Tobias Foss kopman Jumbo-Visma in Volta ao Algarve

dinsdag 15 februari 2022 om 13:07
Tobias Foss kopman Jumbo-Visma in Volta ao Algarve

Tobias Foss - foto: Cor Vos

Jumbo-Visma heeft zijn selectie voor de Volta ao Algarve, de Portugese rittenkoers die woensdag begint met een sprintersrit naar Lagos, prijsgegeven. Met Tobias Foss aan de start zal de Nederlandse formatie voor een goede eindnotering in het algemeen klassement gaan. De jonge Noor is de uitgesproken kopman.

Jumbo-Visma was in het verleden al succesvol in de Algarve, met sprintzeges van Dylan Groenewegen en de eindzege van Primož Roglič. Met Tobias Foss aan de start hoopt de Nederlandse formatie opnieuw mee te doen om de knikkers. Foss maakt zich op voor zijn seizoensdebuut en krijgt in Portugal een mooi parcours voorgeschoteld, met twee lastige klimetappes en een individuele tijdrit van ruim dertig kilometer.

Het is aan Robert Gesink, Pascal Eenkhoorn, Michel Hessmann en Johannes Staune-Mitter om kopman Foss zo lang mogelijk bij te staan. Eenkhoorn krijgt daarnaast de vrijheid om zich in de vlakkere etappes te mengen in het sprintgeweld. Voor de 20-jarige Hessmann, die deze winter de overstap maakte van het Development Team naar de WorldTour-formatie, is het zijn vuurdoop als fulltime beroepswielrenner.

De eveneens 20-jarige Noor Staune-Mittet koerst normaal voor de opleidingsploeg van Jumbo-Visma, maar kan door de mixregel van de UCI nu ook een keertje uitkomen voor de hoofdmacht van de ploeg van manager Richard Plugge. Jumbo-Visma start in de Algarve maar met vijf (in plaats van de gebruikelijke zeven) coureurs.

Voorbeschouwing: Volta ao Algarve 2022

Selectie flag-nl Jumbo-Visma voor flag-pt Volta ao Algarve (16-20 februari)
flag-no Tobias Foss
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-de Michel Hessmann
flag-no Johannes Staune-Mittet

Dit artikel delen:

30 Reacties

Murcia 15 februari 2022 om 13:17

Goede leerschool voor hem met deze extra verantwoordelijkheid. Ben benieuwd of hij wat lichter staat want voor een AK-renner was hij vorig jaar nog wel aan de zware kant. Tijdrit voor hem ook een goede test. Ploeg om hem heen flink opgeschud door Covid en quarantaine denk ik zo maar beter nu dan later dit jaar.

Xevar 15 februari 2022 om 13:19

Net aan een halve wedstrijd gereden en het is nu al een ongekende teringbende qua omgegooide trainingskampen en wedstrijdprogrammas, man man man. En ze rijden uberhaupt al veel te weinig koersen.

Je gaat mij niet vertellen dat de halve ploeg corona heeft, dus waar slaat dit in godsnaam op?

madeinstars 15 februari 2022 om 13:22

Is natuurlijk veel logischer als ze voor een koersje als de Algarve Roglic en WvA uit hun trainingskamp trekken omdat Xevar anders vindt dat ze met te weinig renners starten. Domme ploegleiding.

bellevue 15 februari 2022 om 13:23

Jumbo Visma klimcoaches zijn geen liefhebbers.

Mochten alle ploegen zo te werk gaan het zou een ramp zijn voor de wielersport.

Murcia 15 februari 2022 om 13:29

Dat je moet uitleggen wat één of meerdere besmettingen betekenen voor de ‘close contacts’ is al vermoeiend genoeg en wijst erop dat men bewust onwetend wil blijven maar de opmerking dat de coaches bij TJV geen liefhebbers zijn is minstens zo storend. Als ik zie wat vorig jaar voor moois is afgeleverd door TJV renners op het hoogste niveau dan ruil ik dat never nooit in voor een sprintoverwinning ergens in een zandbak.
De aanpak is gericht op het presteren in de grootste wedstrijden en legt ze tot nog toe geen windeieren.

S. Morgenstern 15 februari 2022 om 13:31

Hoogtepunt van het seizoen voor Matxin en co altijd deze eerste maanden. Lekker moord en brand schreeuwen om niets, om vervolgens de rest van het seizoen bij voorbaat af te stappen in topics over deze ploeg.

Sjonge Jonge 15 februari 2022 om 13:32

maar de reden dat ze met 5 renners starten is toch juist omdat ze NIET de trainingskampen/wedstrijdprogramma’s/hoogtestages van de andere renners omgooien? Dus ik snap niet precies wat je nu bedoelt, maar wellicht interpreteer ik je bericht verkeerd?

Marik 15 februari 2022 om 13:35

Murcia, het is je toch wel al een tijdje duidelijk wat de intentie van bellevue is hier?

Murcia 15 februari 2022 om 13:42

@Marik
Het was mij niet echt ontgaan nee, maar toch voel ik mij verplicht om dit type kritiek van repliek te voorzien en meestal lukt mij het nog met argumenten ook.
@Sjonge jonge, de rol van Xevar is te vergelijken met die van het jongetje dat zijn dorpsgenoten waarschuwde voor een wolf die er niet was en dat keer op keer. Toen er werkelijk een wolf ten tonele kwam geloofde niemand hem meer en werden ze allemaal opgepeuzeld.

Massimo Bataille 15 februari 2022 om 13:48

Dit gaat er nu niet over om alle toppers aan de start te krijgen, maar als je zelfs met je B en C renners geen volledig team van 7 renners kunt opstellen ben je toch wel niet goed bezig.
Naast dat is het wel duidelijk dat Jumbo nauwelijks ‘kleine’ wedstrijden rijdt in het algemeen laat staan met een topper aan de start. Is wel wat jammer, want die ‘kleinere’ wedstrijden verdienen ook wel wat respect.
Als je bv kijkt naar Roglic, heeft hij van zijn 52 koersdagen slechts 2 dagen niet op WT-niveau gekoerst. Tevens slechts 9 eendagswedstrijden (waarvan WK + 2xOS)
Pogacar rijdt nog zijn thuisronde en zit zo aan 9 niet WT-dagen van zijn 60 in het totaal.
Met 15 eendagswedstrijden ( waarvan 2x NK, 2x EK, 2x WK + OS) ook nog gevarieerder.

Murcia 15 februari 2022 om 13:59

@Massimo
Heeft allemaal te maken waar je je prioriteiten legt, Roglic heeft hogere doelen en levert daar de overwinningen bij. Daarnaast heeft hij in het verleden al genoeg van de kleinere wedstrijden gereden en gewonnen. Als een dertiger die weet wat voor hem werkt vind ik die aanpak te billijken. Tim Wellens bv vind ik juist een voorbeeld die kampioen geworden is in uitslagen rijden in dit soort vroege koersen maar zich verbaasd over het gebrek aan resultaat later, het ene heeft duidelijk met het andere te maken. Om te pieken als klassementsrenner of klassiekerspecialist moet je de energie opsparen voor de wedstrijden die jij wil winnen. Verder is Covid nu eenmaal een bitch voor vele ploegen als het gaat om ontbrekende renners. De strategie van de leiding over het programma kan men onjuist vinden maar de resultaten van de afgelopen jaren geven niet direct aanleiding tot een wijziging.

Franco Ballerini 15 februari 2022 om 15:47

Eens met Massimo qua respect voor de kleinere koersen. Start dan helemaal niet. Ik kan me zo voorstellen dat er voldoende kleine ploegen zijn die hier wel met een volledige ploeg zouden willen starten.

Murcia 15 februari 2022 om 16:01

@Franco
Vind ik prima maar dat geldt dan natuurlijk ook voor QSA in de Provence of UAE in de Algarve zelf die vier renners opstelt. Ik zie niet waarom alleen TJV er dan uitgelicht zou moeten worden.

Franco Ballerini 15 februari 2022 om 16:16

@Murcia: dat doe ik dan ook niet. Uiteraard geldt dit voor alle ploegen.

Daarentegen begrijp ik de kritiek op het geringe aantal koersdagen van TJV wel. Ik zie ze zelf ook graag vaker aan het werk. Zoals je aangaf is het logisch dat ze voor toppers als Roglic en van Aert een gebalanceerd programma samenstellen waardoor ze kunnen pieken wanneer dat moet (hoewel dat voor van Aert vorig seizoen niet is gelukt, maar het lijkt dat ze daar van geleerd hebben). Voor jonge renners als de gebroeders van Dijke, Dekker, Kooij etc. zou ik zwaar het accent op zoveel mogelijk wedstrijdkilometers leggen.

Murcia 15 februari 2022 om 17:03

@Franco
Duidelijk uitgelegd, dan ga ik met je antwoord mee.

Laatste man 15 februari 2022 om 18:25

@Matxin,
Kan je eens een keer normaal doen?

En kan de redactie eens een keer hun werk doen?

bellevue 15 februari 2022 om 23:16

Voor liefhebbers is Jumbo Visma een ramp.

Stel je voor dat elk team (net zoals Van Aert en Roglic) hun toppers niet meer laat koersen tussen de Amstel en de Tour.

Dat is toch verschrikkelijk?

De geel gepyjameerden staan hier op de banken met de resultaten (door 2 kanonnen)

maar de neutrale liefhebber wordt er niet erg warm van.

Het behoeft heus geen verrekijker om deze trend te zien.

Een trend die zich uitstrekt ver voorbij het prille seizoen.

Dikke Vrouw 15 februari 2022 om 13:22

Even zien wat toby tegen Rem kan , jumbo wel met een heel klein ploegje hier…

bimbodoro 15 februari 2022 om 13:59

Hoezo? Foss is nou niet bepaald een veelwinnaar van rittenkoersen.

harryjohan71 15 februari 2022 om 13:59

Het vermoeden is dat Van Dijke, Kooij en Roosen, Ter vervanging dienen van Dekker en Affini.

Ronellenfitsch 15 februari 2022 om 14:04

In de UAE bedoel je? Want anders was het wel logisch geweest als bv Roosen (en niet Roglic natuurlijk, non-discussie) hier was gestart

harryjohan71 15 februari 2022 om 14:26

Klopt, ik reageerde op een bericht dat verwijderd is

Arie den Blanken 15 februari 2022 om 14:16

Er worden dus zelfs al kopmannen aangeduid voor trainingskoersjes.

dit is mijn voorwiel 15 februari 2022 om 19:48

Kopman spelen moet je ook trainen.

lo squalo dello Stretto 15 februari 2022 om 14:42

Ze starten hier maar met 5 en moeten zelfs dan nog iemand uit het opleidingsteam optrommelen? Ik kan me zelfs nog geen koers van Jumbo-Visma dit seizoen voor de geest halen; zelfs hier in de Algarve in de tweede helft van februari kunnen ze nog geen fatsoenlijk team opstellen. Triest.

Coureurs du Courage 15 februari 2022 om 15:27

Het seizoen is ook nog niet begonnen; al zou je al deze kleine koersjes winnen, de prijzen die echt tellen worden straks verdeeld vanaf de Omloop. Dat ze geen compleet team kunnen opstellen is wel spijtig, maar over de kwaliteit zou ik niet oordelen.

Yeez 15 februari 2022 om 15:34

Uae start met 4 en hebben een grotere selectie. Wat een triest zooitje daar

Rutgerj81 15 februari 2022 om 23:38

En nu? Wat is je punt?

Peter 15 februari 2022 om 15:03

In het artikel met de voorbeschouwing op de Volta ao Algarve werd Sam Oomen genoemd als ondersteuning voor Foss, weet iemand waarom hij niet in de definitieve selectie zit?

Aerts 15 februari 2022 om 15:29

Het is inderdaad jammer dat Jumbo in deze voorbereidingskoersjes zich niet laat zien. Aan de andere kant, als je dit jaar een hoger cijfer van Youri wil krijgen, dan is het misschien wel verstandig.
Ook al is covid een ‘griepje’. De kans dat je dit ‘griepje’ krijgt is op dit moment vrij hoog. Volledig logisch dat JV een kosten-baten analyse maakt en deze voorbereidingskoersjes links laat liggen. Als liefhebber vind ik dit jammer. Maar de sponsors willen en zo hoog mogelijk cijfer van Youri, dus dan moet je keuzes maken.