Timothy Dupont snelt naar zege na chaotische finale in Bessèges

donderdag 4 februari 2021 om 16:30
Timothy Dupont snelt naar zege na chaotische finale in Bessèges

foto: Cor Vos

De tweede etappe van de Ster van Bessèges is gewonnen door Timothy Dupont. De renner van Bingoal-Wallonie Bruxelles bleek de snelste renner in La Calmette, na een zeer chaotische finale met enkele valpartijen. Dupont versloeg Pierre Barbier en Europees kampioen Giacomo Nizzolo.

Voor heel wat sprinters was de openingsrit naar Bellegarde nét iets te zwaar, maar vandaag kregen de rappe mannen een ideaal parcours voorgeschoteld in de Ster van Bessèges. De etappe was ruim 150 kilometer lang en voerde het peloton van Saint Geniès de Malgoirès naar La Calmette. Onderweg lagen er nog wel wat vervelende kuitenbijters op het parcours, maar voor doorgewinterde profs moest dit toch geen problemen opleveren.

Vijf vluchters maken het mooie weer 
De vlucht van de dag werd gevormd door twee Fransen, twee Belgen en één Tsjech. De voor Delko uitkomende Alexandre Delettre was net als gisteren van de partij en de bergkoning wist samen met Tony Hurel, Maximilien Picoux, Ludovic Robeet en Vojtěch Řepa een mooie voorsprong uit te bouwen. Vooral de aanwezigheid van Řepa was opvallend: de renner van Kern Pharma brak gisteren namelijk drie tanden bij een van de vele valpartijen.

Ludovic Robeet in actie – foto: Cor Vos

Het verschil tussen de vijf vluchters en het peloton liep op tot maximaal vier minuten, maar Hurel, Delettre, Picoux, Robeet en Řepa hadden nooit uitzicht op de ritzege. De knechten van Cofidis (de ploeg van leider Christophe Laporte) en Total Direct Energie wisten het verschil binnen de perken te houden en dus kregen we een klassiek kat-en-muisspel tussen de vroege avonturiers en de sprintersploegen.

Dappere Robeet is een vogel voor de kat 
Vooraan bleek Robeet over de beste benen te beschikken en de renner van Bingoal-Wallonie Bruxelles besloot op ruim veertig kilometer van de meet alleen verder te koersen. Robeet reed al snel weg van zijn moegestreden medevluchters en begon met een mooie bonus aan de laatste dertig kilometer. Het liedje van Hurel, Delettre, Picoux en Řepa was inmiddels uitgezongen: de dappere avonturiers werden opgeslokt door een op hol geslagen peloton.

Robeet mocht nog wat langer voor de meute uitrijden, maar ook de Belg werd op tijd weer ingerekend door de sprintersploegen. Met nog tien kilometer te gaan was de hergroepering een feit en stond alles in het teken van de eerste échte massasprint in deze Ster van Bessèges. Op minder dan vier kilometer van de meet gingen enkele renners zwaar tegen de vlakte, maar de sprinters slaagden erin om de valpartij te ontwijken.

Dupont snelt naar zege na chaotische laatste kilometer 
Dit was het sein voor de mannen van Arkéa-Samsic om een sprinttreintje op de rails te zetten, maar sprintkopman Bouhanni kwam er niet aan te pas in de eindsprint. Heel even leek Giacomo Nizzolo naar de zege te snellen, maar de Europese kampioen viel stil en werd uiteindelijk nog geremonteerd door een sterke Dupont. Die laatste boekte een verrassende maar zeer welkome zege voor zijn ploeg Bingoal-Wallonie Bruxelles.

Timothy Dupont – foto: Cor Vos

Het is voor Dupont, na heel wat ereplaatsen, zijn eerste ritzege in de Ster van Bessèges. De leiderstrui blijft ook na vandaag in het bezit van Christophe Laporte. De finale werd overigens nog ontsierd door een zware valpartij op 500 meter van de streep. Verschillende renners kwamen op hoge snelheid ten val aan de laatste rotonde.

Dit artikel delen:

65 Reacties

TijmenCamps 4 februari 2021 om 16:31

Chaos, chaos, en nog eens chaos.

luukje1100 4 februari 2021 om 16:34

Zo blijkt maar weer dat noch organisatie, noch de renners niks, maar dan ook helemaal niks hebben geleerd van wat er is gebeurd in Polen. Enkele voorbeelden; straatmeubilair zonder enkele beschermingskussens direct na een bocht, fotograven op amper 25 meter van de finish (gister ook al het geval), rotonde 250 meter voor de finish. Het argument dat het een kleine organisatie betreft mag op geen enkele manier worden gerechtvaardigd.

ivo001 4 februari 2021 om 16:39

Die positie van die fotografen snap ik echt niet. Als ze aan die kant van de weg sprinten gaan ze er vol op.

Man met de hamer 4 februari 2021 om 16:40

Noch plus niks, dubbele ontkenning, dus er is iets geleerd. De rest van de taalfouten zie ik maar door de vingers.

Michelangelo 4 februari 2021 om 16:43

Inderdaad, een goed voorbeeld van hoe het niet moet.

Fotografen: onbegrijpelijk! Nu was er ruimte om uit te wijken omdat de helft al uitgeschakeld was op de rotonde. Maar anders…
Rotonde: waarom niet de streep aan de andere kant van de rotonde leggen? Een rotonde op zo’n sleutelpassage in de sprint…
Gedrag: het was weer gekkenwerk. Blijkbaar alles voor een ereplaats in de ster van Besseges….

Jean Dumas 4 februari 2021 om 16:46

Die fotografen dat was nipt, en Bouhanni is weer lekker bezig, de springveer.

Elvs 4 februari 2021 om 16:48

Eens met Luukje en Michelangelo. De finale was niet om aan te zien op deze manier. Organisatie waardeloos. Maar het gedrag van de renners (er werd echt vreselijk gekwakt aan alle kanten) mag ook wel eens veranderen.

Kopa 4 februari 2021 om 16:54

Die rotonde zorgt er dan wel weer voor dat ze op een lint komen, dat voorkomt gedrang dus hoeft niet negatief te zijn. Fotografen is echt niet normaal inderdaad…

luukje1100 4 februari 2021 om 16:57

@manmetdehamer dat je mij corrigeert op taalfouten oké. Maar jammer dat je dan net hetgeen eruit pikt wat wel correct was…

Michelangelo 4 februari 2021 om 17:00

@kopa,
Dan moet die rotonde aan 1 kant te passeren zijn en verder van de streep liggen. Op deze afstand van de streep zijn alle lead-out mannen vol aan het geven. Daarmee krijg je het bijna niet op een lint zonder valpartijen lijkt me.

toiletduck 4 februari 2021 om 17:09

edit wf: niet doen

Man met de hamer 4 februari 2021 om 17:35

Hmm, ik zie dat allemaal anders, maar goed dat er weer gefietst wordt. Nu de scholen nog open.

Groetjesaandevoetjes 4 februari 2021 om 18:44

Chaotische finale waar de veiligheid niet echt kon worden gewaarborgd en tegelijkertijd komt de UCI met een 'safety protocol'. Hahahaha.

https://www.uci.org/inside-uci/press-releases/the-uci-reinforces-rider-safety-and-its-commitment-to-sustainable-development

Edit: inclusief een interessant stukje over betere barrieres. Die pas vanaf 2022 verplicht worden. En elke koers krijgt een 'safety manager'.

Michelangelo 4 februari 2021 om 20:51

En ik zag dat degene die zich met veiligheid gaat bezighouden vanuit de UCI… een oud beroepsrenner en organisator van koersen is, afkomstig uit het bestuur van de UCI zelf.

Dan kan ik je nu al op een briefje geven dat daar weinig van gaat komen. Politiek geneuzel, angst om organisatoren aan te pakken, en bovendien ook nog eens het “normaal vinden” van valpartijen….

VespavanBern 5 februari 2021 om 08:58

@michelangelo, zo raar is dat toch niet? Vallen hoort toch (helaas) bij de wielersport? Je kan proberen het zo veel mogelijk te beperken, maar verbannen zul je het nooit.

HoofdIsVrij 4 februari 2021 om 16:37

Van een paar renners zal het voorjaar na vandaag alweer voorbij zijn.

Tonydepony 4 februari 2021 om 16:41

Eigenlijk echt geen fan van vlakke ritten, laatste 15 km met bang hartje zitten kijken naar al die onnodige risico’s die de renners nemen. Liever sprinten met een uitgedund peleton, maar dan geforceerd door hellingen, waaiers,… en niet door valpartijen

Nelson 4 februari 2021 om 16:45

Zo is dat. Iedere massaspurt is levensgevaarlijk geworden.

VespavanBern 5 februari 2021 om 09:00

Iedere massaspurt is levensgevaarlijk geweest**, alsof er vroeger niet gekwakt werd.

girardengo 4 februari 2021 om 16:41

Veiligheid heeft eenvoudigweg geen prioriteit (voor organisaties niet, voor de UCI niet, maar voor de renners zelf kennelijk ook niet, gezien hun gedrag in het peloton). Ik merk dat ik aan dit soort wedstrijden (sprintersetappes) niks meer aan vind. Ik ga ze links laten liggen; er is genoeg moois over.

Arie den Blanken 4 februari 2021 om 17:38

Dat doe ik al jaren niet meer. Koersverloop is van een saaiheid tot in de overtreffende trap. Tot de slotfase aan dat kamikaze gedrag van renners beleef ik geen kijkplezier. Voor sensatie dienen de crashes in de Formule 1 en de MotoGP.

Wheely 4 februari 2021 om 16:42

Weer allemaal dezelfde tijd als Mollema verwacht ik.

Jean Dumas 4 februari 2021 om 16:47

Mwah, niet al te lastig dagje.

josi 4 februari 2021 om 16:43

Een paar lelijke crashes, hopelijk komt iedereen er met minimale schade vanaf. Waar ze die fotografen plaatsen, da’s echt belachelijk. Gelukkig gaat dat dan nog goed, maar dat lijkt me echt vragen om problemen.

Voorwielrenner 4 februari 2021 om 16:43

Die fotografen na de finish… Een rotonde toch wat te kort voor de finish… Hekjes midden op de weg… Hopen dat het met iedereen oke. Gingen er wel een paar gemeen hard tegen het asfalt

pirazzi 4 februari 2021 om 16:43

Een rotonde is het probleem niet, renners moeten wat voorzichtiger zijn.

Groetjesaandevoetjes 4 februari 2021 om 18:48

Renners zullen er altijd alles aan doen om te winnen. Met dat feit zou de organisatie / de UCI er alles aan moeten doen om de veiligheid te waarborgen.

Sagan=hulk 4 februari 2021 om 16:44

Vreemde valpartij die laatste, Boasson Hagen schoof uit het niets onderuit terwijl hij zowat in vijfde positie reed.

LeoR 16 4 februari 2021 om 16:48

Was inderdaad erg raar en overwacht, heb mijn tv nét niet stuk geslagen…

Aan die snelheden hoeft er helaas niet veel te gebeuren, wat steentjes of olie op de weg en je fiets rijdt met jou in plaats van omgekeerd. Hopelijk valt de schade mee.

Kopa 4 februari 2021 om 16:56

Het leek alsof hij te vroeg begon met trappen waardoor hij onderuit gleed

LeoR 16 4 februari 2021 om 16:59

Erg zuur ook dat net EBH valt. Gaat zelden of nooit hangen of kwakken, en kreeg kort daarvoor nog een stevige duw van Bouhanni.

edit: @ kopa, lijkt inderdaad te vallen op het moment dat hij terug aanzet. Al leek er ook verdacht veel (opgedroogde) modder op en rond de rotonde te liggen.

LeoR 16 4 februari 2021 om 16:46

pfft, wat een anti-climax, na veel wrikken en wringen zit ja dan eindelijk nog eens in een kansrijke positie, schuift je tuig gewoon onder je weg en krijg je heel de achtervolgende meute over je heen. Hopelijk geen breuken voor EBH :(

LeoR 16 4 februari 2021 om 17:14

Hij is nog zelf tot de finish geraakt en kan nog lachen, dat is toch al hoopgevend.

https://live.tv2.no/direkte?innlegg=1197896114

LeoR 16 4 februari 2021 om 21:40

“Het nieuwe team van Boasson-Hagen, het Franse Total Direct Energie, bevestigt dat de Noor klaar is voor de derde etappe. Boasson-Hagen ontsnapte aan breuken, maar heeft verschillende schaafwonden opgelopen, bevestigt de arts van het team.”

HoofdIsVrij 4 februari 2021 om 16:48

Pedersen wel geluk gehad zeg. Gaat diagonaal de weg over met een voet uit het klikpedaal dwars door het peloton en komt ergens tegen een hekwerk tot stilstand.. Onderweg valt nog een Wallonie renner.

Groetjesaandevoetjes 4 februari 2021 om 18:49

Laat zelfs iemand anders crashen door zn uitwijken. Snap niet waarom hij nog enigzins zijn stuur naar links probeert te trekken.

Peter Lippens 4 februari 2021 om 16:53

Mooie zege van Dupont, dat mag ook wel gezegd al werd hij gediend door de valpartijen, niet zozeer door het parcours maar wel het cowboygedrag van enkele renners. Die fotografen over de meet was er idd wel over, dat moet toch op een andere manier op te lossen zijn.

Sagan=hulk 4 februari 2021 om 17:05

Simpel, maximaal 3 fotograven en niet meer, als het zo’n toppers zijn in hun vak dan zal er bij die 3 wel minstens een enkeling goede foto’s hebben.

stalle 4 februari 2021 om 16:59

Een stap terugzetten qua ploeg en dan dit.

Wheely 4 februari 2021 om 17:03

Mooie dag voor Bingoal, Dupont de zege en Robeet de ster van de vlucht.

04398 4 februari 2021 om 17:14

Hadden die fotografen na de finish eigenlijk een doodswens? Jezus ga anders op de finishlijn staan om een lekker plaatje te schieten.
Heleboel vreemde valpartijen waar renners gewoon uit het niets wegschuiven, lijkt wel alsof ze er weer even in moeten komen allemaal.

VDB44 4 februari 2021 om 19:51

Die fotografen worden daar geplaatst, zij mogen niet zelf kiezen waar ze staan, dus fout ligt bij de organisatie die mss. wel voldoet aan de minimum afstand van 30m van de UCI, maar dat was op deze aankomst natuurlijk niet verantwoord. Nog werk aan de winkel.

skylimit 4 februari 2021 om 17:20

Wielrennen op de openbare weg is niet voor veilig verkeer en bange hartjes, mensen!
Dat gezeur op organisaties en over veiligheid mag wel eens ophouden.
Het zijn toch echt de renners zelf die de koers maken en het gevaar opzoeken.
Valpartijen zijn een onderdeel van het “spektaktel” dat wielrennen op de weg biedt.
Het is geen sport voor “watjes”, anders moet je lekker op de zwift tegen je computerscherm gaan fietsen of een veilige sport gaan doen.
Massasprints of aankomsten met kans op een massasprint zijn vaak chaotisch en gaan heel vaak gepaard met valpartijen. Als je dat wil veranderen, verander je in wezen 1 karakter van het wielrennen en koersen! Denk niet dat we daar naar toe moeten.
Voorlopig zijn deze ritten voor de B-C garnituur onder sprinters. Het wielerseizoen heeft zijn start weer gemaakt en dat is al heel wat in deze abnormale wereld.
Business as usual zou ik zeggen en door na de volgende etappes/koersen!

Tonydepony 4 februari 2021 om 17:36

Met deze mentaliteit kom je echt geen stap verder. Het is toch de bedoeling om kritisch te zijn zodat in de toekomst onnodige valpartijen kunnen vermeden worden. Bijvoorbeeld die auto's dat zomaar aan de kant staan op de weg maar eigenlijk nog een half rijvak innemen, een rotonde op 300m van de finish, etc. Er zijn altijd werkpunten en met jou mentaliteit gaan we in deze miserie blijven. Ik zeg niet dat de koers dan zal verlopen zonder valpartijen maar het is toch de bedoeling om de renners zo min mogelijk in het gevaar te brengen (ook door zichzelf trouwens)

Romāns Vainšteins 4 februari 2021 om 17:39

Eens.

Het is ook behoorlijk onnozel en arty-farty al die prachtige plannen om iets essentieels onveiligs dan toch maar veilig te gaan maken. Met name aan het begin van een koersseizoen en van belangrijke rondes zie je ze allemaal opgefokt en vol bewijsdrang, op de allersnelste fietsjes met schuim op de bek en van álle toegestane en betaalbare extra’s voorzien er vol in klappen. Ook in 2036 en 2101 gaat dit zo zijn,

En het doel alles veiliger maken? Wie heeft dat doel dan precies? Op papier is het doel er maar in de realiteit niet.

Cochise 4 februari 2021 om 17:52

De slinger gaat nu inderdaad te veel de andere kant uit. Alsof elke valpartij de schuld is van de organisatie. In Polen is het gevaarlijk omdat het rechtdoor is en ze te snel rijden, hier is het gevaarlijk omdat ze nog een rotonde moeten nemen.
Met alle respect: als je op een rotonde valt is het omdat je te snel reed of niet goed genoeg met je fiets kan rijden. Als die voor jou dat wel kan en je probeert hem te volgen ben jij de enige schuldige, niet de organisatie.
Dat gemekker op de organisatie ook altijd ivm auto’s op het parcours. Alsof de organisator die er op laat als extra hindernis? Dat is toch puur de verantwoordelijkheid van de politie die nog te lang verkeer doorlaten in tegengestelde richting. Waar jullie hier dus op aansturen zijn enkel nog volledig verkeersvrije plaatselijke circuits. Ook heel leuk!

Om toch enige nuance te brengen: die fotografen stonden idd gevaarlijk dicht.

Panasonic 4 februari 2021 om 18:34

Helemaal akkoord met skylimit. Er valt iemand en hop, de hele organisatie alweer aan de schandpaal. Net als de valpartijen zelf, is dat een erg kwalijke trend aan het worden. Vandaag krijg je een min of meer rechttoe rechtaan finish, met op 500 een brede rotonde die in feite geen probleem mag opleveren, daar zijn we na 20 jaar toch ongeveer aan gewend op onze Europese wegen? Maar het nerveuze gewriemel, zeker tijdens deze eerste koersen wanneer iedereen nog enorm hongerig is, zorgt alweer voor valpartijen. Was het Boasson Hagen die onderuit ging aan de rotonde? Een slippartij waardoor anderen in de remmen moeten en over mekaar tuimelen. Dat is echt klote, maar is dàt de fout van een organisatie? Hou toch op. Wat is dan de oplossing? Enkel nog aankomsten op verlaten vliegvelden of op desolate autosnelwegen in Dubai?
Verder: mooie zege voor Dupont en blij wat mooie nieuwe shirts te ontdekken, St Michel is nu al mijn favoriet op dat vlak. En lang leve de koers.

Drossard Kudus 4 februari 2021 om 17:51

Ik begrijp eerlijk gezegd al jaren niet waarom de fotografen altijd over de halve weg staan vlak achter de finish van sprintetappes. Misschien dat het nu meer opvalt door de nadruk op de veiligheid, maar ik zie nu niet veel anders dan andere jaren. Er zijn mobiele telefoons waarmee je op ruime afstand scherpe fotos kunt maken, maar de professionals met de duurste cameras die er te vinden zijn en lenzen langer dan een gemiddeld fietskader moeten met zn allen op 25 meter van de streep op elkaar gaan liggen.

Aan de andere kant gaat het eigenlijk nooit fout, maar ik kan me niet voorstellen dat het de favorieten van het peloton zijn

Ward 4 februari 2021 om 18:22

Vraag het eens aan Cor Vos ;)

Wheely 4 februari 2021 om 18:54

Tijd voor een Q&A met Cor!

Merlinappa 4 februari 2021 om 20:54

Hahaha. Mobiele telefoons vergelijken met professionele camera’s, it never gets old.

-Beeld vertekend, vaak is het eerder 50 dan 25 meter.
-Op die afstand moet je, om een renner beeldvullend in beeld te krijgen, een serieuze telelens hebben. Om in termen te spreken; 300 tot 500mm, afhankelijk van de situatie. Dat zijn grote lenzen.
-Met een mobiele telefoon kan je dit nooit bereiken. Zo werkt optica en sensorformaat niet.
-Fotografen zijn goed up hun hoede, evenals renners. Vandaar dat het nooit fout gaat.

Groetjes van een professioneel fotograaf

Drossard Kudus 4 februari 2021 om 21:25

Mijn reactie was dan ook niet om de kwaliteit van de fotos tussen mobiele telefoons en cameras te vergelijken. Ik snap als leek ook wel dat een mobiele foto qua kwaliteit niet aan het echte werk kan tippen. Ik vind het gewoon een opvallende verschijning dat de fotografen zelfs met de grote lenzen ogenschijnlijk zo dichtbij moeten staan.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er altijd vanuit ga dat de finishfotos altijd panoramashots zijn en niet zozeer beeldvullend, aangezien ik die nauwelijks tegenkom.

Maar leuk om iig eens van een finishfotograaf te horen en fijn dat jullie op de hoede zijn ;)

Gitan 4 februari 2021 om 17:57

Het was lekker nerveus.

platteprijs 4 februari 2021 om 18:26

Van Poppel zat in het wiel van Boasson Hagen en kon hem niet meer ontwijken. Ik hoop dat de schade meevalt. Ik denk dat Bram Welten er ook bij lag.

Limal 4 februari 2021 om 18:35

Indrukwekkend hoe Dupont hier Bouhanni, Nizzolo en Laporte overvleugelt, ronduit fantastisch voor het piepkleine B-WB. Wel spijtig van de valpartijen natuurlijk, hopelijk is het voor iedereen gebleven bij een gemiste kans en wat schaafwonden.

Pedalo 4 februari 2021 om 18:37

Hebben ze een rechte weg met een rotonde op 500 meter van de finishlijn die ze voor de derde keer passeerde. Alleen maar valpartijen… Als je die Ineos renner zag vallen…pfff. Geen van de renners heeft blijkbaar geleerd van Polen. Wat een debielen….slingeren, achterom kijken, elkaar wegduwen. Veel meer straffen uitdelen tot ze het snappen!!!!

Veloburto 4 februari 2021 om 19:18

Ik snap ook niet dat je als renner je leven gaat wagen voor een overwinning in de ster van besseges. Train gewoon een beetje en ga voluit bij echte koersen van belang

bellies100 4 februari 2021 om 20:06

Slechts 1 vraag. Waarom nog een rotonde in de laatste km na alles wat er gebeurt is de afgelopen jaren? En ja het zijn de renners die uiteindelijk bepalen hoe gevaarlijk het echt wordt maar je kan als organisatie wel op zijn minst serieus proberen ze te helpen door dit soort obstakels in sprintetappe’s in de laatste 3 km te vermijden! Je weet dat de druk er tegenwoordig door alle media-aandacht en financiele belangen de druk er vol op zit in dit peleton (zeker in de openingsritten van het seizoen om goed uit de startblokken te komen).

Cochise 4 februari 2021 om 20:27

Waarom is een rotonde zo gevaarlijk? Omdat ze dan een beetje moeten sturen? Nadien komen ze op een lint in de laatste 500m en is het een pak veiliger sprinten.
Bovendien betaalt een aankomstplaats niet om de koers ergens op een stuk steenweg ver buiten het centrum aan te komen.

Maar goed, als ik alle wannabe-organisatoren hier moet geloven komen we voortaan enkel nog aan op racecircuits of verlaten snelwegen na een dagje plaatselijke rondes draaien op een verkeersvrij parcours van 15km. Daar zal er ongetwijfeld ook niemand meer vallen!

Romāns Vainšteins 4 februari 2021 om 20:37

het probleem is gewoon 98% het opgefokte peloton, in deze staat knallen die overal tegen de vlakte.

FreeWilly 4 februari 2021 om 20:55

Ik snap niet dat wanty Dupont laat gaan. Heeft zoveel punten bij elkaar gereden in de Europe Tour.

Verweggistan 4 februari 2021 om 21:08

Snap ik ook niet, maar het lijkt een soort omruilactie met Planckaert te zijn.

Mystery Rider 5 februari 2021 om 06:19

Dat blijft voor mij ook een groot vraagteken waarom die bij Wanty is weggegaan.

Toont vandaag opnieuw zijn kwaliteiten als sprinter…mijn gok is dat bij Wanty er te veel sprinters van de tweede lijn in de ploeg zaten en dat iedereen tegelijk zit te sprinten terwijl Dupont waarschijnlijk graag een treintje had gehad en dat ze liever 3 man in de top 10 zien dan 1 man op het hoogste schavot.

Punten…punten…punten voor de Eurotour en plots zijn ze Worldtour en zijn ze Dupont kwijt.

Headlines

Materiaalzone

Populair