Tjallingii: “Groot gat tussen kopmannen en de rest van LottoNL-Jumbo”
foto: Marcel Koch
dinsdag 11 april 2017 om 18:30

Tjallingii: “Groot gat tussen kopmannen en de rest van LottoNL-Jumbo”

Maarten Tjallingii vertelde in WielerFlits Live #21 dat LottoNL-Jumbo teleurstellende kasseienklassiekers gereden heeft. Hij voorziet ook voor de rest van het seizoen problemen. “Ze hebben acht of negen WorldTour-waardige renner”, spreekt de ex-renner van de ploeg zich uit. De rest zit volgens hem onder dat niveau.

Breedte niet goed genoeg
De Nederlandse ploeg trok de voorbije winter negen nieuwe renners aan, waaronder Lars Boom en Juan José Lobato. Die twee jongens behaalden tot op heden niet de resultaten die van hen verwacht werden. Daarnaast werden er vijf jonge renners vastgelegd. “Ik heb het idee dat er in de breedte van de ploeg minder is geïnvesteerd. Je hebt minder kopmannen. En daar tussenin zit een groot gat. Voor de Tour de France heb je acht of negen echt goede renners, die WorldTour-waardig zijn.”

Bekijk hieronder de gehele discussie over LottoNL-Jumbo (van 17.16 tot 33.00)

Meer video’s zien uit het peloton? Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
75 Reacties
12-04-2017 14:31
Volgens mij vind iedereen het waanzinnig jammer voor TLJ dat het voorjaar een debacle is.... Iedereen hier hoopt toch dat'onze' enige worldtour ploeg eindelijk weer eens een klassieker wint en dan moet dat ook gedaan worden door een Nederlander zelf.
De grote rondes blinken we met toppers in uit en daar is bv België weer stinkend jaloers op. Maar ik de klassiekers wil dat(op Poels na) nog niet echt lukken.
12-04-2017 14:36
Bij Roglic klopt er iets niet, vanuit het niets gerenommeerde ervaren kanjers eraf rijden blijft een raadsel. Over zijn dubieuze fietswissel wordt met geen woord meer gerept en bij de interviews denk ik aan Andersen, lijkt of alleen hij volgas kan geven en de rest maar aanrommelt. Tlj is in de breedte geen haar scherper geworden maar heeft in de tijdrit een opvallende progressie geboekt.
12-04-2017 14:39
@assen
Sorry maar bij Bora lopen wel meer leuke renners rond. Neem eens Patrick Konrad, die 3e. wordt in Murcia en in de Vuelta al Pais Vasco 7e. is geworden in 't AK. Die zou goed passen bij de bergtrein van TLJ.
12-04-2017 14:41
@ schipperaar:
dat ze bij TLJ roglic vol zouden stouwen met dope en/of op een motor laten rijden terwijl ze de Nederlandse renners maar aan laten spartelen klopt ook niet echt, he.
12-04-2017 14:46
8.6
Te weinig budget waarschijnlijk, bij sky hebben we onze terechte bedenkingen zeker sinds de fietsen een kilo zwaarder zijn geworden maar Tlj lijkt soms heilig verklaard, weet zeker dat Jan en Nico op het St Pieter staan zondag, met bloemen.
12-04-2017 14:52
@Assen ga maar eens nakijken, het ligt eraan waar je als ploeg je focus op legt. Niemand die bij Movistar zegt dat ze een mislukt klassiek voorjaar hebben omdat zij dat ondergeschikt vinden aan het meerdaagse werk. Lotto Jumbo heeft er (terecht) voor gekozen om te kiezen voor een Nederlands georiënteerde ploeg en dan maak je dus keuzes. Samen met een budget wat flink lager ligt dan grote buitenlandse teams is de kan op dit resultaat groot. Maar kijk nog eens kritisch ook naar andere ploegen en dan zie je dit echt vaker. Katusha, Ag2R en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vind persoonlijk dat TLJ ook echt keuzes moet gaan maken... en misschien minder focus moet gaan leggen op de klassiekers (hoe pijnlijk voor sommigen ook) en echt kiezen voor de sprint en het meerdaagse werk... of er moet geld bij.
12-04-2017 14:59
Vraagtekens zetten bij de opkomst van Roglic lijkt me heel gezond. De grote sprongen in zijn (klopte overigens bij zijn vorige ploeg ook al eens 'ervaren kanjers' in een bergrit) zou je kunnen verklaren aan de hand van zijn late overstap naar het wielrennen (waardoor hij redelijk wat groeimarge zal hebben*) en een grote stap voorwaarts qua begeleiding. TLJ heeft hem voor ze hem haalde ook uitvoerig getest en daarin kwamen volgens de overlevering al ongekende waarden naar voren.

Wat betreft zijn tijdritten vind ik zijn plotselinge opkomst dan nog het minst vreemd. TLJ heeft daar fietsen en een focus (windtunneltesten) die onvergelijkbaar is met zijn vorige ploeg. Daarnaast heeft hij met zijn achtergrond uit het schansspringen een ontzettende voorsprong waar het 'diep zitten' op zo'n fiets betreft. Zo'n achtergrond uit een andere sport spreekt jou niet aan schippie?

*Dit lijkt overigens iets waar TLJ bij het scouten (of noem het anders zo je wil) van nieuwe renners een focus op lijkt te hebben liggen. Tolhoek, De Tier en Campenaerts zijn bijvoorbeeld ook relatief laat alles op het wielrennen gaan zetten.
12-04-2017 15:16
@rahimns
De klassiekers maken een groot deel van 't voorjaar uit en de meeste Nederlandse renners zouden daar goed in moeten zijn. Ook de exposure zoals in de R.V.V. is toch voor de sponsoren om van te smullen. Je zegt zelf, dat renners, die worden gehaald al langere tijd worden gevolgd {zoals bij Roglic, Bennett, De Tier en Campenaerts}. Dus waarom is 't met de keuze voor Lars Boom verkeerd uitgepakt. Of hij is ziek {zie Cav} of zijn voorbereiding is niet goed gegaan.
12-04-2017 15:35
@vlek
De enige die diep blijkt te zitten is Boom en die laten ze lekker aanmodderen.
Een schansspringer rekt zich uit en moet juist niet diep zitten lijkt mij en bij een triathlon stuur ver genoeg vooruit zit iedereen diep, zelf kom ik uit de vaart maar had weinig baat aan die diepgang.
Begon zelf pas op 24 maar had idd door een brede sport achtergrond een flinke voorsprong op jongens die al jaren veel te eenzijdig trainden, voor hoogvliegen had ik geen geld.
12-04-2017 16:19
@kelderfan je kan van alles willen als ploeg... maar als je gebonden zit aan geld en het talent wat Nederland heeft op klassiek gebied zit bij andere teams en zijn op dit moment financieel niet haalbaar dan moet je toch keuzes maken. Er zal in de toekomst best wel weer een generatie komen wat dat werk aan kan... maar als dat op dit moment niet voorhanden is dan moet je misschien andere keuzes maken. En wat de oorzaken van het falen van Lars is... dat is puur speculeren op dit punt.

@schipperaar de houding is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar als skispringer weet hij als geen ander hoe het is om een bepaalde houding aan te nemen en die zo rustig mogelijk te houden... er zijn best zaken die hij vanuit het skispringen mee zal hebben genomen en waarvan hij nu profijt heeft.
12-04-2017 16:41
Een schansspringer moet niet diep zitten? Wat? Volgens mij heb je de verkeerde sport in gedachten. Zo'n jongen heeft een flinke voorsprong qua flexibiliteit in de tijdrithouding door zijn achtergrond.
12-04-2017 16:53
@vlek
Totaal oneens, een wielrenner zit veel langer diep als ie de moeite neemt om te trainen met ligstuur dan die paar sprongetjes waar ie na 5 sec alweer rechtop moet gaan staan. Als ie zo fenomenaal was zou die wel op de schans zijn gebleven, benieuwd naar zijn resultaten op de grote schans.
12-04-2017 17:05
De hoek die zo'n schansspringer moet maken is natuurlijk veel groter. Die flexibiliteit heeft hij duidelijk meegenomen naar zijn tijdritfiets. Kun je onzin vinden, maar dan moet je wel alle foto's van hem op een tijdritfiets wel negeren.
12-04-2017 17:18
@vlek
De kunst bij tijdrijden is muisstil zitten waar Bauke al flink progressie heeft gemaakt ondanks al die windtunnels bij tlj maar Roglic komt uit het niets en naast houding moet er vooral getrapt en dat gaat hem heel makkelijk af, alsof ie niet hoeft af te zien, de wederopstanding van een flierefluiter, 'k geloof er niet in, take it or leave it.
12-04-2017 18:07
Net alsof een combinatie van beide factoren is uitgesloten ...
12-04-2017 18:11
Naast het vasthouden van je houding gaat het inderdaad vooral om trappen. Wanneer je een voorsprong hebt op dat eerste vlak, dan helpt dat echter wel natuurlijk. Dat was mijn punt.
12-04-2017 18:31
Schippie tis ongelofelijk idd. Hoe hard moet die gast wel trappen als ie niet de beste stuurder is en toch tijdritten rijdt waarin ie iedereen naar huis rijdt. Maar ja, dit is er een voor het forum topic.
12-04-2017 18:40
@kk
Tijdrijders waren voor al de Sol en Oosterbosch die een kwartier moesten bijkomen, heb ik bij Roglic nog niet kunnen ontdekken, alsof ie naar school gefietst is. Afzien leer je niet op een schans maar door hard werken.
12-04-2017 18:43
Niet de beste stuurder? Volgens mij is het rijden in het peloton een aanpassing geweest, maar qua bochten techniek heeft hij toch juist wel een aardige achtergrond? Ik heb nog nergens gelezen dat het sturen bij hem een zwakke plek is.
12-04-2017 18:50
@vlek
Zover ik weet zitten er weinig bochten, zowel op de grote als de kleine schans, alleen Eddy the Eagle zocht zijn eigen weg.
12-04-2017 18:53
Want schansspringers beginnen natuurlijk altijd meteen met die sport en hebben daarvoor niet jaren andere dingen gedaan op die twee latjes.
12-04-2017 19:00
@ schipperaar:
recht vooruit gaan is een gevolg van goed sturen. daar heb je geen bocht voor nodig, hoor.

verder Eddy the Eagle lol, de slechtste schansspringer ooit was dan wel de bekendste en de populairste. buiten hem (en Roglic) kan ik me geen naam herinneren uit die sport.
12-04-2017 19:05
Maar of dat wat over jou of de sport zegt...
12-04-2017 19:16
@ klootje:
het zegt over mij dat ik het schansspringen niet volg, en het zegt ook dat je wel degelijk een soort sportheld kan worden als je ongelooflijk slecht bent in je sport.
overigens was het NOC Eddy al snel beu, en werden de voorwaarden om mee te doen aan het Olympische schansspringen behoorlijk aangescherpt puur om Eddy te kunnen weren.
12-04-2017 19:20
@vlek
Misschien legt ie de lat hoger dan ik denk, hij mag me verbazen...

Reacties zijn gesloten.