Tijdsverlies voor Jumbo-Visma in ploegentijdrit, maar Primoz Roglic is tevreden
Voor de inleidende ploegentijdrit van de Vuelta a España waren de meeste ogen gericht op Jumbo-Visma, maar de Nederlandse sterrenformatie kwam – mede door een lekke band van mede-kopman Jonas Vingegaard, niet verder dan een elfde plaats in de daguitslag. Primoz Roglic, de andere kopman van Jumbo-Visma, is echter niet teleurgesteld. Verre van.
De mannen van Jumbo-Visma konden voor de start van de ploegentijdrit eigenlijk niet verliezen, maar de Nederlandse ploeg kreeg onderweg af te rekenen met pech. Mede-kopman Jonas Vingegaard reed namelijk lek en zo verloor de geel-zwarte formatie kostbare tijd. En dat was nog niet alles: door de combinatie van het natte wegdek en de invallende duisternis werd het een zeer gevaarlijke beproeving tegen de klok.
Bij Jumbo-Visma besloten ze onderweg dan ook geen onnodige risico’s te nemen. “Het was nat en verraderlijk”, blikt Roglic, in 2019, 2020 én 2021 al winnaar van de Vuelta, terug op een stressvolle onderneming. “Het is altijd balanceren tussen hard rijden en ook veilig blijven. Dat is gelukt en daar kunnen we dus blij mee zijn. Het doel was om hier doorheen te komen zonder onnodige problemen. Dit was de eerste van 21 ritten, we hebben er dus nog meer dan genoeg te gaan. Je kon hier de ronde niet winnen, maar wel verliezen.”
Mathieu Heijboer, Head of Performance van Jumbo-Visma, is eenzelfde mening toegedaan. “Gezien de omstandigheden mogen we tevreden zijn met hoe we het gedaan hebben. Door de regen, het slechte zicht en de lekke band van Jonas kwamen we in een moeilijke situatie, maar ik vind dat we die goed hebben gemanaged”, klinkt het.
Jumbo-Visma verloor uiteindelijk 32 seconden op de verrassende winnaars van Team dsm-firmenich, maar bovenal 26 seconden op Soudal-Quick Step, de ploeg van grote rivaal Remco Evenepoel.
Jammer, want ik had Primož heel graag als winnaar gezien.
Jouw plezier om minnetjes is een beetje kinderlijk.
Zou het echt een verschil maken als ze, net als Remco, achteraf misbaar gaan maken in de microfoons (of deze zelfs wegslaan)?
Ik vind dat hier de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij de ploegen zelf ligt. En het zou mij verbazen als achter de schermen de mensen van TJV hun zegje gaan doen bij de organisatie.
En wil je als renner ECHT het verschil maken, dan moet je gewoon weigeren om in die omstandigheden te starten. DAN ben je echt een patron. DAN stel je ook echt de organisatie voor een dilemma om in te grijpen.
Ik hoef dus niet zo nodig een achteraf-statement van Roglic.
Het is blijkbaar een waanidee om niet te starten, maar het is wel een goed idee om de toppers achteraf heel veel misbaar te laten maken en het op die manier "publiekelijk te bespreken".
Ik denk dat je hiermee aan twee punten voorbij gaat:
1: achteraf is het heel mooi wonen!
2: het is primair aan de ploegen zelf om te zorgen voor de veiligheid van hun medewerkers. Misschien had Remco wel boos moeten worden op zijn baas, die hem vraagt om in deze omstandigheden zijn werk te doen.
Het meeste effect hebben stakingen van renners. Daar hebben inmiddels al meerdere voorbeelden van gezien. Het effect van achteraf je beklag doen is tot op heden zeer beperkt gebleken.
Je toon is niet heel netjes, en bovendien staat je post vol onjuiste aannames. Als Evenepoel gisteren geweigerd had om te starten vanwege het gevaar, dan had ik het verenkleed van 12 pauwen in zijn anus gestoken!!! Ik zou me dan ook meteen aanmelden bij de REV Fanclub, want dan ben je inderdaad ECHT een eindbaas.
Nu is hij voor mij slechts een jonge gefrustreerde wielrenner die zijn emoties niet onder controle heeft. En dat met veel theater achteraf botviert op een microfoon van iemand die gewoon zijn werk doet.