zich naar plek negen in de Giro, gevolgd door Noorse titels op de weg en in het tijdrijden.

Ook het afgelopen jaar begint hij sterk met een zesde plaats in de Volta ao Algarve. De Nederlandse ploeg wijst hem vervolgens samen met Tom Dumoulin aan als kopman voor de Giro. Door een val – Foss loopt daarbij een hersenschudding op – in de Internationale Wielerweek van Coppi & Bartali, komt zijn Giro-voorbereiding in het gedrang. De drieweekse in Italië draait in mei vervolgens uit op een teleurstelling en ook daarna is Foss grillig in zijn prestaties. Tot alles op 18 september samenvalt en hij het WK tijdrijden bijschrijft op zijn nog weinig gevulde erelijst.

Foss reed een sterke Giro d’Italia 2021 – foto: Cor Vos

Kopman in rittenkoersen van een week
Foss wil dit jaar de regenboogtrui graag aan de wereld tonen. “Voor de duidelijkheid: ik ga geen shitkoersen rijden om maar die trui te kunnen aantrekken”, lacht de Noor. “Maar het is wel een speciaal gevoel en misschien maar iets eenmaligs. Dus als de mogelijkheid zich voordoet, wil ik er zoveel mogelijk in rijden. Dat is interessant voor zowel het team als mezelf. Een tijdritzege in de regenboogtrui, dat is een groot doel voor dit jaar. Ik denk niet dat mijn positie binnen het team veranderd is door mijn WK-titel. Maar we weten nu wel dat ik in staat ben om tijdritten te winnen.”

Een deelname aan de Giro is wat dat betreft een logisch gevolg. Daar zitten immers drie tijdritten in, terwijl de Tour de France en Vuelta a España er maar één tellen. “Klopt, maar ik ga de Giro rijden om Primož Roglič bij te staan”, zegt Foss. “We gaan voor de eindzege en Primož is daarvoor zonder twijfel onze beste kaart om te spelen. Daar kijk ik erg naar uit. Zelf krijg ik kansen als kopman in de Volta ao Algarve en de Ronde van Romandië. Ik wil mezelf beter dan ooit voorbereiden op dit seizoen, met de Giro in het bijzonder. Ik wil mezelf laten zien als ik daarvoor de kans krijg.”

Jumbo-Visma heeft over de Vuelta nog niets gecommuniceerd. We vroegen ons daarom af of Foss daar niet om het kopmanschap had gevraagd. “We weten al meer dan jullie. Ik moet voorzichtig zijn om niet te veel te zeggen”, lacht hij hardop. “Maar de kansen om daar voor mezelf te rijden, zijn er niet. Daarnaast is de Vuelta moeilijk te voorspellen, omdat er mensen uit de Giro of de Tour komen of terugkeren na een blessure. Die voorbereiding is anders en daar kijken we pas naar aan het begin van de zomer. Maar waarschijnlijk zal ik daar niet de kopman zijn.”

Foss wil beter zijn dan ooit in 2023 – foto: Cor Vos

Wie denkt dat hij ontevreden is over het programma, komt bedrogen uit. “Over het algemeen ben ik er best blij mee. Het kan altijd beter, maar ik heb een programma gekregen waar ik heel erg tevreden mee ben. Ik krijg zowel mijn eigen kansen (in ieder geval in de Algarve en Romandië, red.) en daarnaast kan ik nog veel leren van de andere kopmannen binnen ons team.”

Wikken en wegen over de toekomst
Er is Foss nog niets beloofd over een toekomstige rol als kopman, laat hij weten. Onlangs liet de Noor ook optekenen dat hij twijfelt over zijn toekomst binnen Jumbo-Visma. Foss heeft een contract tot het einde van 2023. “Als je naar het team kijkt, dan kan ik blijven”, legt hij uit. “Je kunt hier namelijk ook altijd stappen voorwaarts maken als je laat zien dat je er klaar voor bent of goed genoeg bent. Maar als je kijkt naar alle kopmannen die onze ploeg rijk is, dan moet je welhaast door het oog van de naald kruipen om als kopman of in een vrije rol een koers aan te vangen.”

“Of ik blijf, hangt helemaal af van wat de ambities van de ploeg met mij zijn en waar ze mijn toekomst zien. Daarna moeten we bekijken of dat aansluit op mijn persoonlijke doelstellingen”, stelt Foss. Gezien de Ajax-filosofie van Uno-X, lijkt de Noor daar in ieder geval terecht te kunnen. “De kans bestaat, zeker. Ik heb daar in het verleden ook gereden, natuurlijk. Ik ken de structuur en de mensen bij Uno-X, de ploeg komt net als ik uit Noorwegen. Dat helpt echt mee. Het geniet absoluut mijn interesse en wie weet is dat een mogelijkheid in de toekomst”, is Foss eerlijk.

foto: Bram Berkien

Toch heeft hij heel goed voor ogen wat hij wil. “Op dit moment zijn de trainingen en het materiaal voor mij het belangrijkste op dit punt in mijn loopbaan. Dat geniet echt mijn voorkeur. Bij een kleinere ploeg zoals Uno-X zou ik meer sportieve kansen voor mezelf krijgen. Daarin zal ik een keuze moeten maken. Maar uiteindelijk is dat een proces van voors en tegens tegenover elkaar zetten. Maar begrijp me vooral niet verkeerd: ik voel me hartstikke goed bij Jumbo-Visma. Het belangrijkste is om eerst met deze ploeg om tafel te zitten en het dan van daaruit te bekijken.”


Zeemans zegje
Sportief directeur Merijn Zeeman hoopt dat Foss onderdeel blijft van Jumbo-Visma. “In welke rol is nog de vraag. De vraag daarbij is waar hij zelf vindt dat hij het beste tot zijn recht komt. Is dat inderdaad als kopman in een grote ronde, of daarin als ondersteuning met een specialisme in de kortere etappekoersen? Dat zijn zaken waar we nog niet aan toe zijn gekomen, omdat Tobias best veel tegenslag heeft gekend. Dat gaan we samen uitzoeken en moet hijzelf nog ontdekken. Tobias is zelf uiteindelijk degene die beslist of Jumbo-Visma zijn team voor de komende jaren is.”

“Voor ons is hij nog altijd een jongen waar wij heel veel vertrouwen in hebben”, gaat Zeeman verder. “Wij dichten Tobias heel veel kwaliteiten toe. Maar we proberen hem ook een positie te bieden, waarbij hij zich in de luwte van onze kopmannen kan ontwikkelen. We hebben gemerkt dat het niet goed werkt, als we op een bepaalde manier verwachtingen aan hem koppelen. Tobias heeft nu een heel uitgebalanceerd programma waarin veel kansen liggen, maar waarin hij ook voor het eerst naar een grote ronde gaat waar Primož bij is. Dat deed hij nog niet eerder.”

Zeeman in gesprek met Foss op het jongste trainingskamp – foto: Cor Vos

Zeeman benadrukt dat Foss nog geen mogelijkheden heeft gekregen waarin ‘hij kan leren van de allerbesten’. “Dat was overigens een wens van Tobias zelf. Het programma voor het najaar hebben we nog niet bekendgemaakt. Daar gaat Tobias ongetwijfeld ook weer voor het WK. Hij begint het seizoen in februari met de Ronde van de Algarve en daarna begint zijn voorbereiding richting de Giro, waar hij in Romandië onze klassementskopman is. Daarna rijdt hij dus de Giro om te leren van Primož. Ik denk dat dit een heel mooi ontwikkelingsprogramma voor Tobias is.”


RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
13 februari 2023 08:00
Foss heeft zichzelf helaas tegen beter weten in overtuigd dat hij een groteronderenner is. Als dat daadwerkelijk zijn ambitie is moet Jumbo hem ook lekker laten gaan, want dat is hij niet en zal hij ook nooit worden. Met veel tijdritkilometers en aanklampen kan hij misschien ergens achterin de top-10 eindigen, maar meer zit er niet in.

Daarnaast heeft hij al jaren issues met zijn gewicht en zegt Zeeman tussen de regels door dat hij mentaal ook niet de allersterkste. Dat lijken me nou niet echt de eigenschappen die een groterondekopman moet hebben..
    13 februari 2023 08:44
    Klopt, en mentale problemen+ Jumbo Visma is vaak een slechte match.
    13 februari 2023 08:58
    @Landeirovic Voor Vingegaard gold hetzelfde als voor Foss. Ook Vingegaard bezweek een paar keer aan de druk. Door Vingegaard langzaam te brengen is hij nu wereldklasse in grote rondes. Deze weg wil JV ook bewandelen met Foss. Maar ja, jij vergelijkt alles met Dumoulin. We praten met Foss wel over de wereldkampioen tijdrijden die vorig jaar zichtbaar veel pech heeft gehad. Gelukkig is JV niet zo kortzichtig als jou. Het is een zeer positief verhaal van Foss over zijn huidige ploeg.
    13 februari 2023 10:13
    Zo zwart-wit is het niet @Landeirovic. Je kan de mismatches uit het verleden niet zomaar afschuiven op een team (of op de mentale problemen van iemand). Dat ligt veel gecompliceerder.
    13 februari 2023 21:23
    haha landertje leert ook nog vilein te worden, wel wel, we worden groot.
    OE AA EEJ pyjama ontgroeit?
13 februari 2023 10:33
Gebalanceerd verhaal, zoals ook bij alle andere twijfelaars. Hij is heel positief over omkadering, materiaal e.d., maar weet ook dat de concurrentie zwaar is. Voor nu geen pijl op te trekken wat hij gaat doen, maar de ploeg wil hem zeker binnen de gelederen (wat ik ook heel goed begrijp).
13 februari 2023 15:35
Gelukkig is Foss nog piepjong en kan hij nog een jaar of 8 bouwen en komen er na hem absoluut geen veel jongere wereldtalenten meer aan. Oei, nee... wacht even.

Die jongen zou zich beter ontwikkelen als tijdrijder en rittenkaper. Daar zou hij volgens mij veel meer succes hebben en zich snel beter in zijn vel bij gaan voelen. Maar hij heeft ooit gezegd dat hij de Tour wil winnen (lol) en dus blijft hij koppig vasthouden aan die droom. Het feit dat hij 4x moest proberen in de Tour de l'Avenir tot als de grote concurrenten al lang de overstap naar de profs hadden gemaakt, had al het een en ander moeten duidelijk maken. Hij won toen met dank aan een sterk team en wat tegenslag bij zijn (veel jongere) concurrenten. Enorm veel uitvallers toen (waaronder Pidcock) en mechanische pech bij de veel jongere Van Wilder. Als ik me niet vergis was er toen ook een tactische blunder bij de Colombianen waardoor die zichzelf al snel buitenspel hadden gezet.

Nooit begrepen dat TJV deze jongen als rondetalent heeft binnengehaald, en zijn waanidee bleef voeden.
    13 februari 2023 17:47
    Er zijn ook genoeg rondetalenten die nooit iets winnen, als het er niet uitkomt is WK-tijdrijden toch al netjes op je palmares.
    14 februari 2023 05:06
    Uiteraard zijn er genoeg rondetalenten die nooit iets winnen. Daar hebben we er in België de afgelopen decennia genoeg van gehad. Vaak renners die nergens goed genoeg in waren om uit te blinken. Zonder wapens om een wedstrijd te beslissen, maar wel goed genoeg om als grijze muis ergens een 9de of 12de te worden. Maar Foss heeft dus wel een wapen. Ook in andere wedstrijden dan tijdritten denk ik dat hij als rittenkaper kans maakt, wie weet zelfs in sommige klassiekers. Zou jij liever een carriére als Küng of Ganna uitbouwen, of liever als Konrad of Cattaneo?
13 februari 2023 20:23
Zeg ik iets geks als je hem opvolger van Roglic zou maken volgend jaar? Samen met Vingegaard de grote rondes.

Er zit ongetwijfeld veel potentie in die jongen, dat zie je met zijn wk titel tijdrijden. Daarvoor moet je ongelofelijke vermogens kunnen trappen.

Af en toe moet je een gokje wagen. Al voor de Giro vastleggen met een flink verbeterd contract.

Ik zie verder op de markt echt niemand die daar in de buurt moet kunnen komen.
Evenepoel, Pogacar, Ayuso, Rodrigues en Hayter zijn bezet en zijn sowieso moeilijk haalbaar. Dan zit je al in de categorie Leknessund en Sivakov en ik vraag me sterk af of die zomaar beter worden dan Foss. Foss zie ik ook zomaar top 3 rijden in een grote ronde in een paar jaar.
    13 februari 2023 20:52
    Ze hebben met Gloag ook nog wat moois in het vat voor later en Roglic is ook nog niet klaar met prijzen rijden verwacht ik. Denk dat Foss wel een hele grote stap moet zetten om in de buurt van Roglic te komen wat niet betekent dat hij geen klassementen kan rijden bij TJV maar een tweede Roglic zie ik hem niet worden, dat is dus misschien wel wat voor Gloag.
    14 februari 2023 00:14
    Ik zou Foss ook maar niet al te vlug afschrijven. Men verwacht tegenwoordig van iedere renner dat hij op z'n 22e al een grote ronde achter z'n naam heeft staan, maar Remco en Pogacar zijn wat dat betreft toch echt uitzonderingen.

    Laat Foss dit seizoen eerst maar eens een stap zetten in de rondjes van een week en misschien proberen een rit te winnen in de Giro. Als dat hem lukt dan heeft hij een uitstekend seizoen achter de rug.
    14 februari 2023 06:12
    Roglic rijdt nog 3 jaar bij JV en ik verwacht dat hij in al die 3 jaren gewoon nog bij de besten hoort.
13 februari 2023 08:47
Uno-X zou meest logische stap zijn. Daar hebben ze ook nog geen AK man. Daar kan hij gerust zijn kans gaan in grote ronde.
    13 februari 2023 09:03
    Geen AK-man? Met Johannessen hebben ze een groot talent in handen.
    13 februari 2023 09:44
    Maar daar mist hij wel de allerbeste begeleiding, die hij bij Jumbo, Quick Step, Ineos of Emirates wel zou kunnen krijgen. Best een lastige keuze.
    13 februari 2023 10:04
    Uno-X zou zeker hij hem passen en is qua ambitie ook wel professioneel genoeg maar zekerheid om een grote ronde te rijden heb je daar vooralsnog niet.
    13 februari 2023 12:22
    Hoe kom je daar nu bij? Uno-X zou helemaal niet bij 'm passen!
    13 februari 2023 14:06
    Naast Tobias Johanessen hebben ze ook nog broertje Anders, Charmig en Træen
    13 februari 2023 16:47
    Johannessen zit nochtans in een soortgelijk schuitje als Foss. Won ook Avenir in zijn laatste jaar, en heeft sindsdien slechts sporadisch iets laten zien. Die kerel is ouder dan Evenepoel en Arensman, mensen vergeten dat snel. In Noorwegen moest hij met een spurtje zijn 4 jaar jongere opvolger Uijtdebroeks afhouden in de bergetappe. Dus net als bij Foss, moet ik het ook nog zien gebeuren voor Johannessen. Met dat verschil dat Foss de betere tijdrijder is van de twee. Op dit moment lijkt Johannessen eerder een puncher die beklimmingen kan overleven, dan iemand die zijn slag in het hooggebergte gaat slaan. Meer een concurrent voor Higuita, zeg maar. Daarmee kan hij ook heel wat mooie prijzen en rondjes van een week winnen, maar of dat leidt tot meer zal nog moeten blijken.

    Foss lijkt dan minder vinnig en zal het meer moeten hebben van zijn tijdrit. Dus ik denk niet dat die in elkaars vaarwater zitten. En helaas vrees ik dat geen van beiden ooit op het podium van een GT gaat staan.
    13 februari 2023 17:11
    Johannessen reed vorig jaar als neoprof toch wel sterk. Ritzege en eindpodium in Bessèges, zevende in Catalunya en tiende in de Dauphiné. Vanaf de zomer helaas knieklachten.
    14 februari 2023 04:48
    Wat betekent dat tegenwoordig nog, neoprof. Zeker op die leeftijd en al helemaal gezien hij ook al prof wedstrijden reed als U23. Bessèges, mooi, leuk, maar de winnaar was een matig getalenteerde tijdrijder. Afgelopen jaren stonden gasten als Politt, Wellens, Laporte en zelfs Jimmy Janssens daar op het podium. Catalunya werd gewonnen door Higuita, net het type waarmee ik hem vergelijk. Dat zal hij dus volgens mij ook gaan kunnen. Bekijk ook de bezetting van die Dauphiné nog eens.
    De enige "klim" waar hij al meedeed voor de prijzen, was in Catalunya, 13km aan slechts 6%, waar 20 man binnen de minuut eindigde van de winnaar en het heel lang samenbleef aan snelheden waar je voordeel haalt uit een grote groep. Vergeet ook niet dat hij het overal opnam tegen renners die in voorbereiding zaten naar grotere doelen, terwijl hij zeker naar enkele van die wedstrijden anders zal hebben toegewerkt.
    Ik blijf er bij, ik denk niet dat het een echte klimmer wordt voor het hooggebergte, eerder een goed klimmende puncher.
13 februari 2023 10:07
Kortom, Jumbo gelooft niet in Foss als kopman voor de grote rondes en hij moet voor zichzelf bepalen of hij daar wel in gelooft. Afhankelijk van die beslissing rijdt hij in de toekomst voor Jumbo als luxeknecht, die af en toe voor eigen kans mag rijden in kleine rondes, of voor Uno-X als absolute kopman om via aanklampen misschien net top-10 te kunnen rijden in een grote ronde. Beide scenario's zijn okay, ik vermoed dat Foss voor het laatste zal kiezen.
    13 februari 2023 10:19
    @Shinzawai Dat zegt Zeeman niet. Ze hebben veel vertrouwen in hem en willen hem nu langzaam brengen. Eerst nu kopman in een ronde van een week en leren van de absolute wereldtop in rondes van een week en in de Giro en Vuelta. Prima aanpak. Als hij zich dit jaar toont, krijgt hij net als Vingegaard en Roglic in het verleden vanzelf kansen in de grote rondes. Ook Vingegaard was eerst knecht van Roglic
13 februari 2023 12:20
don't make a foss about it
13 februari 2023 15:32
Foss mag eerst eens aantonen dat hij langer op een constant niveau kan rijden. Zijn resultaten van de afgelopen jaren tonen niet aan dat de ploeg hem meer vertrouwen kan geven dan ze nu al doen. Zeer hoge pieken en ook zeer lage dalen.
13 februari 2023 23:33
Foss lijkt me te zwaar voor grote rondes. Ze moeten bij JV op passen dat ze niet dezelfde fout maken als met Tom D. Hij blinkt uit in tijdrijden. Dus daar moet je op in zetten met jonge gasten. Suc6 ervaringen opdoen. Verder fungeren als luxe knecht voor roglic of vingegaard. Dat is realistisch. Als Foss denkt dat hij zelf een grote ronde kan winnen, dan mooi laten gaan naar Uno X. Dan komt hij er daar vanzelf achter dat het em niet gaat worden.
14 februari 2023 01:28
Uno-X lijkt logisch, als ze er financieel uitkomen. Foss is een interessante renner, maar wel grillig tot nu toe. Hij kan dit jaar zijn capaciteiten als klimmer goed testen. De negende plaats in de Giro van 2021 gaf best aan dat hij mogelijkheden heeft. Maar hoe ver die reiken kan hij nu nog niet weten. Laat hem lekker proberen hoe ver hij kan komen.
14 februari 2023 02:21
Het is heel simpel. Patje heeft t pas nog uitgelegd. Als je veel wilt verdienen moet je de resultaten van een kopman neerzetten. Als je met wat minder genoegen neemt kan n je misschien een knecht zijn. En als je wat te lang niks laat zien, moet je wegwezen.
Dan zijn er natuurlijk nog andere ploegen … van b-garnituur tot c-garnituur. En uiteindelijk rijdt je dan in dezelfde ploeg als waar Van Keirsbulick rijdt of niet in dezelfde ploeg waar Vermote komend jaar rijdt (nergens dus, mede door tegenslag te lang te weinig laten zien)
Ook in t wielrennen geldt: je bent zo goed als je laatste wedstrijd(en)
15 februari 2023 20:40
Tja, bij elk verhaal over zijn leeftijd en hoeveel verder Pogacar, Evenepoel, Ayuso en co al stonden, moet je maar één woordje neerplempen om dat alles onderuit te halen en dat is "Vingegaard".

Was goed bij de beloften, maar zeker niet buitengewoon (aanzienlijk minder laten zien dan bijvoorbeeld een Foss), deed in zijn eerste profseizoenen ook niets heel bijzonders en werd tussen 2020 en 2021 plots 4 niveaus beter.
13 februari 2023 11:47
Trek-Segafredo, daar moet hij heen.

Met de nadruk op moet.
13 februari 2023 09:24
Voor je het weet d... de... dee... duikel je weg bij TJV!

Reacties zijn gesloten.