Tim Wellens niet op WK in Richmond
Foto: Marcel Koch
zaterdag 5 september 2015 om 09:04

Tim Wellens niet op WK in Richmond

Tim Wellens zal niet aan de start staan van het WK in Richmond. De winnaar van de Eneco Tour geeft de voorkeur aan een goede voorbereiding op de Ronde van Lombardije.

“Een week na het WK rijd ik de Ronde van Lombardije”, vertelt hij aan Het Nieuwsblad. “Vorig jaar werd ik daar vierde en dit jaar wil ik daar opnieuw goed zijn. Daarom is het raadzaam om vroeger dan een week voor Lombardije al terug in Europa te zijn.”

De Belgische bondscoach Carlo Bomans maakt aanstaande maandag bekend met welke negen renners België op het WK zal aantreden. De wegrit staat op zondag 27 september op de kalender.

RIDE Magazine
24 Reacties
05-09-2015 09:08
De Ronde van Lombardije belangrijker vinden dan het wk? Wtf! Vreemde beslissing
05-09-2015 09:12
Misschien heedt hij al te horen gekregen dat hij niet geselecteerd is en gebruikt deze reden als excuus.
05-09-2015 09:13
Verstandige beslissing. Op het WK in dienst rijden voor Gilbert/van Avermaet of voor een podiumkans gaan in Lombardije. Dan is dit een hele logische keuze.
05-09-2015 09:16
Op het WK zou hij tegen Greipel moeten rijden, snap best dat hij daar voor past.
05-09-2015 09:16
@Kingstown: Hij voelt zich te goed om te werken op t wk? Dan idd geen fijne knul om er bij te hebben
05-09-2015 09:19
Uiteindelijk een goede beslissing van Wellens. Neem je deel aan het wk, dan zit je net als bij aankomst met een jetlag. Daar kun je gewoon veel problemen aan ondervinden. Lombardije ligt hem gewoon erg goed, en als je daar optimaal aan de start wil staan dan hoort een wk met tijd verschillen er niet bij. Bovendien mag hij in Richmond gaan rijden voor het duo Van Avermaet-Gilbert, daar zou ik ook voor passen op dit moment.

Vorig jaar 4de in Lombardije met een prachtige aanval. Hoop vurig dat hij dit enigzins kan herhalen!
05-09-2015 09:23
Gewoon niet zijn parcours. Klaar. Eentje minder voor Wuyts om vuelta-live coverage mee vol te ratelen
05-09-2015 09:27
@Rhohan

Jij geeft het een vreemde draai door te stellen dat Wellens "een fijne knul is om erbij te hebben" Natuurlijk is er niks mis mee als een renner die zelf wedstrijden kan winnen op andere momenten voor anderen werkt, maar ik denk dat jij deze keuze niet i het juiste perspectief plaatst. Als je jezelf serieuze kansen toedicht op een mooie klassering in Lombardije dan wil je je daar op de voor jou beste manier op voorbereiden. Dat is zo logisch als het maar kan. Een week voordien in Amerika rijden met een jet lag bij terugkeer is gewoon niet ideaal. Dan kun je wel zeggen dat geldt voor anderen ook, maar dat ligt voor ieder anders. Ik denk dat Wellens weinig kans zou maken op het WK en voor een knechtenrol zijn er in België zat renners waar de bondscoach uit kan kiezen en wellicht willen die jongens heel graag naar Richmond. Dan is het dus heel logisch dat Wellens zijn plek afstaat.
05-09-2015 09:42
@Rohan
Wat een onzin. België heeft nog 35 andere renners die op dit parcours een evenwaardige rol kunnen spelen. Verstandige beslissing dus.
05-09-2015 09:50
@Rhohan:

Je moet keuzes maken als renner en waarom zou je gaan knechten op een parcours wat niet het jouwe is waardoor je een kans op een goede klassering in Lombardije gaat hypothekeren? Kun je beter je (eventuele) plek afstaan aan iemand die daar geschikter voor is en die verder toch geen echte doelen meer heeft.
05-09-2015 09:50
Ik vind het altijd zo'n onzin om de verkeerde renners 'te willen zien werken', je hebt daar veel betere renners voor die het als handelsmerk hebben. Een WK moet er niet zijn om renners ineens een totaal andere functie te geven dan ze in hun eigen ploeg hebben, het parcours bepaalt.
05-09-2015 10:03
@roman V: helemaal mee eens. Het WK is geen Sterren-optocht, maar een gewone wielerwedstrijd. De 'Giant-benadering', waarin iedereen zijn eigen taak heeft en binnen het team boven zichzelf uitstijgt spreekt mij veel meer aan.
Mannen als De Kort, Curvers (in België: Keisse et al) zijn meer op hun plek.
Ik geef Wellens groot gelijk. Ereplaats in Lombardije is veel meer waard dan tussen km 180 en 230 op het WK gaatjes dichtrijden.
05-09-2015 10:06
Vind het maar raar. Wk wil je toch rijden, zeker als jonge renner. En die knechtenrol bestaat waarschijnlijk uit aanvallen zodat GVA en PG lang kunnen wachten. Aanvallen betekent dat je goede kans maakt in diepe finale nog mee te doen. Om dat in te leveren voor een ereplaats in Lombardije...
05-09-2015 10:25
Prima keuze. Ambitieuze eigenzinnige Tim is serieus wat van plan dus in Lombardije. Kan ik zeer waarderen. Het is een legendarische najaarsklassieker en daar moeten we zuinig op zijn. Als het daar op winst voor hem uitdraait, des te mooier.
05-09-2015 10:31
@Rhohan
Wat een reacties van je... Laten we eerlijk zijn, op het WK kan hij niet veel gaan doen en laat hier de kans aan andere jongens die wél wat kunnen gaan uitsteken op dit parcours. Dit vind ik juist eervol. Ik zie niet graag iemand het WK met tegenzin rijden terwijl 10 andere jongens staan te springen om deel uit te mogen maken van het team.
Hij stelt duidelijk z'n doelen. In Lombardije kan hij veel meer gaan doen dan op het WK.
05-09-2015 11:42
@Tokstar: Wie rijdt er nu een WK met tegenzin? Ik heb niks tegen Tim Wellens, laat ik dat voorop stellen. Ik denk echter dat hij simpelweg niet bij de juiste ploeg zit. Z'n Tour-voorbereiding heeft dramatisch uitgepakt en hij bleek pas een goede maand later een beetje in vorm. Enkel in zijn eerste jaar heeft hij - naar het schijnt - een beetje moeten knechten voor de kopmannen. Het gehele traject daarna bestond uit: "Doe maar lekker je ding, geen druk" "Tim heeft vandaag een vrije rol, hij moet leren" "Wellens moet er vandaag gewoon invliegen en kijken waar hij uitkomt". etc.

Is dit goed voor een jonge renner? Nee. De doelloosheid straalt er vanaf en de ploegleiding gaat mee in de eigenwijsheid van z'n renner. Dat het soms goed uitpakt - zoals de Eneco-tour - dat kan. Maar dat is niet het gevolg van een structureel 'plan Wellens'.

Ik ben van mening dat zo'n jongen baat heeft bij zo'n WK in een knechtenrol, meer nog dan een uitgekiende voorbereiding op een najaarsklassiekertje. Waarvan je je bovendien altijd afvraag hoeveel zo'n overwinning waard is, omdat de helft van het peloton al in gedachten op het strand ligt. Zeker in het geval van Wellens, waarbij ze nog niet eens exact hebben vastgesteld wat zijn mogelijkheden zijn. Ronderenner? Laat hem eens knechten voor een kopman in een grote ronde. Heuvelwerk? Laat hem dan vooral die in het voorjaar rijden.
05-09-2015 12:01
Is toh logisch? Wat punten scoren in lombardije voor je ploeg is toch belangerijker dan wat gaan rondrijden in de VS voor wat renners van andere ploegen. (want dat is toch wat het WK inhoud)
05-09-2015 12:13
Wellens zit in de perfecte ploeg. Je kunt hem niet elke wedstrijd als kopman laten starten, daarom krijgt hij vaak een vrije rol om niet te wachten tot diep in de finale. Lotto-Soudal geeft hem een vrije rol en zo kan hij erin vliegen, en kijken waar het schip strandt. Wellens heeft ook niet echt de explosiviteit om tot het laatst te wachten. Ik vind toch echt wel dat Lotto goed omgaat met Wellens, om hem eerst lekker te laten aanvallen en later meer voor eigen kans kan laten gaan. Eigenwijs is hij niet, vind ik dan. Vooral heel erg 'getergd' ;). Goed knechten kunnen genoeg andere Belgen op het wk.

En het zou zonde zijn moest hij bij Lotto-Soudal steeds knechten.
05-09-2015 12:25
Ik heb de vierdelige docu gezien 'Jonge Benen' waarbij o.a. Wellens werd gevolgd. Het viel me op dat de jonge Lotto-renners heel veel dingen zelf moesten uitzoeken. Wellens kwam naar verluidt overtraind aan de start van de Tour. Je zou je afvragen hoe dat vandaag nog mogelijk is.
05-09-2015 12:45
@Rhohan Wellens maak meer kans om in de top te eindigen in Lombardije dan bij het WK ,dus is het geen vreemde beslissing
05-09-2015 12:47
@Rhohan
Hij stelt toch net wel doelen? Wellens is net één brok ambitie als je het mij vraagt.
Als hij goed wil zijn in Lombardije, dan kan ik me best inbeelden dat hij met tegenzin gaat rondrijden op het WK als knecht. Hij weet zelf ook dat hij nog kansen zal krijgen op WK's.
05-09-2015 12:54
Goede beslissing van Tim.
05-09-2015 14:58
@Rhohan
[quote]Het gehele traject daarna bestond uit: "Doe maar lekker je ding, geen druk" "Tim heeft vandaag een vrije rol, hij moet leren" "Wellens moet er vandaag gewoon invliegen en kijken waar hij uitkomt". etc.[/quote]

Snap niet waarom dat zo vreemd is voor een jonge renner. Die moet je toch niet meteen gaan opzadelen met druk? Natuurlijk moet zoiets niet eeuwig blijven duren, maar daar is volgens mij verandering in aan het komen.

In elk geval legt hij zichzelf genoeg druk op. Daar zorgt zijn (strenge) vader wel (mede) voor. De ontgoocheling droop er na een teleurstellend BK tijdrijden vanaf, terwijl dat niet bepaald de grootste wedstrijd van het jaar was. Voor de Tour had hij zich ook heel hoge verwachtingen opgelegd. Te hoog, zo bleek achteraf. Dat zijn positieve tekens.

Jij hebt ook duidelijk niet op hem gelet het voorbije WK, waar hij hard heeft gewerkt voor de ploeg. Dus ik zou niet weten waarom hij baat zou hebben om nog een WK in dienst te rijden als dat zijn voorbereiding voor Lombardije verstoort.
05-09-2015 20:30
K vind het wel een verstandige beslissing. Naar verluid is het WK-parcours nogal gelijkend op de Vlaamse klassiekers en daar heeft hij helemaal niets te zoeken. Lombardije is dan meer zijn ding, hij kan daar dan misschien profiteren van het feit dat de WK-gangers die ook Lombardije moeten rijden nog een lange reis moeten afleggen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine