Tim Merlier kreeg kwak van Jakobsen: “Rechtgebleven dankzij wereldsave”

Tim Merlier kreeg kwak van Jakobsen: “Rechtgebleven dankzij wereldsave”

foto: Cor Vos

maandag 2 maart 2020 om 06:45

Tim Merlier heeft zijn eerste semi-klassieker uit zijn carrière met een dubbel gevoel beëindigd. “Ik ben zeer tevreden van mijn wedstrijd, maar ben helaas niet beloond met een mooi resultaat, met dank aan een kwak van Fabio Jakobsen. Alleen dankzij mijn ervaring uit de cross ben ik recht gebleven”, reageert hij.

Op een kilometer van de finish had Merlier nog zicht op een stunt. De Belgische kampioen had naar eigen zeggen vlot de hellingenzone overleefd en maakte zich op voor een sprint, maar in de slotfase liep het fout. Twee keer zelfs. Kasper Agreen zette het peloton een neus, zodat er niet voor winst, maar voor de tweede plaats gesprint werd. Daarnaast zag Merlier zijn sprint volledig de mist ingaan.

“Ik kreeg op driehonderd meter van de meet een enorme kwak van Fabio Jakobsen”, zuchtte Merlier in een eerste reactie na de finish. “Mijn schoenplaatje is helemaal kapot. Gelukkig heb ik wat ervaring van het veldrijden. Ik heb een wereldsave moeten doen om recht te blijven, maar sprinten zat er niet meer in. Jammer, want ik heb een goede koers gereden, denk ik.”

Tim Merlier reed een alerte wedstrijd in Kuurne  – foto: Cor Vos

Heuvelzone
“Ik heb mezelf vooral verbaasd in de heuvelzone. De vrees dat ik niet zou overleven, was er”, geeft hij toe. “Maar het ging beter dan verwacht. Ik werd op de hellinkjes overigens enorm aangemoedigd. Kippenvel! Eenmaal vooraan, wist ik dat het vanzelf zou scheuren. Dat gebeurde ook, waardoor ik mee vooruit geraakte met een mooie kopgroep. Dat Deceuninck-Quick-Step alleen Stybar meehad, speelde echter in ons nadeel. Zo kwam het peloton terug.”

Toch bleef Merlier er een goed oog in houden. Maar dat was buiten Asgreen – en Jakobsen – gerekend. “Niets aan te doen. Ik hoop dat ik dit voorjaar nog ergens een kans krijg om een mooi resultaat te rijden. Conditioneel ben ik alvast in orde”, aldus Merlier, die als 25ste over de streep kwam in Kuurne.

Dit artikel delen:

24 Reacties

koos verrek 1 maart 2020 om 17:59

Zo klinkt niet best, heeft de jury de beelden herbekeken?

xistnc 1 maart 2020 om 18:19

De traditionele wolvenwaas, die men daar in de finale vaak voor de ogen heeft.

Rudie Marien 1 maart 2020 om 18:35

Niet de eerste keer met Fabio, gaat ooit wel mislopen……ook voor hem

Merlinappa 1 maart 2020 om 18:36

Herhaling bekeken en daar gebeurt inderdaad zeker iets ja, Merlier zwiept helemaal naar de buitenkant met 1 been los.

TeamNL 1 maart 2020 om 18:47

Een renner van EQS die iets een kwak uitdeelt, je verwacht het niet..

Hollow Knight 1 maart 2020 om 20:18

Dit is geen QS probleem, maar een Jakobsen probleem. Het is nog al een kwal. Kijk maar naar zijn triestige reactie in de tweede etappe van de Ronde van België verleden jaar.

Michelangelo 1 maart 2020 om 20:21

Probleem is vaak dat als iemand het doet bij DQS, de wereld te klein is voor Peeters / Steels / Lefevre. Moord en brand wordt er dan geschreeuwd.

Maar ik heb vorig jaar Richeze heel vaak onbehoorlijke kwakken uit zien delen, waardoor hij meteen anderen kansloos maakte voor een deftige sprint. En dan hoor je ze niet….

ChefSpijker 1 maart 2020 om 22:13

Oei oei Fabio heeft de grote Remco van advies durven voorzien. Wat een kwal inderdaad! Ik zie Fabio in deze sprint eigenlijk weinig geks doen. Kiest wiel Stuyven en blijft op dat wiel. Merlier zit dan naast hem en schiet opeens weg. Moet toch een minimale beweging zijn geweest van Fabio, want hij blijft op wiel Stuyven.

klootje kriekeljon 1 maart 2020 om 22:35

Gilbert heeft Evenepoel al op hetzelfde gewezen. Dat zijn zijn eigen ploeggenoten.

Romāns Vainšteins 1 maart 2020 om 23:19

Jakobsen is voor niets en niemand bang en laat dat merken in zowel de koers als daarbuiten. Misschien niet altijd de fijnste persoon daardoor maar die drive en mentaliteit maakt hem zeker een betere renner.

Eigenlijk is het een routenier en piepkuiken ineen, vrij bijzonder.

Jacco van Stierop 1 maart 2020 om 23:54

Vind dat ook zeer opmerkelijk bij hem: jongensachtige bravoure vermengd met volwassen mentaliteit en uitspraken. Zal vast een rotzak zijn als de meet dicht nadert.
Ik zie hem altijd erg graag in de koers en voor de microfoon.

Hollow Knight 2 maart 2020 om 00:46

@klootje

Gilbert is een kampioen, Jakobsen is een arrogante kwal. Gilbert zou zo iets trouwens nooit voor een camera doen. Laat staan dat hij er af zou gereden worden in een vlakke etappe zoals Jakobsen al overkomen is. ;)

Minder klagen en meer inhoud kweken.

Geraint 2 maart 2020 om 11:42

@Klootje,

1) Evenepoel heeft hier geen flikker mee te maken
2) Deze uitspraak is een schoolvoorbeeld van hoe je een klein stukje van een interview helemaal uit zijn context kan trekken

brambino 1 maart 2020 om 18:47

Bij dammen heb je dit niet

Rsw85 2 maart 2020 om 06:46

Tjonge jonge a del niet Jakobsen fans worden op de wenken bediend en kunnen effe los gaan hier. Was het Van der Poel die uitdeelde dan zeiden we waarschijnlijk tegen Merlier; welkom in de world tour.

martini151 2 maart 2020 om 10:23

Als van de Poel dit bij Merlier had gedaan, had de ploegleider wel gezegd dat dat niet gepast is om bij een ploeggenoot te doen ;)

Groningen 2 maart 2020 om 07:35

Zijn er ergens helikopterbeelden? Van voor is het lastig te zien

coppicoppi 2 maart 2020 om 11:18

Anders had Merlier zeker gewonnen…….gewoon een sprint, krijg je een kwakkie, niet miepen en weer door. Het zijn toch geen voetballers….

rogerl 2 maart 2020 om 11:35

Dat ik dit nog mag meemaken, Nederlanders die een Nederlander afkraken en partij kiezen voor een Belg.

Romāns Vainšteins 2 maart 2020 om 19:16

Teammaatje van …

Plavka 2 maart 2020 om 12:04

Weinig in je leven meegemaakt….

Bart De zever 2 maart 2020 om 12:12

Ik ben belg en vind evenepoel een kwal en een eikeltje. Stop dat achterlijk nationalisme.

djerkson 2 maart 2020 om 17:54

Je achternaam niet gestolen – helaas.

Barry Batsbak 2 maart 2020 om 12:28

Het zal allemaal wel. Ik heb de sprint nog eens op Youtube bekeken op 0,25 afspeelsnelheid. Kan beide heren zien zitten maar ik heb geen moment het gevoel dat Jakobsen bewust van zijn lijn wijkt en een “ferme” kwak uitdeelt. Het zal wel onder het “wringen” in de sprint vallen zeker? Daarbij zat Merlier al aan de kant van de dranghekken dus welke “stunt” hij in gedachten had ontgaat me. En nee, ik haat geen Belgen. Ik had gehoopt op Cees Bol of Tim Merlier.

Headlines

Materiaalzone

Populair