Tijdsverlies voor Jumbo-Visma in ploegentijdrit, maar Primoz Roglic is tevreden
foto: Cor Vos
zondag 27 augustus 2023 om 09:20

Tijdsverlies voor Jumbo-Visma in ploegentijdrit, maar Primoz Roglic is tevreden

Voor de inleidende ploegentijdrit van de Vuelta a España waren de meeste ogen gericht op Jumbo-Visma, maar de Nederlandse sterrenformatie kwam – mede door een lekke band van mede-kopman Jonas Vingegaard, niet verder dan een elfde plaats in de daguitslag. Primoz Roglic, de andere kopman van Jumbo-Visma, is echter niet teleurgesteld. Verre van.

De mannen van Jumbo-Visma konden voor de start van de ploegentijdrit eigenlijk niet verliezen, maar de Nederlandse ploeg kreeg onderweg af te rekenen met pech. Mede-kopman Jonas Vingegaard reed namelijk lek en zo verloor de geel-zwarte formatie kostbare tijd. En dat was nog niet alles: door de combinatie van het natte wegdek en de invallende duisternis werd het een zeer gevaarlijke beproeving tegen de klok.

Bij Jumbo-Visma besloten ze onderweg dan ook geen onnodige risico’s te nemen. “Het was nat en verraderlijk”, blikt Roglic, in 2019, 2020 én 2021 al winnaar van de Vuelta, terug op een stressvolle onderneming. “Het is altijd balanceren tussen hard rijden en ook veilig blijven. Dat is gelukt en daar kunnen we dus blij mee zijn. Het doel was om hier doorheen te komen zonder onnodige problemen. Dit was de eerste van 21 ritten, we hebben er dus nog meer dan genoeg te gaan. Je kon hier de ronde niet winnen, maar wel verliezen.”

Mathieu Heijboer, Head of Performance van Jumbo-Visma, is eenzelfde mening toegedaan. “Gezien de omstandigheden mogen we tevreden zijn met hoe we het gedaan hebben. Door de regen, het slechte zicht en de lekke band van Jonas kwamen we in een moeilijke situatie, maar ik vind dat we die goed hebben gemanaged”, klinkt het.

Jumbo-Visma verloor uiteindelijk 32 seconden op de verrassende winnaars van Team dsm-firmenich, maar bovenal 26 seconden op Soudal-Quick Step, de ploeg van grote rivaal Remco Evenepoel.

RIDE Magazine
24 Reacties
27-08-2023 11:06
@kraam Jij was je al dagen vrolijk aan het maken over het tijdverlies dat de kwikkies aan de broek zouden gesmeerd krijgen in de TTT. Ik begrijp dat dit nu even een moeilijk moment voor je is. ;-) De Vuelta is nog lang. De gele helden zullen wel nog uitpakken, geen vrees!
27-08-2023 09:32
Ben eigenlijk wat teleurgesteld dat figuren als Primoz en Vingegaard ook niet eens op tafel kloppen en publiekelijk zeggen dat je zo geen TTT mag organiseren. Het is door niks te zeggen en gewoon door te gaan, dat ze ook niks zal veranderen
    27-08-2023 09:50
    Zullen dat wellicht doen maar op andere wijze, via ploegleiding en evaluatie gesprekken ed. Niet met die emotie, via de media en tijdens de koers. Heeft nul effect en kost je energie en focus van daar waar het om gaat: winnen van een koers.
    27-08-2023 10:13
    Ben niet akkoord dat dit geen effect zou hebben. Dingen publiekelijk bespreken brengt een groter aantal mensen op de hoogte van het probleem en zet zo extra druk op de organisatie. Wat betreft energie en focus ben ik geneigd je gelijk te geven, alhoewel iedereen ook anders is.
    27-08-2023 10:55
    Ikdenk dat iemand als Evenenpoel zijn boosheid heel goed kan omzetten in extra energie en daardoor vandaag zelfs meer risico's nam in de bochten dan Roglic of Thomas. En gelukkig spreekt hij zich direct uit. Blijkbaar is het nog steeds nodig om organisaties te wijzen op de onveiligheid van de parcoursen en dat zij daar wel degelijk een grote verantwoordelijkheid in hebben.
27-08-2023 10:52
Ik denk dat er vandaag wel een algemeen statement zal komen van de renners. En een neutralisatie van het einde van de rit. Het is door scherpe, emotionele reacties als die van gisteren dat er verandering mogelijk wordt. Niet door te zwijgen, schaapachtig te lachen en enkel “achter de schermen” je beklag te doen. Dan voelt de organisatie geen druk natuurlijk.
27-08-2023 11:51
[i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
27-08-2023 16:48
[i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
27-08-2023 10:12
@Wouter Jij lult ook maar wat uit jouw nek al naargelang het uitkomt. Ik had de epistels van jouw hand wel eens willen lezen mocht Evenepoel gisteren geweigerd hebben om te starten omdat het donker begon te worden. Gokje: “Hulde! Wat een patron!” zou er niet instaan.
27-08-2023 10:25
Chique reactie, die lol na de streep bij JV was ook tekenend. Mentaal echt ijzersterke ploeg. Als ik hier zo op deze site kijk kunnen we allemaal wel iets van de mentale weerbaarheid van Roglic gebruiken, heb het idee dat we toch wat meer Evenepoel's zijn met z'n allen.
27-08-2023 09:31
Het zal niet zijn waar ze van te voren op gehoopt hadden, maar soms is het echt beter “safe than sorry”.
27-08-2023 09:35
Prima reactie, niet lullen maar poetsen. Daarnaast is niet meteen het rood hebben alleen maar gunstig. Een tikje kunnen ze wel hebben, die KO delen ze later zelf wel uit.
27-08-2023 10:12
@Wielerlover, ik vermoed zo dat dat wel gebeurd zeker vanuit de ploegen, maar dan achter de schermen. En dat is ook prima m.i.
27-08-2023 10:35
V. en Roglic: altijd tevreden, altijd blij, altijd alles ok ... lieve renners, dat zeker, maar wel zonder eigen mening. Vandaag eten we pasta: ok. Vandaag eten we een slaatje: ok. Vandaag eten we stierenkloten: ok. Vandaag eten we het braaksel van Remco: ok. Altijd alles ok.
27-08-2023 15:01
Heijboer en Roglič klinken als de grote verliezers die zichzelf nog wat moed proberen in te praten. Als je het met zijn allen maar vaak genoeg herhaalt, dan zal het zeker wel waar zijn. :)

Jammer, want ik had Primož heel graag als winnaar gezien.
27-08-2023 11:08
Eigenlijk was het mooi geweest als evenepoel het rood kreeg. Dan zou zijn ploeg het heft in handen moeten nemen. Zoals je zovaak ziet tijdens een grote ronde. Daar heeft hij de ploeg niet naar in mijn ogen. Voor het hoog gebergte heeft hij alleen hiet, vervaeke en serry. Dat is niet het kaliber kuss en vine om zo te zeggen.
27-08-2023 12:59
@plank, ik was me vooral vrolijk aan het maken vanwege de verwachtte overmacht van jumbo in de ttt. Ik kan er slecht tegen, dat er nu gratis tijdswinst is voor remco door de pech bij Jumbo. Maar je hebt gelijk, gaat allemaal goed komen, en misschien is dit voor de koers wel goed, al verwacht ik hier en daar nog wel meer moeilijke momenten:)
27-08-2023 17:09
@Ernst de reacties van Michelangelo zijn over de rand.
Jouw plezier om minnetjes is een beetje kinderlijk.
27-08-2023 11:02
Fascinerend, Remco die achteraf als een klein kind protesteert tegen de zonsondergang, tegen de regen, tegen alles wat onze lieve heer gister heeft gebracht. De start van de ttt is al zo'n jaar bekend denk ik, de plaats is bekend. Protest gehoord van Remco eerder? Geloof het niet. Had het midden op de dag geweest, en 40 graden, waarschijnlijk ook protest, hete tenen. Remco mag onze lieve heer op z'n blote knieën danken, deze tijdswinst was een cadeautje.
27-08-2023 09:59
@Wielerlover,
Zou het echt een verschil maken als ze, net als Remco, achteraf misbaar gaan maken in de microfoons (of deze zelfs wegslaan)?

Ik vind dat hier de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de ploegen zelf ligt. En het zou mij verbazen als achter de schermen de mensen van TJV hun zegje gaan doen bij de organisatie.
En wil je als renner ECHT het verschil maken, dan moet je gewoon weigeren om in die omstandigheden te starten. DAN ben je echt een patron. DAN stel je ook echt de organisatie voor een dilemma om in te grijpen.

Ik hoef dus niet zo nodig een achteraf-statement van Roglic.
    27-08-2023 10:18
    Ik heb het nergens over Remco, maar jouw standpunt kennen we wel. Verder is het ook gewoon een waanidee om te weigeren te starten. Dat zou heel waarschijnlijk betekenen om uit een koers gezet te worden waar je maanden voorbereiding hebt voor gedaan. Nee, dan zijn er meer gepaste benaderingen.. Ik kan me trouwens ook wel een vreemd achteraf-statement van Roglic herinneren na zijn crash in de Vuelta vorig jaar. Daar schortte veel meer aan dan een emotioneel eerlijke heat of the moment reactie
27-08-2023 10:28
@Wielerlover,
Het is blijkbaar een waanidee om niet te starten, maar het is wel een goed idee om de toppers achteraf heel veel misbaar te laten maken en het op die manier "publiekelijk te bespreken".

Ik denk dat je hiermee aan twee punten voorbij gaat:
1: achteraf is het heel mooi wonen!
2: het is primair aan de ploegen zelf om te zorgen voor de veiligheid van hun medewerkers. Misschien had Remco wel boos moeten worden op zijn baas, die hem vraagt om in deze omstandigheden zijn werk te doen.

Het meeste effect hebben stakingen van renners. Daar hebben inmiddels al meerdere voorbeelden van gezien. Het effect van achteraf je beklag doen is tot op heden zeer beperkt gebleken.
    27-08-2023 11:09
    Stakingen van renners hebben volgens mij nooit zo heel veel opgeleverd. Dat het een verantwoordelijkheid is van de teams om voor de veiligheid van werknemers te zorgen gaat alleen op als het om materiaal gaat, fiets, banden, helm etc. De organisatie is verantwoordelijkheid voor het parcours, dus zij had voor meer verlichting moeten zorgen of als dat niet kan eerder moeten starten. De UCI had dat moeten controleren.
27-08-2023 10:21
@Plank,
Je toon is niet heel netjes, en bovendien staat je post vol onjuiste aannames. Als Evenepoel gisteren geweigerd had om te starten vanwege het gevaar, dan had ik het verenkleed van 12 pauwen in zijn anus gestoken!!! Ik zou me dan ook meteen aanmelden bij de REV Fanclub, want dan ben je inderdaad ECHT een eindbaas.

Nu is hij voor mij slechts een jonge gefrustreerde wielrenner die zijn emoties niet onder controle heeft. En dat met veel theater achteraf botviert op een microfoon van iemand die gewoon zijn werk doet.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine