woensdag 27 maart 2024 om 17:44

Tim van Dijke over horrorcrash Wout van Aert: “Ik zag Wout gaan… Dat was een akelig gezicht!”

Video Hét moment van Dwars door Vlaanderen 2024 was de massale valpartij met onder meer Wout van Aert. Iemand die de crash van dichtbij meemaakte, was Van Aerts ploeggenoot Tim van Dijke. Na afloop deed de Nederlander zijn verhaal bij WielerFlits.

“Ik reed op dat moment op kop”, begon Van Dijke. “Ik reed in volle lead-out naar Kanarieberg. Iedereen weet dat het dan ongelofelijk hard gaat. In de laatste achthonderd meter hoorde ik een klap. Ik keek achterom en zag Wout daar gaan, samen met nog wat andere jongens. Dat is een ontzettend akelig gezicht!”

“We rijden daar met tachtig, negentig per uur”, vervolgt Van Dijke. “Je weet: als ze daar gaan, kom je er heel slecht vanaf. Er ligt grind en alles… Ieder jaar is het daar met samengeknepen billen naar beneden, niemand geeft elkaar daar een duimbreedte. Dit is waardeloos hè?”

Wat maakt de afdaling richting de Kanarieberg zo gevaarlijk? “Iedereen weet: de Côte de Trieu (ook wel Knokteberg, red.) en Berg ten Houte zijn superbelangrijk, en op de Kanarieberg gaan de favorieten. Jongens zoals ik zetten die mannen daar af. Maar ik ben niet de enige die dat moet doen. Een hele hoop jongens hebben die taak. In het peloton gaat het er dan soms heel hard aan toe.”

Rotdag
Van Dijke reed de koers uit, maar was in gedachten vooral elders. “Ik kan alleen maar denken aan Wout en de andere jongens die daar gevallen zijn. Dit is niks hè”, toont hij zijn lycra-pakje. “Je rijdt daar aan tachtig of negentig kilometer per uur, volgens mij. Je gaat all-out, dus al je dan valt… Spring maar eens uit de auto met negentig per uur in je blote kont. Dat is echt… Ik heb het nog nooit gedaan, maar het is niet best joh.”

Visma | Lease a Bike won de wedstrijd nog wel met Matteo Jorgenson, maar die zege werd flink overschaduwd, aldus Van Dijke. “Het is een rotdag, wat dat betreft. Maar wel ontzettend knap dat we het als Visma | Lease a Bike kunnen omdraaien naar dit resultaat. Dat is ook het enige wat je op dat moment kunt doen, voor de overwinning blijven rijden. Of we dat in de Ronde van Vlaanderen ook kunnen doen? Natuurlijk, daar geloof ik wel in.”

Van Dijke in de Ronde van Vlaanderen?
Van Dijke had de Ronde van Vlaanderen oorspronkelijk niet op zijn programma: hij zou zaterdag de Volta NXT Classic rijden. Maar wellicht komt daar nog verandering in. “We zijn aardig geteisterd door valpartijen en weet ik het allemaal. De ploeg moet nog een beslissing maken, maar de optie is daar nog wel.”

RIDE Magazine
10 Reacties
27-03-2024 17:49
‘Spring maar eens uit de auto aan 90 per uur in je blote kont’. Geen andere uitspraak kan bevattelijker maken waar het hier over gaat. Zuig daar maar eens een puntje aan, wielercommentatoren aller landen.
27-03-2024 18:14
Bij de dames gaat het maar een fractie trager en daar zie je beduidend minder valpartijen terwijl ze dezelfde stroken aandoen… snelheid beperken kan een maatregel zijn maar hoe pak je zo iets praktisch aan ? Chicanes creëren zoals op circuits ? Er moet over nagedacht worden want op deze manier doorgaan waar letterlijk elke koers gewonden vallen is er ook om vragen…
    27-03-2024 18:49
    Er zijn twee directe oorzaken voor deze koerssituatie; oortjes en de 56x11.
    Met 70 van je fiets vallen die trouwens ook pijn. Maar en-bloc 80-90 rijden, opgenaaid door de ploegleiders en de grote plaat erop helpt echt niet.
    27-03-2024 19:00
    Meen je dat echt ? Chicanes ……volgens mij nog nooit in een peleton gezeten ? Naar een chicane rijden ze ook volle bak op af en kijk maar wie het laatste remt en er als eerste door kan en wat denk je van renners die dan onder door duiken
    27-03-2024 19:58
    Eerder dan een chicane een langzaam versmallende ‘funnel’ lijkt me wel wat
    27-03-2024 20:05
    FWT heeft een team minder en een teamlid minder.
    Heel wat testosteron minder ook ;)
    27-03-2024 20:58
    Hierin zit zeker de ernst van de zaak. Wielrennen is in de afgelopen jaren zoveel sneller gegaan door het materiaal en beter getrainde renners. Kijk naar auto en motorsport wat daarin allemaal voor een veiligheidseisen zijn toegevoegd om het veiliger te maken en wat dit heeft opgeleverd. Gelukkig is er al helmplicht in het peloton maar misschien eens nadenken aan airbags of kleren die beter beschermen bij valpartijen.
27-03-2024 18:12
Lekker die Zeeuwse tongval, met een fijne volkse eloquentie. Lijkt me een pientere vent die Van Dijke.
27-03-2024 19:57
Zou er een snelheidsbegrenzer op een fiets kunnen worden gemaakt? Gek idee wellicht, weet niet of het technisch mogelijk is, zeker niet op plekken waar je steil naar beneden gaat, maar toch.
    28-03-2024 10:35
    Hup,laten we het een merkwaardig idee vinden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine