Timothy Dupont snelt naar zege na chaotische finale in Bessèges
De tweede etappe van de Ster van Bessèges is gewonnen door Timothy Dupont. De renner van Bingoal-Wallonie Bruxelles bleek de snelste renner in La Calmette, na een zeer chaotische finale met enkele valpartijen. Dupont versloeg Pierre Barbier en Europees kampioen Giacomo Nizzolo.
Voor heel wat sprinters was de openingsrit naar Bellegarde nét iets te zwaar, maar vandaag kregen de rappe mannen een ideaal parcours voorgeschoteld in de Ster van Bessèges. De etappe was ruim 150 kilometer lang en voerde het peloton van Saint Geniès de Malgoirès naar La Calmette. Onderweg lagen er nog wel wat vervelende kuitenbijters op het parcours, maar voor doorgewinterde profs moest dit toch geen problemen opleveren.
Vijf vluchters maken het mooie weer
De vlucht van de dag werd gevormd door twee Fransen, twee Belgen en één Tsjech. De voor Delko uitkomende Alexandre Delettre was net als gisteren van de partij en de bergkoning wist samen met Tony Hurel, Maximilien Picoux, Ludovic Robeet en Vojtěch Řepa een mooie voorsprong uit te bouwen. Vooral de aanwezigheid van Řepa was opvallend: de renner van Kern Pharma brak gisteren namelijk drie tanden bij een van de vele valpartijen.
Het verschil tussen de vijf vluchters en het peloton liep op tot maximaal vier minuten, maar Hurel, Delettre, Picoux, Robeet en Řepa hadden nooit uitzicht op de ritzege. De knechten van Cofidis (de ploeg van leider Christophe Laporte) en Total Direct Energie wisten het verschil binnen de perken te houden en dus kregen we een klassiek kat-en-muisspel tussen de vroege avonturiers en de sprintersploegen.
Dappere Robeet is een vogel voor de kat
Vooraan bleek Robeet over de beste benen te beschikken en de renner van Bingoal-Wallonie Bruxelles besloot op ruim veertig kilometer van de meet alleen verder te koersen. Robeet reed al snel weg van zijn moegestreden medevluchters en begon met een mooie bonus aan de laatste dertig kilometer. Het liedje van Hurel, Delettre, Picoux en Řepa was inmiddels uitgezongen: de dappere avonturiers werden opgeslokt door een op hol geslagen peloton.
Robeet mocht nog wat langer voor de meute uitrijden, maar ook de Belg werd op tijd weer ingerekend door de sprintersploegen. Met nog tien kilometer te gaan was de hergroepering een feit en stond alles in het teken van de eerste échte massasprint in deze Ster van Bessèges. Op minder dan vier kilometer van de meet gingen enkele renners zwaar tegen de vlakte, maar de sprinters slaagden erin om de valpartij te ontwijken.
Dupont snelt naar zege na chaotische laatste kilometer
Dit was het sein voor de mannen van Arkéa-Samsic om een sprinttreintje op de rails te zetten, maar sprintkopman Bouhanni kwam er niet aan te pas in de eindsprint. Heel even leek Giacomo Nizzolo naar de zege te snellen, maar de Europese kampioen viel stil en werd uiteindelijk nog geremonteerd door een sterke Dupont. Die laatste boekte een verrassende maar zeer welkome zege voor zijn ploeg Bingoal-Wallonie Bruxelles.
Het is voor Dupont, na heel wat ereplaatsen, zijn eerste ritzege in de Ster van Bessèges. De leiderstrui blijft ook na vandaag in het bezit van Christophe Laporte. De finale werd overigens nog ontsierd door een zware valpartij op 500 meter van de streep. Verschillende renners kwamen op hoge snelheid ten val aan de laatste rotonde.
Fotografen: onbegrijpelijk! Nu was er ruimte om uit te wijken omdat de helft al uitgeschakeld was op de rotonde. Maar anders...
Rotonde: waarom niet de streep aan de andere kant van de rotonde leggen? Een rotonde op zo'n sleutelpassage in de sprint...
Gedrag: het was weer gekkenwerk. Blijkbaar alles voor een ereplaats in de ster van Besseges....
Dan moet die rotonde aan 1 kant te passeren zijn en verder van de streep liggen. Op deze afstand van de streep zijn alle lead-out mannen vol aan het geven. Daarmee krijg je het bijna niet op een lint zonder valpartijen lijkt me.
https://www.uci.org/inside-uci/press-releases/the-uci-reinforces-rider-safety-and-its-commitment-to-sustainable-development
Edit: inclusief een interessant stukje over betere barrieres. Die pas vanaf 2022 verplicht worden. En elke koers krijgt een 'safety manager'.
Dan kan ik je nu al op een briefje geven dat daar weinig van gaat komen. Politiek geneuzel, angst om organisatoren aan te pakken, en bovendien ook nog eens het "normaal vinden" van valpartijen....
Aan die snelheden hoeft er helaas niet veel te gebeuren, wat steentjes of olie op de weg en je fiets rijdt met jou in plaats van omgekeerd. Hopelijk valt de schade mee.
edit: @ kopa, lijkt inderdaad te vallen op het moment dat hij terug aanzet. Al leek er ook verdacht veel (opgedroogde) modder op en rond de rotonde te liggen.
https://live.tv2.no/direkte?innlegg=1197896114
Heleboel vreemde valpartijen waar renners gewoon uit het niets wegschuiven, lijkt wel alsof ze er weer even in moeten komen allemaal.
Dat gezeur op organisaties en over veiligheid mag wel eens ophouden.
Het zijn toch echt de renners zelf die de koers maken en het gevaar opzoeken.
Valpartijen zijn een onderdeel van het "spektaktel" dat wielrennen op de weg biedt.
Het is geen sport voor "watjes", anders moet je lekker op de zwift tegen je computerscherm gaan fietsen of een veilige sport gaan doen.
Massasprints of aankomsten met kans op een massasprint zijn vaak chaotisch en gaan heel vaak gepaard met valpartijen. Als je dat wil veranderen, verander je in wezen 1 karakter van het wielrennen en koersen! Denk niet dat we daar naar toe moeten.
Voorlopig zijn deze ritten voor de B-C garnituur onder sprinters. Het wielerseizoen heeft zijn start weer gemaakt en dat is al heel wat in deze abnormale wereld.
Business as usual zou ik zeggen en door na de volgende etappes/koersen!
Het is ook behoorlijk onnozel en arty-farty al die prachtige plannen om iets essentieels onveiligs dan toch maar veilig te gaan maken. Met name aan het begin van een koersseizoen en van belangrijke rondes zie je ze allemaal opgefokt en vol bewijsdrang, op de allersnelste fietsjes met schuim op de bek en van álle toegestane en betaalbare extra’s voorzien er vol in klappen. Ook in 2036 en 2101 gaat dit zo zijn,
En het doel alles veiliger maken? Wie heeft dat doel dan precies? Op papier is het doel er maar in de realiteit niet.
Met alle respect: als je op een rotonde valt is het omdat je te snel reed of niet goed genoeg met je fiets kan rijden. Als die voor jou dat wel kan en je probeert hem te volgen ben jij de enige schuldige, niet de organisatie.
Dat gemekker op de organisatie ook altijd ivm auto's op het parcours. Alsof de organisator die er op laat als extra hindernis? Dat is toch puur de verantwoordelijkheid van de politie die nog te lang verkeer doorlaten in tegengestelde richting. Waar jullie hier dus op aansturen zijn enkel nog volledig verkeersvrije plaatselijke circuits. Ook heel leuk!
Om toch enige nuance te brengen: die fotografen stonden idd gevaarlijk dicht.
Verder: mooie zege voor Dupont en blij wat mooie nieuwe shirts te ontdekken, St Michel is nu al mijn favoriet op dat vlak. En lang leve de koers.
Aan de andere kant gaat het eigenlijk nooit fout, maar ik kan me niet voorstellen dat het de favorieten van het peloton zijn
-Beeld vertekend, vaak is het eerder 50 dan 25 meter.
-Op die afstand moet je, om een renner beeldvullend in beeld te krijgen, een serieuze telelens hebben. Om in termen te spreken; 300 tot 500mm, afhankelijk van de situatie. Dat zijn grote lenzen.
-Met een mobiele telefoon kan je dit nooit bereiken. Zo werkt optica en sensorformaat niet.
-Fotografen zijn goed up hun hoede, evenals renners. Vandaar dat het nooit fout gaat.
Groetjes van een professioneel fotograaf
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er altijd vanuit ga dat de finishfotos altijd panoramashots zijn en niet zozeer beeldvullend, aangezien ik die nauwelijks tegenkom.
Maar leuk om iig eens van een finishfotograaf te horen en fijn dat jullie op de hoede zijn
Bovendien betaalt een aankomstplaats niet om de koers ergens op een stuk steenweg ver buiten het centrum aan te komen.
Maar goed, als ik alle wannabe-organisatoren hier moet geloven komen we voortaan enkel nog aan op racecircuits of verlaten snelwegen na een dagje plaatselijke rondes draaien op een verkeersvrij parcours van 15km. Daar zal er ongetwijfeld ook niemand meer vallen!
Toont vandaag opnieuw zijn kwaliteiten als sprinter...mijn gok is dat bij Wanty er te veel sprinters van de tweede lijn in de ploeg zaten en dat iedereen tegelijk zit te sprinten terwijl Dupont waarschijnlijk graag een treintje had gehad en dat ze liever 3 man in de top 10 zien dan 1 man op het hoogste schavot.
Punten...punten...punten voor de Eurotour en plots zijn ze Worldtour en zijn ze Dupont kwijt.