Tim Merlier sprint naar tweede Belgische titel na fotofinish

zondag 26 juni 2022 om 16:48
Tim Merlier sprint naar tweede Belgische titel na fotofinish

foto: Cor Vos

Tim Merlier is de nieuwe Belgische kampioen op de weg. In Middelkerke moest een fotofinish uitwijzen dat de sprinter van Alpecin-Fenix daadwerkelijk de snelste was. Jordi Meeus en Jasper Philipsen werden dus heel nipt tweede en derde. Ook Sasha Weemaes en Milan Menten kwamen nog heel dicht.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

In Middelkerke stond vanmiddag het BK wielrennen op het programma. Omdat de West-Vlaamse gemeente een biljartvlak parcours van pakweg 208 kilometer had uitgetekend, leek de strijd om de Belgische driekleur al op voorhand uit te draaien op een koninklijke massasprint. 

Niets bleek echter minder waar. De Belgische profs vlogen er zondag als nieuwelingen in. Al in de openingsfase reed er een sterke kopgroep weg, met daarbij sterke renners als Quinten Hermans, Oliver Naesen, Eli Iserbyt, Bert Van Lerberghe, Ludovic Robet, Maxim Van Gils, Brent Van Moer en Gianni Vermeersch. Verder nog mee: Milan Fretin, Dorian De Maeght, Kenny Molly, Andreas Goeman, Thomas Joseph en Timo Kielich. 

De eerste waaier – foto: Cor Vos

Sep Vanmarcke in de aanval
Zes minuten was hun maximale voorsprong. Een opvallend groot gat, gezien de grootte van de groep en de sterkte van de renners vooraan. In De Moeren gooide het peloton echter het gas erop, met als gevolg dat het peloton in twee stukken scheurde. Remco Evenepoel was het grootste slachtoffer van deze breuk; hij belandde in een tweede peloton. Ook de achterstand op de kopgroep daalde: bij het inrijden van Middelkerke was de achterstand zelfs zo goed als zeker tenietgedaan. Enkel Van Moer, Vermeersch, Robeet, Hermans en Kielich stribbelden nog even tegen.

Toen zij werden teruggepakt, brak de storm los in het peloton. Alpecin-Fenix maakte terwijl het aanvallen regende een lelijke valpartij met Jasper Philipsen en Tim Merlier, andere ploegen vielen aan alsof hun leven er vanaf hing – zij wilden af van alle sprinters. Onder meer Yves Lampaert, Nathan Van Hooydonck, Jasper Stuyven zagen we druk in de weer.

Vanmarcke in de aanval – foto: Cor Vos

Sep Vanmarcke had van alle aanvallers het meeste succes: hij reed er met nog ongeveer 50 kilometer te gaan vandoor. De Belg kon zijn voorsprong goed vasthouden, en dus werd er vanuit het peloton gereageerd op Vanmarcke door Florian Vermeersch, Fabio Van den Bossche, Jasper Philipsen, Stuyven, Tosh Van der Sande, Stan Dewulf, Tom Van Asbroeck, Lindsay De Vilder, Tim Declercq en Pieter Serry.  Omdat hun voorsprong snel opliep tot een minuut, leek de koers daarna gereden.

Lotto Soudal kantelt de koers, aanval Evenepoel
In de laatste ronde kantelde het perspectief echter volledig. Nadat Lotto Soudal besloot om nog een keer het tempo te verhogen in het peloton, besloten Vanmarcke en Stuyven nog eenmaal ten aanval te trekken. De twee leken succes te gaan hebben, zeker nadat Evenepoel en Julian Mertens nog kwamen aansluiten op vier kilometer.

Toch was het sprinten geblazen in Middelkerke. Nadat de vier renners waren teruggepakt, sprintten ongeveer dertig renners voor de zege. En dat werd nog bijzonder spannend: een fotofinish moest uitwijzen dat Merlier de snelste was, voor Meeus, Philipsen en Dupont.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

76 Reacties

Deel Koeper 26 juni 2022 om 16:53

Grappig om te zien, het geforceerde enthousiasme bij de ploegmaats.

Voor de zoveelste keer dit seizoen begint De Lie te sprinten vanuit 20e positie. Bijna een wonder dat die alsnog zo vaak wist te winnen dit seizoen.

Dikke Vrouw 26 juni 2022 om 16:58

T is al een wolfje

Thoin 26 juni 2022 om 17:00

Inderdaad sommige zoals G.Vermeersch echt blij, andere een slap handje

Maillot à Pois 26 juni 2022 om 17:02

En een paar Wolfpackers die hem opvallend enthousiast feliciteerden :-)

Alfred Issendorf 26 juni 2022 om 17:05

Maar geen sprinttrein van QS voor Merlier, iets waar vooraf op werd gespeculeerd.

Maillot à Pois 26 juni 2022 om 17:20

@Alfred
Dat was dan ook een compleet onrealistisch idee.
Zo opzichtig zouden ze dat nooit doen. QS ook gewoon hun eigen koers gereden, maar logisch dat ze daar liever Merlier dan Philipsen hebben.

Krist The Vanma 26 juni 2022 om 19:17

@Deel, inderdaad. De Lie rijdt hier de snelste sprint als je ziet vanuit welke kansloze positie hij vertrekt.

Jens claeys 26 juni 2022 om 16:54

Knap van merlier na zen val, ook knap van phillipsen, na zen inspanning toch ng mee gesprint

uitdewaaier 26 juni 2022 om 17:25

zen is dat hetzelfde dan zijn???

Steven_E 26 juni 2022 om 17:26

Neen, als z’n

Alfons Haavers 26 juni 2022 om 17:27

‘Hetzelfde dan’, is dat hetzelfde als ‘hetzelfde als’?

klootje kriekeljon 26 juni 2022 om 17:33

Zen/ng. Dat is duidelijk Oost-Azie.

Marcus Aurelius 26 juni 2022 om 20:12

Het woord 'zen' is niet hetzelfde ALS 'zijn'. Het is een meditatievorm. In het kader zoals het hier gebruikt wordt, is het een brutale aanslag op de Nederlandse taal. Al moet ik ook zeggen dat 'hetzelfde DAN' me ook met afschuw vervult, alhoewel het blijkbaar sinds de laatste bijeenkomst van de taalcommissie aanvaard zou zijn als gelijkwaardig. Als er veel taalfouten tegen iets worden gemaakt, kiest men dezer dagen dikwijls de weg van de minste weerstand. Als het niveau van de leerlingen niet omhoog kan, verlagen we wel het niveau van leerstof. Zo gaat 'zen' wellicht ook nog een mooie toekomst tegemoet. Sta me toe dat ik het tot dan nog honoreer met een 'min 1' op elke toets ! Ik ben al lang blij dat de geschreven taal bij de meeste wielerflitsers alleszins een hoger niveau haalt dan de commentaren op de krantrubrieken. :-)

uitdewaaier 26 juni 2022 om 20:19

Aldus Drs. E.L. Kipping (Kees van Kooten)

uitdewaaier 26 juni 2022 om 16:56

Tsjonge tsjonge ik heb de gekste valpartijen gezien.

Jean Dumas 26 juni 2022 om 17:26

Ze hebben aan het lachgas gezeten voor de koers.

Alfons Haavers 26 juni 2022 om 16:57

Geen vingertje?

Handige Harry 26 juni 2022 om 16:59

Philipsen bezorgt Merlier onbewust de overwinning, die wijkt net genoeg af om Meeus te kort te laten komen.

Alfred Issendorf 26 juni 2022 om 17:00

Gezien het parcours had ik lage verwachtingen, maar het draaide gelukkig uit op een zeer vermakelijke koers.

Onie 26 juni 2022 om 17:00

Pffft. Ik hoop dat iedereen hier goed uitkomt. Renners en signaalgever.

Schaduwling 26 juni 2022 om 17:01

Wow.. wat een mooie koers gezien.
Eerst bijna Philipsen… daarna bijna Evenepoel… en vervolgens een héél spannende massaspurt.
Philipsen verbaast enigzins nog na al die inspanningen. Dat belooft voor de TDF. Misschien de grootste kandidaat voor groen. Is intrinsiek iets sneller dan WVA en kan ook een heuvel over. Wordt spannend…

Alfons Haavers 26 juni 2022 om 17:05

Philipsen intrinsiek sneller dan van Aert zou ik durven te betwijfelen.

Jens claeys 26 juni 2022 om 17:05

Juist daarom, ewan sprint niet voor een 3/4/5de plek, philipsen gaat er altijd voor

Schaduwling 26 juni 2022 om 17:20

@Alfons: tot vorig jaar waren ze ongeveer gelijkaardig, qua snelheid en plaatsing.
Maar ik vind dat dit dit jaar in het voordeel is gedraaid van Philipsen. Van aert een stuk minder explosief geworden en Philipsen is alleen maar beter geworden.
We zullen het zien, maar ik geef 60/40 kans op groene trui voor Jasper.

Krist The Vanma 26 juni 2022 om 19:18

Lol, dan ken je toch niet veel van koers hoor, schaduwling.

Marcus Aurelius 26 juni 2022 om 19:45

Jasper sneller dan Van Aert ? Haha … Verliest zelfs acht keer op de tien in een man tegen man spurt van … Cavendish op zijn oude dag. Tegen Merlier maakt hij al helemaal geen kans.

uitdewaaier 26 juni 2022 om 17:06

Verstond er geen ene mallemoer van het interview van sporza met Melier.

Pol 26 juni 2022 om 19:02

Waarschijnlijk nooit gekoerst in België ????.

tvm 26 juni 2022 om 19:09

Misschien eens in de waaier rijden, dan kun je eens een praatje maken met de Vlamingen.

Zwarte Panter 26 juni 2022 om 17:07

Ja dit was een echte koers

Alfred Issendorf 26 juni 2022 om 17:16

Kampioenschappen verlopen vaak atypisch (of het nou het NK, EK of WK betreft) en daarom meestal onderhoudender dan pakweg 80% van de etappes in de grote rondes.

Limal 26 juni 2022 om 17:08

Spijtig van de vele valpartijen, maar dit is wel het bewijs dat ook een korte vlakke koers uiterst vermakelijk kan zijn. Knappe lange tegenwindsprint (na een val eerder) van Merlier, dus zeker verdiend gewonnen!

Goed ook om Meeus weer helemaal terug op niveau te zien. (Wat kwam 'ie trouwens van ver, samen met De Lie die gehinderd werd door de uitzakkende Nys.) Ik zie dat Bennett een DNS heeft in het Ierse NK – misschien weer kniepijn en 'als dan' toch maar Meeus meepakken naar de Tour bij Bora? ;-)

Laatste opmerking: Vanmarcke móét na zijn carrière opgepikt worden als analist of co-commentator bij Sporza, nog nooit een saaie koersanalyse van gehoord.

Etika 26 juni 2022 om 18:20

Ik zou Bennett sowieso thuis laten en het vertrouwen geven aan Danny Van Poppel. Meeus kan het proberen in de Vuelta.

Comments 26 juni 2022 om 17:12

Gevaarlijk die trambaan…ook bij de vrouwen een zelfde partij. Trouwens mag je nu wel of niet kilometers achter/aan de auto hangen..

Jean Dumas 26 juni 2022 om 17:31

Van een Belgisch jurylid met 3 Rochefort achter de kiezen mag dat altijd.

platteprijs 26 juni 2022 om 18:21

Na een valpartij wordt dat meestal toegelaten. Behalve als landgenoten van juryleden een medaille kunnen winnen.

Pol 26 juni 2022 om 17:26

Heb 10 keer meer genoten van dit kampioenschap dan in Nederland. Met een massa publiek en een geweldige koers. Vrijdag zag ik geen kip op het parcours dat was hier wel anders.

TrEb 26 juni 2022 om 17:33

Dat komt misschien ook omdat de vrijdag in Nederland een werkdag is

uitdewaaier 26 juni 2022 om 18:13

Wel ruim 100.000 man bij de TT en dat was in de zelfde omgeving. Trouwens er waren geen belachelijke valpartijen op het wielerparcours zoals in Belgie.

Pol 26 juni 2022 om 18:54

@uitdewaaier
Wat heeft de TT met wielrennen te maken, en wat heeft hert parcours met ambiance te maken. En dat je Vlaams kan verstaan is waarschijnlijk dat je nooit in België hebt gefietst. En nog even dit als het kampioenschap in België door de weeks gehouden was was er net zo veel publiek.

Pol 26 juni 2022 om 18:56

Ik bedoel GEEN Vlaams

uitdewaaier 26 juni 2022 om 19:37

@Pollie ik heb genoeg gefietst in vlaanderen en het was door die slechte wegen altijd gevaarlijk. Vooral die grote gleuven in die betonplaten.

Krist The Vanma 26 juni 2022 om 19:55

@uitdewaaier, het ontbreken van de bitumineuze voegmassa? Doel je daar op?

Jean Dumas 26 juni 2022 om 17:27

Zwaarst bevochten sprintkoers ooit, voor de geschiedenisboeken.

Maarten_85 26 juni 2022 om 17:54

Of zoals José een paar keer zei: “Er is maar één ding zeker: het wordt géén massasprint!” :)

wimvl 26 juni 2022 om 17:36

Jammer van Stuyven. Heeft nog liever dat Remco geen medaille heeft terwijl hij zelf kans heeft om te winnen.

harryjohan71 26 juni 2022 om 17:46

@wimvl Het was aan Evenepoel om het tempo erin te houden. Hij kwam vanuit het peloton. Als Evenepoel dan direct gaat demarreren, kun je niet verwachten dat de andere renners direct weer gaan overnemen. QSA heeft vandaag laf gekoerst. In de kopgroep geen kopwerk en in het peloton ook niet. Proberen te profiteren van andere ploegen.

AdZ 26 juni 2022 om 17:50

@Wimvl, wat bedoel je? Wellicht dat Jasper niet meer overnam, nadat Der Remco al 2x uit het wiel was weggesprongen? Dat jumpen en op hangen en wurgen terugkomen was wel leuk om te zien, maar ik zag ook wel weer een ietwat vinnig 'overneem' armgebaar van Der Remco, nadat ie al 2x had gejumpt en ze net weer terug in zijn wiel zaten. Hij mag dan 'vooruit' gaan, maar hij is en blijft een baasje…

Murcia 26 juni 2022 om 17:57

Jasper kon niet beter en eigenlijk is Sep de man die ultiem een jump van Remco kon counteren. Bovendien, waarom moet iedereen meewerken aan de Evenepoel show. Men rijdt voor eigen kansen.

RLM 26 juni 2022 om 17:59

Stuyven slaagde er niet in om het gat alleen dicht te rijden en loste direct toen het peloton terugkwam. Leek me gewoon op te zijn.

Alfons Haavers 26 juni 2022 om 18:23

Jasper had in het verleden overigens al duidelijk aangegeven dat Evenepoel voor hem te snel gaat: https://www.wielerflits.nl/nieuws/jasper-stuyven-zijn-entourage-moet-evenepoel-eens-afremmen/

Napoleon 26 juni 2022 om 18:37

Medevluchters rijden mee zolang ze er belang bij hebben, dus zolang ze denken te kunnen winnen. Op het moment dat Evenepoel liet zien hoe sterk hij was, had stuyven nog maar 1 optie: in het wiel blijven, en hopen dan Evenepoel in de sprint te kloppen. Stuyven heeft intussen genoeg gewonnen om hier niet meer mee te draaien voor een 3e plaats.

AdZ 26 juni 2022 om 18:40

Ach de reactie van Remco adept Wimvl komt vast vooral voort uit teleurstelling. Heb ik een beeld bij. Wel leuk om even te prikken ;-)

Steve De Wolf 26 juni 2022 om 19:08

Evenepoels vat was wel zeer snel leeg. Hoe lang zat er iets in: 2 kilometer? En op welke plek is ie eigenlijk geëindigd?

Krist The Vanma 26 juni 2022 om 19:25

@Steve De Wolf, maar jongen toch… Zo kan je in in elk positief iets, iets negatiefs zien…

Steve De Wolf 26 juni 2022 om 19:36

@Krist The Vanma

Nee. Ik wil niet negatief zijn. Ik reageer enkel op de -naar mijn mening- sterke overdrijving “Heeft nog liever dat Remco geen medaille heeft”.

paul s 26 juni 2022 om 21:08

Prima van Stuyven dus hehehe

monsieur soixante pourcent 26 juni 2022 om 21:18

Stuyven ‘moet’ inderdaad niks. Maar als je wil lossen ga je gewoon 4de positie zitten, klaar.

meqadon 26 juni 2022 om 21:20

Stuyven besliste al niet meer over te nemen van vanmarcke vanaf het moment dat evenepoel kwam aansluiten. Dit ging nochtans wel enkele sec ervoor. Remco moest zelfs niet ontsnappen vanachter zijn rug, stuyven ging zoiezo niet meer overnemen. Wat compleet onbegrijpelijk en dom is als je de snelste bent van de 4.

platteprijs 26 juni 2022 om 18:22

Dit was pure reclame voor het wielrennen.

uitdewaaier 26 juni 2022 om 18:46

Horen daar die belachelijke valpartijen ook bij?? Zoals tramrailsen, verkeerzuilen, op supposten rijden enz enz.

Pol 26 juni 2022 om 18:59

@uitdewaaier
Ik heb in Nederand in alle categorieën valpartijen gezien, Jij waarschijnlijk niet ?????.

uitdewaaier 26 juni 2022 om 18:57

Fotofinisch was helemaal niet nodig. Een slechtziende kon nog wel zien dat die Merlier had gewonnen.

Alfred Issendorf 26 juni 2022 om 19:22

Ja, Vannieuwkerke en José Amadé Maria mogen morgen gezellig samen naar de opticien. Wat mis ik Wuyts. Het wordt nog lastig voor de Tour, volgen via Eurosport of Sporza? De NOS is geen optie, behalve dan op de momenten dat Traksel de eerste helft van de etappe de honneurs waarneemt.

Beer 26 juni 2022 om 19:37

Idd, geef mij ook maar Wuyts all day everyday. Vannieuwkerke met z’n ‘we moeten continu enthousiast zijn’-stijl dig ik niet 100%. Renaat z’n sterkste positie is duidelijk op de motor. Gelukkig is José er nog.

AdZ 26 juni 2022 om 20:48

Eurosport in t Engels natuurlijk! Ik gok en hoop op Rob Hatch, Sean Kelly, aangevuld met Magnus Backstedt en Robbie McEwen.

Lalsacien 26 juni 2022 om 22:03

France Télévisions vind ik het leukst met o.a. Jalabert, Marion Rousse en Thomas Voeckler op de motor.

Krist The Vanma 26 juni 2022 om 19:21

Wat had ik het Vanmarcke gegund! Maar… mooie koers.
(Toch wel enkele hele lauwe reacties van Merliers ploegmaats, dat viel me wel op.)

monsieur soixante pourcent 26 juni 2022 om 21:21

Sep blonk inderdaad zoals we lang niet gezien hebben. Eerlijke, pure analyse achteraf. Net een nieuweling die z’n eerste koers uitgereden heeft. Prachtig.

Marcus Aurelius 26 juni 2022 om 19:35

Echt schandalig hoe Merlier behandeld wordt al jaren bij Alpecin. Te pas en te onpas steeds de spurt aan Philipsen moeten laten terwijl hij veel sneller is. Als je dan nog eens rekening houdt met attitude van Philipsen die eigenlijk nooit de spurt op een degelijke manier kon/wou aantrekken voor Merlier, sta je dan stom dat die daar vertrekt !? Met als slot een ploegleider die zijn ontgoocheling voor de camera eigenlijk niet kan verbergen bij de winst van Merlier …

Blackcanyon 26 juni 2022 om 19:41

Mooie wedstrijd.

Roodhoofd was niet echt enthousiast bij t interview achteraf. Riep nog dat Merlier volgend jaar bij Lefevre rijdt.
Zijn ploeg wint en heeft toch een half jaar de kampioen in zijn ploeg. Dus ik zou blij zijn. Maar mogelijk toch wat wrok omdat Merlier vertrekt.

monsieur soixante pourcent 26 juni 2022 om 21:20

Net zoals Lefevere is het een slechte verliezer. Iets met potten, ketels en verwijten.

Fifty 26 juni 2022 om 21:43

Roodhooft had hem moeten meepakken naar de Tour.
Dit is uit rancune jezelf in de voet schieten.

Jean Dumas 27 juni 2022 om 02:45

Ik ga ooit een boek schrijven over deze wedstrijd. Zitten zoveel verhalen in.

Krist The Vanma 27 juni 2022 om 08:46

Iets als ‘de drie coureurs’, vrij naar ‘de drie musketiers’?

Baard 28 juni 2022 om 04:38

Met de vete tussen die twee sprinters krijg ik als maar meer respect voor Kenny van Hummel die het aandurfde zijn lead-out (Kittel) te laten sprinten

Headlines

Populair

Materiaalzone